Sådan gik det i norge
Fra : tom dissing

Dato : 06-11-01 10:35

FOKUS BANK EKSKLUDERER MAC-BRUKERE
Fra og med mandag er Mac-brukere ikke lenger velkommen hos Fokus Bank.

http://www.digitoday.no/dtno.nsf/pub/eb20011105155054_fse_79886472
Tom

Fra : Terje Rydland

Dato : 06-11-01 13:11

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> FOKUS BANK EKSKLUDERER MAC-BRUKERE
> Fra og med mandag er Mac-brukere ikke lenger velkommen hos Fokus Bank.
>
> http://www.digitoday.no/dtno.nsf/pub/eb20011105155054_fse_79886472
> Tom

Ja, disse danskene. Fokus bank eies av Den Danske Bank...

Terje

Fra : Anders

Dato : 06-11-01 14:14

Terje Rydland skrev:

> Ja, disse danskene. Fokus bank eies av Den Danske Bank...

Det forklarer ikke så lidt .-( (ja det er en mac-smiley, som har fået en på
hatten. Af DDB)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-01 16:02

Hej Tom

Tja, tilsyneladende, men hvis andre store firmaer som Warden A/S trækker
deres samarbejde med FokusBank ud, så kan det jo godt være, at piben
pludselig vil få en anden lyd.

Jeg har kontakter og klienter i Norge, som er FokusBank brugere men også
Mac brugere. Og jeg véd, at en del andre store firmaer deroppe også er
både Mac- og FokusBank kunder, så det kan meget vel gå hen og blive en
bet for banken i den sidste ende.

Også en del af det norske undervisnings- og uddannelsessystem kører
udelukkende mac, og det skulle da være mærkeligt, om ikke der også dér er
FokusBank kunder imellem...

Norge har jo hidtil været et noget større 'Mac land' end Danmark, men
hvis det her er tendensen fra både M$ og den øvrige PC front, så er der
lagt op til krig. Og med det, jeg kender til de norske myndigheder, så
tror jeg ikke, at deres monopolmyndigheder vil finde sig i hvad som
helst. På mange områder er Norge jo langt mere restrektiv end Danmark.

mvh. Erik Richard

tom dissing wrote:

> FOKUS BANK EKSKLUDERER MAC-BRUKERE
> Fra og med mandag er Mac-brukere ikke lenger velkommen hos Fokus Bank.
>
> http://www.digitoday.no/dtno.nsf/pub/eb20011105155054_fse_79886472

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Christian Bech

Dato : 06-11-01 17:06

On Tue, 06 Nov 2001 17:01:39 +0200, Erik Richard
=?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Tom
>
>Tja, tilsyneladende, men hvis andre store firmaer som Warden A/S tr=E6kke=
>deres samarbejde med FokusBank ud, s=E5 kan det jo godt v=E6re, at piben
>pludselig vil f=E5 en anden lyd.

Jeg er for tiden blevet windows-ramt, hvilket betyder, at visse danske
tegn i bla. Erik Richards indlæg bliver erstattet af koder. Hvem er
synderen - Quoted Printable? Så vidt jeg kan se, er charset nemlig
korrekt.

Hvad gør QP egentlig godt for?

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-11-01 18:39

In article <3be809be.286087140@news.daimi.au.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Hvad gør QP egentlig godt for?

At lave lort i den for andre.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Enslev

Dato : 06-11-01 21:05

Banken har åbenbart intentioner om at holde åbent også for Mac og Linux

http://www.adressa.no/nyheter/data/article.jhtml?articleID=256987

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-01 00:07

Hej Henrik

Hm... Er det mon presset fra Warden A/S og andre, eller er det bare 'blår'
for at dæmpe presset? ...??

- Jeg køber ihvertfald ikke FokusBanks 'løfter' uden videre...

Fra : Christian Bech

Dato : 07-11-01 11:49

On Wed, 07 Nov 2001 01:07:08 +0200, Erik Richard
=?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Henrik
>
>Hm... Er det mon presset fra Warden A/S og andre, eller er det bare 'bl=E5=
>r'
>for at d=E6mpe presset? ...??
>
>- Jeg k=F8ber ihvertfald ikke FokusBanks 'l=F8fter' uden videre...

Hej Erik Richard

Kan jeg ikke overtale dig til at slå Quoted-printable fra - som du kan
se kommer mine svar til dig til at se underlige ud.

Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-01 14:39

Hej Christian

Prøv at læse den sidste del i mit svar til Henrik M. omkring Claris mappen. Det
vil være yderst besværlig for mig at skulle ændre hver eneste gang, jeg går ind
i fx. denne gruppe, mens andre grupper ingen problemer har.

Nogle gange 'crosser' jeg mellem 4-5 grupper på én gang i forbindelse med det
supportarbejde, jeg har. Det vil betyde, at jeg skal ændre indstillinger for
hvert enkelt indlæg til de forskellige grupper, hvor nogle kører i rent HTML
baseret, andre i MIME og atter andre som her, - og man kan jo ikke ændre
indstillinger 'on the fly'

Men det virker faktisk lidt underligt på mig, at du har de problemer. Hvad står
dit charset til? - ISO-8859-1, - Windows 1252, - Windows Roman, -
ASCII/US-ASCII? eller hvad det nu kaldes...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-01 15:58

KLIP p.g.a. linielængden
> Men det virker faktisk lidt underligt på mig

<http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html>

kan man bl .a. læse at:
Linjelængden må maksimalt være på 72 tegn. Brug ISO-8859-1 og undlad
Quoted Printables.

--
Preben
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 07-11-01 16:04

> [...]

> står dit charset til? - ISO-8859-1, - Windows 1252, - Windows Roman, -
> ASCII/US-ASCII? eller hvad det nu kaldes...

I dit svar til Henrik ser det ud som om, at du mener, at det kan reddes
ved at vi skifter indstilling. Det kan det ikke, da fejlen opstår i
afsenderleddet. Henriks OE og min Forte Free Agent forstår ikke QP af
samme grund som MacSoup ikke understøtter HTML: det hører ikke hjemme på
Usenet.

Jeg forstår ikke helt motivationen for at bruge QP - så vidt jeg har
læst mig frem til burde det være overflødigt og jeg er derfor blevet
ikke så lidt nysgerrig efter at høre hvorfor QP er nødvendig for dig?

-- Christian

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 00:01

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 01:08

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-01 01:08

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Da du formentlig ikke skriver på dansk i disse grupper generer du ikke
> nogen ved at slå QP fra.

Jo, jeg skriver også på dansk, da den ene af grupperne er multilingual, men ellers
mest på engelsk og en smule på tysk, norsk og svensk.

> Hvis den er web baseret bruger du vel ikke mail (eller news)!

Den kan bruges på begge måder - direkte fra broser eller via mailklient.

> Nestscape forstår udemærket QP selvom du har slået det fra!

Ja, det _jeg_ modtager, men ikke det, jeg sender til nogle af de servere.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 10-11-01 21:36

In article <1f2ietx.1e4zbst1ohfqd3N%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Winther Bech) wrote:

> [...]
>afsenderleddet. Henriks OE og min Forte Free Agent forstår ikke QP af
>samme grund som MacSoup ikke understøtter HTML: det hører ikke hjemme på

A-a-a! Hov-hov, Bette-Kræn! En ting er at en Content-Type som text/html
ikke er velkommen. Noget andet er, om man vælger Quoted-Printable som
Content-Transfer-Encoding. Hvis Q-P transfer encoding ikke hører hjemme på
Usenet, så gør MIME meddelelser det heller ikke, og så gør æøå slet ikke.

Selv bruger jeg stadig en afart af NewsWatcher, som heller ikke
understøtter Q-P, men jeg lever med det i stilhed. For mange år siden da
mailservere stadig strippede den øverste bit, lavede jeg faktisk et hack
til NW (1.3d14, tror jeg det var), så den sendte mail (ikke news) i Q-P
format. Måske skulle man støve koden af og smide den i en nyere NW, sammen
med noget Q-P decoding.

Q-P har en berettigelse, og mener man noget andet er man forkert på den!

-Lasse
"Min k=E6phest har f=E5et et f=F8l!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 23:11

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Q-P har en berettigelse, og mener man noget andet er man forkert på den!

QP har _ikke_ sin berettigelse på usenet, hverken idet danske eller
internationale hiraki.

<http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 11-11-01 19:35

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> A-a-a! Hov-hov, Bette-Kræn!

Hej Lasse - du er klar over, at du ikke længere får penge får at BOFH'e
mig - bare så du ikke sender en faktura.

> [...]
> Usenet, så gør MIME meddelelser det heller ikke, og så gør æøå slet ikke.

Jeg er klar over forskellen, men html'en var sådan set også kun ment som
en analogi, der skulle bringe Erik Richard til at forstå, at hans
overflødige indstilling generer andre. Desværre havde det den effekt, at
Erik Richard i stedet roste sig ikke at sende i html og overså resten af
kritikken. Analogier har det med at vende tilbage og slå en i hovedet.

> [...]
> format. Måske skulle man støve koden af og smide den i en nyere NW, sammen

Det er da forhåbentlig ikke MT? Jeg har lige fået sat en gammel 9600 op
i kontoret for at undgå Windows-nyhedslæsere og jeg håbede da sådan set
også, at det løste QP-problemet. I så fald er jeg en glad modtager at
dit hack.

> Q-P har en berettigelse, og mener man noget andet er man forkert på den!

Jeg mener sgu ikke noget. Jeg opdagede blot et problem og har derefter
spurgt til, hvad QP skulle gøre godt for på Usenet, og indtil nu har jeg
ikke fundet et positivt svar.

> -Lasse
> "Min k=E6phest har f=E5et et f=F8l!"

Bahhh! Din signaturadskiller er defekt.

Fra : N/A

Dato : 07-11-01 22:21

Fra : Pete

Dato : 07-11-01 22:21

in article 3BE955D0.B8A97043@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 07/11/01 16:40:

> [...]
> forudsætning i den web-baserede gruppe, hvor jeg selv er moderator, ellers kan
> der heller ikke udskrives direkte fra sitet.

Hvad er det for nogen grupper? Dem kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere
på.......

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-11-01 00:01

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Hvad er det for nogen grupper? Dem kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere
> på.......

Jeg vil gætte på en liste for Nisus Writer (jvf. sig). Da jeg kiggede på
programmet for en ca. 3 år siden, kiggede jeg også på mailinglisten og
mener at erindre Eriks navn derfra. Så lad mig gætte: Du skriver stadig
der, ikke Erik?

Men, det flirteri stoppede hurtigt (altså med Nisus), da jeg efter at
have kigget et par uger på demoen stadig ikke kunne se, hvordan
programmet skulle være et alternativ til Word 5.1, som jeg brugte den
gang. Men det er jo en helt anden historie

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-01 02:40

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> programmet for en ca. 3 år siden, kiggede jeg også på mailinglisten og
> mener at erindre Eriks navn derfra. Så lad mig gætte: Du skriver stadig

Ja, det er en af supportgrupperne, men den server på Dartmouth College, vi bruger
dér er ikke den værste, selvom den gerne vil have MIME for at vise alle specielle
bogstaver og charsets.

Men der er andre lister, som jeg desværre ikke kan nævne, da det er en del af mit
beta-arbejde og derfor under NDA.

> [...]
> programmet skulle være et alternativ til Word 5.1, som jeg brugte den
> gang. Men det er jo en helt anden historie

Det har nok været ver. 5.03/5.04, du har haft en demo af? Det er rigtig, her er
forskellen mellem Word 5.1 og den ikke så stor i selve tekstdelen. Den
væsentligste forskel - og fordel, - er helt klart dens (altså NW) muligheder for
at bruge sprogmodulerne i Apple Language Kits. Mens den nyeste ver. 6.03 er en
hel del anderledes. Så du skulle tage og hente den demo, af ver. 6, der ligger
der nu og prøve den, - og så findes der faktisk dansk stavekontyrol til den -).

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-11-01 12:54

- og så findes der faktisk dansk stavekontyrol til den -).

Som altså øjensynlig ikke er 'belvet' benyttet her! ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-01 13:41

Hje Hnas

Nje, jge burgre ikek Nsius tli mnie mlasi...-))

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> - og så findes der faktisk dansk stavekontyrol til den -).
>
> Som altså øjensynlig ikke er 'belvet' benyttet her! ;)

mvh. Kire Drahcir

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-11-01 20:20

> mvh. Kire Drahcir

Så for pokker. Jeg vidste ikke at du kunne rumænsk...

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-11-01 00:07

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Så for pokker. Jeg vidste ikke at du kunne rumænsk...

Måske ikke rumænsk, men en hel del andre sprog hvis du checker hans
header! ;)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen