SanktHansUrt
Fra : Kat

Dato : 03-11-01 23:05

Hejsa.
Jeg er en helt ny haveejer - og min have er også helt ny og
indeholder kun en græsplæne.

Jeg har fået en _buket_ sankthansurt her for et par uger siden.
Den har stået i min stue, og nu er der begyndt at komme små skud
(ca. 2 cm med meget små rødder) på _stammen_.
Kan jeg bruge disse skud til noget på nuværende tidspunkt?
I så fald hvordan?
Jeg kunne jo godt tænke mig at få dem i haven på et tidspunkt
--
/kat
---

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-11-01 14:15

Hej

Jeg synes du skal prøve at plante dem i en urtepotte, og beholde dem inde
vinteren over, så tror jeg de kan plantes ud til foråret. Ikke for meget
vand. Jeg har prøvet med lignende planter, det gik godt.
Det er sjovt, når man i sin have har planter, man ikke bare har købt.
VH Birgitte

Fra : kim & Jael

Dato : 05-11-01 23:05

Hej
Sidte år oplevede jeg det samme, men jeg plantede dem altså bare ud der hvor
jeg ville have dem, og i år er de alle kommet tittende, i bogstaveligste
forstand, for de er nemlig meget små, men jeg har hørt at Skt. Hans Urt
vokser sig større år for år. De bliver også meget lange hvis det er en våd
sommer, og så må man binde dem op eller skære af til vaser. Den holder jo -
som du allerede har erfaret - umådeligt længe i afskåren tilstand.
Hilsen Jael

Birgitte Abkjær <paogba@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be53eb5$0$216$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kat

Dato : 05-11-01 23:13

kim & Jael skrev:
> [...]
holder jo -
> som du allerede har erfaret - umådeligt længe i afskåren

Nu er de afskårne planter ved at være lidt halvdøde, så imorgen
tror jeg, at jeg går på jagt efter skudene. Så planter jeg dem i
lidt jord og ser, hvad der der sker vinterne over.
Tak for svarene, Birgitte og Jael.
--
/kat
---

Fra : Helle Skoett

Dato : 07-11-01 01:37

Hej Kat.
Sankthans urt er utroligt nemme at have med at gøre. Du stikker dem i
jorden - udendørs, og lader dem passe sig selv. Tidligt næste forår kommer
de poppende op ad jorden.
For et par år siden rippede jeg en juledekoration på arbejde, smed dem ned i
en gulvspand sammen med et ultratyndt lag jord, og ud på altanen, hvor de
stod og frøs hele vinteren.
Den efterfølgende sommer flyttede jeg i hus, og plantede dem ud i potter -
som frøs i stykker den efterfølgende vinter. Først sommeren efter kom de i
jorden - blev pæne og store, og i år er de bare fantastiske. Måske lidt for
store. Og vil jeg have dem andre steder, plukker jeg dem, og stikker
stilkene i jorden. Ikke så meget hurlumhej.
Held og lykke
jordnær hilsen
helle s

Fra : N/A

Dato : 07-11-01 19:56

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-11-01 19:56

On Wed, 7 Nov 2001 18:54:01 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Når de så bliver f o r store og vælter, hvad er det så tegn på? Findes der
>sankthans-stråforkorter, eller hvad kan man gøre for at slippe for at binde
>dem op?

Hvis de bliver så store at de vælter, så er det tegn på at de har det
for godt. Det være sig for meget vand, for meget gødning eller
generelt bare at de står i en alt for god jord.

Jeg har nogle sankthansurt i krukker, sidste år fik de en smule
gødning først på sæsonen, ca. ligeså meget som de andre krukker fik på
det tidspunkt. Allerede i juli måned væltede de. I år har de derimod
kun fået en lille bitte smule gødning i vandingsvandet 2 eller 3
gange, og de er først lige væltet for et par uger siden. (Men så sent
på sæsonen plejer de næsten altid at vælte ligegyldigt hvad)

http://www.gartneriet.dk