En eks-mormon taler ud
Fra : Live4Him

Dato : 06-11-01 00:01

Med fare for nu at blive beskyldt for mudderkastning poster jeg hermed dette
link :

http://www.exmormon.org/

jørgen.

Fra : TommyGun

Dato : 06-11-01 00:16

> Med fare for nu at blive beskyldt for mudderkastning

Så skal du da, fyre noget mere mudret af

Tommy.

http://www.utlm.org/

Fra : Live4Him

Dato : 06-11-01 00:37

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message

> Så skal du da, fyre noget mere mudret af
>
> Tommy.
>
> http://www.utlm.org/
~~~~~~~~~~~~~~~~
Fantastisk site - jeg så lige et uddrag af en prædiken af Joseph Smith, tale
om ydmyghed :" I have more to boast of than ever any man had. I am the only
man that has ever been able to keep a whole church together since the days
of Adam. A large majority of the whole have stood by me. Neither Paul, John,
Peter, nor Jesus ever did it. I boast that no man ever did such a work as
I..."

Der findes en lægelig betegnelse for folk der har det sådan.

jørgen.

Fra : TommyGun

Dato : 06-11-01 00:52

> [...]
> I..."
>
> Der findes en lægelig betegnelse for folk der har det sådan.

Det er vel ikke ydmyghed *ironi* ;)

Tommy.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-11-01 01:45

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> writes:

> Det er vel ikke ydmyghed *ironi* ;)

De sagtmodige ska arve Jorden. Umm.. Hvis det er okay med jer, altså?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-11-01 03:49

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> I..."
>
> Der findes en lægelig betegnelse for folk der har det sådan.

Rablende storhedsvanvid?

Var manden syg i hovedet? Det kan netop være et tegn skizofreni at man enten
har tanker om at være forfulgt eller udvalgt, begge en form for paranoia. I
begge tilfælde overvurderer man jo tydeligvis sin egen vigtighed...

Ligefrem at gøre sig bedre end Jesus, DÈN er sørme gal!
Det er vel nærmest en slags "kristent højforræderri"?

Jeg glæder mig til at høre Kenn og Bodils mening om det her...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-11-01 11:29

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Jeg glæder mig til at høre Kenn og Bodils mening om det her...

De vil mene; at det er Satans onde tunger der kaster med Muder!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-11-01 12:53

nyhedsmeddelelse:3be78c35$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg glæder mig til at høre Kenn og Bodils mening om det her...

På siden er der en sektion med reaktioner fra SDH medlemmer. Åben
hovedmenuen - rul ned til - Mormon letters - og tryk.

Min mening om siden generelt : Jeg tror at der kunne laves en lignende side,
med et ligende indhold om menneskers ulykke og afstandstagen fra traditionel
kristendom. Siden virker som om den ukrittisk sender alt, bare indlæget
taler imod SDH. Jeg mener at skal en sådan side laves, må den sortere fra i
de breve der indsendes til web-master. Depresioner, seksuelle overgreb og
mennesker der af en eller anden grund føler sig svigtet, findes i alle
sammenhænge også i traditionel kristendom og at præsentere SDH på denne måde
er ikke en helt fair måde at gøre det på og forøvrigt heller ikke en
nødvendig måde, hvis målet er at advare mod SDH kirkens religion.

--

************
E. Dalgas

Fra : TommyGun

Dato : 06-11-01 13:18

Jeg er meget enig i alt hvad man finder på nettet ikke kan tages seriøst,
Faktisk tror jeg største delen af det der findes og som har en anti-xxx
holdning er plidder pladder.
Men jeg ved også fra erfaring at man har behov for at dampe lidt af, og
mange gør det ved at dele sin historie med andre, man kan så diskutere om
det er den rette måde at, gøre tingene på?

Jeg har brugt MEGET tid på at snakke med andre om hvad jeg følte, og jeg
benægter ikke at jeg har brugt grimme ord om SDH kirken.

Hvilken af siderne henviser du til??

http://www.utlm.org/ eller http://www.exmormon.org/

Tommy.

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-11-01 16:16

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be7d4db$0$237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg er meget enig i alt hvad man finder på nettet ikke kan tages seriøst,
> Faktisk tror jeg største delen af det der findes og som har en anti-xxx
> holdning er plidder pladder.

Det er jeg nu ikke helt enig i, sider der seriøst advare mod faren ved at
tilslutte sig en bestemt religion, er berettiget. Men de må være seriøse og
oplysende, med hovedvægten på fakta og ikke følelser som har det med at
miste kontakten til virkeligheden som den er.

> Men jeg ved også fra erfaring at man har behov for at dampe lidt af, og
> mange gør det ved at dele sin historie med andre, man kan så diskutere om
> det er den rette måde at, gøre tingene på?

Der er intet forkert i at dele historier og erfarringer med andre, men igen,
mennesker der er sårede på sjælen, grundet religiøst skibsbrud har fokus på
dem selv og de fortædeligheder de måtte have oplevet og hvilket bringer dem
i følelsesmæssig ubalance. Så går man ind som web-master, for at formidle
sådanne menneskers budskaber og oplevelser følger der et ansvar med.

> Jeg har brugt MEGET tid på at snakke med andre om hvad jeg følte, og jeg
> benægter ikke at jeg har brugt grimme ord om SDH kirken.

Ok, men de grimme ord, skulle nødigt blive til dit budskab. Det er faren her
og det man så let forfalder til. Søg tilflugt i Kristus Jesus, lad Ham bygge
din tro op, gennem Hans ord og gennem Hans nærvær i bøn. Flyt fokus over på
Ham, så virkeligheden falder på plads omkring dig og du ser klart igen og
kom så med dit budskab. Du vil måske stadig være hård - men det imod ÅNDEN i
den religion der har gjort dig fortræd og ikke imod de SJÆLE som tidligere
har været med dig i den tro du troede var sandheden.

> Hvilken af siderne henviser du til??
>
> http://www.utlm.org/ eller http://www.exmormon.org/

Den første virker mere seriøs end den sidste, da den har et defineret
kristent mål og et defineret kristent alternativ i forhold til SDH
religionen. Jeg skal ikke kunne sige om den sidste ikke også har det, men
målet på denne side virker til at være - Slut dig til fællesskabet af
kristne imod mormoner og vær med i kampen mod dem. Mao. Den første virker
oplysende, den sidste virker krigerisk.

--
************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-11-01 17:26

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
troede var sandheden.

> [...]
> målet på denne side virker til at være - Slut dig til fællesskabet af
> kristne imod mormoner og vær med i kampen mod dem. Mao. Den første virker

Og det tredie som du ikke nævnte, men vil være det rigtige. Rom 16 v 17-18

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-11-01 17:07

> [...]
> er ikke en helt fair måde at gøre det på og forøvrigt heller ikke en
> nødvendig måde, hvis målet er at advare mod SDH kirkens religion.

Der er skam mange sider som den Jørgen bragte om de kristne.

Men, at stille en saglig kritik op over de Ånsddøbte, på lige fod med den du
har stillet op over for SDH, er en umulighed for en ikke Åndsdøbt, fordi det
Åndelige kan kun bedømmes af det Åndelige. Der er også en bog skrevet
af Tage Juhl Lassen " Tunger af Ild ". TJL som over 30 år bevægede sig fra
JV til Apostolsk kirke og endte i Pinsekirken, en meget detaljeret
beskrivelse
Med navne på de medvirkende menigheds medlemmer og leder osv.

Da jeg læste " Tunger af Ild " var der mange ting der er tydeligt
lighedspunkter,
de samme metoder til at indsætte deres egne børn, før de Nye og bedre taler
der lod sig genføde kunne komme til, skønt menighederne var erstattet af
en ny generation af forstanderens/evangelisters egne børn. Som vi for sjov
kommenterede det med " De har Gud til Farfar ".

Et andet synspunkt ved at bringe kritik over Åndsdøbte, er at det let kan
blive Gud du kritisere? Hvor en saglig kritik af den Ikke-kristne mere
nærmer er en hjælpende håndsrækning, hvis de tog imod og lyttede efter.

Og så er de mit indlæg >> Twelve Apostles of Another Gospel <<

og så selvføligt Hans Kirks " Fiskerne "

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 20:19

> [...]

> er ikke en helt fair måde at gøre det på og forøvrigt heller ikke en
> nødvendig måde, hvis målet er at advare mod SDH kirkens religion.

Respekt

Kenn L. Schjødt
Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Live4Him

Dato : 06-11-01 22:27

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Rablende storhedsvanvid?
>
> Var manden syg i hovedet?
~~~~~~~~~~
Der er for mig ingen tvivl om at Joseph Smith var rablende sindssyg - hvad
man så er hvis man tror på ham og bygger sit liv på mandens galskab, skal
jeg overlade til læseren at afgøre.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-11-01 23:02

> [...]
> man så er hvis man tror på ham og bygger sit liv på mandens galskab, skal

Jeg er enig med dig.

Jeg er umiddelbart tilbøjelig til at kategorisere SDH/LDS/mormonernes
udgangspunkt som værende i samme klasse som Scientologys: Det drejer sig om
een eller anden halvforstyrret type, som pludselig kan fortælle een eller
anden rablende historie og gøre en religion ud af det.
Jesus havde i det mindste et grundlag i Messiasmytoligien i Jødedommen, og
en menighed som vitterligt hævder at have overværet Mandens mirakler.

Men at bygge en tro på nogle guldplader, som _tilfældigvis_ lige er blevet
væk for een, samt en lettere vanvittig historie om jøder i Amerika før
vikingerne, er for mig at se lige så langt ude som at tro på at en
science-fictionforfatters vanvittige "religion".

Til Kenn og Bodil: Jeg er ikke "ude efter jer". Kald det mudderkastning,
hvis I vil, men jeg deler bare ikke jeres verdensopfattelse. Og jeg mener at
det balancerer på kanten af, hvad jeg vil kunne kalde Kristendom, når man
hævder at være i besiddelse af budskaber fra Gud og Jesus, som ikke har
nogen apostolisk legitimation og derfor ikke er kirkelige. Det ville svare
til at jeg selv byggede min egen "kirke" ud fra en eller anden åbenbaring
fra Gud, som jeg hævdede at være blevet givet individuelt direkte ovenfra
uden om Kirken. I så fald ville min "kirke" bare ikke være Jesu kirke, og
derfor slet ikke en Kirke i ordets egentlige forstand.
Jeg har, som tidligere antydet, langt lettere ved at tro på Muhammed som
profet for Elohim, end jeg har ved at tro på Joseph Smith som profet for
Jesus.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 23:17

> [...]

> uden om Kirken. I så fald ville min "kirke" bare ikke være Jesu kirke, og
> derfor slet ikke en Kirke i ordets egentlige forstand.

Jeg ser egentlig blot at en del i denne gruppe er glade for at angribe Bodil
og jeg. Når man så som en prøve bringer lignende argumenter mod bla.
fundamentalisme eller Lutheranisme, bliver man svinet til.

Enhver kirkeleder i historien har lavet fejl og har fjender, en lille
detalje jeg tror man glemmer i den noget ensidige debat mod SDH. Hvis vi
skal afvise Joseph Smith grundet hans fejl (og ingen SDH eller ham selv
troede han var/er ufejlbarlig), så skal man udfra samme argument afvise alle
kirkeledere i historien. Vi kan jo starte med Luther (antisemitisme) og div.
Paver(mord på modstandere) som de værste.

Tilbage står vi med at Jesus Kristus var det eneste menneske på denne jord
som har levet ufejlbarligt og han kom med denne udtalelse om de som vil
dømme eller kaste sten på andre (Joh 8:7)!

"Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende."

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 22:49

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> I..."
>
> Der findes en lægelig betegnelse for folk der har det sådan.

Jørgen, det ville være ekstremt nemt for mig at nedgøre protestantismen, ved
at vise de anti-semitiske udtalelser Luther kom med i sine senere dage.
Ligesåvel kunne jeg argumentere for at folk som ser en sådan mand som
reformator, kan da ikke være helt deroppe eller er uinformerede. Senere
århundreders heksejagt af bla. protestanter er da også en god kandidat, og
man kunne spørge sig selv om Gud ville godkende de metoder, som der blev
brugt overfor kvinder på dette tidspunkt.

Luthers anti-semitiske eller anti-jødiske udtalelser er senere blevet afvist
af div. Lutheranske organisationer og kirker.

På en side på nettet står bla. følgende:

The 450th Anniversary of the death of Martin Luther elicited statements from
the World Lutheran Federation and the Evangelical Lutheran Church in America
disassociating the Lutheran Church today from the anti-Jewish writings that
marred Luther's later years. The president of the Council of Protestant
Churches in Germany, Klaus Engelhardt, in a Brotherhood Week statement in
March 1996, warned strongly against any attempts to explain or justify
Luther's anti-Judaism on theological grounds.

http://www.jcrelations.net/articl1/fisher2.htm

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-11-01 23:10

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern-for-email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3be8596a$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
ved
> at vise de anti-semitiske udtalelser Luther kom med i sine senere dage.

Klip!

Vi dyrker jo ikke Luther som en profet.

Og at han kunne være antisemitisk anlagt, gør jo ikke Joseph Smiths
storhedsvanvittige praleri mere kristent, vel?

Det er en kunstig argumentation, du fører.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 23:31

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Vi dyrker jo ikke Luther som en profet.

Men I betragter ham som en reformator og ophavsmand til jeres tro,
korrekt..?

> Og at han kunne være antisemitisk anlagt, gør jo ikke Joseph Smiths
> storhedsvanvittige praleri mere kristent, vel?

Næh, jeg sammenligner bare, derudover er Joseph Smith's "praleri" taget lidt
ud af sammenhængen, prøv at læse hele talen.

Derefter prøv at kigge på følgende link:

http://www.lightplanet.com/response/answers/greater.htm

Hvor der er et svar på kritikken.

> Det er en kunstig argumentation, du fører.

Fordi den påpeger at også Luther havde fejl, hvad kunstigt er der i det,
andet end at vise at hvis jeres argumentation skulle være gældende, skulle I
også afvise Lutheranismen, fordi jeres ophavsmand også har lavet fejl. Det
er ikke fair at forlange noget af andre, hvis man ikke selv er parat til at
gøre det samme..!

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-11-01 23:31

Kenn L. Schjødt <kenn_s.fjern-for-email@worldonline.dk>

>skrev hvis jeres argumentation skulle være gældende.........

Jeres ? Hvorfor skriver du - jeres - til Anders ?

--
************
E. Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 23:46

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Jeres ? Hvorfor skriver du - jeres - til Anders ?

Fordi TommyGun, Live4Him har bragt de samme argumenter.

Fra : TommyGun

Dato : 06-11-01 23:46

> Fordi TommyGun, Live4Him har bragt de samme argumenter.

Hvilket argument? jeg er ikke Lutheraner, kender ham dårligt nok :)

Tommy.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-01 00:11

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern-for-email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3be86365$0$216$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men I betragter ham som en reformator og ophavsmand til jeres tro,
> korrekt..?

Nej, det er ikke korrekt.
Vi betragter selvfølgelig Jesus som ophavsmanden til vor tro, som er
defineret ud fra de evangeliske og apostoliske skrifter, Trosbekendelsen fra
kirkemødet i Nikæa 325 samt den augsburgske konfession og slutteligt Luthers
lille og store katekismus som en rettesnor. Har jeg glemt noget?

Luther reformerede og REVIDEREDE den katolske tro.
Men han var ikke en "profet" som fik guldtavler fra Gud, ligesom jeres
Joseph Smith. Han var bare en lærd munk, som følte det bydende ud fra sin
tro at gøre op med pavemagten.

> Næh, jeg sammenligner bare,

På hvilket grundlag? Joseph Smith var jo - i jeres øjne - profet?

> [...]
>
> Hvor der er et svar på kritikken.

> Fordi den påpeger at også Luther havde fejl, hvad kunstigt er der i det,

Vi - og Luther selv - har da aldrig gjort Luther til "ufejlbarlig" eller en
slags "Pave"!
Det er jo netop imod selve ånden i protestantismen! Luther var faktisk en
temmelig ydmyg mand, tro det eller lad være.

Men I dyrker jo een eller flere profeter, som vi andre ikke tror på, endsige
for de fleste af disse "profeters" vedkommende, tror nogensinde har
eksisteret?

> andet end at vise at hvis jeres argumentation skulle være gældende, skulle
> også afvise Lutheranismen, fordi jeres ophavsmand

Sig mig, tror du, at Luther har skabt Kristendommen?

Han har som et ganske almindeligt menneske foretaget nogle teologiske
revisioner...Og ud fra de hellige skrifter ledt Kirken tilbage på det, vi
prostestanter nu engang mener er det rigtige spor.

>også har lavet fejl.

Jamen, har vi eller han selv hævdet andet?

> Det
> er ikke fair at forlange noget af andre, hvis man ikke selv er parat til
at
> gøre det samme..!

Igen, vi ophøjer ikke Luther til at være profet, ligesom I gør med Smith.

Der er en _dyb_ væsensforskel der!

Og så til linket:

"While we aren't sure this is a completely accurate quote..."

En fed bortforklaring.

Og noget værre vrøvl, hvis det altså står i Jeres egne Hellige Skrifter...

Men den rigtig slemme løgn kommer her:

"Perhaps the Lord means a larger work, but certainly not more significant.
For example, John the Baptist presumably baptized more people than Jesus,
Paul may have converted more as a missionary, Moses led more Israelites out
of bondage, Noah built a bigger ship

(Hvor passer dèt ind?)

...., and...

og læs godt efter:

....Joseph Smith kept the Church together longer. "

End hvem?

I kristen tro HOLDER Jesus stadig Kirken sammen. Joseph Smith har et lille
problem, hvis han skal konkurrere med en udødelig Jesus, som altså har et
forspring på næsten 2000 år. Og Joseph Smith holder p.t. næppe noget som
helst sammen, da han er død. Eller måske er han faret til himmels i jeres
mytologi?

Det er fuldstændig omvendt kronologi, det der...Kirken kommer LANG tid før
Joseph Smith. Og jeg holder på at det IKKE er Joseph Smith, men nok derimod
Jesus, der gennem hhv. Peter og Paulus har skabt Kirken.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-11-01 21:40

On Wed, 7 Nov 2001 00:10:47 +0100, "Anders Peter Johnsen"
> [...]

>teologiske revisioner...Og ud fra de hellige skrifter ledt Kirken
>tilbage på det, vi prostestanter nu engang mener er det rigtige spor.

Vel ikke alle protestanter?

De fleste frikirker synes at stå på reformert grund og dermed vel
snarere Calvin end Luther.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 12:47

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Vel ikke alle protestanter?
>
> De fleste frikirker synes at stå på reformert grund og dermed vel
> snarere Calvin end Luther.

Godt, så!
Skrivefejl.
Indsæt orde "lutheranere" i stedet for "protestanter".
Ok?

Anders Peter Johnsen

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 23:36

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 23:36

> Hvad med slåfejl, så

Ja, jeg har lige opdaget een i mit sidste indlæg, hvor der mangler et "t" i
"ordet".

Men ellers vil jeg kalde det en skrive- eller formuleringsfejl, når jeg
decideret skriver et forkert ord.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-11-01 12:16

> Med fare for nu at blive beskyldt for mudderkastning poster jeg hermed
dette
> link :
>
> http://www.exmormon.org/
>
> jørgen.

Den her er enestående godt set, af et skarpt øje!

Uddrag fra Dennis & Rauni Higley " A Mormon Church Translator for 15 Years
and Her High Councilman Husband "

Joseph's newly organized church started to publish its history as events
took place. This publication was called the "Messenger and Advocate." Oliver
Cowdery was the main writer and its accuracy was checked by Joseph Smith
himself. In this publication Joseph tells how, after his brother Alvin's
death, and after his mother, sister and two brothers had joined the
Presbyterian Church, he started to seek religion and pray "if some Supreme
Being existed" (vol. 1 p. 79). IF HE HAD HAD A VISION OF GOD THE FATHER AND
HIS SON, JESUS CHRIST IN 1820, HE MOST CERTAINLY WOULD HAVE KNOWN BY 1823 OR
1824 THAT A SUPREME BEING EXISTED.

Dennis & Rauni Higley

Mudderkastning; som dette her skulle ikke bringes på DLK, men skulle sammen
med de ikke-kristne mormoner henvises til dk.livssyn.neweage. Dermed vil jeg
opfordrer alle til ikke at følge mit eksempel, men forblive i Jeres gode
sind og bidrage til at også mormonerne kan få åbenbaret sandheden fra Gud og
dele den Åndsudgydelse med os, som kom fra Himmelen på den første pinsedag
og som Gud gerne deler ud af i dag, hvis vi beder derom.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-11-01 17:09

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> Med fare for nu at blive beskyldt for mudderkastning poster jeg hermed
> [...]

Kære Jørgen.
Det er da ikke mudderkastning at henvise til en side på nettet.
Jeg kender godt siden, og er ikke overrasket over indholdet.
At mennesker, der har forladt kirken eller er blevet udelukket,
har en masse, der skal ud, kan ikke undre. Det sker tit.
Jeg kender da også nogle personligt. Det må de da selv om.
Det skader ikke kirken, men det skader dem selv personligt.
Hvem vil f.eks. tro på et menneske, der evigt og altid taler
dårligt om andre?

Som andre har skrevet, så er ikke alt på nettet seriøst.
Det kunne da også godt tænkes, at der blandt dette materiale
findes et og andet, som ikke er fuldt ud sandt. Jeg har ikke gidet
at bruge min tid på at læse det, må jeg indrømme.

Det er lidt som ved skilsmisser, hvor man ofte ser, at en af
parterne har slemt travlt med at sværte den anden til.
Når et menneske forlader kirken eller bliver udelukket,
taler vi ikke om, hvorfor denne person blev udelukket eller
gik, vi ophører selvfølgelig ikke med at være venner, hvis
personen selv ønsker det, tro ikke det. Men vi smider ikke
skidt efter dem, - selv om vi oplever, at de gør det efter kirken.

Jeg kender personer, som indædt arbejder imod kirken, og
ikke forpasser en eneste chance for at kaste mudder (eller værre)
efter os. Hvor må de have det forfærdentlig! At være nødt til at bruge
sin tid på den slags opbygger ingen. Jeg vil bede til, at de må ophøre
med denne virksomhed.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 22:08

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

Mens vi er igang med ex-sites hvad så med:

Walk Away - for eks-fundamentalister
http://www.ifas.org/wa/stories.html

Eller en Robert Price som har skrevet flere on-line artikler om
fundamentalisme:
http://www.infidels.org/library/modern/robert_price/

Bla. følgende:

Beyond Born Again: Toward Evangelical Maturity
From Fundamentalist to Humanist

Det er utroligt hvad man kan finde på nettet

Fra : Live4Him

Dato : 06-11-01 22:23

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern-for-email@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
>
> Walk Away - for eks-fundamentalister
> http://www.ifas.org/wa/stories.html
>
> Eller en Robert Price som har skrevet flere on-line artikler om
~~~~~~~~~~~~~~
Du som ikke engang ved hvad kristendom er, skal ikke belære mig om bibeltro
:(

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 22:33

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> Du som ikke engang ved hvad kristendom er, skal ikke belære mig om
bibeltro
> :(

Hvis du ikke kan tåle at jeg bringer det samme emner om din tro, som du
bringer om min tro, så lad dog være med at bringe det. Behandl andre som du
selv gerne vil behandles.

Din bemærkning vil jeg se bort fra og tilgive

Fra : Live4Him

Dato : 06-11-01 23:41

> Hvis du ikke kan tåle at jeg bringer det samme emner om din tro, som du
> bringer om min tro, så lad dog være med at bringe det. Behandl andre som
du
> selv gerne vil behandles.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Tåle. Jeg kan da godt tåle. Men du kan ikke tåle at blive modsagt og
forsøger straks at starte en mod-offensiv ved at linke til anti-bibeltro
sites og derved dreje udenom emnet. Emnet var SDH og eks-mormoner.

Jeg siger bare, at når du angriber bibelen, så forsvarer jeg den, og hvis du
havde forstået noget som helst fra bibelen var du aldrig blevet mormon.
Derfor er du næppe i en position til at belære mig om hvordan bibelen skal
læses og forstås.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 06-11-01 23:52

> [...]

> forsøger straks at starte en mod-offensiv ved at linke til anti-bibeltro
> sites og derved dreje udenom emnet. Emnet var SDH og eks-mormoner.

Næh, jeg viste sådant set bare at de samme sites kan findes til
fundamentalisme. Tro mig jeg valgte de pænere sites. Jeg vil ikke vise flere
links, fordi jeg har vist at fundamentalisme har samme "udfordinger"

> [...]
> Derfor er du næppe i en position til at belære mig om hvordan bibelen skal

Hvornår har jeg angrebet Bibelen i min indlæg andet end at give links og
tekst fra udvalgte sites...? Har jeg personligt skrevet noget som angriber
Bibelen i denne tråd..?

Desværre får jeg stadigvæk et billede af dig, som en der godt kan give men
ikke tage.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-11-01 07:58

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message news:3be86703$0$238
> [...]
> Derfor er du næppe i en position til at belære mig om hvordan bibelen skal

Det er simpelthen for latterligt, Jørgen.
Du vil ikke tage af samme skuffe, som du
gav Kenn (og mig). Hold dog op med
denne barnagtighed, og bliv voksen.
Lær at respektere andres ret til tro -
det er faktisk en del af den danske grundlov.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 07-11-01 13:13

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> Det er simpelthen for latterligt, Jørgen.
> Du vil ikke tage af samme skuffe, som du
> gav Kenn (og mig).
Det er da mere latterligt at besvare en kritik ved at gå til modangreb,
fremfor at forholde sig seriøst til den kritik der er blevet rejst. Det
eneste argument Kenn har til den rejste kritik, er at der også eksistere
kritik af andre kirkesamfund. Men når man ikke har argumenter må man jo gå
til modangreb og afspore debatten. Emnet i denne tråd er stadig eks-mormoner
som taler ud fordi de så løgnagtigheden og hykleriet i SDH.

jørgen.