momsregistrering og bankkonto
Fra : alwresuihalert

Dato : 05-11-01 22:06

Jeg har tænkt mig at starte og momsregistrere en virksomhed nogenlunde
samtidig. Men på blanketten til momsregistrering/virksomhedsoprettelse står
der "konto nr.", hvilket jo er meget naturligt. Men man skal vel oprette en
erhvevskonto, som er tilknyttet et CVR nr., ikke? Men et CVR nummer kan man
vel først få når man er registreret, ikke? Hvordan gør man det.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 05-11-01 22:24

d. 05/11/01 22:06 skrev alwresuihalert på
liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com:

> [...]
> erhvevskonto, som er tilknyttet et CVR nr., ikke? Men et CVR nummer kan man
> vel først få når man er registreret, ikke? Hvordan gør man det.

Du kan oprette en erhvervskonto i banken og senere oplyse dit CVR-nummer,
eller du kan oplyse din lønkonto (eller en anden eksisterende) til told og
skat og senere rette det nummer, når du får en erhvervskonto.
Begge institutioner kan fint vente, men jeg vil anbefale at oprette
erhvervskontoen først i banken. Det har jeg ihvertfald selv lige gjort.

-pst

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-11-01 22:41

In <B80CC1FD.2125%skovmand@mac.com>, on 11/05/2001
at 10:23 PM, Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> said:

> [...]

>institutioner kan fint vente, men jeg vil anbefale at oprette
>erhvervskontoen først i banken. Det har jeg ihvertfald selv lige gjort.

Du skal bare sørge for at banken ikke opretter kontoen på dit personnummer
men på et fiktivt nummer som senre kan ændres til dit CVR-nummer. Hvis
først kontoen er oprettet på et CPR-nummer kan det til tider være
vanskeligt at få det flyttet helt uden at der stadig er spor hen til
CPR-nummeret.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-11-01 23:08

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> først kontoen er oprettet på et CPR-nummer kan det til tider være
> vanskeligt at få det flyttet helt uden at der stadig er spor hen til

Det har ingen reel praktisk betydning.
Brug blot dit CPR-nr, men sørg for at holde erhvervs ind- og ud-
betalinger på dette kontonr, og overfør kun de beløb til private
formål, du vil beskattes af.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : alwresuihalert

Dato : 09-11-01 00:17

snip
> [...]
> Begge institutioner kan fint vente, men jeg vil anbefale at oprette
> erhvervskontoen først i banken. Det har jeg ihvertfald selv lige gjort.

OK. Tak for indlæggene.

Jeg tror jeg først vil få oprettet en konto i banken og prøve at få dem til
ikke at relatere den til mit CPR nummer; derefter registrere firmaet.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-11-01 20:20

In <3BE70DC2.11211DE5@post1.tele.dk>, on 11/05/2001
at 11:08 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

>Det har ingen reel praktisk betydning.
>Brug blot dit CPR-nr, men sørg for at holde erhvervs ind- og ud-
>betalinger på dette kontonr, og overfør kun de beløb til private formål,
>du vil beskattes af.

Øhmm... Der står jo ikke noget sted at han vil benytte
virksomhedsbeskatningen. Jeg giver rådet efter min erfaring som ansat i
finanssektoren med det kendskab jeg har til sektorens edb-systemer og
indberetningsprocedurer. Følg mit råd, eller lade være. Men jeg kan sige
at det har en betydning rent teknisk.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-11-01 22:32

Knud Berggreen wrote:

> Øhmm... Der står jo ikke noget sted at han vil benytte
> virksomhedsbeskatningen.

Næ, men derfor ville det vel være smart, at han kunne vælge, når
året er kendt.

> [...]
> finanssektoren med det kendskab jeg har til sektorens edb-systemer og
> indberetningsprocedurer. Følg mit råd, eller lade være. Men jeg kan sige

Du har vist nævnt det før.

Men jeg mangler stadig en skattemæssig eller formueretlig
begrundelse for at bruge sit CVR-nr istedet for CPR-nr.

Fra : Ove Hedal

Dato : 06-11-01 23:50

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - hope always the best

Jeg kan da ikke se hvorfor man ikke skal sikre sig, ( jeg husker da noget
med en ekstra "skat" på privatlån, hvor der var en hel del der var ved at
komme i klemme)
og som du selv skriver >forbered dig på det værste<

--
Mvh Ove

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-11-01 23:44

In <3BE856D9.A4896A4F@post1.tele.dk>, on 11/06/2001
at 10:32 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

>Næ, men derfor ville det vel være smart, at han kunne vælge, når året er
>kendt.

Ikke forstået? Når hvilket år er kendt?

>Du har vist nævnt det før.

>Men jeg mangler stadig en skattemæssig eller formueretlig
>begrundelse for at bruge sit CVR-nr istedet for CPR-nr.

Der er vel ingen grund til at komme med en sådan begrundelse så længe det
har en teknisk betydning. Hvis man kan slippe for nogle mulige
vanskeligheder ved at følge mit simple råd, hvorfor skal man så søge efter
flere grunde?

/Knud