Efterårsblade, konservering
Fra : Emil

Dato : 05-11-01 21:31

Hej

Det er besluttet at der skal bruges tørrede efteråsblade (ahorn)
som bordkort til en familiefest.

Hvis man tørrer de mangefarvede blade på en tørremaskine (meget
varm plade med fjeder-udspændt stof til at holde formen på
bladene - bruges normalt til fotos) ja, så bliver farverne
bevaret fint, men bladene bliver meget sprøde.

Normalt ville jeg så bruge en blanding af vand og glyserin til at
impregnere bladene med.
Men netop ved efterårsblade går saften den "forkerte" vej, så den
metode er nok ikke brugbar - eller?

Det er altså i overkanten at begynde med en lamininering eller
andre professionelle finurligheder. Det drejer sig om ca 100 stk.
Jeg fældede træet her i eftermiddags.

Findes der en enkel måde til at gøre bladene (blot lidt mere)
holdbare og bløde?

M.v.h. Emil

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-01 21:53

Emil skriver:

> Det er besluttet at der skal bruges tørrede efteråsblade (ahorn)
> som bordkort til en familiefest.

du lægger dem under hård pres, imellem bølgepap.
Du skal have plade øvers for ikke at knuse bølgepappet,
da fugtigheden skal kunne forsvinde ud af hullerne i bølgepappet.

Fra : Tove Gregersen

Dato : 05-11-01 23:35

Hej!
Jeg mindes at have hørt ved en fest,
at værtinden havde haft bordpynten liggende i fryseren.
Her var der tale om blade fra en rådhusvin.

M. v. h. Tove

Fra : Mona & Michael

Dato : 06-11-01 07:20

Emil <emilsen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:surdut0d4nkopm4tp4a8svioce5vtogtoa@4ax.com...

> [...]
(ahorn)
> som bordkort til en familiefest.
>
> Findes der en enkel måde til at gøre bladene (blot lidt mere)

Hej Emil.

Jeg synes jeg engang har set noget om noget der hedder Vandglas.
Der findes også noget som vistnok hedder Elefanthud, men jeg ved
ikke om det er samme produkt eller hvordan de virker.

Men umiddelbart har jeg en fornemmelse af, at de kan bruges til
sådan noget som du skal lave. Prøv at spørge i en
kreativ-hobby-forretning eller hos Matas.

Jeg håber du får succes med projektet, og vil gerne høre om
løsningen når du finder den.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Emil

Dato : 11-11-01 19:36

On Tue, 6 Nov 2001, Mona & Michael wrote:

>Jeg synes jeg engang har set noget om noget der hedder Vandglas.

Jeps, det bruges til at imprægnere (jule-)dekorationer mod brand.

>Jeg håber du får succes med projektet, og vil gerne høre om
>løsningen når du finder den.

Løsningen var, at lade bladene hvile i en blanding af vand og
glycerin i et døgns tid eller to.

Herved opnåes to ting: Bladene bliver føjelige og bløde så de
ikke smuldrer, og tudsens blæk hæfter meget bedre.

Angående blandingsforholdet er jeg lidt mere på herrens mark. Jeg
forsøgte med 1 dl. glycerin pr. liter vand - det var nok lidt for
nærigt. Men det var hvad der stod i mit køleskab. Resultatet var
faktisk tilfredsstillende.

Uden at have afprøvet det, vil jeg nok anbefale at der bruges en
dl. glycerin til fem dl. vand.

Tørringen blev foretaget på en proffessionel tørremaskine, da det
skulle gå lidt tjept. Men en almindelig tørring af de resterende
blade i en lokal telefonbog gav faktisk bedre resultater (men den
var jo også fra Jylland :)

De bedste resultater blev opnået med blade som stadig indeholdt
lidt af de grønne farver. Jeg ved ikke hvorfor en smule grønkorn
gør en stor forskel, men det var så min oplevelse.

Har man en pæn håndskrift bliver det rigtigt flot med en billig,
sort Penol Caligraph 3,5 filtpen. En hvid "rettepen" giver også
et pænt resultat. Andre farver -incl. sølv og guld- giver IMHO
gyselige resultater.

m.v.h. Emil