Nåden
Fra : Ole

Dato : 06-11-01 14:19

Loven hæver mennesker op, dem som ved den mener at leve ved den, derimod
giver nåden Gud æren.

Evangeliet er et "cross road" for hvad der er ret og hvad der ikke er ret.
Det skiller det falske ud, og bekræfter det rette.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 00:36

Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be7dd14$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Evangeliet er et "cross road" for hvad der er ret og hvad der ikke er ret.
> Det skiller det falske ud, og bekræfter det rette.

Har du et bud på hvordan denne udskilning af det falske rent praktisk
foregår ?

--

************
E. Dalgas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-01 01:20

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3be7dd14$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har du et bud på hvordan denne udskilning af det falske rent praktisk
> foregår ?

Tværtimod kan jeg blive så pessimistisk at mene at det omvendte oftest er
tilfældet: I den "magi" der ligger i Evangeliet, ryger der desværre også
nogle grumme usandheder og vildfareser med i slipstrømmen...Eet eksempel er
IMHO Den Katolske Kirkes dyrkelse af fuldstændig uvedkommende helgener, som
end ikke optræder i NT.

Problemet opstår ved at man for at kunne tro, må sænke de rationelle mentale
parader, og derved er yderst sårbar over for eventuelle løgne.

Anders Peter Johnsen

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 01:44

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be87dbe$0$2030$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
er
> IMHO Den Katolske Kirkes dyrkelse af fuldstændig uvedkommende helgener,

Det kan der være noget om. Men jeg kom til at tænke på det Ole skrev - Loven
ophøjer mennesket - nåden, Kristus. - Det betyder jo "måske" at nåden som jo
skulle være god og kærlig måtte udstøde det falske og loviske - hvad da med
nåden ?

> Problemet opstår ved at man for at kunne tro, må sænke de rationelle
mentale
> parader, og derved er yderst sårbar over for eventuelle løgne.

Igen meget rigtigt. Derfor er det helt afgørende om der føres tilsyn med os
som kristne. Altså tjenernes vigtigste opgave, at bevare den kristne
menighed i Kristus og beskytte menigheden mod løgn, ved Gud ord.

--
************
E. Dalgas

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-11-01 21:40

On Wed, 7 Nov 2001 01:20:02 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>eksempel er IMHO Den Katolske Kirkes dyrkelse af fuldstændig
>uvedkommende helgener, som end ikke optræder i NT.

Næh - de fleste helgener var jo så uheldige at leve og navnligt lide
martyrdøden under de store kristenforfølgelser som blev iværksat nogen
tid efter samlingen af NT's bøger.

At helgenerne forekommer nogle uvedkommende er vel et spørgsmål om
smag, men hvori ved hengivenheden til dem består den grumme usandhed
og vildfarelse? Ordet "dyrkelse" er så dejligt uforpligtende - man har
ikke sagt "tilbedelse", men hvis nogen forstår det sådan, er det måske
ikke så galt?

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Live4Him

Dato : 07-11-01 22:04

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> og vildfarelse? Ordet "dyrkelse" er så dejligt uforpligtende - man har
> ikke sagt "tilbedelse", men hvis nogen forstår det sådan, er det måske
~~~~~~~~~~
Iøvrigt er dine kommentarer og meninger uendeligt ligegyldige, så jeg kan
lige så godt plonke dig

PLONK

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 12:49

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ~~~~~~~~~~
> Iøvrigt er dine kommentarer og meninger uendeligt ligegyldige, så jeg kan

Æh, Jørgen?

Var den ikke lidt hidsig? Eller var det en joke?

--
KH
Anders

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 12:56

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og vildfarelse? Ordet "dyrkelse" er så dejligt uforpligtende - man har
> ikke sagt "tilbedelse", men hvis nogen forstår det sådan, er det måske

Når man f.eks. begynder at dyrke en St. Christoffer - udelukkende i
Tyskland -, som angiveligt skulle have båret Jesusbarnet over en flod, så er
den sgu' langt ude!

At man skal til at dyrke martyrerne som helgener, forstår jeg heller ikke
helt, for der er IMHO ingen større bedrift i at lade sig æde af en løve.

Generelt er helgenerne jo gamle guder i ny forklædning. Tag bare Jomfu
Maria.

Anders Peter Johnsen

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 22:05

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 22:05

> Helt uenig - generelt er helgenerne anerkendt gode kristne som er gået
> forud.

Du skulle tage at undersøge den romerske Venusdyrkelse.

Venus var i sin "føderske"-skikkelse - Venus Genetrix - gennem trojaneren
Ænæas stammoder til det julisk-claudiske kejserdynasti.

Julius Cæsar himself, der jo i kraft af at være julier, mente at nedstamme
fra Venus, byggede et tempel for hende på Forum Romanum. Efterfølgeren
Augustus dyrkede hende også. Og følgelig gjorde romerne det.

Desuden var romerne gode til at overtage andre landes guddomme. Den græske
gudinde Kybele blev ført til Rom som Magna Mater - "Den Store Moder" - og
hun var een af dem.
Kulten omkring denne gudinde var en frugtbarhedskult som handlede om at
hendes elskede søn døde.

>Helgener kan æres men må ikke tilbedes, og du mangler stadig at
> fortælle om du med "dyrke" mener at ære eller at tilbede.

Jeg kan ikke se den dybere forskel på at ære mennesker, som om de var guder,
og så at tilbede dem.

Begge dele er mig lige profant.

Så vidt jeg ved _tilbedes_ helgerne i den Katolske Kirke med det formål at
de skal udgøre en form for mellemled mellem Gud og menneske. Ved at bede til
f.eks. Jomfru Maria, mener man at kunne få hende til at "gå i forbøn" for
een hos Herren.
I øvrigt noget der stammer fra det romerske pater familias/klient-forhold og
parallelt gennem mafiaen. Hvis man er langt nede i netværket og dermed ikke
er fin nok til personlig audiens hos pateren/mafiabossen, så går man til en
tjener/"officer" der befinder sig et par trin under ham, og får vedkommende
til at henvende sig til mafiabossen for at tale eens sag. Derved kommer man
yderligere i gæld til vedkommende tjener/"officer", som i højere og højere
grad får magt som en mafiaboss. Således kan mafiabossen faktisk have endnu
større mafiabosser over sig.

Problemet er bare, at disse helgener derved fortrænger Jesus, der som
bekendt netop udfylder denne position og hvor er vi så henne?

At een eller anden er blevet slået ihjel af romerne er sikkert meget godt
for perspektiverne mht. vedkommendes egen frelse, men at vedkommende skal
have guddommelig status, er IMNSHO direkte sindssygt, og hører ingen steder
hjemme i monoteistisk religion.

Men sådan er det jo med katolicismen. Det er det go'e gamle Romerrige, bare
i ny "kristen" forklædning, både religiøst og geografisk. Det er næppe en
tilfældighed af grænserne mellem katolske og protestantiske områder i
Vesteuropa med undtagelse af Irland netop løber langs det gamle Romerriges
nordgrænse...

Hvad gør man, når man har svært ved at aflægge de gamle guder?
Jo, vupti, man opfinder den lokale helgen, som underligt nok får lige præcis
alle de underområder, som den lokal hedensk guddom tidligere har haft.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-11-01 19:05

On Thu, 8 Nov 2001 22:04:48 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:

>Du skulle tage at undersøge den romerske Venusdyrkelse.
> [...]
>Den græske gudinde Kybele blev ført til Rom som Magna Mater -

Jeg betvivler ikke oplysningerne om Venus eller Kybele, men jeg kan
ikke se hvorfor lighederne mellem disse og din fomodede udlægning af
Mariatraditionen skulle bevise noget som helst.

Man skal da vist være religionshistoriker og hedde Rothstein (eller
måske Pinnerup) for at mene sådant. Så kan man da lige så godt mene at
Kristi død og opstandelse udspringer fra Osiris/Dionysos-myterne.

>Jeg kan ikke se den dybere forskel på at ære mennesker, som om de
>var guder, og så at tilbede dem.

Det ville der heller ikke være, hvis det der "som om de var guder" var
tilfældet - men det er det altså heller ikke.

>Så vidt jeg ved _tilbedes_ helgerne i den Katolske Kirke med det
>formål at de skal udgøre en form for mellemled mellem Gud og
>menneske.

Tilbedes, nej - og hvis de vil, ja.

> [...]
>Problemet er bare, at disse helgener derved fortrænger Jesus, der
>som bekendt netop udfylder denne position og hvor er vi så henne?

Det kunne man måske hævde at der netop i kraft af Kristi eksempel
allerede var en vis præcedens for. Hvorfor var det nu at Herren var
nød til at nedstige i kødet for at menneskeheden kunne forholde sig
til Ham igen?

> [...]
>vedkommende skal have guddommelig status, er IMNSHO direkte
>sindssygt, og hører ingen steder hjemme i monoteistisk religion.

Slået ihjel af romerne og have guddommelig status - det lyder da
som en vi kender, ikke?

>Men sådan er det jo med katolicismen. Det er det go'e gamle
>Romerrige, bare i ny "kristen" forklædning, både religiøst og
>geografisk.

Nu nåede de romerske legioner da vist ikke helt til Sydamerika og
Filippinerne.

> [...]
>Jo, vupti, man opfinder den lokale helgen, som underligt nok får lige
>præcis alle de underområder, som den lokal hedensk guddom

Ja og sådan noget griseri kunne sand kristendom da heldigvis aldrig
finde på. Det er da også et rent tilfælde at Kristi fødsel fejres lige
ved vintersolhverv og at fødselsdagen falder sammen med Mithras.

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-11-01 00:24

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> At man skal til at dyrke martyrerne som helgener, forstår jeg heller ikke
> helt, for der er IMHO ingen større bedrift i at lade sig æde af en løve.

Har du måske prøvet???

> Generelt er helgenerne jo gamle guder i ny forklædning. Tag bare Jomfu
> Maria.

Helgeninde!

Erik L

Fra : Ole

Dato : 07-11-01 07:05

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9s9so9$27pq$1@abnew01.sonofon.dk...

> Har du et bud på hvordan denne udskilning af det falske rent praktisk
> foregår ?

Det sker for dem som vandrer med Jesus i en ligetil indstilling, evangeliet
afslører for den enkelte, næppe for dem som med loven løber af sted, da
disse vil blive hårderer og hårderer.

De bliver ikke trætte af deres vej, da loven befordrer, at man insistere på
at ville have lov til at gå denne vej.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 14:59

Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be8c900$1$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> disse vil blive hårderer og hårderer.
>
> De bliver ikke trætte af deres vej, da loven befordrer, at man insistere

Åh, så du mener ligesom Anders påpegede - det er de sande, dem som står i
nåden, der skiller sig ud fra de falske og loviske ? Ja, så er den kristne
menighed kommet langt ud, for det betyder jo at de loviske har magten i
menighederne Ole og således undertrykker det sande evangelium om Herren
Jesus Kristus, er det hvad du rent faktisk mener ?

--
************
E. Dalgas

Fra : Ole

Dato : 07-11-01 15:40

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sbenm$gcg$1@abnew01.sonofon.dk...

> [...]
> menighederne Ole og således undertrykker det sande evangelium om Herren
> Jesus Kristus, er det hvad du rent faktisk mener ?

Dem som har fået noget fra Herren, gør tit godt i at holde det til dem selv,
eller være godt påpasselig med hvem man deler det med, Josef fik opleve at
blive trådt på godt og grundigt

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 15:44

Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be94199$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
selv,
> eller være godt påpasselig med hvem man deler det med.

Har du så ikke allerede sagt for meget ?

> Josef fik opleve at
> blive trådt på godt og grundigt

Sondre du mellem Josef og hans brødre og så dem i menighederne der står i
nåden og dem der er loviske ?

--
************
E. Dalgas

Fra : Ole

Dato : 07-11-01 16:32

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sbhb9$ibo$1@abnew01.sonofon.dk...

> selv,
>
> Har du så ikke allerede sagt for meget ?

Hvad???? også du Erik???? Jeg som troede at du var åndelig

> Sondre du mellem Josef og hans brødre og så dem i menighederne der står i
> nåden og dem der er loviske ?

Dem som har fået liv fra Jesus, har også nåden, de andre bruger loven til at
komme dem i nåden til livs, de åndelige er forfulgt af de kødelige

Abel blev slået ihjel af sin broder, det er den samme beretning

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 16:15

Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be94de9$0$1994$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9sbhb9$ibo$1@abnew01.sonofon.dk...

> Hvad???? også du Erik???? Jeg som troede at du var åndelig

Jeg mener bare at er emnet så ømtåligt som du selv siger det er, virker det
ikke som en god ide at poste antydninger om det offentligt.

> [...]
> komme dem i nåden til livs, de åndelige er forfulgt af de kødelige
>
> Abel blev slået ihjel af sin broder, det er den samme beretning

Så det Er altså det menigheds billede du opstiller. De stærke (loviske) har
magten og de undertrykker dermed dem der holder fast på nåden. Denne
undertrykkelse føre til at sandheden (nåden) SELV må udskille sig fra det
falske (loven) og ikke omvendt.

--

************
E. Dalgas

Fra : N/A

Dato : 07-11-01 19:26

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-11-01 19:26

Ole <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be9738e$0$762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9sbj6a$jse$1@abnew01.sonofon.dk...

> det
>
> Jeg mente det nu som en spøg til dig, men der var nu ikke nogen grund til
> ømtålelighed, da det er en generel debat

Ok, så kan du frit svare mig på det jeg spurgte dig om :

> [...]
menighederne Ole og således undertrykker det sande evangelium om Herren
Jesus Kristus, er det hvad du rent faktisk mener ?

Hvor står det ? Lyder som et krav (lovbud), Ole.

--

************
E. Dalgas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-01 15:02

"Ole" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Loven hæver mennesker op, dem som ved den mener at leve ved den, derimod
> giver nåden Gud æren.

Tjaaa...Jeg kommer til at tænke på Pauli ord om at Loven (for)dømmer, og for
så vidt "nedgør" mennesket, mens Nåden ophøjer?

Loven bygger (forgæves?) mennesket op nedefra, mens Nåden frelser os
oppefra.

Hvis man som kristen bilder sig ind at kunne overholde Loven (hvilket i sig
selv er umuligt, da vi jo slet ikke følger hoveddelen af buddene i GT, tag
f.eks. bare madregler og omskæring), så går man IMHO GRUMME galt i byen,
idet man derved faktisk mener sig "god nok" til at kunne undvære Jesu
offer/Guds Nåde , og så er den jo HELT gal! Så er man vel snarere en form
for "tilstræbt jøde", idet man sætter sig mellem to stole, Jødedommen og
Kristendommen. Og mens man prøver at være begge dele er man reelt ingen af
delene fuldt ud.
Sådan fortolker jeg i hvert fald Paulus, såvel som Jesu egne ord om "ny vin
på nye sække."

> Evangeliet er et "cross road" for hvad der er ret og hvad der ikke er ret.
> Det skiller det falske ud, og bekræfter det rette.

Evangeliet kan jo desværre misforstås og/eller forvanskes i 117 retninger,
så jeg er lidt bange for at den ikke helt holder i praksis...Der er jo
tilsyneladende temmelig stor uenighed mellem mange kristne kirker og
retninger om hvad Evangeliet i det hele taget indebærer?

--
KH
Anders

Fra : Ole

Dato : 07-11-01 15:35

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be93e54$0$25408$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> tilsyneladende temmelig stor uenighed mellem mange kristne kirker og
> retninger om hvad Evangeliet i det hele taget indebærer?

Det har du ret i, men evangeliet er stadig det samme, om de kristne mener
det ene eller andet, så derfor vil evangeliet altid vise dem som Herren
viser det, hvad der er ret.

Ole