Den første Dansk Bibel forside
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 01-11-01 12:35

Jeg har på hf. religion fået en foto kopi af Chr.3`s
Bibel fra 1550.
Mit spørgsmål er hvorfor har Moses Horn på da han modtager de 10 bud?

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der er fra Viborg
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-11-01 16:16

Børge Højlund Jensen skrev:

> Jeg har på hf. religion fået en foto kopi af Chr.3`s
> Bibel fra 1550.
> Mit spørgsmål er hvorfor har Moses Horn på da han modtager de 10 bud?

Det skyldes såmænd en misforståelse - en fejllæsning. Hvis du ser i din egen
bibel i 2. Mosebog 34,29 ff. vil du se, at Moses' ansigt STRÅLEDE, da han
kom ned fra bjerget. Men ordet 'strålede' og ordet 'horn' ligner hinanden
meget på latin, så man forvekslede de to ord.
Og selvom man godt kunne læse i 1500-tallet, at der stod 'strålede' og ikke
'horn', har det alligevel hængt ved på billeder, sådan at Moses kunne
identificeres på sine horn, ligesom andre bibelske skikkelser kunne
identificeres på andre specielle kendetegn.

Venlig hilsen
dikte

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-11-01 17:01

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> identificeres på sine horn, ligesom andre bibelske skikkelser kunne
> identificeres på andre specielle kendetegn.

Er det ikke også følgelig på grund af at "horn" i mange sammenhænge er
symbol for styrke? (Man skal nok ikke tænke for psykoanalytisk her! ;-D)
Blandt andet havde alteret fire horn, og der tales også i abstrakt form om
horn, som tegn på styrke...

Hvad der til gengæld kan være lidt skræmmende at tænke på, er at der i
mellemøsten dyrkedes hornede versioner af den græsk-romerske overhøjgud
Zeus/Jupiter. Noget som senere er gået igen i vor Satanmytologi, hvor han jo
også fremstilles som hornet.
Gad vide om der er en sammenhæng?

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 01-11-01 17:53

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> kom ned fra bjerget. Men ordet 'strålede' og ordet 'horn' ligner hinanden
> meget på latin, så man forvekslede de to ord.
Er fejlen så gentaget i 2 Kor 3,7.12 ?

jørgen.