/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motor-multiinstrument??
Fra : Rasmus Lind Hansen


Dato : 06-11-01 23:22

Hej NG.!

Her til vinter skal seca'en lige have en overhaling,
og i den forbindelse også en tændingsjustering etc.,
Jeg har til formålet købt tændningspistol mv., men jeg
kan ikke finde et multi-instrument (sådan en med rpm., kamvinkel osv.),
nogen steder dvs. harald-nyborg etc..

Nogen forslag???

Rasmus Lind
**XS400 Seca**



 
 
Allan Bojesen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 07-11-01 07:44


"Rasmus Lind Hansen" <quater@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
news:FpZF7.5691$RM3.560419@news000.worldonline.dk...
> Hej NG.!
>
> Her til vinter skal seca'en lige have en overhaling,
> og i den forbindelse også en tændingsjustering etc.,
> Jeg har til formålet købt tændningspistol mv., men jeg
> kan ikke finde et multi-instrument (sådan en med rpm., kamvinkel osv.),
> nogen steder dvs. harald-nyborg etc..
>
> Nogen forslag???

Har du prøvet biludstyrsforretninger, grossister for autodele (Aage Bæk, A.
Østergaard, YNI)

Allan Bojesen



Armand (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-01 16:44


Rasmus Lind Hansen <quater@hco.kollegienet.dk> skrev i en
news:FpZF7.5691$RM3.560419@news000.worldonline.dk...
>
> Her til vinter skal seca'en lige have en overhaling,
> og i den forbindelse også en tændingsjustering etc.,
> Jeg har til formålet købt tændningspistol mv., men jeg
> kan ikke finde et multi-instrument

Selvom 400'er Seca'en traditionelt overrasker mig omkring konstruktion,
så er jeg ikke sikker på andet end at seca'en er udstyret med
elektronisk tænding!
Derpå kan man ikke justere noget (just. er for korrektion af slitage,
som
elektronikken ikke har noget af!), så strobo'en er sikkert spildt :-/

Dine penge er noget bedre investeret i to vacuum-ure til justering af
karbunaderne - Max's MC Import (kataloget: MC Nøglen, ligger under
enhver forhandlers disk!) har vist sæt á både 1, 2 og 4 stk. :-/

--
Armand.





Martin Sørensen (10-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-11-01 18:50

> > Her til vinter skal seca'en lige have en overhaling,
> > og i den forbindelse også en tændingsjustering etc.,
> > Jeg har til formålet købt tændningspistol mv., men jeg
> > kan ikke finde et multi-instrument
> Selvom 400'er Seca'en traditionelt overrasker mig omkring konstruktion,
> så er jeg ikke sikker på andet end at seca'en er udstyret med
> elektronisk tænding!
> Dine penge er noget bedre investeret i to vacuum-ure til justering af
> karbunaderne - Max's MC Import (kataloget: MC Nøglen, ligger under
> enhver forhandlers disk!) har vist sæt á både 1, 2 og 4 stk. :-/

Så kan jeg måske overraske dig igen. YICS motorens karburatorer kan ikke
indstilles på vanlig vis som med alle andre mc'er vha. et standard-værktøj,
da der er 'gennemtræk' imellem karburatorerne. YICS skal deaktiveres, før
justeringen kan finde sted.

Lille udsnit fra http://home.westman.wave.ca/~jbe/YICS.htm:
--------------
The later models of Yamaha (1982 & newer) use a YICS ( Yamaha Induction
Control System) which is basically a vacuum balancing system in the intake
manifold. A gallery is located just below the intake passages connecting all
four intakes together via small air passages (approx. 1/8" ) the gallery
itself is approx. 3/8" in diameter and 16" long on the 1100's. ( one of
these days I'll convert to metric )To balance the carbs and set the idle
mixtures properly the YICS must be rendered deactive so a true vacuum can be
established. A special tool is required to seal the YICS passages while this
adjusting is going on.
---------------

signing off.. Martin Sørensen



Armand (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-01 01:58


Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
news:9sjpcb$7vv$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Selvom 400'er Seca'en traditionelt overrasker mig omkring
> > konstruktion, så er jeg ikke sikker på andet end at seca'en er
> > udstyret med elektronisk tænding!
> Så kan jeg måske overraske dig igen. YICS motorens karburatorer kan
> ikke indstilles på vanlig vis som med alle andre mc'er vha. et
> standard-værktøj, da der er 'gennemtræk' imellem karburatorerne.
> YICS skal deaktiveres, før justeringen kan finde sted.

Vidste jeg forøvrigt godt
Men det fine værktøj er blot en aksel med en O-ring på, der stikkes ind
i den tværboring der er imellem karbunade-stutsene, således at
YICS-forbindelsen afbrydes!

Enhver simpel efterligning, der udfylder dette formål, kan benyttes!

Men hva' mæ' tændingen?
Havde jeg (for en gangs skyld) ret derom??

--
Armand.






Martin Sørensen (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 11-11-01 11:33

> > > Selvom 400'er Seca'en traditionelt overrasker mig omkring
> > > konstruktion, så er jeg ikke sikker på andet end at seca'en er
> > > udstyret med elektronisk tænding!
> Men hva' mæ' tændingen?
> Havde jeg (for en gangs skyld) ret derom??

Ja, den har CDI tænding, så der er ikke så meget at justere på. Hvis cyklen
kører uden problemer, så må man vel også antage at CDI-enheden er iorden?

signing off.. Martin Sørensen



Søren L Hansen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 12-11-01 14:25


Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> wrote in article
<9slk6n$2q75$1@news.cybercity.dk>...

> Ja, den har CDI tænding, så der er ikke så meget at justere på. Hvis
cyklen
> kører uden problemer, så må man vel også antage at CDI-enheden er iorden?
>
Der skriver du vil ligesom svaret selv? Hvis den er i orden fejler den ikke
noget ...

--
Søren

Martin Sørensen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-11-01 17:34

> > Ja, den har CDI tænding, så der er ikke så meget at justere på. Hvis
> cyklen
> > kører uden problemer, så må man vel også antage at CDI-enheden er
iorden?
> Der skriver du vil ligesom svaret selv? Hvis den er i orden fejler den
ikke
> noget ...

Nej, ikke helt. Der er vel også andre ting, der spiller ind i om cyklen
kører godt eller skidt.
Jeg tænkte bare på, om man kunne være sikker på at CDI'en var iorden, hvis
cyklen kører godt. Jeg kunne forestille mig, at når sådan en gik i stykker,
så gik den helt død, og cyklen ville ikke kunne starte.

signing off.. Martin Sørensen



RpR (12-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 12-11-01 23:11

> Jeg tænkte bare på, om man kunne være sikker på at CDI'en var iorden, hvis
> cyklen kører godt. Jeg kunne forestille mig, at når sådan en gik i
stykker,
> så gik den helt død, og cyklen ville ikke kunne starte.

Helt korrekt. Nu ved jeg ikke hvor pickup'en sidder på den, men sparker man
til den, så kan det også give problemer :)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-11-01 23:27

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3bf048c1$0$762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg tænkte bare på, om man kunne være sikker på at CDI'en var iorden,
hvis
> > cyklen kører godt. Jeg kunne forestille mig, at når sådan en gik i
> stykker,
> > så gik den helt død, og cyklen ville ikke kunne starte.
>
> Helt korrekt.

Tjah. Eller helt forkert. En CDI boks KAN dø fuldstændigt, men den KAN også
bare dø lidt. Sådan en har jeg haft, den gav for svag tænding (eller forkert
tændingstidspunkt, jeg er ikke helt sikker for det kunne jeg ikke finde ud
af).

> Nu ved jeg ikke hvor pickup'en sidder på den, men sparker man
> til den, så kan det også give problemer :)

På Hon XL600 (og så vidt jeg ved på de fleste motorcykler) sidder den inde
bag svinghjulet, så hvis man skal sparke til den skal man godtnok være
dygtig.

Rittig



Jacob (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 13-11-01 10:39

> På Hon XL600 (og så vidt jeg ved på de fleste motorcykler) sidder den inde
> bag svinghjulet, så hvis man skal sparke til den skal man godtnok være
> dygtig.

På de gamle Kawasaki Z- og GPZ-modeller sidder pickupperne i modsatte side
af motoren i forhold´til svinghjulet !

Jacob
Blackbird pilot



Armand (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-01 19:04


Jacob <jacob.nielsen@nokia.com> skrev i en
news:sS5I7.148$NB2.4060@news2.nokia.com...
> > På Hon XL600 (og så vidt jeg ved på de fleste motorcykler) sidder
den
> > inde bag svinghjulet,

Må jeg gætte:
- - - og har sin egen spole også!?

> På de gamle Kawasaki Z- og GPZ-modeller sidder pickupperne i modsatte
> side af motoren i forhold´til svinghjulet !

Hvor det traditionelle tændingsanlæg også tidligere befandt sig!

--
Armand.




Torben E (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 13-11-01 16:06


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3bf04bf6$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> På Hon XL600 (og så vidt jeg ved på de fleste motorcykler) sidder den inde
> bag svinghjulet, så hvis man skal sparke til den skal man godtnok være
> dygtig.
>
> Rittig
>
>

Hej Claus

Er du sikker, såvidt jeg ved sidder den da i koblingssiden på mine.
Men det kan da være jeg husker forkert.

Torben E

XL+XR 600




RpR (13-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 13-11-01 16:58

> Er du sikker, såvidt jeg ved sidder den da i koblingssiden på mine.
> Men det kan da være jeg husker forkert.

De fleste jeg har set har nu også haft udvendig pickup, selvom det som
Rittig nævner da er mere smart.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-11-01 18:32

"Torben E" <topper666@hushmail.com> skrev i en meddelelse
news:3bf136c6$0$335$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er du sikker, såvidt jeg ved sidder den da i koblingssiden på mine.
> Men det kan da være jeg husker forkert.

For fanden da! Du har ret! Nu er min hukommelse sku snart til at smide ud...
Jo, men okay, den sidder så vidt jeg husker inde bag knastkædetræk og
oliepumpehjul, så man skal altså STADIG være ret dygtig for at komme til at
sparke til den.

Rittig



Armand (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-01 19:17


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3bf158e1$0$25383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Torben E" <topper666@hushmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3bf136c6$0$335$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Er du sikker, såvidt jeg ved sidder den da i koblingssiden på mine.
> > Men det kan da være jeg husker forkert.
>
> For fanden da! Du har ret! Nu er min hukommelse sku snart til at smide
ud...

Må jeg forsøge:
Mon ikke at det er en seperat spole til forsyning af tændingsanlægget at
du husker?

--
Armand.
(der noterede sig systemet ved CB 4½'eren)



Claus Rittig (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-11-01 21:03

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9sroiu$2gln$2@news.cybercity.dk...

> Må jeg forsøge:
> Mon ikke at det er en seperat spole til forsyning af tændingsanlægget at
> du husker?

Næh, jeg huskede bare galt.
Pickup'en er en lille kvadratisk sort klods, den ligner ikke ret meget en
spole.

Rittig



Armand (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-11-01 00:09


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3bf17c81$0$210$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9sroiu$2gln$2@news.cybercity.dk...
>
> > Må jeg forsøge:
> > Mon ikke at det er en seperat spole til forsyning af
> > tændingsanlægget at du husker?
> Næh, jeg huskede bare galt.
> Pickup'en er en lille kvadratisk sort klods, den ligner ikke ret meget
> en spole.

Jeg har ikke haft svinghjulet af 4½'eren, men el-diagrammet viser en
fjerde spole bag generatorens rotor (= "svinghjulet"!), der "føder"
tændingsanlægget.
Når du mente at pick-up'en sad bag(!) svinghjulet, forstod jeg det som
inde bag, og hvis du havde set noget dér, kunne det have været
pågældende spole :-/
Men "bag" er måske ligesåmeget "udvendig men bag(ud)ved" ? :-/

--
Armand.





Claus Rittig (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-11-01 18:06

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9ss9o1$buh$2@news.cybercity.dk...

> Men "bag" er måske ligesåmeget "udvendig men bag(ud)ved" ? :-/

Æh, hva?

Når jeg så tilføjer at spolerne sidder i sideskjoldet, og faktisk slet ikke
BAG svinghjulet med foran det, så bliver forvirringen vel komplet?

Rittig



Armand (17-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-11-01 17:31


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3bf2a44f$0$250$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9ss9o1$buh$2@news.cybercity.dk...
>
> > Men "bag" er måske ligesåmeget "udvendig men bag(ud)ved" ? :-/
> Æh, hva?
> .........faktisk slet ikke BAG svinghjulet med foran det, så bliver
> forvirringen vel komplet?

Næh!
Det bekræfter at det drejer sig om bagved hhv. foran, og ikke bagved
hhv. udvendig!

--
Armand.






Torben E (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 13-11-01 20:17


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3bf158e1$0$25383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> For fanden da! Du har ret! Nu er min hukommelse sku snart til at smide
ud...
> Jo, men okay, den sidder så vidt jeg husker inde bag knastkædetræk og
> oliepumpehjul, så man skal altså STADIG være ret dygtig for at komme til
at
> sparke til den.
>
> Rittig
>
>

Ja det mente jeg nok, den sad nemlig der, sidst jeg havde den skilt ad
Man får ihvertfald ondt i tæerne, hvis den skal sparkes

Torben E




RpR (13-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 13-11-01 16:57

> Tjah. Eller helt forkert. En CDI boks KAN dø fuldstændigt, men den KAN
også
> bare dø lidt. Sådan en har jeg haft, den gav for svag tænding (eller
forkert
> tændingstidspunkt, jeg er ikke helt sikker for det kunne jeg ikke finde ud
> af).

Hm, den lokale MC pusher har haft 2 tilfælde med CDI'er der er stået af, og
de var helt væk, men det ville da ikke undre mig om det var muligt,
elektronik vil jeg slet ikke forsøge at gøre mig klog på, det går bare galt
=)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-11-01 18:35

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3bf1429b$0$25399$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hm, den lokale MC pusher har haft 2 tilfælde med CDI'er der er stået af,
og
> de var helt væk, men det ville da ikke undre mig om det var muligt,
> elektronik vil jeg slet ikke forsøge at gøre mig klog på, det går bare
galt

Det lyder sgu utroligt? Det må være en meget, meget lille pusher (eller
meget heldig), for jeg har helt personligt haft to afbrændte CDI bokse, så
jeg har haft lige så mange som din pusher?
Nå, den kostede sidste gang ('95) lidt over en tudse, men den til Yamaha
XT550 kostede 2200,- og en af vennerne døde også to af dem, så jeg klager
ikke.

Rittig



RpR (13-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 13-11-01 20:26

> Det lyder sgu utroligt? Det må være en meget, meget lille pusher (eller
> meget heldig), for jeg har helt personligt haft to afbrændte CDI bokse, så
> jeg har haft lige så mange som din pusher?
> Nå, den kostede sidste gang ('95) lidt over en tudse, men den til Yamaha
> XT550 kostede 2200,- og en af vennerne døde også to af dem, så jeg klager
> ikke.

Måske er i også bare meget meget uheldige =)
Personligt har jeg kun haft én CDI der er stået af (så lærer man at sætte
tændrørshætten på en anden gang)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-11-01 21:07

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3bf1738e$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Måske er i også bare meget meget uheldige =)

Eller måske havde vi begge bare en ledning med hul på isolationen som vi
ikke havde opdaget, der er såmænd ikke så meget hokus pokus over det.

> Personligt har jeg kun haft én CDI der er stået af (så lærer man at sætte
> tændrørshætten på en anden gang)

Belaster det CDI boksen at tændrørshætten ikke er monteret? Der er da lige
en tændspole imellem.

Rittig



Orla Pedersen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-11-01 22:48


Claus Rittig skrev i meddelelsen
<3bf17c81$1$210$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
>news:3bf1738e$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
>Belaster det CDI boksen at tændrørshætten ikke er monteret? Der er da lige
>en tændspole imellem.


Den energi som ikke afsættes i tændrøret, ryger lige ret retur i
elektronikken, og er elektronikken rigtigt designet betyder det ikke en
skid.

mvh
Orla


>
>Rittig
>
>



RpR (15-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 15-11-01 17:18

> Den energi som ikke afsættes i tændrøret, ryger lige ret retur i
> elektronikken, og er elektronikken rigtigt designet betyder det ikke en
> skid.

En del ældre modeller (og så lige de lidt billige CDI'er der som standard
bliver brugt på f.eks knallerter idag) er ikke designet for godt så =)
Det sker da jævnligt at han har en knallert inde på værkstedet hvor CDI'en
er røget, men de 2 mc'er der har været bøvl med (Suzuki begge to) var det
ikke på grund af en løs tændrørshætte.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Armand (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-01 00:29


Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
news:9sotmj$1lna$1@news.cybercity.dk...
> > >
> Nej, ikke helt. Der er vel også andre ting, der spiller ind i om
cyklen
> kører godt eller skidt.
> Jeg tænkte bare på, om man kunne være sikker på at CDI'en var iorden,
hvis
> cyklen kører godt. Jeg kunne forestille mig, at når sådan en gik i
stykker,
> så gik den helt død, og cyklen ville ikke kunne starte.

Jup!
Og pick-up'erne sidder formodentlig også fast fixeret, så den ikke har
behov for, endsige kan justeres :-/

De tidligste elektroniske tændinger sparede kun mekanik væk igennem
pick-up'ernes erstatning af platinerne; men man bevarede stadig den
mekaniske "slyng" -tændingsavancering, som også kan indebære et vist
slid endsige låsning p.g.a. skidt/rust. Seca'en bør have
fuldelektroniseret tændingavancering i kraft af CDI-benævnelsen (eller
er det kun et, af dig, adopteret ord?), og så er der ikke længere noget
at checke med en strobo-lampe!!

--
Armand.




Martin Sørensen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-11-01 17:56

> De tidligste elektroniske tændinger sparede kun mekanik væk igennem
> pick-up'ernes erstatning af platinerne; men man bevarede stadig den
> mekaniske "slyng" -tændingsavancering, som også kan indebære et vist
> slid endsige låsning p.g.a. skidt/rust. Seca'en bør have
> fuldelektroniseret tændingavancering i kraft af CDI-benævnelsen (eller
> er det kun et, af dig, adopteret ord?), og så er der ikke længere noget
> at checke med en strobo-lampe!!

Der kan være noget der. Jeg kan ikke finde CDI-benævnelsen i den tyske
værkstedshåndbog, der står udelukkende at det er transistortænding, men jeg
syntes ellers bestemt at jeg havde læst det flere steder på nettet. Men
sådan er der jo så meget.

Ved et kig i parts-kataloget, kan jeg se, at der sidder to pickupper (en til
hver cyl. vel) i venstre side af motoren, som skiftevis bliver påvirket en
plade, der er monteret på krumtappen. Så for mig at se, ligner det bare en
erstatning af platiner, men det ser ikke ud som om, at der er noget, der kan
blive slidt, da de bevægelige dele ikke rører pickupperne, men blot passerer
dem. Hvorvidt skidt/rust kan forårsage at de støder sammen, ved jeg ikke.
Der er heller ikke noget at justere på, da pladen som pickupperne er
monteret på, ikke kan drejes.

Så der er nok ikke tale om CDI tænding alligevel. Tændørerne tænder
velsagtens også hver 2. takt, selv om det er unødvendigt.

Hvordan virker CDI tænding? Sidder der bare en enkelt pickup som giver en
slags 'clock' til CDI-enheden, som derefter tænder tændrørene på de rette
tidspunkter? Kan man undvære den smule mekanik der er i at en pickup skal
trigges af noget på krumtappen?

signing off.. Martin Sørensen



Armand (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-01 19:16


Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
news:9srjb6$22k0$1@news.cybercity.dk...
> > De tidligste elektroniske tændinger sparede kun mekanik væk igennem
> > pick-up'ernes erstatning af platinerne; men man bevarede stadig den
> > mekaniske "slyng" -tændingsavancering,
> > Seca'en bør have fuldelektroniseret tændingavancering i kraft af
CDI-
> > benævnelsen (eller er det kun et, af dig, adopteret ord?),
> Der kan være noget der. Jeg kan ikke finde CDI-benævnelsen i den tyske
> værkstedshåndbog, der står udelukkende at det er transistortænding,
> Ved et kig i parts-kataloget, kan jeg se, at der sidder to pickupper i
venstre
> side af motoren, som bliver påvirket af en plade, der er monteret på
> krumtappen. Så for mig at se, ligner det bare en erstatning af
platiner, men det
> ser ikke ud som om, at der er noget, der kan blive slidt, da de
bevægelige
> dele ikke rører pickupperne, men blot passerer dem

Mekanikken skulle befinde sig inde bag den plade der roterer med
krumtappen og være sædvanlige slyngklodser á ¼-måner"!

> Hvordan virker CDI tænding? Sidder der bare en enkelt pickup som giver
en
> slags 'clock' til CDI-enheden, som derefter tænder tændrørene på de
rette
> tidspunkter?

Som jeg har opfattelsen(!) af benævnelsen, dækker det den
fuldelektroniserede version med en tændingsbox, som tillige
administrerer tændingavamceringen (mere præcist) i forhold til
omdrejningstallet!

> Kan man undvære den smule mekanik der er i at en pickup skal
> trigges af noget på krumtappen?

Trigg'ning af en pick-up er nok lige på grænsen af hvad man kan kalde
mekanik, ikke mindst derved at der ikke forkommer noget slitage derved
:-/

--
Armand.




RpR (13-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 13-11-01 20:29

> Som jeg har opfattelsen(!) af benævnelsen, dækker det den
> fuldelektroniserede version med en tændingsbox, som tillige
> administrerer tændingavamceringen (mere præcist) i forhold til
> omdrejningstallet!

Yup, der findes endda flere forskellige versioner alt efter formål.
Drosling, advancering af tænding efterhånden som motoren kommer op i
omdrejninger (se det er den sjove udgave af dem :] ) og så lige den
"normale" version der bare erstatter platinerne og har et fast tidspunkt der
bestemmer hvornår der sendes en gnist afsted. Sidstnævnte har jeg brugt på
plæneklipperen da platinerne fejlede konstant, og hvorfor skifte en 20 år
gammel plæneklipper med 11hk ud? =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Martin Sørensen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-11-01 22:51

> > krumtappen. Så for mig at se, ligner det bare en erstatning af platiner,
men det
> > ser ikke ud som om, at der er noget, der kan blive slidt, da de
bevægelige
> > dele ikke rører pickupperne, men blot passerer dem
> Mekanikken skulle befinde sig inde bag den plade der roterer med
> krumtappen og være sædvanlige slyngklodser á ¼-måner"!

Dem er der ikke nogen af på Secaen. Heller ikke ac-generatoren er lavet på
den måde.
Jeg lægger lige en tegning i dk.binaer.motor af pickupperne og hvordan de
sidder.

> > Hvordan virker CDI tænding?
> Som jeg har opfattelsen(!) af benævnelsen, dækker det den
> fuldelektroniserede version med en tændingsbox, som tillige
> administrerer tændingavamceringen (mere præcist) i forhold til
> omdrejningstallet!

Der er lidt at læse om det på disse sider:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page2.htm
http://www.lightspeedengineering.com/Products/Ignition-Basics.htm
http://www.suzukicycles.com/faq/tchelc6.htm

CDI (Capacitor Discharge Ignition) virker ved at der sidder en af de
slyngklodser du forespurgte længere oppe, som forsyner cdi-enheden. Fordelen
ved at bruge CDI-enheden, er at man kan få en meget kraftigere gnist i
forhold til traditionelle (platiner) systemer, og man derved kan tillade sig
at øge elektrodeafstande i tændrørene og derved forbedre koldstarter m.m.
Det 2. af ovenstående links beskriver også, at man kan optimere tændingen ud
fra rpm, men det ser ikke ud til at det er normalt.
På det 3. link beskriver Suzuki både CDI og et digitalt tændingssystem, der
implementerer en microprocessor som ud fra tabeller kan ændre tændingen ud
fra forskellige forhold. Men det ser ikke ud som om, at det er det helt det
samme.

Under alle omstændigheder så ser det ikke ud til, at Secaen har CDI tænding.
Den har en anden form for transistortænding, der heller ikke kan justeres.

> > Kan man undvære den smule mekanik der er i at en pickup skal
> > trigges af noget på krumtappen?
> Trigg'ning af en pick-up er nok lige på grænsen af hvad man kan kalde
> mekanik, ikke mindst derved at der ikke forkommer noget slitage derved

Det er jo det, så jeg vil nok ikke tro, at tændingen kan blive slidt i den
gængse forstand (mekanisk). Det kan højst være elektronikken, der måske kan
blive dårlig med tiden.

signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-11-01 23:19

> Under alle omstændigheder så ser det ikke ud til, at Secaen har CDI
tænding.
> Den har en anden form for transistortænding, der heller ikke kan justeres.

Jeg har lige fundet noget i den tyske værkstedshåndbog, der beskriver
hvordan man kontrollerer tændingstidspunktet med en stroboskoplampe. På
venstre side er der et lille dæksel, der kan fjernes så man kan aflæse øvre
dødpunkt på 1. cyl og hvornår tændingen skal ske. Man skal sætte
strobolampen på 1. cylinders højspændingskabel (tændrørskabel?) og rette den
mod det lille vindue når motoren går i tomgang. Hvis stregen i ruden ligger
indenfor graveringen, så skulle den være iorden. Der står ikke hvordan man
justerer den, men der står også, at når den er indstillet, så passer den
altid, og skal aldrig justeres igen.

Så hvis Rasmus har købt en sådan lampe, så skader det jo ikke at eftertjekke
tændingen, men han skal nok ikke være overrasket, hvis den passer.

signing off.. Martin Sørensen



Orla Pedersen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-11-01 22:57


Armand skrev i meddelelsen <9sroim$2gln$1@news.cybercity.dk>...
>
>Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
>news:9srjb6$22k0$1@news.cybercity.dk...

>Som jeg har opfattelsen(!) af benævnelsen, dækker det den
>fuldelektroniserede version med en tændingsbox, som tillige
>administrerer tændingavamceringen (mere præcist) i forhold til
>omdrejningstallet!


Ikke rigtigt, CDI dækker over princippet Capacitor Discharge Ignition .
Princippet er, at elektronikken, (eller generatorspolen i selvforsynede
anlæg), lagrer en høj spænding i en kondensator. Denne kondensator aflades
gennem tændspolen på det udvalgte tændingstidspunkt, som kan være styret af
hvad som helst (platiner eller elektronik, CPU, ECU).

That's it, no more no less.

mvh
Orla

>
>--
>Armand.
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste