Kulhydrat Afhængighed
Fra : Hanne Toftekær

Dato : 03-11-01 19:25

Kulhydrat Afhængighed er en betegnelse for dem, der rent faktisk er afhængig
af kulhydrater(=mad)! Kriteriet for afhængighed, når man taler om fx
stoffer, cigaretter, og alcohol er følgende:
1. forøget forbrug af et stof i større mængder eller over en længere
periode end brugeren havde til intention
2. den fortsatte brug af et stof til trods for et vedvarende ønske om at
skære ned eller kontrollere forbruget
3. den fortsatte brug af stoffet selv velvidende at det forårsager eller
forværrer ens social, fysisk eller psykiske problemer
For kulhydrat afhængige er det samme kriterier der gælder. Forskning tyder
på at 75% af overvægtige og 40% af normalvægtige er kulhydratafhængige, og
dette gælder i flere lande hvor forskere har undersøgt andele af
befolkningen.
Der er nogle typiske træk blandt kulhydratafhængige, og en eller flere af
dem kan være gældende. F.eks., når man bare er sulten, er det ganske
almindelig sult, men når man har lyst til kulhydrater er der kun bestemte
madvarer der tilfredsstiller denne sult. Samtidig er indtagelsen af stoffet
(maden) ikke som at spise almindeligt mad, idet den øvre grænse for mæthed
flytter sig - man bliver nærmeste mere sulten af at spise lige det man gerne
vil have, og vil kun have mere af lige netop det! Man kan blive helt
overrasket over at man har tømt tallerkenet, at man nærmeste ikke har
opdaget at man allerede har spist hele den portion man har taget, eller man
kan spise og spise til man faktisk føler sig fysisk mæt og stadig være
sulten. En anden ting - som er med i et spørgeskema (se senere) at man ofte
har en større appetit til forkost hvis man har spist morgen mad end hvis man
har sprunget morgenmaden over.

Forklaringen er, i korte træk, at kulhydrat afhængige producerer mere
insulin end andre mennesker ved indtagelse af kulhydrater. Jo mere insulin
man producerer, jo mere sukker fjernes fra blodet, det giver lavt
blodsukker. Lavt blodsukker forårsager sult, træthed, og sult. Faktisk er
det typisk for en kulhydratafhængig at have en lavere blodsukker
koncentration to timer efter en kulhydratrig måltid end efter ti timers
faste! Træthed, irritabilitet og sult kommer ofte et par timer efter at man
har spist kulhydrater, og for at rette op på den lave blodsukker får man
trang til atter at tanke op med flere kulhydrater, så det funger som en ond
cirkel. Mange kulhydratafhængige har en "krise" om eftermiddagen hvor de
bliver utrolig træt - også selv om de har sovet ud om natten. En anden ting
er at mange kulhydratafhængige har hele deres liv haft en god appetit og har
kunnet spise lige som de har haft lyst til altid, men pludselig kan det
vende (typisk omkring 35-40 års alderen) og man pludselig skal til at passe
på vægten. "Gammelmandssukkersyge" (type II diabetes) er også hyppigere
blandt kulhydratafhængige, vel at mærke hvis man ikke får kontrolleret
afhængigheden /trangen til at overspise.

Alle "sunde" kostregler, fx madpyramiden, gælder ikke for
kulhydratafhængige. Ofte, men ikke altid, er kulhydratafhængige overvægtige,
og kan tabe sig ved at holde en kur, men tager ofteste kiloerne på igen
efter endte kur, da sult/trangen til kulhydraterne overvinder fornuften.
Kulhydratafhængige føler sig sulten næsten hele tiden! Mange kulhydrat
afhængige bliver overvægtige, men ikke alle. Det kan komme an på graden af
afhængigheden og på hvor tit man lader sig spise når man rent faktisk er
sulten. Men for alle kulhydrat afhængige gælder det, at de kulhydrater man
spiser går fra blodet (blodsukkeret) og ind i fedtdepoterne, medførende at
fald i blodsukkeret, og derved sult.

Fra : Helle

Dato : 05-11-01 11:07

det lyder utrolig spændende og rammer ufatteligt plet! Jeg kan få umindelig
lyst til bare ris eller spaghetti - eller popcorn, nogle gange, langt mere
end jeg har lyst til kød eller grønt. Engang troede jeg, at det var en måde
at tabe mig på (der er jo ikke noget fedt), hvilket sikkert har givet mig
endnu mere afhængighed. Nogle gode råd, til hvad man gør, andet end at prøve
at lade være med at spise det...?

Helle

Fra : Nynne

Dato : 05-11-01 18:31

Hej Helle!

Jeg fik at vide af min massør/zoneterapeut at krom tager sukkertrangen...og
det har bare virket! Jeg kan genkende noget af det
Hanne skriver, så måske kan det hjælpe dig.

Det skal være organisk krom, og du kan købe det fx. i Brugserne under mærket
Futura!

Mvh Nynne

Fra : Helle

Dato : 06-11-01 08:13

tja, det er da værd at prøve :)
Tak for hjælpen
Helle

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-11-01 13:54

Jamen, så må det jo være rigtigt.
Det er så mange år siden jeg fik denne historie, at jeg ikke kan huske hvor
fra den kommer:

Slankekure med et overskud af protein og et stærkt reduceret indtag af
kulhydrater får insulin-mængden til at falde, uagtet der er nok blodsukker.
Blodsukkeret kommer fordi vi ikke kan gemme protein. Proteinet bliver i
leveren omdannet til sukker.
Denne sukkeromdannelse medfører mærkelig nok IKKE til ekstra
insulinproduktion.
Og det er derfor slankekuren virker. Fedtcellerne skal have insulin for at
kunne optage fedt. Er der underskud af insulin vil fedtcellerne istedet
afgive fedt.
Man skal spise kulhydrat svarende til ca. 200 kcal (for at hjælpe leveren)
ca. 200 kcal fedtstoffer (fordi visse vitaminer kun virker sammen med fedt)
resten op til dagsbehovet skal være protein fisk/kød/bønner/mælk/æg. Her
skal man tage hensyn til kulhydraterne i mælken og fedtet i kødet.
Især denne kur kræver, at der drikkes rigeligt med vand. Og leveren er MEGET
følsom for alkohol og det sætter slankekuren tilbage med flere dage.

Vil prøve om organisk krom vil tage sukkertrangen. Jamen lakrids, bolcher,
brød grov og fin, smager pragtfuldt. Det bedste jeg kender er efter måltidet
at sidde med et glas rødvin og brød. Præcis de fødevarer der ødelægger
slankekuren.

mvh
Jørgen

Fra : Nynne

Dato : 06-11-01 15:39

Jeg har lige konsulteret mine klogebøger:

Krom virker balancerende på blodsukkerniveauet i kroppen, uanset om det er
for højt eller for lavt. Dette skyldes sandsynligvis kroms evne til at
normalisere insulinet.

Og hvis man lever af en meget sukkerholdig kost (hvilket jeg har gjort med
et solidt Candida-problem til følge!) har man brug for endnu mere krom end
normalt.
Sukker kan ødelægge den smule krom man får med kosten - det så at sige
vasker mineralet ud af kroppen....
Jo mere sukker jo mindre krom - hvilket får insulin- og blodsukkerniveau til
at stige.

Der er meget mere at læse i "Evigt Ung" af Jean Carper. Jeg vil ikke
anbefale bogen fordi den skriver om evig ungdom, men fordi den beksriver
summen af indgående undersøgelser omkring forskellige mineralera, vitaminers
og fødevarers indflydelse på menneskekroppen!

mvh Nynne