Parketgulv - bør jeg slibe selv ?
Fra : Tristan Thorne

Dato : 04-11-01 05:44

Hej Gruppe
Har lige købt et hus, med gammelt parketgulv, ca. 100 m2 fordelt på 5
rum plus en trappe mellem første og anden sal.
Det trænger til slibning og ny lakering. Der er tidliger slebet og
lakeret med hvidpigmenteret lak, i nogle af værelserene.
Spørgsmålet er om det er noget jeg selv skal kaste mig ud i, eller bør
overlade til en fagmand ?. De tilbud jeg har indhentet lyder på
10-15.000 kr. og det synes jeg lyder lidt vel i overkanten. På den
anden side er jeg ikke udpræget handy-man og har ikke prøvet det før.
Er der nogen der har førstegangserfaringer ?.
Håber på respons.

Med venlige hilsner
Tristan T

PS: har også spurgt i dk.bolig, men der er vist dødt for tiden.

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 04-11-01 09:46

"Tristan Thorne" <bullerfnis99@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden side er jeg ikke udpræget handy-man og har ikke prøvet det før.
> Er der nogen der har førstegangserfaringer ?.

Prøv dog at leje en slipemaskine, og lav det ene rum først, få udlejeren
af maskinen til at give dig gode råd om brugen (især hjørner).. går det
galt kan du jo bare lade de dyre drenge reperere det )

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Claus

Dato : 04-11-01 12:16

Tristan Thorne skrev i meddelelsen ...

På den
>anden side er jeg ikke udpræget handy-man

Men måske kender du en

og har ikke prøvet det før.
>Er der nogen der har førstegangserfaringer ?.
>Håber på respons.

Hvis du vil slibe selv skal du huske efterslibe til sidst med det helt
fine net. Det er meget vigtigt. Ellers bliver resultatet ujævnt. Hvis du
ikke har prøvet det før skal du måske undlade at bruge det grove net
først som ellers de proffesionelle gør det. Hvis du ikke er vant til
maskinen kan du nemlig komme til at lave nogle drøje hug ned i gulvet.
Brug lidt længere tid og slid noget mere mellemnet op.
Nu skriber jeg net. Måske vil du have lettere ved at håndtere de
gulvmaskiner med det firkantede sandpapir. De roterende maskiner skal du
lige vende dig til ellers løber de fra dig. Begynd midt på gulvet ved
den roterende maskine ( gulvmaskine eller skuremaskine). Når du skal
styre maskinen så løft op i håndtaget når du vil til højre og pres ned
når du vil til venstre. Derimellem er balancepunktet.
Hvis maskinen løber fra dig skal du bare slippe kontakterne. Så stopper
den. Prøv evt at få udlejeren til at give dig lidt demo.

Jeg tror godt du kan finde ud af det.

Hilsen Claus.