Hvad er et partitur ...?
Fra : cajuth@worldonline.d~

Dato : 05-11-01 21:29

Jeg har lige skrevet en sang (komposition + tekst)!

Den bliver sikkert spillet offentligt, så derfor har jeg tænkt mig at melde
mig ind i KODA!

På en KODA-værks-anmeldelse, skal man afkrydse om været er med
1) Alm. partitur
2) Noder/becifringer
3) Grafisk partitur

Så er det jeg spørger: Hvad er forskellen på alm. partitur og grafisk
partitur?

--
Best regards / Mange hilsner fra
Carsten

Carsten J. Thomsen
Denmark / 2630 Taastrup

e-mail:
cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk
cajuth(fjern_dette_i_parantes)@worldonline.dk

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 05-11-01 23:13

> På en KODA-værks-anmeldelse, skal man afkrydse om været er med
> 1) Alm. partitur
> 3) Grafisk partitur
Dette er vel mest til en klassisk udtryk?

> 2) Noder/becifringer
vil tro at det er denne du skal bruge, hvis det bare er en alm. pop/rock
sang.

Men jeg har aldrig selv brugt KODA.

/Morten

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 07-11-01 03:17

"cajuth@worldonline.dk" <cajuth(remove_this***)@worldonline.dk>
skrev i news:TGCF7.8259$Ip2.480539@news010.worldonline.dk:

> [...]
> 2) Noder/becifringer
> 3) Grafisk partitur
>
> Så er det jeg spørger: Hvad er forskellen på alm. partitur og

At det grafiske fremsendes som en fil udskrevet fra et program der
kan oprette partiturer. Der skal så formodentlig gives oplysninger
om formatet.

Et alm. partitur er jo et sæt nodeark, hvor alle
stemmer/instrumenter er skrevet på samme sider, i modsætning til et
(sæt) nodeark, hvor kun et instrument/stemme er optegnet ad gangen.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 07-11-01 03:19

> [...]
skrev i news:TGCF7.8259$Ip2.480539@news010.worldonline.dk:

> På en KODA-værks-anmeldelse, skal man afkrydse om været er med

PS. Du kan også bare indsende en indspilning (tape/CD)

Fra : cajuth@worldonline.d~

Dato : 07-11-01 10:58

Hej Bjørn!

Såvidt jeg kan se, behøver man ikke indsende værket - og slet ikke i form af
lyd/bånd/noder/partitur! KODA opbevarer ikke den slags!

Men ret mig hvis jeg tager fejl

Mange hilsner fra
Carsten

PS: Man kan sende kompositioner/tekster til KODA for at få dem til at
forsegle værket, for at sikre sig bevis for ophavsretten, men det er jo en
helt anden historie!
(KODA sender værket tilbage - men man skal selv opbevare!)

Fra : bonfils

Dato : 08-11-01 12:57

"cajuth@worldonline.dk" <cajuth(remove_this***)@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:TGCF7.8259$Ip2.480539@news010.worldonline.dk...
> [...]
> 2) Noder/becifringer
> 3) Grafisk partitur
>
> Så er det jeg spørger: Hvad er forskellen på alm. partitur og grafisk

Et alm. partitur er et "klassisk" partitur, hvor alt er skrevet ud på
noder.

Et grafisk partitur bruges i den nyere kompositionsmusik og vel også i
avantgarde-jazz. I stedet for noder kan her bruges små tegninger, der
angiver *cirka* hvad musikerne skal spille. Man kunne kalde det et
oplæg til kontrolleret improvisation.

bonfils
http://bonfils.com
http://mp3.com/bonfils