Brændtemandler
Fra : Andrew

Dato : 04-11-01 21:06

Hej

Brændte mandler er ved at være tradition her i hytten, men jeg har glemt
størrelsesforholdet mellem vand, sukker, mandler, etc.

Ér der nogen der har den?

Mvh Anbd

Fra : A.J. Andersen

Dato : 04-11-01 23:05

Andrew skrev i meldingen
<3be59fa4$0$25366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
>Brændte mandler er ved at være tradition her i hytten, men jeg har glemt
>størrelsesforholdet mellem vand, sukker, mandler, etc.

Denne? Jeg kan dessverre ikke skrive dansk, men..

200 gr mandler
6 dl melis
1,5 dl vann
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts kanel

Skåld mandlene og tørk dem godt. Kok opp mandler, melis, vann, vaniljesukker
og kanel på middels varme i en tykkbunnet kjele. Rør hele tiden. Når vannet
er fordampet, får man en gråaktig masse. Bruk nå sterk varme for å få
sukkeret til å smelte. Rør hele tiden. Når sukkeret er smeltet og mandlene
gyldenbrune og blanke, helles massen på oljet plate. Fordel mandlene raskt
utover med gaffel. La dem avkjøles. Brekk dem opp og oppbevar i tett glass
eller boks.
AJ

Fra : Deleuran

Dato : 05-11-01 07:36

> Brændte mandler er ved at være tradition her i hytten, men jeg har glemt
> størrelsesforholdet mellem vand, sukker, mandler, etc.
>
> Ér der nogen der har den?

Jeg bruger forholdet 1:1:1
d.v.s.:
100 g mandler