Confit de Canard
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 04-11-01 18:42

Hej -

Hvor i Århus kan man købe Confit de Canard på dåse? (Jeg garanterer ikke for
stavningens rigtighed)

Er der nogle, der har en god opskrift til samme?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Lone Koefoed Hansen

Dato : 05-11-01 15:01

> Hvor i Århus kan man købe Confit de Canard på dåse?

Jeg har svært ved at forestille mig at de ikke har det hos Chas E i Ryesgade.
Alternativt Salling Super eller evt. Løgismose Vin.

vh
Lone

--
Lone Koefoed Hansen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-11-01 00:44

Jan Bang Jensby <jensby@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvor i Århus kan man købe Confit de Canard på dåse? (Jeg garanterer ikke for
> stavningens rigtighed)

Jeg staver dem nu på samme måde som dig.

For ca. en uge siden var jeg i Magasin i Århus. De havde - har måske
endnu? - noget de kaldte Sydfranske Uger. Der så jeg en dåse med fire
lår (køller) til ca. kr. 160,-
Vi købte dem ikke, fordi vi syntes, at det var for dyrt.

Men i vores lokale Føtex (som ikke er i Århus) har de i øjeblikket
sådanne Confit de Canard i pakker: Et lår, 210 g. for kr. 26,- (ca) i
køledisken. Vi _har_ prøvet et par stykker og de er OK, ja, de er
pengene værd ! Vi har allerede købt nogle stykker ind til mine
svigerforældre kommer på snarligt besøg. Husk at det er halvkonserves
med begrænset holdbarhed (modsat naturligvis dåserne). De indkøbte
pakker har udløbsdato den 11nov01

Tilberedning? Tjah, du kan nok ikke gøre meget galt ved at følge
anvisningen på pakken. De ligger i fedtet, som de er kogt i og skal i
virkeligheden bare varmes tilstrækkeligt op. En god gang grill i ovnen
gør skindet til en særlig lækker delikatesse. Tilbehør: gode hvide
bønder der lige netop bliver kogt op med gode krydderier. Det _er_ god,
fransk bondemad!

Gem restfedtet. Men sig det ikke til hende der
hakket-oksekøds-skylleren, du ved .
Det er godt at stege forskellige ting i, og andesmagen slår kraftigt
igennem. Dog må jeg lige sige, at fedtet er noget vand/sky-holdigt, det
sprutter på en pande.

Hvorfor er sådan en delikatesse nu på markedet til en lav pris? Min
overbevsining er, at det skyldes en række producenter, som leverer
andelever (Fois Gras de Canard). Hvorfor er der også så mange
(halvdårlige) andebryster (Berberi) på markedet netop nu? De er vel nok
restprodukter af leverfremstillingen? Det har jeg det fint med .... for
jeg elsker andelever.

Supermarkedernes andebryster kan sagtens udkonkurreres af din lokale
slagters leverancer. Vores - læs "vores" slagtermester Jensen - leverede
to hele brystfileter, tørret, saltet og røget for ca. kr. 60,- for kort
tid siden. Vægten erindrer jeg ikke . Men det var meget, meget lækkert,

Men ellers - ang. andelår - tærer vi på vores dåselager, som vi har
hjembragt fra Frankrig (Carrefour). Der er stor forskel på kvaliteten og
prisen på de tilgængelige varer.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : lsk

Dato : 14-11-01 17:04

Det lyder som om du har testet forskellige versioner fra franske
supermarkeder, hvilket mærke kan du anbefale, jeg kan forestille mig at
Carrefour har flere mærker at vælge imellem.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lene Skov

http://www.kandu.dk/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-01 22:59

lsk <lsk.news@kandu.dk> wrote:

> Det lyder som om du har testet forskellige versioner fra franske
> supermarkeder, hvilket mærke kan du anbefale, jeg kan forestille mig at
> Carrefour har flere mærker at vælge imellem.

Jo, da, men jeg erindrer ikke hvilket mærke, vi har syntes bedst om. Ude
i køkkenskabet står der et par dåser fra Maison du Cassoulet,
Castelnaudary. De er købt i Carrefour.
Prisen kan jeg heller ikke huske.
Men budskabet fra mig var jo egnelig, at man godt kunne prøve de der
(billige) andelår, som for øjeblikket fås i Føtex. Føtex er også
indenfor kortere afstand end Carrefour - for de fleste af os.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-01 00:53

lsk <lsk.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> supermarkeder, hvilket mærke kan du anbefale, jeg kan forestille mig at
> Carrefour har flere mærker at vælge imellem.

Kære Lene - undskyld den langsomme eller forsinkede respons. Havde
tidligere skrevet et svar men det forsvandt ud i den blå luft.
Skulle også lige have prøvet et af mærkerne af. Det fra Maison du
Cassoulet, Castelnaudary. Fin kvalitet, men prisen husker jeg ikke.
Vi har også prøvet nogle med (serie) mærket: Reflects de France, der er
en serie af udvalgte produkter fra forskellige egne af landet. Alt fra
honningbolcher til ..... andelår.
Men du kan trygt prøve Føtex's - hvis de findes endnu.