Hvordan begynder jeg?
Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 05-11-01 21:28

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at begynde på at spille rollespil, det skal ikke
være AD&D o.lign., men mere den type hvor man sidder 3-4 stykker rundt om et
bord, hvor der er en gamemaster der fortæller og man hver især har en rolle
og det hele foregår i ens fantasi. Jeg vil høre om der er nogle, som kender
en god website hvor man kan hente ideer og inspiration til den type
rollespil?

Mvh. Jesper.

--
www.jesperhoey.hjem.wanadoo.dk
ICQ#: 122888563

Fra : Morten Lund

Dato : 05-11-01 22:34

Hej Jesper!

Faktisk er AD&D ret tæt på den type rollespil du beskriver; men der er
masser af andre genrer, og muligheder. Jeg er bange for at jeg ikke lige
kender et got link til en "begynder" side, men jeg ville foreslå at du
prøver at snakke med nogen i den lokale rollespils klub eller biks, og hører
om de kender nogen, der enten vil have dig med i deres gruppe, eller har
nogen gode kilder.

/Morten
www.krikkit.dk

Fra : Wrathchild

Dato : 07-11-01 06:52

Der er mange steder du kan starte:

Det danske rollespilslaug holder til på www.sleipner.dk

Hvor bor du? Er der nogen butikker der fører rollespils-materialer i
nærheden? Er der nogen lokale laug? Det kan du måske ifnde ud af via
Sleipner.

Så er der regler. Du kan finde gratis regler til

GURPS: www.sjgames.com/gurps/lite/
FUDGE: www.fudgerpg.com

og flere andre hvis du søger på nettet.

--
Wrath
---------------------

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 07-11-01 19:28

Wrathchild wrote:

> FUDGE: www.fudgerpg.com

Jeg vil fraråde at starte med FUDGE som introduktion til rollespil.
--
René Kragh Pedersen.
Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 08-11-01 11:17

"Rene Kragh Pedersen" <relic@daimi.au.dk> skrev:

> Jeg vil fraråde at starte med FUDGE som introduktion til
rollespil.

Ditto. FUDGE er en værktøjskasse som erfarne spillere kan bruge
til at konstruere rollespil.

Nogle bedre begynderspil er Ironclaw ("fuzzy animal" fantasy),
Usagi Yojimbo (ditto, i samurai-Japan), et af Anime-rollespillene
fra Guardians of Order (fx Sailor Moon eller Tenchi Muyo) eller
Hero Wars (det nye Glorantha-spil). De har alle sammen enkle
regler og gode spil-verdener.

Hvis man vil 'springe på' eksisterende spillegrupper er D&D3
eller Vampire dog bedre bud, de er (af uransaglige årsager) mere
populære.

Allerbedst er måske Star Wars (det gamle spil, IKKE det nye
D20-baserede). Det har enkle og gode regler (der passer meget
bedre til genren end D20), det har et godt og velkendt univers,
der er masser af matriale til det, og det er rimeligt populært.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

He had squatted for hours in the courtyard of the philosophers,
listening to the arguments of theologians and teachers, and had
come away in a haze of bewilderment, sure of only one thing,
and that, that they were all touched in the head.
- Robert E. Howard, "The Tower of the Elephant"

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 09-11-01 02:35

"Klaus Æ. Mogensen" wrote:

> Allerbedst er måske Star Wars

Jeg vil tillade mig at følge op med en "jeg er enig".
Star Wars er rigtigt godt at starte med.

Mvh.

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 09-11-01 17:00

> Jeg vil tillade mig at følge op med en "jeg er enig".
> Star Wars er rigtigt godt at starte med.

Men husk at det skal være udgaven fra West End Games (baseret på
de gamle film), ikke den nye udgave fra Wizards of the Coast
(baseret på den nye film).

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"