/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tanker om rust
Fra : Michael Kristensen


Dato : 31-10-01 20:31

Folk snakker tit om, at deres motorcykel heldigvis kan stå i et opvarmet rum
vinteren over. Det forstår jeg ikke rigtig. Oxidering (rustdannelse) er en
varmeafhængig proces, og des koldere des langsommere plejer kemiske
processer at forløbe.

Så ville det bedste ikke være et tørt og koldt, men med nogenlunde stabil
temperatur, frem for et varmt?

-Michael Kristensen (sv650s)



 
 
Thomas Buus Andersen (31-10-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-10-01 22:46

"Michael Kristensen" <mbk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Folk snakker tit om, at deres motorcykel heldigvis kan stå i et opvarmet
rum
> vinteren over. Det forstår jeg ikke rigtig. Oxidering (rustdannelse) er en
> varmeafhængig proces, og des koldere des langsommere plejer kemiske
> processer at forløbe.
>
> Så ville det bedste ikke være et tørt og koldt, men med nogenlunde stabil
> temperatur, frem for et varmt?

Jow, det skulle man vel nok mene. Men er problemet ikke bare at vejret ikke
er konstant her i Danmark?
Altså hvis det svinger op og ned omkring frysepunktet, så vil der jo dannes
godt med fugt.. (kender det fra hakken når der er is eller kondens i
kaburatoren).
Men hvis man nu kunne have et rum med konstant frysetemperatur, ville det
vel ikke være dårligt, eller hvordan?
Bare en ide, men jeg er langt fra sikker på den holder.

/Thomas
>
> -Michael Kristensen (sv650s)
>
>



Armand (01-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-01 00:12


Michael Kristensen <mbk@daimi.au.dk> skrev i en
news:3be05190$0$11599$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Folk snakker tit om, at deres motorcykel heldigvis kan stå i et
> opvarmet rum vinteren over. Det forstår jeg ikke rigtig. Oxidering
> (rustdannelse) er en varmeafhængig proces, og des koldere des
> langsommere plejer kemiske processer at forløbe.
> Så ville det bedste ikke være et tørt og koldt, men med nogenlunde
> stabil temperatur, frem for et varmt?

Ikke bedst!
"Varmt" er oftest også "tørt": men derudover er det væsentligst at
lokalet er isoleret og derfor ikke genemgår for mange
temperatursvingninger, som vil få fugt i luften til at kondensere sig på
motorcyklen, som dug på græsset

Men check nu DMC's FAQ - Der er det hele omtalt (årsag/virkning +
handling/begrundelse!)

--
Armand.





Ole Kristiansen (01-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 01-11-01 19:54

Varmt er ikke nødvendigvis ensbetydende med tørt. Varm luft kan indeholde
mere fugt end kold luft. Prøv at checke hygrometeret en frostklar dag.
Iøvrigt skal et isoleret (varmt) lokale være godt ventileret for at undgå
rust.

Ole (med en CB900F fordelt over 12 kvm i et isoleret uopvarmet rum)



Armand (03-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-11-01 12:48


Ole Kristiansen <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3be199e8$0$377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Varmt er ikke nødvendigvis ensbetydende med tørt. Varm luft kan
indeholde
> mere fugt end kold luft. Prøv at checke hygrometeret en frostklar dag.
> Iøvrigt skal et isoleret (varmt) lokale være godt ventileret for at
undgå
> rust.

Korrekt!
Men der er få deciderede varme lokaler, hvor fugtindholdet samtidig er
særligt højt!
Hvad angår ventilationen, så er det ikke uvæsentligt, eftersom at
modellen sikkert ankommer noget våd efter den forudgående afvaskning, og
den fugtmængde, skulle den vel ikke have hængende i luften omkring sig
resten af vinteren

Oftest er det også ordet frostfrit der bruges omkring
opstaldnings-faciliteternes temperatur, og et (næsten) hvilket som helst
kælderlokale vil derved være ideelt hvad angår temperatur/-svingninger
og fugtindhold!

--
Armand.



Ib Jakobsen (02-11-2001)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-11-01 13:17

Armand wrote:

>
> Ikke bedst!
> "Varmt" er oftest også "tørt": men derudover er det væsentligst at
> lokalet er isoleret og derfor ikke genemgår for mange
> temperatursvingninger, som vil få fugt i luften til at kondensere sig på
> motorcyklen, som dug på græsset
>
> Men check nu DMC's FAQ - Der er det hele omtalt (årsag/virkning +
> handling/begrundelse!)

Man kan måske lige kytte er par bemærkning til. Hvis det er lille rum bør
man ikke lade batterier op samme sted. Og heller ikke opbevare vejsalt og
kunstgødning samme sted. Derfor er det heller ikke hensigtsmæssigt at
opbevare modellen i en lade på en gård.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Søren L Hansen (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 05-11-01 23:39

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en > kunstgødning samme sted.
Derfor er det heller ikke hensigtsmæssigt at

Vel heller ikke naturgødning, pga. ammoniakindholdet?
dvs. en stald er heller ikke smart, selvom den kan være lun og tør.

mvh Søren




krogmc (01-11-2001)
Kommentar
Fra : krogmc


Dato : 01-11-01 11:01

"Michael Kristensen" skrev d. 31-10-01 20:31 dette indlæg :
> Folk snakker tit om, at deres motorcykel heldigvis kan stå i et
opvarmet rum
> vinteren over. Det forstår jeg ikke rigtig. Oxidering (rustdannelse)
er en
> varmeafhængig proces, og des koldere des langsommere plejer kemiske
> processer at forløbe.
>
> Så ville det bedste ikke være et tørt og koldt, men med nogenlunde
stabil
> temperatur, frem for et varmt?
>
> -Michael Kristensen (sv650s)
>
>
Det er både rigtigt og forkert det der bliver sagt, for en
oxideringsproces vil kun kunne ske, hvis det er ilt tilstede. Så hvis du
har et rum du kan stille motorcyklen i uden ilt ville alle processer gå
i stå.

Krog

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste