Brændeovn som primær varmekilde
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-10-01 21:03

Hej,

Jeg forventer at bruge min brændeovn som primærvarmekilde, hus på 78 m2,
men hvordan gøres det bedst.

I øjeblikket er det jo så varmt ude, at temperaturen ikke falder så
meget indendørs, men det ændre sig jo nok i løbet af vinteren.

Hvordan gør I andre, brænde I over om natten og fyrer godt op inden
arbejde, eller kører i med radiatorer til at holde en
minimumstemperatur i løbet af dagen?
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Claus

Dato : 31-10-01 21:40

Michael Rasmussen skrev i meddelelsen ...

>Hvordan gør I andre, brænde I over om natten

Næsten. Om morgenden har jeg optændingsbrænde klar og der er tændt op i
løbet af et øjeblik. Sidste mand lægger en knude på. Om eftermiddagen
samme procedure. Vi har det altid dejligt varmt.

og fyrer godt op inden
>arbejde, eller kører i med radiatorer til at holde en
>minimumstemperatur i løbet af dagen?

Vi bruger kun gassen til varmt vand. Intet andet.

No problem. Tværdigmod.

Hilsen Claus.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-01 21:46

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote:

>Næsten. Om morgenden har jeg optændingsbrænde klar og der er tændt op i
>løbet af et øjeblik. Sidste mand lægger en knude på. Om eftermiddagen
>samme procedure. Vi har det altid dejligt varmt.

Ja det er jo lige det med at få tændt op om morgenen når man er på vej
ud af døren, men jeg må til at stille vækkeuret 5 minutter før.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Claus

Dato : 03-11-01 22:54

Michael Rasmussen skrev i meddelelsen
<3ph8utglie8lhs5l4iv0dsaqqf24r7s7up@4ax.com>...

>Ja det er jo lige det med at få tændt op om morgenen når man er på vej
>ud af døren, men jeg må til at stille vækkeuret 5 minutter før.

Det er meget hyggeligt. Navnlig at nyde "bålet" over en kop kaffe.

Hilsen Claus.

Fra : DAN RENÉ JENSEN

Dato : 31-10-01 23:01

Hej Michael
Vi bruger kun træ om aftenen "for hyggens skyld". Ellers bruger vi
energikoks om natten og når vi er på arbejde. Det holder en konstant varme
og der skal kun fyldes i ovnen hver 6-8 time.

vh. Dan

Michael Rasmussen <miker@miker.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2m0ut0qd5051vlue8n0uc0kmupok4ctv1@4ax.com...

Fra : H. Olesen

Dato : 03-11-01 00:54

On Wed, 31 Oct 2001 23:00:56 +0100, "DAN RENÉ JENSEN"
<dan_tina@get2net.dk> wrote:

[snip om energikoks]

Hej Dan,

Der er mange der ikke kan se dit indlæg, fordi du starter dit svar med
Sv., det bliver simpelthen filtreret fra på mange nyhedsservere.

Jeg vil derfor opfordre dig til at poste indlægget igen, begyndende
med Re.

Hvordan du får det ændret i OE kan du se på denne side
http://kommunalbastards.org/oe/

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Michael Pedersen

Dato : 01-11-01 22:06

Vi har et hus på 209 m2 i 2 etager. Vi har 2 ovne og de er primære
varmekilde hele vinteren. Vores dyreste uge er vinterferien hvor vi er nødt
til at have el-varmen koblet til. Huset er fra 1979 og godt isoleret og der
er næsten energiruder over det hele. Vi kar i kolde perioder radiatorene
tændt til en temperatur på 15 grader. De er meget sjældent i brug.

Vi har el varme, el vandvarmer og alm el forbrug. Sidste år havde vi et
el-forbrug på 7700kwh. Vi er en familie med 3 børn i alderen 6,9 og 13 år.
Der er 2 klare hit ved brændeovn for en børnefamilie. Den første er varmen
vi har det varmere end hvis vi ikke havde brændeovn. Det andet er de åbne
døre. For at varmen skal komme rundt skal der være åbne døre. Der er ikke
det der "luk døren efter dig så varmen ikke kommer ud"

Vi gør meget for at undgå at fyre over ved at næsten lukke for ovnen. De
kloge (forbrugerrådet mm) siger at risikoen for at danne sod i ovn og
skorsten p.gr.a. manglende ilt er stor og der kan komme skorstensbrand.
Vi lægger en knude på om aftenen og så brænder den almindeligt ned. Ovnen er
så kold om morgenen når den skal tændes igen. Men hvis man tager et par
sektioner af politikken, 3-4 stk spinkle stykker palle træ (gran eller fyr)
og giver det en tændstik med lågen på klem. Børster tænder og går herefter
ned og lukker lågen. Gør resten af morgen toilettet færdigt, lægger mere
brænde med større tyngde på og siger til den ældste at han lige skal lægge
et stykke brænde på inden han går i skole. Ja så er der en OK temp. når vi
kommer hjem. Vi tænder aldrig ovnen på 1 sal om morgenen vi kan ikke mærke
forskel på temp. om vi har haft den tændt eller ej når vi kommer hjem. Og
varmen nedefra holder 1 sal varm også.

Vi bruger møbler, vægge mm som oplagring for varme. Vi fyre så der kan blive
ganske varmt, >25 grader. Denne varme afgives så hen over natten og der er
aldrig under 20 grader når viu står op. Hvis temperaturen er under 16 grader
når vi kommer hjem fra arbejde ca. 17.30 begynder vi at tænde om morgen. Men

det er sjældent det er nødvendigt.

Den mindste ovn er en jydepejs, den mindst model tror jeg, den har en lille
egen masse og begynder at afgive varme ret hurtigt. Tilgengæld skal man
fodre den regelmæssigt. Den bliver hurtigt kold og skal hjælpes igang igen.

Den anden er en mindre lotus. Den er lidt mere besværlig at tænde og der går
typisk ca. 45 minutter før den er så varm at den begynder at varme. men
modsat afgiver den også varmen i længere tid på grund af den større masse.

Vi bruger 8-10 m2 træ om året.

Hvis man vil fyre meget i ovn skal man være forberedt på at bruge en lille
del af hovedet hele tiden på at huske hvordan det går med ilden, skal der
mere brænde på, er spjældet korrekt stillet osv. Det er spændende i starten,
besparelsen er spændende, men det skal jo også fungere når det er rutine.

Vi har brændeovn på 11 år og jeg gælder mig hver vinter over besparelsen og
den miljørigtige fyring med en fornyelig ressource. Med de nuværende
elpriser spare vi ca. 14.000 om året, og så har vi det formentlig mere varmt
oveni

Venlig hilsen

Michael Pedersn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-01 21:46

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote:

> [...]
>når vi kommer hjem fra arbejde ca. 17.30 begynder vi at tænde om morgen. Men

Det lyder som en god idé, jeg har haft bemærket, at hvis jeg har været
væk et par dage går der lang tid med at få varmet vægge og gulve op før
det for alvor begynder at blive varmt i huset.

> [...]
>besparelsen er spændende, men det skal jo også fungere når det er rutine.

Det bliver ikke noget problem, jeg har stue og køkken ud i et stort rum
formet som et L hvor køkkenregionen er i bunden af L-et, ovnen står så
lige rundt om hjørnet når man kommer fra køkkenet, så der er løbende
trafik forbi ovnen.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark