Kompressor til kalkning af hus, - kan man ~
Fra : Mona & Michael

Dato : 02-11-01 23:50

Hej NG.

Er der nogen som kan fortælle mig om man kan bruge en kompressor
til at kalke hus med?
Og kan det betale sig tids- og arbejdsindsatsmæssigt?

Jeg har en på 2 hk, med 8 bar og 24 l.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : petersen_michael

Dato : 03-11-01 07:48

Mona & Michael skrev i meddelelsen
<3be32402$0$25359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Er der nogen som kan fortælle mig om man kan bruge en kompressor
>til at kalke hus med?
>Og kan det betale sig tids- og arbejdsindsatsmæssigt?
>
>Jeg har en på 2 hk, med 8 bar og 24 l.

det afhænger hovedsageligt af, hvilket
luft værktøj, du monterer i den anden ende..
du skal ud og finde en sprøjte, der kan klare
sig med ca 150L luft / minut.

men ja, det er væsentligt hurtigere at sprøjte
end at koste..

god fornøjelse

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Mona & Michael

Dato : 03-11-01 17:24

petersen_michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be3934f$0$366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> du skal ud og finde en sprøjte, der kan klare
> sig med ca 150L luft / minut.
>
> men ja, det er væsentligt hurtigere at sprøjte

Hej Michael.

Tak for dit svar, som dog medfører nye spørgsmål, nemlig:

1) Hvad betyder det at værktøjet skal klare sig med 150L
luft/minut?
Hvordan ved du det? Beregning og hvordan - eller erfaring og
tillært?
Er 150L luft/minut meget eller lidt. Har det noget med BAR at
gøre?

2) Jeg har købt et startsæt, hvor der er en
sprøjtelakeringspistol m. beholder.
Kan jeg bruge den?
I brugsanvisningen står der: 'Professionel
sprøjtelakeringspistol, art. 162A-162B.
Max. driftstryk 8 bar.' Dåsen kan nok indeholde ca. én liter.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Jens

Dato : 03-11-01 19:26

"Mona & Michael" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3be41b2b$0$25377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

Hvis kompressoren er fra Harald Nyborg, er den
opgivet til at levere 185l/min

> [...]
> I brugsanvisningen står der: 'Professionel
> sprøjtelakeringspistol, art. 162A-162B.
> Max. driftstryk 8 bar.' Dåsen kan nok indeholde ca. én liter.

Normalt er der opgivet hvor mange l/min de
forskellige værktøjer bruger. Arbejdstrykket
er som regel også opgivet, men mange gange
er det noget man indstiller "pr gefühl"
--
Venlig hilsen Jens

Fra : petersen_michael

Dato : 04-11-01 08:07

Mona & Michael skrev i meddelelsen
<3be41b2b$0$25377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>1) Hvad betyder det at værktøjet skal klare sig med 150L
>luft/minut?

når man benytter luftværktøj, hvad enten det er en malersprøjte,
luftpistol,
mejsel, sømpistol, lynsliber, what ever..

så sker der en genemstrømning af luft, luften kommer fra kompressoren
gennem slangen og ud af værktøjet.
det er ikke nok at der er et tryk (bar) der skal også være en
gennemstrømningshastighed ( Liter / minut )
nogle værktøjer er mere krævende end andre..

> Hvordan ved du det? Beregning og hvordan - eller erfaring og
>tillært?

en tommelfinger regl siger mig, at en stempel kompressor (det
er det mest almindelige til hjemmebrug )
leverer små hundrede liter luft / min pr Hk

du skrev at du havde 2 Hk en anden svarede så at Harald Nyborg
modellen leverer max 185 L / minut

og jeg skrev at du skulle finde en sprøjte der kan arbejde ved 150 L

hermed menes at det ikke nytter at du finder en prof. sprøjte
der skal have 300L / min for så kan du kun sprøjte i få sekunder
før du løber tør for luft..

> [...]
> I brugsanvisningen står der: 'Professionel
>sprøjtelakeringspistol, art. 162A-162B.
> Max. driftstryk 8 bar.' Dåsen kan nok indeholde ca. én liter.

der følger en brugs forviring med til den sprøjte pistol
der står opgiivet max arbejdstryk, og luft forbrug

husk når du maler at benytte en god maske

Fra : J W Nielsen

Dato : 03-11-01 19:59

> [...]
> til at kalke hus med?
> Og kan det betale sig tids- og arbejdsindsatsmæssigt?

Hej Mona !
Jo, det er bestemt en god ide...
Blot lige et enkelt - men meget vigtigt - råd:
Jeg skulle sprøjte min husgavl med farveløs træbeskyttelte (ej vandbasis).
Da jeg var godt igang bemærkede jeg, at hver gang jeg trak vejret ind, blev
mine næsebor klistret sammen....
Du ved, det der med maske, det er kun til besvær !!!!!!

Der flyver altså en hoben af små partikler rundt, når man bruger lufttryk,
så husk masken...

Mvh
Jørgen