Pebernødder - det er jo snart jul.
Fra : Chriben

Dato : 03-11-01 15:32

Hej NG.

Jeg skal snart have nogle børn til bagehygge, og jeg havde tænkt mig at før
starte på julen - det gør alle andre jo alligevel... Jeg har været på Google
og kigge efter opskrifter, men jeg synes det så så kedelige ud... har du en
rigtig rigtig lækker opskrift på pebernødder ?

Venlig hilsen
Jeannie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-11-01 06:56

"Chriben" <chriben@private.dk> skrev följande i meddelandet...

> Jeg har været på Google og kigge efter opskrifter, men jeg synes
> det så så kedelige ud... har du en rigtig rigtig lækker opskrift på
> pebernødder ?

Pebernødder er blot en brunkagedej der rulles i kugler og bages
lysebrune ved jævn varme.

Der findes lige så mange brunkage-opskrifter som der findes kogekoner,
men her er en gl. opskrift som er enkel og nem...

Brune pebernødder:

250 g sirup
125 g smør/margarine
125 g melis
2 tsk kanel
1 tsk nelliker
1 tsk potaske
½ kg mel
evt. finthakkede mandler kan tilsættes

Sirup , margarine, sukker og krydderier kommes i en gryde og koges.
Når det koger, tages gryden af ilden, og potaske udrørt i øl eller vand
tilsættes. Gryden sættes atter over ilden, og man lader det bruse op.
Massen afkøles, og melet sigtes i (husk endelig at afkøle) inden du
tilsætter melet, ellers kan dejen smuldre for dig, -og der røres godt.
Dejen æltes nu på bordet med så lidt mel som muligt, til den er blank.
Dejen kan bruges straks. - Dejen trilles i ret tynde stænger og udskæres
småt og trilles til kugler. Stilles tæt på pladen og bages ved jævn
varme (170°) ca. 10 min.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Today in my carplayer:
Jeg så julemanden kysse mor (Daimi)

Fra : Zacho

Dato : 21-11-01 19:58

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
> "Chriben" <chriben@private.dk> skrev följande i meddelandet...
>
> 1 tsk potaske

mmm...det lyder som en go' opskrift...
men hvad i alverden er potaske ??

Fra : Kim Juul

Dato : 21-11-01 21:43

"Zacho" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> mmm...det lyder som en go' opskrift...
> men hvad i alverden er potaske ??

Potaske er kulsur kali, jer er det ikke varmen, men sure stoffer i dejen,
der uddriver kulsyren, men det er mere som skørnemiddel til småkager (brune
kager o. lign.), man bruger potaske.

--
Kim Juul
----------------

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-11-01 20:37

"Zacho" <no@email.com> writes:

> mmm...det lyder som en go' opskrift...
> men hvad i alverden er potaske ??

Jeg vil gætte på at det er K2CO3 (kaliumcarbonat). Det virker så lige
som bagepulver, altså at det afgiver CO2 når man varmer det op. Dette
CO2 bliver så fanget i dejen og danner små luftbobler.

Det står sikkert på en hylde sammen med bagepulver i butikken.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-11-01 20:49

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg vil gætte på at det er K2CO3 (kaliumcarbonat). Det virker så lige

Efter lidt søgen er jeg nu sikker på at mit gæt var
rigtigt. Blandt andet kan du slå op på
http://kvik.dk/madweb/leksikon.asp

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 22-11-01 14:58

Jeg har selv i flere år søgt efter den ultimative pebernøddeopskrift, og
mener at have fundet den i nedenstående. Jeg synes nu at der SKAL peber i
pebernødder. Min søn har været med til at bage disse fra han var knap 3 år,
dejen er dejlig nem at arbejde med også for børn.

Hilsen Mette

Pebernødder (med PEBER).

375 gram smør/margarine
4½ deciliter sukker (=375 gram)
3 æg
14 deciliter mel (=850 gram)
1 teske st. ingefær
2 teske st. kardemomme
1½ teske st. kanel
2 teske natron
3 knivspids hvid peber

Smør og sukker røres blødt.
Æg røres i.
Sigt mel m/krydderier og natron og rør det i smørcremen.
Ælt dejen godt og så kan der rulles og trilles!!!
Bages ca. 10-12 min v. 2000.

chriben@private.dk