husvandværk
Fra : Alladin

Dato : 31-10-01 19:58

Nogen der har efaring med det husvandværk man kan købe i hjem og fix ?

Er det værd at ofre penge på?

Fra : G&H

Dato : 31-10-01 20:13

Hej Alladin
Lidt uden for subj. men alligevel .....
Jeg har selv en brønd som jeg ikke bruger til drikkevand. Jeg havde en ide
om, at det kunne være fint at bruge den til havevanding.
Til at klare havevandingen, har jeg derfor købt en pumpe i stedet for et
"rigtigt" husvandværk.
Men det er ikke nogen fidus ....... for man glemmer hele tiden at den pumpe
kører. Næste morgen er brønden tom, græsset står og søber i vand, og pumpen
har trukket godt i elmåleren.
Så JEG køber et husvandværk til foråret ........ Men jeg tror jeg køber den
lidt dyrere model med rustfri beholder. Jeg kan ikke huske om det er i jem &
fix eller Bauhaus jeg har set den ......
Så må jeg se om det hjælper på min hukommelse, når jeg får en almindelig
vandhane at skulle huske på .........

Fra : Henrik Bonde

Dato : 01-11-01 02:37

On Wed, 31 Oct 2001 20:13:19 +0100, "G&H" <hendeham@worldonline.dk>
wrote:

>Men det er ikke nogen fidus ....... for man glemmer hele tiden at den pumpe
>kører. Næste morgen er brønden tom, græsset står og søber i vand, og pumpen
>har trukket godt i elmåleren.

Sæt en timer (f.eks tænd og sluk ur) på din pumpe, så er du ude over
det.

Bonden

Fra : Giro

Dato : 31-10-01 21:58

"> Nogen der har efaring med det husvandværk man kan købe i hjem og fix ?

> Er det værd at ofre penge på?

Det kommer da ret meget an på hvad du skal bruge det til !!

Jeg har stor erfaring med husvandværk og elektroniske pumper - hovedsageligt
til udnyttelse af regnvand i husholdningen - men hvad er det, du vil høre
mere om ?

Mvh

Bo

Fra : Alladin

Dato : 31-10-01 23:20

Jeg havde tænkt mig at vande haven/roserne, vaske bilen og måske engang
tilslutte vaskemaskinen.
Jeg ved godt det er billigere med en vandkande og så hente det på de flade
futter, men jeg gider ikke rende frem og tilbage 117 gange for at vande
rosen bedet i foråret.

Fra : H. Olesen

Dato : 01-11-01 01:00

On Wed, 31 Oct 2001 23:20:21 +0100, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>Jeg ved godt det er billigere med en vandkande og så hente det på de flade
>futter, men jeg gider ikke rende frem og tilbage 117 gange for at vande
>rosen bedet i foråret.

Kan tilslutte mig ovenstående. Og nu bliver jeg altså nødt til at
spørge hvad I taler om? Hvad er et husvandværk?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Jens

Dato : 01-11-01 09:32

Kig på http://www.harald-nyborg.dk/ søg på nr 6029
--
Venlig hilsen Jens

Fra : Giro

Dato : 01-11-01 22:14

> [...]
> futter, men jeg gider ikke rende frem og tilbage 117 gange for at vande

Jamen så er et husvandværk virkelig sagen. Altså selvfølgelig kun hvis du
har en større mængde opsamlet regvand at pumpe fra. Så vidt jeg ved er der
ikke den store kvalitetsforskel på de forskellige mærker, men man går i
hvert fald ikke galt i byen med en ALKO-pumpe, som i Danmark distribueres af
Ginge. Jeg kører nu på tredie år med sådan en, og den har til dato aldrig
givet problemer. Der sælges hos bl. a. Bauhaus nogle lidt billigere
italienske pumper, og uden at vide det, vil jeg da tro, at de også er i
orden. For der er jo tale om en forholdsvis enkel teknik.

Men husk at en såkaldt tørløbssikring er lige så vigtig som selve pumpen (
og ofte lige så dyr oveni !! ). Men det er da dybt ærgerligt, at man kommer
til at smadre sin pumpe fordi telefonen lige ringer, og man glemmer at holde
øje med den. Det problem klarer tørløbssikringen, der automatisk slukker for
pumpen hvis den i mere end 1 minut kører uden væske.

Men jeg har selv haft mange og meget dyre problemer med selve sugeslangen
( inkl. kontraventil ), som ind til for nylig kun kunne købes som komplette
færdige enheder. Der skal kun et meget lille stød sideværts til før
sugeslangen bliver kaput og dermed ubrugelig. ( Koster ca 270 kroner hver
gang man er uheldig ) .
Men nu kan man købe slange, koblinger m.v. hver for sig, og så er dette
problem ikke så stort mere.

Mvh

Bo

Fra : H. Olesen

Dato : 01-11-01 13:40

On Wed, 31 Oct 2001 21:57:31 +0100, "Giro" <isl42271@worldonline.dk>
wrote:

>Jeg har stor erfaring med husvandværk og elektroniske pumper - hovedsageligt
>til udnyttelse af regnvand i husholdningen - men hvad er det, du vil høre
>mere om ?

Nu har jeg set billedet hos Harald Nyborg som Jens henviste til og jeg
uvidende lejlighedsbo ville have kaldt det en pumpe, hvis det da ikke
var fordi der stod, at det var et husvandværk.

Det jeg gerne vil vide er, hvad er forskellen på et husvandværk og en
pumpe?

Fra : Finn E Jensen

Dato : 01-11-01 13:52

Hej
Unden af have set kataloget er der nok en beholder på et vandværk til et lille
forråd af vand og der skal nok også et filter på
Hilsen Finn

Fra : Finn E Jensen

Dato : 01-11-01 13:56

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-11-01 14:28

H. Olesen wrote:

> [...]
>var fordi der stod, at det var et husvandværk.
>
>Det jeg gerne vil vide er, hvad er forskellen på et husvandværk og en

Hej

Et husvandsværk kan i grove træk beskrives som en pumpe, der kun kører
når man åbner for hanen. Dvs. at den ikke står og kører hele tiden, og
man skal ikke selv tænde og slukke den.
Den kan bruges, hvis man f.eks. samler regnvand til brug til bilvask,
toiletskyl, havevanding og lign. Og hvis man selv har en vandboring.

Hilsen Ole-J

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-11-01 17:39

H. Olesen skrev:

>Det jeg gerne vil vide er, hvad er forskellen på et husvandværk og en
>pumpe?

Et husvandværk er en pumpe med noget automatik, der gør at du inde ved
hanen har den samme fornemmelse som når du får det fra vandværket.

En pumpe er noget, der skal startes hver gang, du skal bruge vand.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Alladin

Dato : 02-11-01 00:05

Et husvandværk er det der i fagsprog hedder en hydroforpumpe.
Den består af en ganskealmindelig vandpumpe, som pumper vandet over i en
tryktank. I denne tank er der en del luft (luft kan trykkes meget sammen)
hvilket gør at hvis den f.eks pumper med 4bar trykker den vandet op i
beholderen, hvor luften bliver trykket tilsvarende (4 bar). Derefter slukker
pumpen og den udnytter så lufttrykket ned til lad os sige 3bar før den
tænder igen. Alt efter hvor stor tanken er jo mere vand kan du bruge uden
pumpen kører, men det virkelige smarte er at du ikke mærker trykforskellen
fra 4 - 3 bar, så hvis det er på en vandhane skal du ikke skiftevis næsten
vente på vandet og når så pumpen starter har du vand overalt pga tryket.

tak for de andre indlæg.

<97959ef31114aa26c5ffcb3224663710@kajsvenningsen.dk>...