Formel til beregning af effektiv rente?
Fra : Toke Gaarde Schmidt

Dato : 01-11-01 23:07

Jeg er ofte blevet irriteret over, at jeg ikke kan finde sammenhængen mellem
en obligations kurs, antal terminer og den i aviserne offentliggjorte
effektive rente. Er der nogen her i gruppen, der kan hjælpe, så vil jeg være
meget taknemmelig.

Hilsen

Toke

Fra : Soren Juul Moller

Dato : 02-11-01 08:37

"Toke Gaarde Schmidt" <1950sol@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
> en obligations kurs, antal terminer og den i aviserne offentliggjorte
> effektive rente. Er der nogen her i gruppen, der kan hjælpe, så vil jeg

Som postet før i denne gruppe:

r = KorrigeretRente = NominelRente * (100/PålydendeRente)
EffektivRente = ((1+ r/(100*n))^n -1)*100

F.eks
6% Kursværdi 99 med 4 terminer:
r = 6% * 100/99 = 6.0606
EffektivRente = ((1+ 6.0606/(100*4))^4 -1)*100 = 6.20%

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 02-11-01 15:42

Gid det var så nemt!

Start med at gå ud på Fondsbørsens hjemmeside. Der findes en beskrivelse af,
hvorledes hele systemet er opbygget.

Før du kan begynde at regne skal du kende den enkelte obligationsseries
amortisationsplan, d.v.s. hvilke renter og udtrækninger, som du opnår i
resten af obligationens løbetid.

Først herefter kan du starte med at regne. Den regneformel, som er vist
nedenfor er alene omregningen af en terminsrente til en samlet årsrente, når
der indregnes rentesrente effekten.

Men som sagt start med Fondsbørsens pjecer. Mange regneark kan endvidere
hjælpe dig, idet de har indbygget en række standardformler.

Du er altid velkommen til at spørge igen, så skal jeg nok prøve at hjælpe
dig videre.

Bjarne Jensen
Bjarne Jensen Consult.