Router-filtre
Fra : Mikael

Dato : 04-11-01 10:44

Jeg har fået et sjovt, men desværre lidt dyrt problem. Sommetider lader min
isdn-router forbindelsen stå åben uden at jeg har "holdt den i live" med en
browser eller mail-hentning - den er sat til at lukke efter to minutter, men
i går stod den åben i 5 timer blot fordi et email-program stod åbent - men
urørt. Nå, programmet stod på en WinME-maskine, så jeg tænkte at det var
noget af alt det ".dll-snavs" der er på sådan en der ville ud og se sig om
på nettet en gang i mellem.

Men her til morgen stod min mac så tændt, ingen programmer igang,
WinME-maskinen var slukket. Maccens harddisk sov, og lige pludselig - uden
at jeg havde været tættere end 2 m på maskinen, vågnede harddisken til dåd.
Det har jeg oplevet før, men ikke tænkt over, før jeg så at B1 stod åben på
routeren!!! Så min mistanke til .dll-snavs var altså ganske uretfærdig.

Routeren blev leveret med 2 filtre aktive, et NetBIOS_WAN og et NetBIOS-LAN.
Den slags er maccen vel ligeglad med, men burde jeg have et
appletalk-filter, måske??

Er der nogen der har en god link til en hjemmeside der kan hjælpe en igang
med den slags? Det er en ZyXel-router, som jo i modsætning til Cisco er
forholdsvis nem at programmere, men lige filter-siden er altså noget
kryptisk!

Mvh
MiK

--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-11-01 19:40

Mikael <nospam@mymail.box> wrote:

[klip om Windows]

> [...]
>
> Routeren blev leveret med 2 filtre aktive, et NetBIOS_WAN og et NetBIOS-LAN.
> Den slags er maccen vel ligeglad med, men burde jeg have et

Når din ZyXEL-router åbner en ISDN-linie, kunne det jo være et
telefonopkald? Eller et forsøg på et dataopkald udefra?

Jeg har ikke AppleTalk bundet til ethernet, så det ved jeg ikke noget
om.

Jeg har en Appleshare-klient, som kører IP. Jeg bruger den kun til min
iDisk, men det har aldrig givet mig et problem som dit. Kan det være
fordi du har din iDisk mountet? Eller noget som mounter automatisk ved
opstart? (Kig i mappen Servere i Systemmappen.)

Jeg har ind imellem oplevet, at mit Eudora postprogram umotiveret kan
finde på at kalde op til Internettet. Det irriterer mig grusomt, mest
fordi jeg ikke ved, hvad den gør. Men det sker kun, når programmet er
åbent.

Routeren kan i meny 24.1 vise de første bytes af den pakke, som åbnede
ISDN-forbindelse sidst, men det giver sjældent meget mening, fordi den
første pakke ofte er et DNS-opslag. Hvis du ikke kan dekode det, så prøv
at poste det her.

Det er ikke så svært at opsætte filtre, hvis man bruger NetBIOS-filtrene
som model. Jeg har en gang fundet en Support Note fra ZyXEL, hvor der
findes en liste over almindelige port-numre. Jeg søgte på Appletalk og
Appleshare med følgende resultat:

at-rtmp 201/tcp AppleTalk Routing Maintenance
at-rtmp 201/udp AppleTalk Routing Maintenance
at-nbp 202/tcp AppleTalk Name Binding
at-nbp 202/udp AppleTalk Name Binding
at-3 203/tcp AppleTalk Unused
at-3 203/udp AppleTalk Unused
at-echo 204/tcp AppleTalk Echo
at-echo 204/udp AppleTalk Echo
at-5 205/tcp AppleTalk Unused
at-5 205/udp AppleTalk Unused
at-zis 206/tcp AppleTalk Zone Information
at-zis 206/udp AppleTalk Zone Information
at-7 207/tcp AppleTalk Unused
at-7 207/udp AppleTalk Unused
at-8 208/tcp AppleTalk Unused
at-8 208/udp AppleTalk Unused
aurp 387/tcp Appletalk Update-Based Routing Pro.
aurp 387/udp Appletalk Update-Based Routing Pro.

asip-webadmin 311/tcp AppleShare IP WebAdmin
asip-webadmin 311/udp AppleShare IP WebAdmin

Der må mangle noget til AppleShare. Kan andre bidrage her?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-11-01 19:34

I artiklen <1f2d1d9.smzrl7pa442uN%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk> ,
Dont.use.this.address@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) skrev:

> [...]
> ISDN-forbindelse sidst, men det giver sjældent meget mening, fordi den
> første pakke ofte er et DNS-opslag. Hvis du ikke kan dekode det, så prøv

Man vil kunne se de første 7 tegn af den adresse som slås op.
Det er de sidste bytes i de registrerede bytes.
Det giver da et hint.