Problem med noget som holder min router ig~
Fra : Knud

Dato : 01-11-01 22:11

Hej

Jeg har efter at have fået en router istedet for IN-JOY dialeren, fået
et problem:

Når en appl.( vist nok NS 4.6 ) har været igang ud på nettet ligger der
nogle i TCP-IP'sn som holder routeren igang ( ISDN og Dial On Demand ).

Netstat -s viser ingenting og der heller ingen rester i process listen.

Men IPTRACE viser følgende:

-------------------------- #:1 --------------------------
Delta Time: 0.000sec Packet Length: 40 bytes (28 hex)
IP: Dest: 193.162.153.179 Source: 010.002.001.001
Fra : peter volsted

Dato : 01-11-01 23:41

hi

> Knud wrote:
-- snip --

> Når en appl.( vist nok NS 4.6 ) har været igang ud på nettet ligger der
> nogle i TCP-IP'sn som holder routeren igang ( ISDN og Dial On Demand ).

Har du i preferences - edit mailserver - bedt NS checke mail?
netstat -l vil antagelig kunne afsløre det osse.

-- snip --
> TCP: .... ...1 <FIN> Finish bit On

skulle betyde, at 010.002.001.001 siger til 193.162.153.179, at forbindelsen
er afsluttet af 010.002.001.001, og burde muligt følges af endnu en pakke,
hvor TDK accepterer lukning af forbindelsen, eller en timeout fra
010.002.001.001. RFC 793 er detaljeret om TCP-protokollen.

-- snip --
> TCP: No data or not output.
er formentlig korrekt, check med ipformat -h

-- snip --
> Men IPTRACE viser følgende:
>
> -------------------------- #:1
prøv evt. at lade iptrace monitorere en hel session, og se om det bringer
yderligere frem.

-- snip --
> Netstat -s viser ingenting og der heller ingen rester i process listen.
der er altså ingen aktive sockets, så der burde være afbrudt, og ikke nogen
tcp-grund til at holde routeren i live.

hvis du ikke har, så find Trevor Helmsey's ipmon103.zip hos Hobbe. den er
nyttig til at vise, når der foregår noget. Som osse tidligere InJoy bruger kan
jeg tænke mig at du savner 'speedometeret'.

--
good luck

peter

Fra : Knud

Dato : 02-11-01 07:06

peter volsted wrote:

> hi

> -- snip --

> Har du i preferences - edit mailserver - bedt NS checke mail?
> netstat -l vil antagelig kunne afsløre det osse.

Nej jeg bruger ikke NS til mail og den er ikke sat til check mail.

> [...]
> nyttig til at vise, når der foregår noget. Som osse tidligere InJoy bruger kan
> jeg tænke mig at du savner 'speedometeret'.

Jeg har hentet alverdens TCP-IP monitore incl. Trevor's men jeg syntes
ikke den bragte noget for dagen ( specielt hvad det var der skete).

Har kigget lidt efter den parrm. som inetcfg.exe kan indstille:

"keepalive=......."

Der skrevet noget om at den kan holde en modem forbindelse igang.

Jeg syntes bare at det burde jeg have set med IN-Joy også.

Retfærdigvis skal nok siges at jeg måske ikke altid brugte IN.JOY helt
som DOD men selv lagde forbindelsen ned, og nogle gange selv triggede
opkaldet pga. nedenstående problemer.

Og ja jeg mangler "spedometeret" lidt, jeg har noget a la det i
routerens status dog ikke helt så komplet.

Må iøvrigt sige at det nye setup bestående af en Zyxel prestige P100WH (
købt billigt brugt ) og en Zyxel omni.net.lcd ( ISDN ) virker f.ban...
godt.

Link up tiden er kort måske kortere end IN-JOY og de problemer jeg
tidligere havde med eks. PMmail mht. at når forbindelsen var etabeleret
skete der ikke mere fra appl. siden er væk.
Jeg havde også til tider problmer med at In-JOY--omni.net missing et
eller andet på den serielle port hvilket gjorde at de ikke kunne snakke
sammen mere, nogle gange var det bare et nyt forsøg andre gange skulle
omni.net'en power up reset'es.
Af andre problemer som er forsvundet kan nævnes, ved bundling blev der
"forhandlet" en ukorrekt MTU størrelse ( 1524 ) som med førte fejl osv.
Sidst havde jeg problemer med at kraftig load på seriel porten ( 460800
bit/sek. ) til omni.net'en blve forstyrret af mit gamle ISA 3com lan
kort som lagde interupt ned lidt for længe ( bruger SIO ).

NU:
Kan overføre op til 120 kByte/sek ( 1 ISDN kanal ) ved ekstrem
kompremerbare filer pga. at routeren er nu den der laver "HW STAC"
kompression hvilket nu sker på den anden side af WAN seriell
forbindelsen og denne ikke er nogen mulig flaskehals mere ( man opnår de
samme fordele som WINxx verden gør med SW kompression ).

Det er Dial On Demand i det's bedste betydning.

Nu mangler jeg bare lige at få styr det med at holde routeren igang !

Mvh.

Knud

Fra : The Amazing Grace

Dato : 08-11-01 00:35

> Må iøvrigt sige at det nye setup bestående af en Zyxel prestige P100WH (
> købt billigt brugt ) og en Zyxel omni.net.lcd ( ISDN ) virker f.ban...
> godt.

Jeg har næsten det samme setup, en P100WH, og en Omni.net plus.

Det virker perf., også bedre end InJoy, som jeg tidligere brugte.

Men det er helt konsekvent, at når jeg lukker Netscape, så åbner linjen.
Så jeg har vænnet mig til at slukke for TA'en, før jeg lukker
Netscape...

Også i andre situationer er der et-eller-andet, der får routeren til at
åbne forbindelsen - men jeg kan ikke gennemskue, hvad det er...

Jeg kører pt. med Warp 4 fixpak 10, og en Netscape 4.61 fra august 2000.

Mads Hansen

--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Knud

Dato : 08-11-01 21:10

Jeg har prøvet at køre med min warp 4.5 (WseB) den gør det vist ikke.

En anden ting jeg lige har opdaget og rettet idag:
Telnet port er default åben fra WAN siden !
Det betyder at dem der ved hvad default password er ( hvis det bruges )
kan komme til setup prg i routeren.
Har lige sat et filter op til det.
Ikke fordi en dialup forbindelse er så udsat for det men alligevel.

Jeg upgrader snart til eCS eller Warp 4 MCP, så vil jeg arbejde videre
med <subj> problemet eller finde en brugbar løsning istedet for den med
at slukke for TA'en hvilket jeg også har gjort ind imellem.

Knud

Fra : peter volsted

Dato : 09-11-01 01:28

hi

> Knud wrote:
>
> Jeg har prøvet at køre med min warp 4.5 (WseB) den gør det vist ikke.

På min W4FP15 viser Trevor's ipmon en konstant aktivitet på 60 b/s, når jeg
ikke foretager mig noget på nettet, iptrace viser en lind strøm af Arp Req
pakker, der hver er 60 bytes store. Jeg har forstået det som en del af tcp/ips
måde at holde sig orienteret om hvem og hvor 'de andre' er.
De gange jeg har kørt iptrace, når jeg lukkede NS, har jeg ikke set anden
opførsel.

> En anden ting jeg lige har opdaget og rettet idag:
> Telnet port er default åben fra WAN siden !

Sådan er det osse på min Cisco; men der kan man sætte web-interfacet til kun
at modtage telnet fra en enkelt adresse, i mit tilf. har jeg valgt min lokale
IP, og det funker.

--
good luck

peter

Fra : Knud

Dato : 09-11-01 08:15

Det der er noget bøvl er at fænomenet ikke er konstant.

Jeg har dog set følgende:
Hvis inden man lukker NS sætter den offline og derefter bruger "EXIT"
ikke close så er der som regel ingen TCP/IP "lig", det virker også som
om at NEWS er speciel slem, den står og laver noget trafik uden at have
behov.
Jeg har til gengæld talt med en som også har problemet under Linux, han
mente problemet var relateret til netkort/driver.

Knud

Fra : H. P. Holm

Dato : 09-11-01 11:09

Knud skrev:

> [...]
> ikke close så er der som regel ingen TCP/IP "lig", det virker også som
> om at NEWS er speciel slem, den står og laver noget trafik uden at have

Moderne websteder er syltet ind i javascripts, cookies og andet
fnidder for at forsyne de besøgende med flest mulige reklamer,
og for at holde øje med hvad de foretager sig på siderne. Det er
ikke nemt at gennemskue hvordan de virker, men det er sandsynligt
at meget af det vil forsøge at holde en eller flere forbindelser
åbne, så længe ens browser er igang.

Noget lignende gælder for news.tele.dk - den holder forbindelsen
åben med små pakker hvert sekund, også selv om man ikke foretager
sig noget. Det er en teknisk feature med loadbalancing på et antal
server frontends.

---
Hans

Fra : Knud

Dato : 10-11-01 15:16

Det ser ud som om at det med sætte NS offline inden man lukker den er
effektivt.
Det virker uanset om det er NS for OS/2 eller for WIN98.

Lidt bøvlet men indtil videre acceptabel.

Er der nogen der ved om NS 6 er ligeså "aktiv" ?

Mvh.

Knud