/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Gammel Powerbook 230; hvilket system er op~
Fra : Mikael Kern


Dato : 05-11-01 18:48

Har fået en idé om at støve min gamle Powerbook Duo 230 af og tage
den med på rejse. Eneste formål er at kunne passe min E-mail via et
lisså støvet 56k modem, når jeg er hjemmefra i flere dage. Men
hvilket system er optimalt? Det er år siden jeg har brugt den og jeg
kan ikke huske forskel på de 38 forskellige system 7 versioner.
Husker dog at der altid var bøvl med sys 7.x.x indtil 7.6.1!
Muligvis osse fordi jeg ca. samtidig med 7.6 anskaffede min første
PowerMac: 9600/350/320Mb/10Gb.

Nå, men hvem ved hvad der kører stabilt på sådan en fætter 230? Det
er en 68030/33mhz med svimlende 4Mb RAM!!! Og var Remote Access
opfundet i 1993?

Jeg skal blot kunne maile via et 56k modem så et enkelt system 7.1
eller 7.5 er vel sagen? US?

Erfaring eller gode links efterlyses - er der mon en oversigt over
gammel software et eller andet sted?

Og skulle du have en RAM klods liggende, som savner et nyt hjem.....

mvh Mikael Kern

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

 
 
Morten Reippuert Knu~ (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-11-01 20:17

fMikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Jeg skal blot kunne maile via et 56k modem så et enkelt system 7.1
> eller 7.5 er vel sagen? US?

I og med din Duo kun har 4MB, bør du holde dig til 7.1 eller 7.5.3

Mht til netværrkssoftwaren vil jeg anbefalle dig at bruge Classic
networking i stedet for OpenTransport, som sluger en del RAM.

Mht. selve opkaldssoftwaren hed RemoteAcsses førhen OT/PPP. OT/PPP kan
_kun_ bruges hvis du bruger OpenTranport. Til Classic networking (ved
ikkke hvad deen danske betegnelse er) kan du bruge MacPPP eller FreePPP
- Jeg vil anbefale at du vælger FreePPP

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Peter Gersmann (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 05-11-01 20:44

In article <1f2f1bp.cjmchu1xs62kkN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> I og med din Duo kun har 4MB, bør du holde dig til 7.1 eller 7.5.3
>
> Mht til netværrkssoftwaren vil jeg anbefalle dig at bruge Classic
> networking i stedet for OpenTransport, som sluger en del RAM.

7.1 havde ikke TCP/IP.

//Peter Gersmann

Morten Reippuert Knu~ (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-11-01 20:54

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> In article <1f2f1bp.cjmchu1xs62kkN%spam@reippuert.dk>,
> spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:
>
> > I og med din Duo kun har 4MB, bør du holde dig til 7.1 eller 7.5.3
> >
> > Mht til netværrkssoftwaren vil jeg anbefalle dig at bruge Classic
> > networking i stedet for OpenTransport, som sluger en del RAM.
>
> 7.1 havde ikke TCP/IP.

korrekt, men OpenTransport v1.12 og OT/PPP v1.01 kører fint på 7.1 (dog
ikke med 4MB RAM)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-01 03:05

Hej Peter

Nej, men den har MacIP og i specialversioner MacIPX

Peter Gersmann wrote:

> > Mht til netværrkssoftwaren vil jeg anbefalle dig at bruge Classic
> > networking i stedet for OpenTransport, som sluger en del RAM.
>
> 7.1 havde ikke TCP/IP.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Peter Gersmann (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 06-11-01 05:21

In article <3BE7453E.A3B872DE@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Nej, men den har MacIP og i specialversioner MacIPX

Nej, det var kun 7.1.1 AKA 7 Pro.

//Peter Gersmann

Erik Richard Sørense~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-01 15:31

Hej Peter

-)) - Så ere det da lidt morsomt, at MacIP ligger på alle de 4 originale
versioner, jeg har af System 7.1.0, - hhv. til en LC, LCII og en PB 165,
samt PB 520...

Og ja! - jeg _har_ checket efter!

Peter Gersmann wrote:

> > Nej, men den har MacIP og i specialversioner MacIPX
>
> Nej, det var kun 7.1.1 AKA 7 Pro.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 06-11-01 18:39

In article <3BE7F40A.3485CE53@mail1.stofanet.dk>,
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> -)) - Så ere det da lidt morsomt, at MacIP ligger på alle de 4 originale
> versioner, jeg har af System 7.1.0, - hhv. til en LC, LCII og en PB 165,
> samt PB 520...

Hed den egentlig ikke MacTCP, eller var det kun på svensk?

Mener forresten kun at det var System 7.0 IP'en var ekstraudstyr.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Franz Berliner (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 06-11-01 22:46

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Hed den egentlig ikke MacTCP, eller var det kun på svensk?

Jo, det mener jeg også at huske.

> Mener forresten kun at det var System 7.0 IP'en var ekstraudstyr.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror nok jeg kopierede MacTCP fra en
anden mac med system 7.5 - da jeg for nogle år siden skulle have net på
en Powerbook 100 med 7.1

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Martin Edlich (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 06-11-01 23:24

In article <1f2h2n1.1wi4fkz15fw60mN@[10.11.12.59]>,
mimer@iname.com (Franz Berliner) wrote:

> > Hed den egentlig ikke MacTCP, eller var det kun på svensk?
>
> Jo, det mener jeg også at huske.

Så er jeg ikke helt senil endnu.

> > Mener forresten kun at det var System 7.0 IP'en var ekstraudstyr.
>
> Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror nok jeg kopierede MacTCP fra en
> anden mac med system 7.5 - da jeg for nogle år siden skulle have net på
> en Powerbook 100 med 7.1

Det fulgte med min Vx'er med System 7.1.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mich. Ottosen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 07-11-01 00:32

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:


> Det fulgte med min Vx'er med System 7.1.

Nu bliver jeg lidt historisk interesseret .... hvad er en Vx'er? .... en
sjældent kendt Apple computer, der kaldes ...... mac, Mac, MAC, MaC, maC
..... (undskyld det sidste, jeg ku' ikke lade være)
Please, ikke bare en link. Jeg vil hellere høre det fra Herrens mund
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det
for en signatur

Martin Edlich (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 07-11-01 00:59

In article <1f2h7zn.1ybsej4q8eto1N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nu bliver jeg lidt historisk interesseret .... hvad er en Vx'er?

Apple Macintosh IIVx er dens fulde navn. 68030@32Mhz, 4Mb RAM og 80Mb HD
som standard (i den konfiguration jeg købte). Den kostede mig ca 22.000
i -92. Senere opgraderet til 12Mb RAM og 250Mb HD for den nette sum af
3.500 (købt brugt).
Den fungerer i øvrigt stadigvæk, og det lykkedes mig faktisk at vinde
nogen runder Marathon med den.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Thomas Bjorn Anderse~ (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 07-11-01 08:14

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> In article <1f2h7zn.1ybsej4q8eto1N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:
>
> > Nu bliver jeg lidt historisk interesseret .... hvad er en Vx'er?
>
> Apple Macintosh IIVx er dens fulde navn. 68030@32Mhz, 4Mb RAM og 80Mb HD
> som standard (i den konfiguration jeg købte). Den kostede mig ca 22.000
> i -92. Senere opgraderet til 12Mb RAM og 250Mb HD for den nette sum af
> 3.500 (købt brugt).

Den hedder Apple Macintosh IIvx, ikke IIVx [1]

Jeg gav 19.000 med 230 MB harddisk og 4 MB ram. Måneden efter kunne
man købe en Centris 610 til samme pris. Jeg ved ikke, om vx'eren har
fået en "efterfølger", men i lang tid var den den kortest sælgende
Mac; den var kun på markedet i 9 måneder.

1: Min Palm Pilot Vx hedder til gengæld Vx.

Morten Reippuert Knu~ (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 07-11-01 08:46

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Jeg gav 19.000 med 230 MB harddisk og 4 MB ram. Måneden efter kunne
> man købe en Centris 610 til samme pris. Jeg ved ikke, om vx'eren har
> fået en "efterfølger", men i lang tid var den den kortest sælgende
> Mac; den var kun på markedet i 9 måneder.

Cube'en er tæt på...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Mich. Ottosen (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 05-11-01 23:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> I og med din Duo kun har 4MB, bør du holde dig til 7.1 eller 7.5.3
Opklarende spørgsmål: Var der ikke også en version 7.1.1. ? 7.1.1. Pro?
Jeg mener, at jeg på en Classic brugte det med stor tilfredshed i flere
år. Satte også nogle andre maskiner op med det. Uden problemer.

> - Jeg vil anbefale at du vælger FreePPP
Ja, det var vist den med aben (ikonet). Det fungerer fortsat på min (min
svigerfars) LC 475 .... uden problemer. Anbefales.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det
for en signatur

Morten Reippuert Knu~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 06-11-01 00:01

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Opklarende spørgsmål: Var der ikke også en version 7.1.1. ? 7.1.1. Pro?

jo, 7.5.3 hedder rent faktisk også 7.5.3.2

Pro versionen inkluderede såvidt jeg husker ting som PowerTalk,
QuickDrawGX, QuickTime, OpenDoc osv, som ikke var en del af standart
installationen. Selve systemet var identisk med den almindelige udgave.

De fleste af disse komponenter kunne dog hentes gratis.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-01 15:44

Hej Morten og Michael

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:
>
> > Opklarende spørgsmål: Var der ikke også en version 7.1.1. ? 7.1.1. Pro?

Der er både en System 7.1.1, - 7.1.1PPC (bl.a. til PM 6100) - 7.1.1P (kun
for Performa modeller) og en 7.1.1Pro

> jo, 7.5.3 hedder rent faktisk også 7.5.3.2

Da kun hvis du har brugt opdatering 2.0 - ellers hedder den kun 7.5.3

> Pro versionen inkluderede såvidt jeg husker ting som PowerTalk,
> QuickDrawGX, QuickTime, OpenDoc osv, som ikke var en del af standart
> installationen. Selve systemet var identisk med den almindelige udgave.

QuickTime 1.5 er en standard komponent selv i System 7.1.0, men blev ikke
installeret via systeminstalleren. Den bruger sin egen installer.

> De fleste af disse komponenter kunne dog hentes gratis.

Ikke i starten. Hvis du havde System 7.1 eller 7.1.1 og ønskede at bruge
QuickDrawGX eller PowerTalk, var det tilkøbslicenser. De blev dog frigivet
allerede ved fremkomsten af System 7.1.2, som blev solgt med nogle få serier

af Mac'er - bl.a. Quadra og Centris. Man dunne også downloade en
Systemopdatering 2.0, der rettede nogle småting i 7.1.0 og 7.1.1. Den første

- og eneste - 'main upgrade' til System 7.1 hedder 'Systemopdatering 3.0'

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~





Niels Prins (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Niels Prins


Dato : 06-11-01 02:18

In article <3BE6D0C7.CF1B46DC@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

>
> Erfaring eller gode links efterlyses - er der mon en oversigt over
> gammel software et eller andet sted?

Prøv at tjekke
http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_duo/stats/mac_powerbook_
duo230.html
eller
http://www.lowendmac.com/
Det kan være der er nogle oplysninger du kan bruge.

Niels

Erik Richard Sørense~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-01 02:48

Hej Mikael

-) ...Det er slet ikke så tosset en idé! En Duo 230 er en ganske
fortrinlig arbejdshest!

Mikael Kern wrote:

> Har fået en idé om at støve min gamle Powerbook Duo 230 af og tage
> den med på rejse. Eneste formål er at kunne passe min E-mail via et
> lisså støvet 56k modem, når jeg er hjemmefra i flere dage. Men
> hvilket system er optimalt? Det er år siden jeg har brugt den og jeg
> kan ikke huske forskel på de 38 forskellige system 7 versioner.
> Husker dog at der altid var bøvl med sys 7.x.x indtil 7.6.1!

Nååh!! - Det er nu ikke helt rigtig... System 7.5.5 kører faktisk ganske
stabilt selv på en gl. Duo 230, men der er alt for lidt RAM til det. Her
skal du op på mindst 8mb eller helst 10mb, for at det kan gå.

> Muligvis osse fordi jeg ca. samtidig med 7.6 anskaffede min første
> PowerMac: 9600/350/320Mb/10Gb.

Ja, den kan stadig godt være med - selv i dag!

> Nå, men hvem ved hvad der kører stabilt på sådan en fætter 230? Det
> er en 68030/33mhz med svimlende 4Mb RAM!!!

Du må ikke installere højere end 7.1.3, - altså System 7.1 +
Systemopdatering 3.0. Svjh. var den 'født' med System 7.1, så hvis du
stadig har de originale disketter, så brug dem og hent så
Systemopdatering 3.0 fra <ftp://ftp.apple.com> -> Macintosh -> Danish.
Dér kan du også finde flere gamle ting, som kan køre på System 7.1.x

> Og var Remote Access
> opfundet i 1993?

Ja! - Men særdeles dårlig og ustabil. Så jeg tror, du skal have fat i
MacPPP eller OT/PPP for at kunne få det til at virke optimalt, men det
vil samtidig kræve OpenTransport 1.0 (68k ver.). Den kan du også finde
på ovennævnte site.

Alternativt kan du bruge FreePPP version _2.5_, hvis du kan finde den.
Brug ikke ver. 2.6.2, den kræver for meget RAM. Jeg har ikke en link,
men er selv på jagt efter den til en SE30, så hvis du finder den, vil
jeg gerne have den - responsivt en link.

> Jeg skal blot kunne maile via et 56k modem så et enkelt system 7.1
> eller 7.5 er vel sagen? US?

Et barberet 7.5.5 med OpenTransport 1.1 vil selvfølgelig være det
bedste, hvis du kan finde noget RAM til den, men ellers er 7.1.3 det
mest stabile system, du kan putte på den. Jeg har selv stadig en PB
165/14mb RAM med det originale 7.1.3 lagt på. Den har aldrig været nede
eller omformatteret - ikke engang i de knap 3 år, hvor jeg havde solgt
den til en af mine venner, men senere købt den tilbage igen.

> Erfaring eller gode links efterlyses - er der mon en oversigt over
> gammel software et eller andet sted?

Prøv at kigge på Niels Riis Ebbesens hjemmesider. Han har en del både
links og andet godt kram.

Mht. mailprogram, så vil en ClarisEmailer Lite 1.1 være fint til dit
brug. Desværre err den lidt RAM krævende, så igen - skal du ha' lidt
mere RAM til rådighed.

Ellers vil 'Pegasus 2.2.1' være et godt alternativ. Den er 68k native og
bruger meget lidt RAM. Jeg har rent faktisk haft den kørende på min G3
og det gik ualmindeligt stærkt! Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=3411/pmmac221.hqx>

Skal du bruge lidt tekstbehandling, så vil fx. ClarisWorks 2.1 være et
godt valg, men den kan jo ikke findes nogen steder eller købes længere.

Alternativt til CWKS 2.1 vil være Nicus Compact 3.474c. Den kan du hente
på <http://www.nisus.com/free/LoginNisusWriter.asp>, hvor du også kan
hente den noget større ver. 4.1.6. Begge er _gratis_! Ver. 4.1.6 kræver
dog registrering hos Nisus, men du vil gratis få tilsendt et
serienummer. Ver. 4.1.6 er som CWKS XTND compatibel, så du kan gemme i
forskellige formater til brug på din stationære Mac. Ver. 4.1.6 kræver
dog, at du har mindst 8mb fysisk RAM installeret på en PB for at ville
køre stabilt.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Mikael Kern (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 06-11-01 22:34

Tak for mange gode råd, allesammen!

Hold op hvor tager det lang tid at installere med disketter...

Jeg installerede via Localtalk og det fungerede fint indtil 7.5.5
opdateringen. Så brugte jeg disketter - kun 3 stk. - men den vil
alligevel ikke. Jeg kan ikke finde 7.1 nogen steder.

Og hvorfor f..... vil den ikke kendes ved mit modem?
Har testet modem´et på en anden computer - OK. Kan koble til andre
maskiner via seriel-stikket/LocalTalk.
Hvornår begyndte man at have kontrolpanelet Modem med tilhørende Modem-mappe?

> System 7.5.5 kører faktisk ganske
> stabilt selv på en gl. Duo 230, men der er alt for lidt RAM til det. Her
> skal du op på mindst 8mb eller helst 10mb, for at det kan gå.

Nu har jeg kig på noget mere RAM og så skal jeg nok få 7.5.5 op at
køre. Måske.

> Du må ikke installere højere end 7.1.3, - altså System 7.1 +
> Systemopdatering 3.0.
Je katt´ hitt´ u´ a´ det! Eller finde det.

> Alternativt kan du bruge FreePPP version _2.5_, hvis du kan finde den.
Fundet!

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

Mikael Kern (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 06-11-01 22:54

Mikael Kern wrote:
> Je katt´ hitt´ u´ a´ det! Eller finde det.

For eksempel skriver FreePPP: "An error occurred while initializing
the serial port. It may already be in use."
???
!!!!!!!!
Syv sekunder senere tænkte jeg: Hva nu hvis man gør AppleTalk
passiv... 20 sec senere virker lortet!

Hurra!

Øv, det er langsomt - nåh, det vidste jeg jo godt.
--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

Martin Edlich (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 06-11-01 23:16

In article <3BE85BC4.EE130256@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Øv, det er langsomt

Dig eller PB'en?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mikael Kern (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 06-11-01 23:23

> Dig eller PB'en?

....jeg kommer somme tider i tvivl. Men så giver jeg straks
Mac´en/Bill G/konen/ministeren eller hunden skylden.
--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

Morten Reippuert Knu~ (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 06-11-01 23:08

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Tak for mange gode råd, allesammen!
>
> Hold op hvor tager det lang tid at installere med disketter...

ja livet er for kort til mange ting, der i blandt disketter, localtalk,
modem og VPC - måske også 68k?

> Og hvorfor f..... vil den ikke kendes ved mit modem?
> Har testet modem´et på en anden computer - OK. Kan koble til andre
> maskiner via seriel-stikket/LocalTalk.

Hvilken PPP software har du installetet? MacPPP eller FrePPP...
FreePPP burde kunne lave en brugbaaar init string til modemmet uden
problemer.

> Hvornår begyndte man at have kontrolpanelet Modem med tilhørende Modem-mappe?

OT/PPP (som nu hedder remote access) fulgte med 7.6. OT/PPP kan
instalkleres på både 7.1x og 7.5x såfremt Opentransport er installeret
og valgt som netværkssoftware (kan ikke anbefales når du kun har 4MB
RAM)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Mikael Kern (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 06-11-01 23:27

> FreePPP burde kunne lave en brugbaaar init string til modemmet uden
> problemer.

Yes - 2.5.3 - connecter, men så påstår nogen at "... is not a
reliable connection and has been terminated."
???

- denne "nogen" er ikke hunden, for jeg har ikke hund!

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)...licking the rich, creamy Guinness foam off the upper lip...

Mich. Ottosen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 07-11-01 00:32

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> > FreePPP burde kunne lave en brugbaaar init string til modemmet uden
> > problemer.
>
> Yes - 2.5.3 - connecter, men så påstår nogen at "... is not a
> reliable connection and has been terminated."
> ???
..... men tyder det netop ikke på, at INITstrengen ikke er optimalt
skrevet? Jeg erindrer mange problemer med et LasatVoice 560 for år
tilbage .... der skulle skrives en helt særlig INITstreng. Vejledningen
var fyldig og uforståelig for en dummerniks som mig. Men jeg fik løst
det. Ved producentens hjælp.
Så måske skulle du lige kigge den der streng efter i sømmene?
Ellers er der helt sikkert INIT-streng-kyndige folk her, som kan svare
bedre, end jeg kan

> - denne "nogen" er ikke hunden, for jeg har ikke hund!
ja, ja, jeg sagde jo heller ikke mjav for jeg er ikke en kat. Ikke i
dette liv, i hvert fald.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det
for en signatur

Erik Richard Sørense~ (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-11-01 01:08

Hej Mikael

Hvis du vil ha' det, så har jeg en 'pakke' med System 7.1 med alt det nødvendige
med undtagelse af Open Transport 1.0 liggende klar til afsendelse. Jeg har sendt
den til flere, så derfor har jeg ikke slettet den endnu. Den ligger i
diskettebilleder lige til at kopiere ud på disketter. 'Pakken' fylder ca. 12mb,
så du skal have god serverplads. Så send blot en mail off-list, hvis du ønsker
'forsendelsen'.

Mikael Kern wrote:

> Hold op hvor tager det lang tid at installere med disketter...
>
> Jeg installerede via Localtalk og det fungerede fint indtil 7.5.5
> opdateringen. Så brugte jeg disketter - kun 3 stk. - men den vil
> alligevel ikke. Jeg kan ikke finde 7.1 nogen steder.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Franz Berliner (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 06-11-01 22:52

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Mht. mailprogram, så vil en ClarisEmailer Lite 1.1 være fint til dit
> brug. Desværre err den lidt RAM krævende, så igen - skal du ha' lidt
> mere RAM til rådighed.

Eudora light 3.1 er også fint. Kan køre med ca. 700kb ram.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste