Koldstart...
Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-10-01 21:01

Min mekaniker er stor fortaler for at moderne olier smøre så godt at en
koldstart ikke skulle slide væsentligt mere på lejre m.v. end når motoren er
varm. Hn mener simpelthen at der er tryk nok på stystemet med det samme.

Han går endda så vidt som at udtale, at når først motoren køre, kan man i
princippet tappe olien af da den oliefilm som er på indevæggen
(krumtaphuset) er alt rigeligt til alm. kørsel hjem fra værkstedet.
Selvfølgelig skal man ikke køre ræs uden olie - men det er mere hans princip
jeg studser lidt over.

For en som mig der er vokset op med først at blive åndsvag når nålen står
oppe midt i feltet på termometeret, så virker denne udtalelse lidt voldsom.

Har manden ret eller får han blot mere at lave hvis jeg har ret...

Jens

Fra : Danteknik

Dato : 31-10-01 21:40

Efter min mening har han absolut ikke ret.

Vedr. koldstarter er der jo andre væsentlige faktorer end lige tiden, før
der er olietryk. F.eks. passer tolerancerne i motoren ikke, før der er
opnået driftstemperatur.

Det er rent vås, at en motor skulle kunne køre ret længe uden olietryk.
Oliefilm fra krumtapshuset har ingen værdi, da de mest belastede lejer er
tryksmurte, og der vil ikke være noget olietryk

Mangler han arbejde på sit værksted, ham din mekker ?

; - )

KD Bandit 600..

Fra : bwl

Dato : 31-10-01 23:02

"Danteknik" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Oliefilm fra krumtapshuset har ingen værdi, da de mest belastede lejer er
> tryksmurte, og der vil ikke være noget olietryk

SNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP

Jeg har sku kørt en opel kadett tør for olie. Motoren begyndte pludselig at
sige mærklige lyde. " klonk, bank, ding dong.........." kørte vel 100-150
meter før jeg kunne komme til at holde ind. Det vidste sig at olielampem
ikke virkede, og derfor ingen advarsel om lav oliestand. Jeg gætter på at
bilen nok havde kørt et par kilometer uden olie, før de kritiske lyde.
Kadetten blev afhentet af en mekanikker, og efter grundigt eftersyn af og I
motoren kunne der konstateres af den ikke havde taget skade.

Så jo jeg tror da godt at ham din mekker kan have "lidt?"ret i det han siger

Brian W.

"UDEN kadett da den blev skrottet pga RUST istedet*GG*"

Fra : Armand

Dato : 01-11-01 00:15

> [...]
> Oliefilm fra krumtapshuset har ingen værdi, da de mest belastede lejer
> er tryksmurte, og der vil ikke være noget olietryk

En af oliens væsentligste egenskaber er at bortlede varme fra
lejeflader, og den er tabt øjeblikkeligt efter at der ikke længere er
olie til pumpen

For motorer der er lejret i rulningslejer (Suzuki GS'ere og Kawa
1000'ere) vil oliemangel ike have den samme indflydelse på hovedlejerne;
men derfor vil knastaksel-lejerne hurtigt mangle den kølende virkning og
smelte ned =

Spørg en auto-mekaniker om hvorfor man ikke har fire karburatorer på
biler, og han vil bedyre at det slet ikke villle kunne justeres
ordentligt!
MC-mekanikere er også fyldt med skrøner og fordomme

--
Armand.