Momsregistreret webdesign-firma efterlyses~
Fra : Jakob Munck

Dato : 05-11-01 12:38

Jeg er free-lance programmør og har en gang imellem opgaver for diverse
kunder, som jeg kender ad den ene og anden kanal. Men da jeg ikke er
momsregistreret og ikke ønsker at blive det, så er der desværre grænser for
hvor store opgaver jeg kan påtage mig, da momsregistrering er pligtig ved
20.000 kr. årlig omsætning.

Spørgsmålet er så, om det ikke eksisterer et firma, der er interesseret i at
overtage løsningen af sådanne opgaver, sådan at jeg - formelt set -
overdrager opgaven til dette firma, men dog sådan at det er mig der løser
den. Firmaet får altså f.eks. 25.000 kr. + moms for en opgave, og de
ansætter mig i 100 timer til at løse den til en aftalt timebetaling. Jeg
garanterer, at opgaven er færdigløse inden for denne tidsgrænse.

Herved slipper jeg for at være momsregistreret og firmaet slipper for alle
salgsomkostninger og problemer i øvrigt, i det jeg selv har alt nødvendigt
udstyr til at løse opgaven hjemmefra.

Eksisterer et sådant firma der formelt set vil påtage sig
webprogrammeringsopgaver?

v.h.
Jakob Munck

Svar gerne privat til:

jakob.munck@tdcadsl.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-11-01 08:38

In article <3be67a11$0$25386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jakob Munck claimed the following:
> [...]
> hvor store opgaver jeg kan påtage mig, da momsregistrering er pligtig ved

Hvorfor vil du ikke momsregistreres, hvis jeg må spørge?

> Eksisterer et sådant firma der formelt set vil påtage sig
> webprogrammeringsopgaver?

Jeg tror det bliver svært for dig, at finde et firma, som vil udbetale a-
indkomst til dig, når din eneste tilknytning til firmaet ville være at der
skulle køres penge igennem det.

Sekundært, hvorfor skulle et firma påtage sig den ekstra administrative byrde
at håndtere lønnen for dig, når deres egen gevinst ville være marginal, og
hvis de f.eks. ikke er 110% sikre på, at de vil sætte navn på produktet du
leverer? (ikke at jeg på nogen måde, kan vurdere dine evner)

Jeg ønsker på ingen måde at lyde negativ/pessimistisk, men vil blot forsøge
at afdække hvad "dem på den anden side af bordet" muligvis tænker.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in repurposing revolutionary communities

Fra : Jakob Munck

Dato : 06-11-01 11:39

> Hvorfor vil du ikke momsregistreres, hvis jeg må spørge?

Først og fremmest for at undgå en masse besvær.

> Jeg tror det bliver svært for dig, at finde et firma, som vil udbetale a-
> indkomst til dig, når din eneste tilknytning til firmaet ville være at der
> skulle køres penge igennem det.

Ja, men de får da en fortjeneste på det, for kunden faktureres naturligvis
højere end den løn jeg skal have. De fleste firmaer er vel glade for en
person, der kommer med kunder og penge til dem, som ikke kræver plads og
oplæring og sygedagpenge etc.

> [...]
> hvis de f.eks. ikke er 110% sikre på, at de vil sætte navn på produktet du
> leverer? (ikke at jeg på nogen måde, kan vurdere dine evner)

Ja, men det er da heller ikke meningen, at de skal lægge navn til produktet,
da dette jo er lavet af mig og ikke af dem.

v.h.
Jakob Munck

Fra : The BMA man

Dato : 06-11-01 17:29

On Tue, 6 Nov 2001 11:39:02 +0100, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

>Ja, men de får da en fortjeneste på det, for kunden faktureres naturligvis
>højere end den løn jeg skal have.

Naturligvis, ellers kan det jo ikke betale sig for dem.

>De fleste firmaer er vel glade for en
>person, der kommer med kunder og penge til dem, som ikke kræver plads og
>oplæring og sygedagpenge etc.

Hmm, hvordan vil du slippe for ATP, sygedagpenge mm. når du _netop_
skal ansættes?

>Ja, men det er da heller ikke meningen, at de skal lægge navn til produktet,
>da dette jo er lavet af mig og ikke af dem.

Det er stadig firmaet, der lægger navn til.
Det er jo dem, der fakturerer kunden, og derfor også dem, der får evt.
reklamationer.

Har du fået nogen positive tilkendegivelser - bare for at være
nysgerrig?

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Jakob Munck

Dato : 06-11-01 23:27

> Hmm, hvordan vil du slippe for ATP, sygedagpenge mm. når du _netop_
> skal ansættes?

Hvis man bliver ansat på timebasis f.eks. til at løse en opgave i 100 timer,
så bliver der næppe tale om sygedagpenge. Hvis der skal betales ATP er det
arbejdsgiveren der skal gøre det, ikke mig. Sådan har jeg i hvert fald
arbejdet i mange år som underviser, altså som free-lance for div. udbydere,
der ansatte mig på timebasis og tjente penge på det. Derfor kan det
naturligvis også lade sig gøre med programmering.

> Det er stadig firmaet, der lægger navn til.
> Det er jo dem, der fakturerer kunden, og derfor også dem, der får evt.
> reklamationer.

Da både kunde og firma jeg her efterlyser véd at det er mig der løser
opgaven, og at vi har lavet denne - fuldt lovlige - konstruktion for at
undgå at undertegnede skal momsregistreres, så vil reklamationer i praksis
gå til mig. Kunden får jo intet ud af at reklamere til et firma, der ikke
kender opgaven. Men løser jeg ikke de pågældende opgaver tilfredsstillende,
så får jeg ikke flere af dem, og så slutter dette samarbejde helt
automatisk.

jm

Fra : Ronni

Dato : 13-12-01 12:36

Afregning af moms med de on-line systemer Told & Skat tilbyder og
homebanking tager ikke mere end 5 min. for mig at afregne moms; så der er
ikke ret meget bøvl i at være momsregistreret. Der skatte- og
regnskabs-messige tager lidt mere tid, men det skal du jo uanset lave hvor
meget du tjener.

Mvh. Ronni Søby
www.AV-Connection.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:03

Ronni wrote:

> Afregning af moms med de on-line systemer Told & Skat tilbyder og
> homebanking tager ikke mere end 5 min. for mig at afregne moms; så der er
> ikke ret meget bøvl i at være momsregistreret.

Dette er af ren personlig faglig nysgerrighed,

Har du haft negativ momsangivelse, og hvad skete der ?

Årsagen til spørgsmålet er, at vi nok starter online for ca 1000
klienter fra januar, ja ja, med en opstartsperiode, så al forberedelse
vil være fint.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Martin Kiefer

Dato : 13-12-01 19:44

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Dette er af ren personlig faglig nysgerrighed,
>
> Har du haft negativ momsangivelse, og hvad skete der ?

Jeg mener helt bestemt at der er et punkt på tastselv siden hvor du også kan
angive negativ moms (jeg har ikke lige logget ind for at dobbelttjekke men
jeg brugte den sidst jeg angav moms så den burde være der .

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-12-01 19:59

"Erik G Christensen" skrev:

> Har du haft negativ momsangivelse, og hvad skete der ?

Angivelse af negativ moms er intet problem, og der kommer en nydelig check
inden for 14 dage.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 20:12

Kenn Gerdes wrote:

> Angivelse af negativ moms er intet problem, og der kommer en nydelig check
> inden for 14 dage.

Ok, har du ca beløb,

bare for at kunne forberede vore klienter - kunder,

jeg ved godt, at det er 14 dage, men ofte aftaler momskontrollen blot
en dato efter dette,
så har du - I haft momskontrol ?

Ikke væsentlig, blot nysgerrig.

Om der er forskel på opfølgning.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-12-01 23:12

"Erik G Christensen" skrev:

> Ok, har du ca beløb,

"Småpenge" - ikke noget stort beløb, som påkalder sig Told & Skats særlige
opmærksomhed. Som følge heraf har T&S heller ikke været på kontrolbesøg.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Thomas Hyldgaard

Dato : 19-02-02 12:45

> Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
> naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er
> omfattet af momslovens paragraf 17, stk. 1, nr. 3.

Er der et sted jeg kan læse mere om denne sag :)
Jeg er bare nysgerrig. T&S har haft mange sjove afgørelser.

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-02-02 13:20

Thomas Hyldgaard <thomas@klassisk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7239dd$0$202$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er der et sted jeg kan læse mere om denne sag :)
> Jeg er bare nysgerrig. T&S har haft mange sjove afgørelser.

Vi havde en gang et hulens hus med Told & Skat vedr. lokumsruller, som vi
brugte dels til deres oprindelige formål, men også til at tørre tuschpenne i
i forbindelse med vores dokumentationsaktiviteter.
Resultatet blev, at vi skulle indkøbe 2 slags lokumsruller: 1 momsfri til at
tørre os med, og 1 hvor vi kunne trække momsen fra, forudsat at de blev brug
til at tørre penne (og ikke andet) i

)

Nico

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-02-02 15:33

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> writes:

> Resultatet blev, at vi skulle indkøbe 2 slags lokumsruller: 1
> momsfri til at tørre os med, og 1 hvor vi kunne trække momsen fra,
> forudsat at de blev brug til at tørre penne (og ikke andet) i

hehe... hvordan kom I overhovedet til at snakke med Told & Skat om
WC-ruller? Var det en rutinemæssig stikprøvekontrol, der satte dem på
sporet af et stort forbrug?

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-11-01 12:56

Jakob Munck wrote:

> [...]
> kunder, som jeg kender ad den ene og anden kanal. Men da jeg ikke er
> momsregistreret og ikke ønsker at blive det, så er der desværre grænser for

Prøv at spørg et vikarfirma.

De behøver jo ikke at vide noget om dit arbejde.
Svjh ligger overhead på 25 - 50%.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best