Nava hjelm
Fra : Carsten

Dato : 02-11-01 14:51

Hej gruppe.

Er der no'en, der kender til hjelme af mærket NAVA. Jeg har fundet en
udsalgsmodel (muligvis af ældre dato) med "hagelukning", uden rem,
komfortabel, rimelig lydløs. Er det noget man kan risikere at køre med,
eller ka' lukkemekanismen springe op under styrt.

MVH

Carsten

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-11-01 17:46

Uden rem ?!?!?!

Hvordan sidder den så fast på hovedet (ved styrt) ?

--
Mvh.
Henrik (som ikke synes det lyder som et godt køb)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : bwl

Dato : 02-11-01 20:59

ja det lyder unægteligt som noget ........???, MEN jeg kender godt den
hjelm. Man kan trække "kæberpartiet" frem og vupti ta´ hjelmen på. Dernæst
skyder man så Kæbepartiet tilbage i "låst" og så skulle man være sikret.
Hvor vidt det virker/ er funktionelt i praksis ved jeg ikke.

Mærket lyder ikke umiddelbart af noget man kender. Du skriver at det er en
udsalgs model?? billig?? kvalitet hænger unægteligt sammen med økonomi hvad
angår hjelme. Så derfor ville jeg nok finde et andet mærke.Shoei og Arai er
nok de 2 førende på markedet, og der er nok oxo en grund til det!!!!

BRian.W

Fra : Carsten

Dato : 02-11-01 23:11

Tja..man klapper nu kæbestykkerne ud til siden, når de er låst op. Når du
har taget hjelmen på og de er lukket igen, så sidder hjelmen fantastisk godt
og frit på hovedet, men helt fast...men ka' det holde? Normalprisen var ca.
2000.-, udsalgspris meget billig.

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-11-01 12:39

"Carsten" <cardal@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
godt
> og frit på hovedet, men helt fast...men ka' det holde? Normalprisen var

Vil i ikke nok klippe overflødig tekst væk, og svare UNDER det i
kommenterer?
Det gør det meget lettere at læse jeres indlæg!

Nava var et af de store mærker på det danske hjelmmarked da jeg var nybagt
motorcyklist for 20 år siden. At de ikke er på DK markedet idag, betyder
ikke nødvendigvis at deres produkter ikke er gode. Jeg kører rundt med en
Kevlar/Fiberglass Boeri, og den er ganske vist gammel, men det er en god
hjelm - købt for en slik på et restlager. Boeri er heller ikke på det danske
marked mere.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 04-11-01 12:02

> [...]
> fantastisk godt og frit på hovedet, men helt fast...men ka' det holde?
> Normalprisen var ca. 2000.-, udsalgspris meget billig.

Jeg kørte 70 - 90.000 km med en fransk GPA-(plast)hjelm, med et
klap-system á to "hestesko" der var hængslet ved hhv. nakke og hage og
lukkedes/låstes ved øreregionen.
Efter at have landet så hårdt på issen (en postbil stod pludseligt på
tværs af mig!), at jeg smadrede et par ryghvirvler uden at skade roen
(såvel plast-skallen, som lukkesystemet holdt som det skulle), så jeg
var ikke i tvivl da jeg skulle have ny hjelm igen!

I modsætning til andres mistro til mærkets lødighed og prisen, vil jeg
anfægte at ingen hjelm fabrikant sender upålidelige systemer på
markedet, ligesom at Nava var et udemærket kendt/brugt mærke herhjemme
tilbage i 80'erne!

Eneste forbehold jeg har imod alternative lukkesystemer, er at i kraft
af de mangfoldige låsemekanismer der er at finde på diverse fabrikater
af alternative lukkesystemer, spænder man ben for de
falckfolk/sygeplejersker/læger der i en given situation står med jobbet
at afmontere hjelmen fra sin bevidstløse krop.
En rem med "dobbelt-D" -ringe er langt mere overskuelig at se sig ud af
at åbne og i værste fald kan man opgive og klippe stroppen over!!!

Og så tror jeg at "klap-systemer" generelt ikke er mere støjsvage; men
til gengæld er de ganske komfortable qua nedsat træk omkring hagen og op
bag visiret.

--
Armand.