RAM til gl. iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-01 23:15

Jeg ved godt, at det her emne snart er pisket til døde, men jeg
er lidt tungnem. Da fremtiden vel er Mac OS X har jeg så småt overvejet
at købe lidt RAM til min gamle iMac 233 rev B. Det er jo billigt for
tiden. I dag har jeg helt tilfældigt fået et katalog fra Computestore,
så jeg har naturligvis set på RAM-priserne. Bagerst er der et skema med
RAM til forskellige Macintosh, men jeg undrer mig lidt:
Til min gamle iMac, der i skemaet kaldes 1. version, kan man få
en 128 MB low-profile klods til kr. 312,-. Den bør altså kunne sidde i
den nederste RAM-sokkel i iMac. Klodsen skulle også passe til iBook,
iBook 2001, PB B3 Lombard & Wallstreet, PB G3 Pismo og PB G4. Så langt,
så godt. De nævnte modeller må altså have skulle have RAM med lige mange
ben (144) osv.
Det mærkelige er bare, at går man ned i skemaet til 256 MB
klodser, er der en lav-profil-klods til kr. 712,-. Den skulle passe til
iBook, iBook 2001, PB G3 Pismo og PB G4. PB G3 Lombard & Wallstreet skal
derimod have en anden 256 MB klods til kr. 887,- der ikke er angivet som
lav-profil. Og til min gamle iMac er slet ikke angivet en klods på 256
MB. Burde klodsen ikke passe, når de nævnte PowerBooks kan bruge den? Og
hvorfor ikke købe lavprofil-klodsen, når den endda er billigst? Det
skulle jo ikke være nødvendigt med lav-profil i den øverste RAM-sokkel i
min gamle iMac.
Det ville jo være billigst og mest fremtidssikret at starte med
at købe en 256 MB klods. Så kan jeg starte med den plus den gamle 64 MB
klods, og hvis behovet senere opstår, er der jo mulighed for at købe
yderligere en 256 MB klods. Starter man med to 128 MB klodser, er man
ligesom lidt låst, da der kun er to RAM-sokler.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-11-01 13:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> for at købe yderligere en 256 MB klods. Starter man med to 128 MB
> klodser, er man ligesom lidt låst, da der kun er to RAM-sokler. --

Kan man virkelig ikke få en 512 mb klods til iMac rev a/b? Med OSX kan
du ikke få RAM nok.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-01 16:02

> Jeg ved godt, at det her emne snart er pisket til døde, men jeg
> er lidt tungnem.
Du kan ikke regne med skemaet. Gå ind på deres webside for aktuelle
priser/konfigurationer.
Eller prøv www.nemdirect.dk, de har en "ramguide" online.

--
Preben
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-01 21:09

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Du kan ikke regne med skemaet. Gå ind på deres webside for aktuelle
> priser/konfigurationer.

Den er stort set lige så forvirrende. Jeg har en fornemmelse af,
at de har flere RAM-klodser, der burde passe. Det er da lidt mærkeligt,
at 128 MB klodsen kan bruges på mange forskellige computere, mens der
skal flere forskellige 256 BM klodser til at dække de samme computere.

> Eller prøv www.nemdirect.dk, de har en "ramguide" online.

Ja: "Ring for pris". Desuden går den kun op til 128 MB. Men jeg
kan selvfølgelig bare ringe til de to firmaer, hvis jeg helt seriøst
overvejer at købe RAM.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-11-01 22:39

In article <1f2mimn.1m9t7891ey7tkqN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
>
> Ja: "Ring for pris". Desuden går den kun op til 128 MB. Men jeg
> kan selvfølgelig bare ringe til de to firmaer, hvis jeg helt seriøst

Jeg har puttet en 128 MB RAM klods i min iMac røv. A. Det giver så 128
+ de 32 der sad der i forvejen = 160 MB RAM. Det kører jeg fint X med
Du kan vist også som du selv er inde på udskifte bundklodsen, altså
de 32 MB RAM med 128 MB RAM. Jeg mener at have hørt, at 128 MB RAM er
det højeste du kan gå op på i de tidligste iMac'er.
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-01 01:02

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> + de 32 der sad der i forvejen = 160 MB RAM. Det kører jeg fint X med
> Du kan vist også som du selv er inde på udskifte bundklodsen, altså

Jeg har 32 MB i bundt-slot'et og 64 i top-slot'et. Hvis jeg
nøjes med at købe en RAM-klods, vil det jo være smartest at skifte den
mindste af de gamle klodser ud. Men det er da spændende at høre, at du
klarer dig med 160 MB RAM til Mac OS X. Jeg havde regnet med, at der
skulle noget nær det dobbelte til. Men vi er nok ikke alle lige kritiske
her i gruppen. Nogle rakker jo en given opsætning ned, mens andrer roser
den til skyerne. Jeg er såmænd ikke vant til superhurtige maskiner, så
mon ikke det også er godt nok til mig, hvis det er godt nok til dig?

> Jeg mener at have hørt, at 128 MB RAM er det højeste du kan gå op på i
> de tidligste iMac'er.

Ja, det mener jeg også. Det er altså 128 MB klodser og dermed
256 MB i alt, men det er måske også det, du mener. Den nederste klods
skal egentligt udskiftes på et autoriseret værksted, hvis det skal være
rigtigt, men det er nu ikke noget problem at gøre det selv. Jeg mener
også, at den grænse kun gælder rev A. Min rev B er vist godkendt til 256
MB RAM-klodser. Jeg har også hørt, at begrænsningerne mere skyldes, at
det var de største klodser, man kunne få dengang. Fra rev A til B
voksede de altså fra 128 til 256 MB. Jeg mener bestemt at have hørt, at
en rev A sagtens kan køre med to 256 MB klodser. Om det er muligt at
bruge 512 MB klodser, aner jeg ikke. Min plan var sådan set at starte
med en 256 MB klods i bund-slot'et, så jeg fik 320 MB i alt. Jeg køber
nemlig altid RAM for mindre end 1.000,- kr. For fem år siden fik man 4
MB for de penge!
Mit oprindelige spørgsmål gik egentligt mere på, hvilke
maskiner, der passer RAM sammen. Bruger gamle iMac samme type RAM som
iBook, Wallstreet, Pismo og PB G4? Det kunne jo være, jeg kunne støve et
billigt tilbud op, hvis det nu ikke var special-RAM til en udgået
computer.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 00:59

> Mit oprindelige spørgsmål gik egentligt mere på, hvilke
> maskiner, der passer RAM sammen. Bruger gamle iMac samme type RAM som
> iBook, Wallstreet, Pismo og PB G4?

ja, med forbehold

For at være siker på at ram klodsen overholder de rette specifikationer
læs dette link og de tre artikler der linkes til (især den med
elektriske specs):

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
CPUs-G3/original_iMac/iMac.22.html>

ifølge apples dokumentation, ser det ikke ud til at 128 og 256Mbit
moduler kan bruges i din iMac - jeg ved ikke om der i dag findes 256MB
klodser med 64Mbit moduler, men mon ikke?

Når RAM til iBook og tiBook er dyrere end eks. til en Pismo skyldes det,
at de kræver klodser som er fysisk mindre, produceres i mindre antal og
derfor ofte er en del dyrere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-11-01 23:58

> For at være siker på at ram klodsen overholder de rette specifikationer
> læs dette link og de tre artikler der linkes til (især den med
> [...]

Tak for det fyldige svar. Jeg elsker RTM-svar

> ifølge apples dokumentation, ser det ikke ud til at 128 og 256Mbit
> moduler kan bruges i din iMac - jeg ved ikke om der i dag findes 256MB
> klodser med 64Mbit moduler, men mon ikke?

Det er det med Mbit og den slags, der hyler mig ud af den. Men
dine artikler uddyber det fint. Og så står størrelsen der, så man kan få
den rigtige. Gad vide om forhandlerne kan svare på det, hvis man
begynder at spørge dem om alle de tekniske data på deres RAM?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 00:29

> Tak for det fyldige svar. Jeg elsker RTM-svar

RTM = Read the manual, ?

> [...]
> den rigtige. Gad vide om forhandlerne kan svare på det, hvis man
> begynder at spørge dem om alle de tekniske data på deres RAM?

Jeg kan forstille mig at du som jeg, også søger den "gode" købsoplevelse
- dette er en enestående chance for at teste din forhandler i denne
diciplin... bare spørg løs men find en ekspedient der ikke har kone
og børn som kan tæves efter arbejdstid!

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-01 10:56

On Mon, 12 Nov 2001 00:28:40 +0100, spam@reippuert.dk (Morten
Reippuert Knudsen) wrote:

> RTM = Read the manual, ?

   Ja da. Det er lidt mere høfligt end RTFM, som jeg naturligvis
ikke vil mistænke dig for at mene

> [...]
> - dette er en enestående chance for at teste din forhandler i denne
> diciplin... bare spørg løs men find en ekspedient der ikke har kone

   Jeg bor bare i Esbjerg, så min "forhandler" er vel nærmest
Fredgaard. Jeg tvivler på, at de har ret mange RAM-klodser liggende. I
hvert fald ikke til en ældre iMac. Og hvorfor skal ekspedientens kone
og børn i øvrigt have det bedre end vores andres?
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 12:07

> Ja da. Det er lidt mere høfligt end RTFM, som jeg naturligvis
> ikke vil mistænke dig for at mene

RTFM = Read the (mighty) fine Manual ?

Nej. Jeg tvivler også på, at du kunne finde så præcise oplysninger i din
manual. Det kan man i hvert fald ikke i manualerne til de nyere mac'er -
de viser blot hvordan man tilslutter strøm og telfonledning samt hvor
startkappen sidder.

> Jeg bor bare i Esbjerg, så min "forhandler" er vel nærmest
> Fredgaard. Jeg tvivler på, at de har ret mange RAM-klodser liggende.

Der må da også være PC pushere i fiskerbyen... de er nok billigere end
Fredgaard. Ellers kan du jo ty til postordre gennem nemdirect, de har i
al fald den rette ram og sansynligvis til en lavere pris end Fredgaard.

405kr for en Kingston 256MB klods til iMac 233/266/333MHz, meget
billigere får du det nok ikke. Ifølge artiklen hos nem, kan din iMac
håndtere 384MB i alt, dvs 128+256. Om du skrotter 32MB klodsen eller
64MB klodsen, har nok ikke den store betydning for dig. Du kunne jo
overveje at ofre 205 kr ekstra på en 128MB klods - Er det ikke
fustrerende, det kan slet ikke lade sig at sætte for 1000kr RAM i din
iMac

<http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0501007&shop=mac>
<http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0501005&shop=mac>

> I hvert fald ikke til en ældre iMac. Og hvorfor skal ekspedientens kone
> og børn i øvrigt have det bedre end vores andres?

Det har du egentlig ret i. Du må hellere tæve fru Monster & børnene, når
du kommer hjem, bare for en sikkerheds skyld.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-01 23:38

Der har lige været en diskussion på wreck.bicyclse, hvor Jobst
Brandt beskyldes for RTM-svar med sine "read the book"-anbefalinger.

> Der må da også være PC pushere i fiskerbyen... de er nok billigere end
> Fredgaard.

Tænker du på Rob-Tech? De har vist et godt ry. Jeg har engang
købt et SCSI-kabel hos dem. De rækker ikke engang tunge, når man siger,
det er til en Mac.

> 405kr for en Kingston 256MB klods til iMac 233/266/333MHz, meget
> billigere får du det nok ikke. Ifølge artiklen hos nem, kan din iMac
> håndtere 384MB i alt, dvs 128+256.

Jeg mener nu, at 256 begge steder skulle kunne lade sig gøre,
hvis man kan finde en 256 MB klods, der er lav nok til den nederste
sokkel. Det har jeg læst dengang min iMac var ny, men det var måske bare
en teoretisk betragtning. Jeg ved slet ikke, om der findes så lave 256
MB klodser med de rigtige data.

> Er det ikke fustrerende, det kan slet ikke lade sig at sætte for
> 1000kr RAM i din iMac

Jeg kan da bare købe den i Apple Shop

> <http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0501007&shop=mac>
> <http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0501005&shop=mac>

Som du kan sige det. Hvor fandt du de sider? Jeg synes, jeg har
ledt i RAM-guiden uden andet en "ring for pris" som resultat. Men det
ser jo fint ud. Jeg kan godt lide teksten: "256 Mb SDRAM til iMac G3
233, 266 eller 333. Monteres nemt og hurtigt ved at åbne den lille låge
på bagsiden af iMac. iMac rebirth har to ledige RAM-sokler og kan
udstyres med op til 384 Mb RAM."
Nemt og hurtigt gennem en lille låge? Det har de vist aldrig
prøvet selv. De forveksler nok med de nye iMac. "iMac rebirth"? Er det
ikke den nye slot-loadede? Bruger den samme RAM, og har den et maksimum
på 384 MB?

> Det har du egentlig ret i. Du må hellere tæve fru Monster & børnene, når
> du kommer hjem, bare for en sikkerheds skyld.

Det værste er bare, at hvis nogen får tæv herhjemme, så er det
ikke konen. Hun er nemlig den stærkeste Jeg sørger omhyggelig for
altid at have en god stemning i hjemmet, kan jeg garantere.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 23:52

> [...]
> sokkel. Det har jeg læst dengang min iMac var ny, men det var måske bare
> en teoretisk betragtning. Jeg ved slet ikke, om der findes så lave 256

det vil jeg tro der gør, nem påstår i al fald at de har dem

> Jeg kan da bare købe den i Apple Shop

gør du det, så stiger din aktie måske..

> [...]
> udstyres med op til 384 Mb RAM."
> Nemt og hurtigt gennem en lille låge? Det har de vist aldrig

hvis forfatteren har prøvet at skifte HD i en iBook, vil jeg mener at
nemt og hurtigt ikke en helt forkert beskrivelse af montering af RAM i
en iMac

> De forveksler nok med de nye iMac. "iMac rebirth"? Er det
> ikke den nye slot-loadede? Bruger den samme RAM, og har den et maksimum
> på 384 MB?

Det er en trykfejl - da jeg købte ram til min iBook skrev de også
168pin, selv om SO-DIMM selvfølgelig er 144pin.
De bruger ikke samme RAM (Rebirth bruger almindelig 168pin), men hvis du
lægger mærke til deres liste over klodser, kan du se at de både har RAM
til 233-333 samt +350 modellerne. Dvs. den er god nok en 256MB klods til
din iMac koster 405kr inkl. moms.

> Det værste er bare, at hvis nogen får tæv herhjemme, så er det
> ikke konen. Hun er nemlig den stærkeste Jeg sørger omhyggelig for
> altid at have en god stemning i hjemmet, kan jeg garantere.

Vil det ikke være mindre belastende at ankaffe et bassball bat?

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-01 11:50

In article <1f2s9wx.6v9uxb474y9qN%spam@reippuert.dk>,

> [...]
> lægger mærke til deres liste over klodser, kan du se at de både har RAM
> til 233-333 samt +350 modellerne. Dvs. den er god nok en 256MB klods til

Skelner de overhovedet mellem skuffemodellen og slotloading? Det kunne
jeg nemlig ikke se, sidst jeg kiggede og derfor blev jeg lidt bekymret
fordi Computerstore skelner mellem de to modeller mht. lavprofil-RAM.
Der er altså ikke noget behov for, at min gamle rev. B skal have
lavprofil-RAM?

Computerstores troværdighed er godt nok på nulpunktet efterhånden, men
det kunne jo ske, at de havde ret.

Findes der egentlig en online RAM-installationsguide til iMac? Og ja,
jeg ved godt, at den ligger i hjælpmenuen, men det kræver, at man ikke
har smidt AppleScript ud.

> bassball bat?

Skal du også være engelsklærer?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 12:05

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Skelner de overhovedet mellem skuffemodellen og slotloading?

ja, se hvad jeg skriver eller kig selv efter 233/266/333 (skuffe) og
+350 (slot). +350 bruger almindelig 168pin, ikke 144pin SO-DIMM.

> Der er altså ikke noget behov for, at min gamle rev. B skal have
> lavprofil-RAM?

RTFM [read the (migthy) fine manual]:
<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
CPUs-G3/original_iMac/iMac.22.html>

Der står den rette fysisk størrelse - Jeg tror ikke klodser der er for
store til den lille slot i iMac'en længere laves. Det der i dag er
lavprofil (iBook og den ene slot i TiBook) er meget mindre end lav
profilklodsen i iMac'en.

> [...]
>
> Findes der egentlig en online RAM-installationsguide til iMac? Og ja,
> jeg ved godt, at den ligger i hjælpmenuen, men det kræver, at man ikke

hvorfor har du dog smidt den ud?

<http://google.com> der skal nok være et par stykker.

> Skal du også være engelsklærer?

Nej, jeg så den godt men gad ikke tilbagekalde artiklen.

Jeg har brugt 4 forskellige tastature i løbet af den sidste måned - ikke
just befordrende for at holde antallet af tastefejl på et minimum. Lige
nu skriver jeg på et (skod) Apple USB tastatur (ikke Pro). Det er bedre
end tastaturet på en lombard, men godt er det ikke.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-01 14:49

In article <1f2t7mj.ezomcff3pectN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja, se hvad jeg skriver eller kig selv efter 233/266/333 (skuffe) og
> +350 (slot). +350 bruger almindelig 168pin, ikke 144pin SO-DIMM.

Nåeh, min forvirring stammer fra at jeg altid har troet, skufferne kun
kunne fåes i forbindelse med en 233 eller 266-processor.

> RTFM [read the (migthy) fine manual]:
> <http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
> CPUs-G3/original_iMac/iMac.22.html>

Jeg ved godt hvad RTFM står for i den mindre pæne udgave og den er
egentlig fortjent, når man er for dum til at kigge efter hos Apple.

> [...]
> store til den lille slot i iMac'en længere laves. Det der i dag er
> lavprofil (iBook og den ene slot i TiBook) er meget mindre end lav

Glimrende, så er det altså bare Computerstore der er bagefter eller
bruger det som argument for at holde prisen oppe.

> hvorfor har du dog smidt den ud?

Forklaringen er ganske simpel: Fordi jeg er et fjols. Min iMac nægtede
pludselig, at afspille Audio-cd'er og jeg fik derfor den vanvittigt gode
ide, at geninstallere skidtet og så i samme ongang - af uvisse årsager -
at erstatte kontrolpaneler og udvidelser. I med den nærmeste 9.x cd og
afsted det gik, men det harmonerede dårligt med mit 8.6, og hvis iMacen
igen skal være fuldt funktionsdygtig kræver det at jeg graver dybest ind
i kælderen efter en opstarts-cd. Jeg kan selvsagt stadig ikke afspille
audio-cd'er.

> Nej, jeg så den godt men gad ikke tilbagekalde artiklen.

Jeg siger tak for den glimrende lejlighed til at få afreageret. På det
tidspunkt hvor jeg småligt påpegede din tastefejl, havde jeg forgæves
jagtet den tjenende ånd, der fylder op i kontormateriale-skabet.
Vedkommende har forhåbentlig moret sig over at putte alm. sprittuscher i
whiteboard-pen-skuffen. Under alle omstændigheder sikkert mere end jeg
morer mig med rensebenzin og servietter.

> [...]
> nu skriver jeg på et (skod) Apple USB tastatur (ikke Pro). Det er bedre
> end tastaturet på en lombard, men godt er det ikke.

Jeg er for tiden tvunget ud i at skifte mellem den 9600, jeg har i
hænderne lige nu, den hjemlige iMac, en stationær Dell og en ditto
bærbar, så måske jeg skulle være lidt forsigtig med at grine af andres
tastaturbetjening. Det er i øvrigt lidt sjovt, at det absolut ældste og
mest gennemtyggede tastatur stadig er det bedste, nemlig mit Extended
Keyboard II.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 19:16

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Det er i øvrigt lidt sjovt, at det absolut ældste og
> mest gennemtyggede tastatur stadig er det bedste, nemlig mit Extended
> Keyboard II.

det kommer ind som nummer to - det klasiske IBM (med klick) er stadig
det bedste, men det duttr jo ikke på en "computer". Apples iBook
tatsature er også rigtig gode.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 23:42

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg ved godt hvad RTFM står for i den mindre pæne udgave og den er
> egentlig fortjent, når man er for dum til at kigge efter hos Apple.

Jeg håber ikke, den var møntet på mig. Det er ikke dumhed, men
dovenskab Ærligt talt så har jeg ikke helt forstået de finere
detaljer ved RAM. Jeg ved godt at antallet af ben skal være det rigtige,
men derudover... Der er også det problem, at Apples sider er skrevet da
computeren var ny og i dette tilfælde 1998. Der står ikke noget om, at
man kan sætte hurtigere eller større klodser i, da de ikke var opfundet
dengang. Jeg ville derfor gerne vide, om andre havde viden om den slags.
Der står nu i øvrigt, at der sikkert vil komme større RAM-klodser i
fremtiden, og at de vil kunne bruges. Dette er vel ingen garanti, og der
angives ingen maksimal RAM-mængde.

> [...]
> whiteboard-pen-skuffen. Under alle omstændigheder sikkert mere end jeg
> morer mig med rensebenzin og servietter.

Jeg har hørt det råd, at man skal skrive med en whiteboard-pen
oveni det, der er skrevet med spritpen og derefter hurtigt tørre det af.
Opløsningsmidlet i whiteboard-pennen kan åbenbart godt opløse blæk fra
spritpennen. Jeg har nu ikke selv den store erfaring med den slags.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-01 10:00

> Jeg håber ikke, den var møntet på mig. Det er ikke dumhed, men
> dovenskab

Næ nej, det var go' gammeldags selverkendelse.

> [...]
> Opløsningsmidlet i whiteboard-pennen kan åbenbart godt opløse blæk fra
> spritpennen. Jeg har nu ikke selv den store erfaring med den slags.

Det skal prøves. Jeg har helt unsubscribet fra dk.bolig og
dk.fritid.bil, da jeg alligevel får mere relevante svar herinde.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 10:49

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har helt unsubscribet fra dk.bolig og
> dk.fritid.bil, da jeg alligevel får mere relevante svar herinde.

siger en del om hvor højt her er til loftet i denne gruppe...

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-01 14:44

In article <1f2uz9f.1stxxt21blhse0N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> siger en del om hvor højt her er til loftet i denne gruppe...

...og hvorfor vi ikke skal have den splittet op i flere grupper.

Jeg må så lige gøre opmærksom på, at der trods alt står en Mac i samme
rum som whiteboardet.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-01 20:13

> siger en del om hvor højt her er til loftet i denne gruppe...

Jeg håber ikke, det er fordi, vi er temmeligt langt nede i
dyndet. Nogle af emnerne og bemærkningerne er efterhånden lidt lumre.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-11-01 15:59

In article <1f2u2gl.pj64kbjixoliN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Opløsningsmidlet i whiteboard-pennen kan åbenbart godt opløse blæk fra
> spritpennen. Jeg har nu ikke selv den store erfaring med den slags.

Tak. Det virkede sgu, selvom det måske affødte et par bemærkninger om
"Mac-brugere og humanister" fra forbipasserende dataloger, der ikke
kunne se den store effektivitet i at overmale sine egne streger.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 16:24

> [...]
> store til den lille slot i iMac'en længere laves. Det der i dag er
> lavprofil (iBook og den ene slot i TiBook) er meget mindre end lav

Så skulle det da ikke være noget problem at sætte 2x256 MB RAM i
vores gamle iMac.

> hvorfor har du dog smidt den ud?

Vejledningen forsvinder også, hvis man opgraderer styresystemet
og laver en clean install. Jeg kan i hvert fald ikke finde den mere.

Jeg mener, <www.imac2day.com> plejede at have en.

Jeg er ikke tryg ved idéen om et baseball-bat. Det hele kan
hurtigt udvikle sig til et slagsmål om battet, og jeg er desværre ret
sikker på, hvem vinderen bliver. Hvad der herefter sker, bliver nok ikke
kønt. Jeg foretrækker at fortsætte ad diplomatiets vej. Det er hidtil
gået meget godt.

> [...]
> nu skriver jeg på et (skod) Apple USB tastatur (ikke Pro). Det er bedre
> end tastaturet på en lombard, men godt er det ikke.

DET ER ET GLIMRENDE TASTATUR! Vis mig et, hvor tasterne går
lettere.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 19:16

> Så skulle det da ikke være noget problem at sætte 2x256 MB RAM i
> vores gamle iMac.

det kommer an på om memory controleren kan håndtere det.

> Vejledningen forsvinder også, hvis man opgraderer styresystemet
> og laver en clean install. Jeg kan i hvert fald ikke finde den mere.

lav back up af /Systemmappe/hjælp/imac-hjælp/ eller mount det disk imae
som tibagekopierings CD'en læser fra og snup det derfra.

> [...]
> gået meget godt.

> DET ER ET GLIMRENDE TASTATUR! Vis mig et, hvor tasterne går

det er lige så glimrende som Apples "design-tatattur 2" - jeg tro ikke
mine preferencer går på om tasterne går let, men derimod om hvordan de
reagerer ved tryk (kan man "mærke" om tryket er odtaget?).
Jeg er helt vild med Extended Keybord II og IBM's gamle (klick, klick)
tastatur - det sidste går ikke specielt let.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-11-01 19:41

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]
> Jeg er helt vild med Extended Keybord II og IBM's gamle (klick, klick)
> tastatur - det sidste går ikke specielt let.

Sun Type 5 keyboard. 'Nuff said.

I øvrigt laver Cherry nogle rigtigt rigtigt gode tastaturer med
feel-good fornemmelse og USB. De udemærker sig også ved at koste
mindst lige så meget som Apples.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 23:42

> [...]
> reagerer ved tryk (kan man "mærke" om tryket er odtaget?). Jeg er helt
> vild med Extended Keybord II og IBM's gamle (klick, klick) tastatur -

Jeg kan høre, at vi har vidt forskellig smag hvad angår
tastaturer. Jeg foretrækker lette taster, så man kan skrive hurtigere.
Jeg har ikke noget problem med, om trykket er modtaget. Dels går tasten
i bund, og dels dukker der et bogstav op på skærmen. Jeg kan ikke udstå
IBM's kliktastatur, og det er vel det samme, som vi stadig bruger på mit
arbejde. Extended Keyboard II er jeg faktisk heller ikke helt vild med.
Jeg fik et brugt til min bærbare, men det er egentligt ikke blevet brugt
ret meget. Design II tastaturet har jeg haft til min Performa 475. Jeg
var egentligt meget glad for mit. Min mor har det samme, men det har
meget stramme taster og er derfor ikke ret godt. Jeg vil deraf
konkludere, at der kan være betydelige forskelle fra eksemplar til
eksemplar.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:12

> Jeg kan høre, at vi har vidt forskellig smag hvad angår
> tastaturer. Jeg foretrækker lette taster, så man kan skrive hurtigere.

det er nok fordi jeg er stærkere end dig

> Jeg har ikke noget problem med, om trykket er modtaget. Dels går tasten
> i bund, og dels dukker der et bogstav op på skærmen.

det er nok forskellen, jeg kan ikke lide at jeg _skal_ trykke tasten
helt i bund - det betyder at jeg skriver langsommere. På desigtastatur,
de fleste PC tastature, lombard og Apples USB, sker det ofte at mit tast
enten ikke registreres eller registreres to gange.

> [...]
> men det har meget stramme taster og er derfor ikke ret godt. Jeg vil deraf
> konkludere, at der kan være betydelige forskelle fra eksemplar til

Der er store forskelle mht til design tastature, jeg mener at kunne
huske at det afhænger af hvor tastaturet er produceret.

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-11-01 20:26

In article <1f2tbg3.c48ilv3m2duN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

<znip>
> DET ER ET GLIMRENDE TASTATUR! Vis mig et, hvor tasterne går
> lettere.

Det bakker jeg op!
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : N/A

Dato : 13-11-01 23:58

Fra : Pete

Dato : 13-11-01 23:58

in article 1f2u2si.e3744rs6iv28N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 13/11/01 23:42:

<Snip en lang tråd om ram og mange andre ting>

Nå men under alle omstændigheder bør de der skal have mere RAM købe det
hurtigst muligt! Rampriserne er hastigt opadgående. Vores kostpriser på ram
steg ca 30& i sidste uge....... Skynd jer!

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Simon T

Dato : 14-11-01 00:55

Ja jeg var nede og købe 256 MB ram idag, og fik med lidt held en PKI
klods til 269,-. Jeg ville have købt Kingston, men fik at vide de var
steget med 200,- til 489,-. En ret kraftig stigning, som ekspedienten i
Multimedia World mente var en generel tendens...

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 02:09

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Nå men under alle omstændigheder bør de der skal have mere RAM købe det
> hurtigst muligt! Rampriserne er hastigt opadgående. Vores kostpriser på
> ram steg ca 30& i sidste uge....... Skynd jer!

OK. Jeg har bestilt lidt hos Nem. Det er jo ret billigt for
tiden. Jeg skulle alligevel også have patroner til min printer. De er
næsten dyrere end RAM
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-11-01 15:57

> Så skulle det da ikke være noget problem at sætte 2x256 MB RAM i
> vores gamle iMac.

Jeg venter skam også i længsel på at du har udført forsøget og givet
feedback. EFtersom vi ellers har identisk hardware er jeg vel næsten
tvunget til at opgradere. Til gengæld kan du så smadre skærmen på din
5300.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 17:47

> [...]

> feedback. EFtersom vi ellers har identisk hardware er jeg vel næsten
> tvunget til at opgradere. Til gengæld kan du så smadre skærmen på din

Vent lige 2-4 dage, som der står på deres hjemmeside. Hvis det
viser sig, at en 256 MB blok er for stor til at sidde i den underste
sokkel, så er du måske aftager af en?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-01 12:54

> Vent lige 2-4 dage, som der står på deres hjemmeside. Hvis det
> viser sig, at en 256 MB blok er for stor til at sidde i den underste
> sokkel, så er du måske aftager af en?

Så har jeg modtaget min RAM. Den kom i går aftes, men jeg har
først haft tid til at sætte den i i dag. Jeg tog chancen og bestilte to
blokke på hver 256 MB. Jeg var langt fra sikker på, at de kunne sidde på
den nederste plads. De viser sig, at blokkene måler 1,25" i højden, hvor
iMac har plads til en 1,5" blok i det underste slot og en 2" blok i det
øverste. Den originale 32 MB blok og den 64 MB blok, jeg vist gav kr.
1.000,- for dengang, måler kun 1", så de er ret små. Det korte af det
lange er, at begge blokkene kunne sidde i iMac.
Det er jo med rystende hænder, man tænder for sin computer efter
indgrebet, men jeg kan med glæde meddele, at alt virker perfekt. Så nu
har jeg 512 MB RAM i min lille iMac 233 rev B mod før 96 MB RAM. Det er
en rar følelse at have nogle hestekræfter under hjelmen. Bare synd med
hastighedsbegrænsningen
Det store spørgsmål nu er, om jeg kan mærke nogen forskel med
Mac OS 9.1. VM fylder jo 513 MB nu, så det tager en del plads på min 4
GB harddisk. Det er foreløbig ikke noget problem, da den er langt fra
fyldt. Jeg kan se, at Mac OS pludseligt fylder ca. 10 MB mere med
omkring 37 MB mod før 27 MB. Desuden er diskbufferen nu på 8160 KB. Vil
det betyde, at jeg kan mærke nogen hastighedsforbedring i Mac OS 9?
Eller skal jeg glæde mig til Mac OS X?
Nu vil jeg gå ud at smadre skærmen på min PowerBook 5300 ligesom
Christian Bech har gjort.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Simon T

Dato : 20-11-01 15:48

[snip ting man siger tillykke med]
> [...]
> Mac OS 9.1. VM fylder jo 513 MB nu, så det tager en del plads på min 4
> GB harddisk. Det er foreløbig ikke noget problem, da den er langt fra

og det er så her jeg undrer mig over hvad du har VM slået til for??? Du
har 512Mb ram, der burde da ikke være situationer hvor VM's ekspertise
er påkrævet??? Eller er det bare mig?
Jeg har ikke VM slået til med 576Mb i Mac'en, og havde det heller ikke
da der var 320... Hvilke programmer kører bedre? Jeg kan nævne en del
der ikke gør, men det er en anden snak.

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-01 20:47

Simon T <simon@FJERNDETTEsamfundsnasser.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har ikke VM slået til med 576Mb i Mac'en, og havde det heller ikke
> da der var 320... Hvilke programmer kører bedre? Jeg kan nævne en del

Jamen, jeg har jo slet ikke haft tid til at overveje det. Jeg
har bare sat mere RAM i min iMac og tændt den for at se, om den virker.
Da der har været nogen diskussion om, hvorvidt man overhovedet kan sætte
så meget RAM i en gammel iMac, ville jeg lige fortælle, at det så ud til
at virke. Samtidig fortalte jeg om de ændringer, jeg har iagttaget.
Men man kan måske bare slå VM fra? Nå ja, det kan man
selvfølgelig godt. Giver det en mærkbar øgning af hastigheden? Man
skulle jo samtidig tro, at når der er rigeligt med RAM, så bruges VM
alligevel ikke, selv om det er slået til. Det skulle jo ikke være
nødvendigt at gemme noget i den virtuelle hukommelse på disken
undervejs. Jeg har altid været tilhænger af VM. Om ikke andet så fordi
Apple anbefaler det. Jeg går ud fra, at de ved en hel del mere om
computere, end jeg gør, så jeg føler mig ikke kvalificeret til at sige
dem imod. Jeg må tilstå, at jeg har lidt af en "Hvad fatter gør, er
altid det rigtige"-holdning til Apple.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 16:21

> Nu vil jeg gå ud at smadre skærmen på min PowerBook 5300 ligesom
> Christian Bech har gjort.

Pas på med det. I flg. Officeline skulle den være 8000,- værd.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 16:36

Christian Winther Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Pas på med det. I flg. Officeline skulle den være 8000,- værd.

??

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 16:41

> ??

En ny skærm til min døde 5300 skulle for et par år siden koste 6000-7000
ex moms, så det kunne da være interessant at sem om ikke de vil købe en
brugt lidt billigere

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-11-01 15:39

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:
> Findes der egentlig en online RAM-installationsguide til iMac?

1.
<http://www.imac2day.com/tech/visualRAM.shtml>

2.
< http://www.transintl.com/technotes/installram_imac.htm>

Fra : Christian Bech

Dato : 15-11-01 15:55

In article <1f2ti31.18q7pxvb2b72uN%preben@SLETlokalsat.dk>,
preben@SLETlokalsat.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> 1.
> <http://www.imac2day.com/tech/visualRAM.shtml>
>
> 2.
> < http://www.transintl.com/technotes/installram_imac.htm>

Tak! Det var lige det. Men jeg ved nu ikke om jeg har fået mere mod på
det efter at have set billedinstruktionen.

Måske jeg skulle lade konen om det.

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-11-01 15:57

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Måske jeg skulle lade konen om det.
Gør det endelig selv.
Det er så nemt, at konen bare vil hoverere resten af livet

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 16:37

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Gør det endelig selv.
> Det er så nemt, at konen bare vil hoverere resten af livet

Hvis bare jeg lader dem ligge på køkkenbordet, så kan hun ikke nære sig
for at gå i gang og så kan jeg spille skuffet over, at hun ikke har
ladet mig gøre det.

Men ok. hvis Dr. Münster kan, så kan jeg måske også - på den anden side
har han jo formået at holde liv i sin PB 5300.
--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 17:20

Christian Winther Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Men ok. hvis Dr. Münster kan, så kan jeg måske også - på den anden side
> har han jo formået at holde liv i sin PB 5300.

han er i modsætning til visse andre heller ikke kendt for at affyre
skydevåben mod sin PB5300- i al fald ikke offentligt.

Fra : Christian Bech

Dato : 20-11-01 19:10

> han er i modsætning til visse andre heller ikke kendt for at affyre
> skydevåben mod sin PB5300- i al fald ikke offentligt.

Det kan så også forklare hvorfor jeg ikke er helt tryg ved at lade mig
selv skifte RAM'en.

--
"Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 19:58

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Det kan så også forklare hvorfor jeg ikke er helt tryg ved at lade mig
> selv skifte RAM'en.

Så længe du holder dig fra PB5300, P62/6300 og hvad du ellers har
udstedt henrettelsesordrer på, skulle det nok gå an. Er iMac'en på din
dødsliste?

Fra : Christian Bech

Dato : 20-11-01 22:34

> Så længe du holder dig fra PB5300, P62/6300 og hvad du ellers har
> udstedt henrettelsesordrer på, skulle det nok gå an. Er iMac'en på din
> dødsliste?

Det var lige før, men måske bliver den reddet af en ny RAM-klods. Det
vil samtidig blive et farvel til 8.6, hvilket er tiltrængt, om jeg gider
at opgradere til X før jeg skal have ny maskine er jeg endnu ikke helt
sikker på.

--
"Medmindre en eller anden fed idiot i ulvekostume render rundt og
blokerer udsigten, så er det sgu bedre at se det i fjernsynet."

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-01 21:10

> han er i modsætning til visse andre heller ikke kendt for at affyre
> skydevåben mod sin PB5300- i al fald ikke offentligt.

Jeg har faktisk engang myrdet transformatoren. Jeg forstår det
egentligt ikke. Det var faktisk en blødt polstret stol, jeg kylede den
ned i, men det var åbenbart mere, end den kunne klare. Jeg har også
engang skiftet RAM i PowerBook 5300cs. Det var ikke så nemt. Ikke at
selve indgrebet egentligt var så svært. Det var mere det, at det tog mig
lidt til at regne ud, at jeg skulle løfte tastaturet efter at have
løsnet skruerne i bunden.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 22:52

> Jeg har faktisk engang myrdet transformatoren. Jeg forstår det
> egentligt ikke. Det var faktisk en blødt polstret stol, jeg kylede den
> ned i, men det var åbenbart mere, end den kunne klare. J

Dr. Death...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 23:05

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Tak! Det var lige det. Men jeg ved nu ikke om jeg har fået mere mod på
> det efter at have set billedinstruktionen.
>
> Måske jeg skulle lade konen om det.

Så svært er det altså heller ikke. Apple tillader jo, at man gør
det, uden at garantien bortfalder. Det ville de ikke gøre, hvis der var
større risiko forbundet med indgrebet. Det eneste forbehold er klodsen i
den nederste RAM-sokkel. Den sidder under processorkortet, og det må man
ikke selv afmontere. Det er nu meget let, og jeg har gjort det for sjov,
da jeg satte RAM i den øverste sokkel. Mit eneste problem var, at jeg
ikke fik trykket RAM-klodsen ordentligt fast førse gang. ;om
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 23:25

> [...]
> da jeg satte RAM i den øverste sokkel. Mit eneste problem var, at jeg
> ikke fik trykket RAM-klodsen ordentligt fast førse gang. ;om

Hold da op. Jeg faldt vist i søvn ved computeren tidligere på
aftenen. Jeg gik så op og drak en kop te med konen og hyggesnakkede
lidt. Da jeg kom ned til computeren igen, kom jeg til at sende
ovenstående, da jeg ville hente news. Der mangler vist noget, og den der
smiley til sidst ser noget spøjs ud.
Jeg ville sige, at første gang fik jeg ikke trykket RAM-klodsen
ordentligt fast, og det opdager man jo først, når man har samlet iMac
igen. Det er lidt surt at skulle skille den ad igen. Men som sagt, er
det ikke svært. Det kræver bare lidt tid. Læg den med skærmen nedad på
noget blødt som f.eks. en sofa. Skil den ad efter vejledningen, og læg
godt mærke til, hvordan de forskellige ledninger snor sig rundt om
motherboardet. Når du har skiftet RAM, skal de jo anbringes på samme
måde. Vær også omhyggelig med at anbringe motherboardet ordentligt i
rillerne, når du skubber det ind igen, og sørg for at få det i bund, så
lågen til cd-drevet sidder helt fremme i den dertil indrettede åbning.
Ellers får du ikke låget på igen. Det tager nok 15-30 minutter. Det er
bedst at være omhyggelig og tage sig god tid, så man ikke skader noget.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-11-01 23:53

In article <1f2xsol.1tg3sk5g8p4ncN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Ellers får du ikke låget på igen. Det tager nok 15-30 minutter. Det er
> bedst at være omhyggelig og tage sig god tid, så man ikke skader noget.

Og så kan man lige så godt rense blæseren når man alligevel er der....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk