Optænding i brændeovn
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-10-01 20:35

Hej,

Jeg er blevet den lykkelige indehaver af en brændeovn, men jeg syntes
det er lidt svært at få tændt op i den, når den først er oppe at køre er
der ingen problemer med den.

Hvordan tænder jeg korrekt op i den, jeg har købt asketræ til at fyre
med, og desværre er det ikke helt tørt, men brænder ellers fint?
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-11-01 00:47

"Michael Rasmussen" <miker@miker.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan tænder jeg korrekt op i den, jeg har købt asketræ til
at fyre
> med, og desværre er det ikke helt tørt, men brænder ellers
fint?

Sørg for ordentligt træk hvis du har en rist.
Et godt lag sammenkrøllede halve avissider.
Optændingsbrænde/pinde eller de tyndeste du har, evt. godt med
bark
Almindeligt brænde anbragt parallelt, så ilden når den er kommet
så langt kan virke gensidigt imellem brændestykkerne.
Start evt. med lågen på klem (afhænger nok af ovn).

Niels

Fra : John Ingversen

Dato : 01-11-01 11:28

Lidt avispapir og 2-3 tørre grankogler er godt til optænding.
John
Niels P Sønderskov <npsonder@hotmail.com> skrev i en

Fra : Henning Lund Anderse~

Dato : 01-11-01 18:29

Jeg bruger de der ildelugtende spritblokke som bruges til optænding af
havegrillen, det er noget der rykker.
--
Mvh.
Henning Lund Andersen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 01-11-01 21:09

I brændeovnen vil der som regel ligge lidt kulstykker fra sidste gang der
var gang i ovnen, og dem hælder jeg lidt af det billigste tændvæske over -
Det virker fortrinligt, og sviner ikke som aviser gør (eller rettere: asken
fra dem). Hvis der ikke er noget kul tilbage kan du tage et gammelt
rødbedeglas (rødkålsglas KAN også bruges i en snæver vending ;) putter noget
aske fra askeskuffen derned og hælder tændvæske over så du får en tyk masse,
som er eminent til at tænde op med.

Mvh
/Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-11-01 23:18

"Henning Lund Andersen" <music_man_dk@hotmail.com> wrote:

>ildelugtende spritblokke

Der er faktisk kommet nogle nye optændingsblokke, som ikke lugter. Det
er noget presset træuld, som er imprægneret med en art fedtstof. De
virker fortrinligt, og man skal ikke bøvle med at brække dem fra
hinanden før brug.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Torbenth

Dato : 02-11-01 00:21

Michael Rasmussen skrev i meddelelsen ...

klip

Hej.

Brænd noget avispapir af så tæt på aftrækket som muligt. Derved bliver det
lettere at få træk i skorstenen når man efterfølgende starter op med lidt
avispapir og pindebrænde.
Det er en god ide at lade askeskuffen være godt åben i optændingsfasen.

Mvh.
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-01 21:46

Michael Rasmussen <miker@miker.dk> wrote:

>Hvordan tænder jeg korrekt op i den, jeg har købt asketræ til at fyre
>med, og desværre er det ikke helt tørt, men brænder ellers fint?

Tak for alle tipsene, jeg har nu fundet frem til en kombination
bestående af først at brænde et par stykker avispapir af for at få
varmet skorstenen op så de mindste stykker brænde jeg har, desværre lidt
for store til optændning, sammen med optændingsposer (små klar
plastposer med et hvidt pulver i, kan købes i byggemarkedet) evt.
kombineret med lidt avispapir.

Desværre bliver optændingen nok aldrig rigtig god, før jeg får fat i
noget virkeligt tørt træ.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Torbenth

Dato : 04-11-01 00:02

Michael Rasmussen skrev i meddelelsen
<3tg8uto2b4ts697129et8iqe7vbmb4hjk0@4ax.com>...
>Desværre bliver optændingen nok aldrig rigtig god, før jeg får fat i
>noget virkeligt tørt træ.
>--

Hej.

Få fat i lidt energikoks og læg lidt ovenpå optændingsbrændet. Når de gløder
godt og grundigt skal det nok få træet til at brænde.

Mvh.
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-01 15:38

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Få fat i lidt energikoks og læg lidt ovenpå optændingsbrændet. Når de gløder
>godt og grundigt skal det nok få træet til at brænde.

Tak for tipet, det vil jeg lige prøve.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark