Erfaringer med mobilhome i USA/Canada søge~
Fra : Henrik Krievs

Dato : 11-12-00 10:36

Hej NG !

På denne, vores 4 tur til USA, har vi overvejet at leje et mobilhome
fremfor den mere traditionelle model med bil/moteller.

Er der nogen 1O-A9/(,EA=$.A@%er med MH i USA ? Vi overvejer måske at køre
ind i Canada også. Kan det betale sig at leje mobilhome i USA eller i
Canada.

Ved flere nationalparker olign. har jeg bemærket at der er indkørsel forbudt
for MH. Følger der cykler med - eller hvordan klare man den ? ER et MH for
meget en hemsko parkeringsmæssigt osv. ?

Alle komentarer vedr. Mobilhome i USA/Canada er velkomne, positive som
negative.

/Henrik

Fra : Claus Dethlefsen

Dato : 12-12-00 01:05

> [...]
> for MH. Følger der cykler med - eller hvordan klare man den ? ER et MH for
> meget en hemsko parkeringsmæssigt osv. ?

Tjah, det er nok ikke en anvendelig kommentar for Jer, men jeg kunne ikke
lade være med at beskrive, hvordan amerikanerne/canadierne klarer den med,
at Mobilhomes ikke kan komme rundt alle vegne.

De spænder simpelthen en truck (vi kalder det vel en pick-up) bagefter
mobilhomet. Så kan man nemlig stille mobil-homet et fast sted og så bruge
trucken til at komme rundt til de steder, hvor mobilhomet ikke kan komme
frem. Man kan jo også passende spænde sin kano fast på trucken så man får
det hele med. Det er et imponerende syn på motorvejene når et kæmpe
mobilhome med efterspændt truck med kano på taget ruller forbi...

Jeg har 'kun' kørt rundt i lejede biler i Canada (og en smule i USA) og
ellers brugt tog/bus, så jeg har desværre ingen erfaring med Mobilhomes.
Uden at have forstand på det, så tror jeg nu ikke, at I skal regne med
cykler.

god tur,
Claus
Claus Dethlefsen, mailto:dethlef@math.auc.dk
http://www.math.auc.dk/~dethlef
Pt. visiting Dept. of Mathematics and Statistics, Lancaster University

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 12-12-00 01:57

In <Jb1Z5.44$8f.1394@news.get2net.dk> "Henrik Krievs" <wmhek@dffe.dk> writes:

>Alle komentarer vedr. Mobilhome i USA/Canada er velkomne, positive som
>negative.

Jeg har været på ferie to gange i USA i mobile homes.

Begge ture var fortrinlige.

Det fantastiske var at man kunne tage hen, hvor man ville, ikke at
skulle slæbe kufferter ind og ud af et motel. Derudover havde vi nogle
gange nogle skægge oplevelser med at mødes med amerikanerne på
campingpladser/i state parks.

Første gang vi tog afsted (jeg mener det var omkring '94) arrangerede
vi turen gennem FDM herhjemme. Vi fik en standard størrelse autocamper
som familien (5 personer) tumlede rundt i.

Anden gang (1997) arrangerede vi selv turen (der var ingen danske
rejsearrangører, der havde samarbejde med udlejere på
østkysten). Denne gang var vi 4 personer. Vi startede i Washington,
hvor udlejeren afhentede os på hotellet og kørte os ca. 80 miles til
hans biks (absolut hyggeligt, en af de andre er vild med Harley
Davidson cykler, så udlejeren kørte os lige forbi en
HD-forhandler). Der fik vi så vores "svin". Den var knap 10 meter
lang, udstyret med generator, mikrobølgeovn, farvefjernsyn samt
køleskab i næsten fuld størrelse (døren kunne klare det meste af en
karton øl).

Hvad var hot?
a. Friheden.
b. Muligheden for at møde skægge mennesker.
c. Egen madlavning, når vi ønskede det.

Hvad var not?

a. Prisen. For 4 personer gik det cirka lige op ifht. at leje en
almindelig bil og bo på motel (det havde sikkert været
billigere). Almindelig bil og telt vil sandsynligvis være det
billigste.

b. Visse steder må man ikke køre i autocamper (fx området omkring New
York City).

Hvad skal man være opmærksom på?
a. Med mindre du har stort kørekort kommer du sikkert til at bryde
loven. Det er ikke til at opdrive en autocamper i USA på under 3500
kg. De 3500 kg står i dit internationale kørekort. Vores udlejer så
det ikke som noget problem, men jeg ved ikke, hvordan det amerikanske
politi ser på sagen. Med et almindeligt amerikansk kørekort må du køre
meget tunge køretøjer.

b. Betaling med plastik. Vi måtte have to Visakort på bordet for at
kunne gennemføre transaktionen. Systemet ville ikke lige acceptere et
træk på over 20000 danske kroner. På grund af tidsforskellen kan du
meget vel stå uden mulighed for at kontakte din bank i Danmark.

c. Forsikring. I den forsikring vi tegnede var dæk ikke inkluderet. Du
kan altså risikere at stå med en træls efterregning.

d. Få fat i AAA's guidebøger (dette gælder også, hvis du vælger at
rejse på anden vis). Hvis du er medlem af FDM er disse gratis og du
kan bare smutte ind på et AAA-kontor og finde dem du har brug
for. Tjek <URL:http://www.aaa.com/>. Du kan (kunne?) også få et gratis
AAA show-your-card and save hos FDM, hvis du er medlem. Det giver
rabatter forskellige steder.

e. Kort. Hvis du ikke allerede har et kort er Rand McNally's kortbog
over USA ganske god. Typisk kan den fåes til ca. halv pris i Wal-mart;
der er så også en komplet fortegnelse over, hvor du kan finde den
lokale Wal-mart.

f. Visse steder kan der godt være fyldt i højsæsonen - så måske kan
det være en ide at booke hjemme fra. Vi satte friheden højt, så da vi
tumlede rundt ved Niagara Falls, måtte vi køre en times tid for at
finde en campingplads (vi kørte naturligvis i den retning vi alligevel
skulle). Det er typisk muligt at lave en "night check-in", så det går
også at komme klokken 1 om natten..

Med hensyn til cykler. Jeg tror ikke du finder et sted, hvor de følger
med (bare at finde en camper med cykelstativ tror jeg kan være et
problem). Da vi besøgte min lillebror, vidste hele byen, at der var
turister i byen. Vi _gik_ ca. 400 meter fra en butik til en anden.

Cykler er ikke et transportmiddel (i USA); det er legetøj på linie med
rulleskøjter og skateboards.

Glædelig jul
    Regnar *<|

P.S. Vores udlejer under anden tur hed Outdoor Express. Så hvis nogle
skulle star