Kompressor, hvad kan ma bruge den til?
Fra : Mona & Michael

Dato : 03-11-01 17:23

Hej NG.

Har I gode ideer og tips vedr. brug af kompressor.

Umiddelbart tænker jeg på at sprøjtemale træ, papkasser og andet.
Kan man sprøjtemale glas uden forbehandling?

Jeg har en ide om sandblæsning, men hvad kan man f.eks.
sandblæse? Kan man sandblæse træ, glas, metal evt. andet?

Hvad kan jeg bruge vaskepistolen til?

Gode ideer evt. med tegninger eller billeder modtages med
kyshånd.

Mange hilsner fra

Mona

Ps. Og så kan jeg fylde luft i min cykel, bil og luftmadras.
Hurra!

Fra : petersen_michael

Dato : 04-11-01 08:12

Mona & Michael skrev i meddelelsen
<3be41ad2$0$25393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hej NG.
>
>Har I gode ideer og tips vedr. brug af kompressor.
>
>Umiddelbart tænker jeg på at sprøjtemale træ, papkasser og andet.
>Kan man sprøjtemale glas uden forbehandling?

njae, hvis du ønsker at malingen skal blive hængene i længere tid
vil jeg anbefale at renvaske og slibe let, med korn 400

>Jeg har en ide om sandblæsning, men hvad kan man f.eks.
>sandblæse? Kan man sandblæse træ,

nej man kan ikke sandblæse træ

>glas, metal evt. andet?

glas, skal blæses med glas, eller bagepulver

metal blæses med sand, eller stål sand

>Hvad kan jeg bruge vaskepistolen til?

fyld noget kemi i den og vask / rens cykler, havemøbler
maskindele..

>Ps. Og så kan jeg fylde luft i min cykel, bil og luftmadras.
>Hurra!

ja det er lykken

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Bjarne

Dato : 04-11-01 10:54

In article <3be41ad2$0$25393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
   "Mona & Michael" <mismo@post.tele.dk> writes:

> Hej NG.
>
> Har I gode ideer og tips vedr. brug af kompressor.
>
> Umiddelbart tænker jeg på at sprøjtemale træ, papkasser og andet.
Male og lakarbejde antager en helt ny kvalitet når det bliver sprøjtet.
Når man vel og mærke lige har øvet sig en hel del. Husk maske til ansigtet
(rigtig maske, ikke de billige støvmasker !) samt afdækning af alt der ikke
skal sprøjtes. Det kommer LANGT omkring.

> Kan man sprøjtemale glas uden forbehandling?
>
> Jeg har en ide om sandblæsning, men hvad kan man f.eks.
> sandblæse? Kan man sandblæse træ, glas, metal evt. andet?
Det kræver en ganske seriøs kompressor at sandblæse. Derudover er
sandblæsning en voldsom behandling, så start forsigtigt.

> Hvad kan jeg bruge vaskepistolen til?
>
> Gode ideer evt. med tegninger eller billeder modtages med
> kyshånd.
Til en børnefødselsdag hvor der skal bruges mange balloner, er
en kompressor genial.

Oppustelige badebassiner.

Rensning af diverse ting og sager, for eksempel elektriske apparater
indvendigt.

Kontrol og korrektion af dæktryk på bilen.

Og husk så lige sikkerheden, ikke noget med at efterlade blæsepistolen
på slangen, hvis der er børn i nærheden. Både øjne og ører er i farezonen.

mvh,
Bjarne

Fra : petersen_michael

Dato : 04-11-01 14:17

>Og husk så lige sikkerheden, ikke noget med at efterlade blæsepistolen
>på slangen, hvis der er børn i nærheden. Både øjne og ører er i
farezonen.

det handler da i høj grad om at lære børn at omgås værktøj
jeg synes det er svært at pakke ungerne ind i vat, og vil hellere lærer
dem at omgås tingene fornuftigt, end gemme mit værktøj væk..

ups... off topic

sorry

Fra : Mona & Michael

Dato : 04-11-01 17:18

Mona & Michael <mismo@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be41ad2$0$25393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk.

> Hej NG.
>
> Har I gode ideer og tips vedr. brug af kompressor.

Hej igen.

Tusinde tak for alle jeres bidrag.

Jeg er kommet i tanke om, at jeg engang så en 'kunstmaler' der
lavede malerier på motorcykel-benzintanke og meget andet. Så vidt
jeg husker brugte han også en kompressor. Men hvordan gør man når
der bruges mange forskellige farver?

Har man en sprøjtelakeringsflaske til hver farve og hvordan
sikrer man sig at malingen ikke størkner i flasken? (Virker
umiddelbart lidt dyrt...)

Eller bruger man den samme flaske og rengør den ind imellem?
(Virker umiddelbart lidt omstændigt....)

Er der nogen som kender hjemmesider som beskriver teknikken eller
viser billeder, der er lavet med sprøjtepistol?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : petersen_michael

Dato : 04-11-01 18:44

Mona & Michael skrev i meddelelsen
<3be56b3e$0$352$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>umiddelbart lidt dyrt...)
>
>Eller bruger man den samme flaske og rengør den ind imellem?
>(Virker umiddelbart lidt omstændigt....)

til sådan noget "nips" benytter man ikke en alm. kop sprøjte, som den
der er med i dit start set, men en så kaldt "air brusch"
en mini udgave, hvor der kan være 1-2 deciliter maling i koppen
og med en dyse der forstøver meget finere

der er flere teknikker, når man maler med air brusch, tror nok det er
afhænger meget af motivet, om man benytter afdækning eller vådt i vådt

der kan til de fleste kopsprøjter, købes ekstra kopper..

>Er der nogen som kender hjemmesider som beskriver teknikken eller
>viser billeder, der er lavet med sprøjtepistol?

prøv at søge med http://www.google.com

på air + brusch

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 05-11-01 07:25

"petersen_michael" skrev:

[snip]
> prøv at søge med http://www.google.com
>
> på air + brusch

air + brush vil nok give et bedre resultat...

Fra : Bjarne

Dato : 04-11-01 21:24

In article <3be53fe3$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
   "petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> writes:
> farezonen.
>
> det handler da i høj grad om at lære børn at omgås værktøj
100% enig.

> jeg synes det er svært at pakke ungerne ind i vat, og vil hellere lærer
> dem at omgås tingene fornuftigt, end gemme mit værktøj væk..
Så absolut, glimrende målsætning.
Og når lille Peter på 2 år i et ubevogtet øjeblik tager blæsepistolen
op til øret fordi den siger sjovt og derefter kommer til trykke på aftrækkeren
så trommehinden blæser helt over til naboen, så har han i hvertfald lært det,
så han kan bibeholde hørelsen på det andet øre.

Alternativt kan man tage pistolen af slangen, så kan ulykken overhovedet
ikke forekomme, men det er selvfølgelig ikke lige så smart.

mvh,
Bjarne

Fra : petersen_michael

Dato : 04-11-01 22:28

Bjarne skrev i meddelelsen
<3be5a3e8$0$381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Alternativt kan man tage pistolen af slangen, så kan ulykken
overhovedet
>ikke forekomme

selv følgelig kan man det

og det er nok også den pædagogisk rigtigeste løsning

jeg vil endnu engang benytte lejligheden til at undskylde
min OT bemærkning i mit forrige indlæg

jeg vil gerne debaterer børne opdragelse, og børns
omgang med værktøj, men ikke her..

til Bjarne og andre der er interesserede, i er velkomne
på min @dresse