Hastighed - HTML afsendelse
Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-11-01 19:44

Jeg har fået et spørgsmål, jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal svare på, måske
jeg ka' få lidt hjælp her i gruppen.

En ven vil gerne have en server på sin ADSL-forbindelse. Pga. sikkerhed og
min mulige støtte vælger han nok en Macløsning.
Hans spørgsmål er:
En webserver der kun skal håndtere almindelige html-sider og lidt FTP,
hvor gammel/lille Mac der stadigvæk leverer en "tilfredsstillende" hastighed
kan han nøjes med,

Og er der stor hastighedsforskel
på fx 7600 - 8500 - G3 - G4
når vi kun taler om at sende/hoste html-sider og evt. Lidt FTP'en.

Jeg vil meget gerne høre jeres meninger.

--
mvh - lars

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-11-01 22:22

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:
> [...]
> hvor gammel/lille Mac der stadigvæk leverer en "tilfredsstillende" hastighed
Efter min mening bør _ingen_ lægge webservere på deres private ADSL.
Når serveren er registreret i offentlig DNS mistes totalt kontrollen
over båndbredden.

> Og er der stor hastighedsforskel
> på fx 7600 - 8500 - G3 - G4
> når vi kun taler om at sende/hoste html-sider og evt. Lidt FTP'en.
Alle de omtalte Mac er OK til FTP.
Læg websiden på en eksternt webhotel.

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-11-01 22:42

In article <1f29mzh.pllsve45nywwN%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Når serveren er registreret i offentlig DNS mistes totalt kontrollen
> over båndbredden.

Uddyb venligst.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-11-01 00:49

Den 02/11/01 22:22 skrev Preben Bødker Nielsen,gizmo@os.dk

> Efter min mening bør _ingen_ lægge webservere på deres private ADSL.
> Når serveren er registreret i offentlig DNS mistes totalt kontrollen
> over båndbredden.
Det forstår jeg ikke, hvordan forklarer du det?

> Alle de omtalte Mac er OK til FTP.
> Læg websiden på en eksternt webhotel.

Jeg er klar over at de alle kan bruges - det er maskiner, jeg gennem tiden
jeg har prøvet at bruge som servere.
Men spørgsmålet går på om der er hastighedsfordele på html og ftp ved at
bruge bedre maskiner, jeg synes ikke at have oplevet mærkbar forskel - om
det var en 7600 eller en G4 der var server

Og da jeg så fik stillet spørgsmålet om det virkeligt var nødvendigt med en
G3'er til det brug, blev jeg noget usikker og har ikke rigtigt kunnet finde
tal/argumentation for det.

Han regner kun med lidt trafik, vel ca. 25 MB Upload og det samme i download
og måske 3-4000 hit i døgnet.

--
mvh - lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-01 01:31

In article <B8064C4D.7354%larskristensen@mac.com>,
Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Han regner kun med lidt trafik, vel ca. 25 MB Upload og det samme i download
> og måske 3-4000 hit i døgnet.

Hvis de 3-4000 hits ikke kommer på alt for kort tid, så vil en 601'er
kunne følge fint med.

RAM er en god ting i en server....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-11-01 11:08

Den 03/11/01 1:31 skrev Martin Edlich,newsspam3@mail.edlich.dk

> Hvis de 3-4000 hits ikke kommer på alt for kort tid, så vil en 601'er
> kunne følge fint med.

Om jeg har forstået dig ret, så er fordelene ved en hurtigere processor kun
mærkbar ved en relativ stor koncentreret trafikmængde. Og der er ikke andre
hensyn, - den hurtigere processor ekspederer ikke forspørgslerne mærkbart
hurtigere?

--
mvh - lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-01 14:48

In article <B809807A.736F%larskristensen@mac.com>,
> [...]

> hensyn, - den hurtigere processor ekspederer ikke forspørgslerne mærkbart

Mine hjemmesider ligger på en 8100/120, du er velkommen til at se om du
synes det går hurtigt nok.
At svare på en forespørgsel er ikke noget sidssygt krævende, så du vil
først mærke forskellen i hastighed, når de kommer hurtigt efter hinanden.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-11-01 19:52

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Den 02/11/01 22:22 skrev Preben Bødker Nielsen,gizmo@os.dk

> Det forstår jeg ikke, hvordan forklarer du det?
Hvis enhver, gennem søgemaskiner etc., kan frembringe hits på en
webside, er det kun båndbredden som sætter begrænsningen.
En webserver opsat på en ADSL kan derfor minimere brugerens egen adgang
til nettet.

> Han regner kun med lidt trafik, vel ca. 25 MB Upload og det samme i download
> og måske 3-4000 hit i døgnet.
Husk password på FTP-adgangen. Uden password vil forbindelsen hurtigt
blive blokeret/misbrugt af cracker-grupper.

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-11-01 02:50

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Efter min mening bør _ingen_ lægge webservere på deres private ADSL.
> Når serveren er registreret i offentlig DNS mistes totalt kontrollen
> over båndbredden.

Hvordan?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-01 03:37

In article <1f29zux.w5dryn15yittqN@[10.11.12.59]>,
mimer@iname.com (Franz Berliner) wrote:

> Hvordan?

Jeg synes nu også at Preben efterhånden skylder os en uddybning af sine
udtalelser om "åben som en hangarport" og "kontrol over båndbredden",
dvs hvis han har noget som helst ønske om at virke troværdig.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-11-01 19:52

> Jeg synes nu også at Preben efterhånden skylder os en uddybning af sine
> udtalelser om "åben som en hangarport" og "kontrol over båndbredden",
> dvs hvis han har noget som helst ønske om at virke troværdig.
Du burde bruge lidt mere tid på at læse indlæg og mindre energi på at
svare hurigt.
Hvorfra har du citeret mig for "åben som en hangarport"?
Hvorfor mener du, at jeg "efterhånden" skylder en forklaring?
Det er mindre end et døgn siden, jeg gav min mening på spørgsmålet.
Har du opfundet en tidsfrist for svar?`
Hvad skyldes den aggressive tone i sætningen "hvis han har noget som
helst ønske om at virke troværdig"?

Mistede du selv noget troværdighed ved ovenstående citatfusk?

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-01 20:25

In article <1f2batc.1pt1bcsqdn0wsN%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Hvorfra har du citeret mig for "åben som en hangarport"?

Den beklager jeg, det var ikke dig der kom med den kommentar.

> Hvad skyldes den aggressive tone i sætningen "hvis han har noget som
> helst ønske om at virke troværdig"?

Irretation over mærkværdige påstande, der ikke bliver begrundet på nogen
som helst måde. Den aggresive tone blev forstærket af at jeg,
fejlagtigt, kom til at tildele dig en anden udtalelse også.

Og nej, man mister ikke kontrollen over båndbredden når ens server er
registreret i en offentlig DNS.

Sætter man en server op på sin ADSL, har man fuldstændigt kontrol over
båndbredden. Man kan slukke for sin server som man har lyst til, og de
routere, der medfølger en ADSL-linje, er så dumme at de ikke prioriterer
pakkerne. Dvs at serveren og alle de andre maskiner, der er tilkoblet
lokalnettet, deles ligeligt om båndbredden.

Endvidere er det ofte ret små filer, der ligger på en webserver, og den
måde IP-protokollen er skruet sammen på, gør at hentning af store filer
vil sluge en relativt større del af båndbredden, da hentning/sending af
de mange små filer fra webserveren næppe når at komme op på fuld
hastighed.

Det er altså webserveren, der kommer til at lide under manglende
båndbredde.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-11-01 23:02

> Den beklager jeg, det var ikke dig der kom med den kommentar.

OK

> [...]
>
> Sætter man en server op på sin ADSL, har man fuldstændigt kontrol over
> båndbredden. Man kan slukke for sin server som man har lyst til.
Hvilket jeg ikke vil kalde kontrol over båndbredden,
det fjerner ligesom ideen med at have en webserver kørende!

> [...]
> hastighed.
>
> Det er altså webserveren, der kommer til at lide under manglende
Hvilket burde være et godt argument for at anvende et eksternt webhotel
i stedet.

Preben
(som stadig ikke synes, at troværdighed kan måles på "svar-hastigheden")
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-01 23:33

In article <1f2bje4.cix86t1d0tex7N%gizmo@os.dk>,

> Hvilket jeg ikke vil kalde kontrol over båndbredden,
> det fjerner ligesom ideen med at have en webserver kørende!

Det var ligesom for at konstatere at evt. problemer med at have en
webserver kørende på sin ADSL intet har med kontrol af båndbredden at
gøre.
Hvis båndbredden bliver slugt af en eller anden bølle, der ligger og
henter de samme store filer ned gang på gang bare for at genere en, så
kan man slukke serveren, eller filtrere vedkommende væk.
Du fik det til at lyde som om at en registrering i DNS betød, at man
godt kunne vinke farvel til sin båndbredde.

> Hvilket burde være et godt argument for at anvende et eksternt webhotel
> i stedet.

Kommer helt an på seriøsiteten. Min webserver trives helt fint på min
ADSL. Firmaer har jeg flere gange frarådet løsningen, men ikke af grunde
nævnt her - i de tilfælde er det nærmere oppetiden, samt hastigheden på
respons fra hoteludbyderen, der sætter standarden.

> (som stadig ikke synes, at troværdighed kan måles på "svar-hastigheden")

Hangarporten var fra i torsdags. En udtalelse af den karakter mener jeg
nu nok kræver en opfølgning med begrundelse i en vis fart.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk