Min første brændeovn - en husejers bekende~
Fra : M@rk

Dato : 31-10-01 12:34

Hej alle,

hermed den første del af brændeovnshistorien:

Efter længere tids surfen på nettet, læsen brochure, stillen dumme
spørgsmål i nyhedsgrupper, blev beslutninger endelig truffet og
leverandør samt ovn blev valgt.

Inden vi kunne race ud og bestille dyret, skulle vi først kontaktet
vores skorstensfejer og denne skulle give tilladelse til 2 ting:

   a) Måtte vi overhovedet installere en brændeovn?
   b) Måtte vi købe en ny kappe til brændeovnen, som dækkede
   topafgangsrøret? (en ting der besværliggører dennes arbejde, når

   der skal fejes skorsten).

I begge tilfælde sagde den flinke skorstensfejer, at det var ikke noget
problem og vi skulle bare se, at komme ud og købe ovn.

Vi valgte en "ABC Chopin" eller "ABC 2013" om man vil, i grå med
stålkappe uden hul i toppen.

Vi har ved flere besøg snakket med en gut hos "Dahlstrøm Centeret" i
Hvidovre (Sjælland) som både var meget vidende, lyttende og "fornuftig".

Denne person brugte meget tid på, at forklare os forskellene ved de
forskellige ovne, hvad brændeovne går ud på og alt andet, som man som ny
brændeovnsbruger kunne finde på, at stille af spørgsmål.

Vi kørte ud til disse og fik fat i denne mand og bestilligen gik i gang
- ganske hyggeligt og resultatet skal vi ingenlunde brokke os over.

Ovnen bliver installeret på fredag den 2/11-2001 og I vil derefter høre
nærmere om installationen, ovnen som produkt samt anvendelsen og de
erfaringer man gør sig som ny i faget

Spørgsmål er naturligvis mere end velkomne ..............

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : M@rk

Dato : 03-11-01 18:54

- de første 24 timer som brændeovnsejer.

Well, tiden kom fredag, hvor montøren skulle komme med vores nye
inverestering - tidsintervallet var angivet til mellem kl. 8.00 og
10.00, som klokken nærmede sig 10 steg "nervøsiteten" en anelse. Kom
han overhovedet, ville de ringe 5 minutter over 10 og fortælle, at det
desværre først kunne blive om 14 dage? 10.15 lander han og vi ånder
lettet op - en anelse for tidligt skulle det senere vise sig.

Gutten havde vores ovn med og alt det grej der skulle bruges. Vi
indskærpede meget tydeligt for ham, hvor vi ønskede at ovnen skulle
stå og at den dødpinemig skulle stå 150% i midten af den pågældende
placering. Han gik i gang med opmålingerne og jeg må sige, at jeg
sjældent har oplevet en mand være så grundig i opmålingsfasen - point
til ham!

Efter endt opmåling tog han boremaskine, hammer og mejsel frem - det
skar i hjertet, at se ham hakke hulv i vores ellers så pæne vægge, men
det skal jo til ............. fruen flygtede op på 1. sal, da hun
havde det skidt med at se, hvordan hendes ellers pæne stue blev
omdannet til et inferno af murstøv, murstensstumper og sorte fingre på
tapetet. Her skal det lige nævnes, at vægfarven det pågældende sted,
er en meget sart lys gulv farve med stort set ingen glans - ret så
modtagelig over for sorte fingre.

Det hakkede hul blev større og større og selv jeg begyndte, at have
min tvivl om denne mands kompetance til andet end, at trække vejret
ved egen drift - jeg sluttede mig til hustruen på første sal )

Manger murstumper senere var murbøsningen monteret, udenomshullerne
muret op og de sorte fingre fjernet - tænk, det var muligt, at denne
væg kunne ligne et del af et normalt hjem igen. Bare det, at de sorte
fingre kunne komme væk og at manden havde fjernet dem på eget
initiativ fik den trykkede stemning til, at lette en smule.

Ovnen blev placeret og røgrør samt pakninger monteret og gutten gik
igang med at støvsuge stuen - 2½ time efter sin ankomt, var han ude af
vores liv igen .................... men nu stod der en fin ny
brændeovn, til forskel fra da han ankom *jubiiii*

De første 3 optændingsforsøg gik mildest talt ikke særlig godt - 4.
gang var for os lykkens gang og de fine flammer begyndte nu at pryde
ovnen .................... det skal måske lige siges, at vi havde
spurgt montøren inden han gik, hvornår vi måtte fyre op i ovnen, hans
svar var kort og kontant: "I kan bare gå i gang - god fornøjelse".

Silvan fik lov til, at levere de første poser brænde og et par stænger
briketter, så vi havde lidt at lege med - hos leverandøren af ovnen
havde vi tidligere fået at vide, at disse briketter leverede en god
varme effekt, men ikke den store hyggeeffekt i form af flammer - boy,
was he wrong ))

Fredag aften sent tænkte jeg, at jeg hellere måtte smide en par
briketter i ovnen inden vi gik i seng, så vores nyinvestering havde
lidt at gnaske på i løbet af natten. Ind med 3 briketter, ud og børste
tænder mv og så lige ind og checke ovnen - damn, der var gang i
butikken )) Jeg havde givet ovnen fuld luft, så ilden lige kunne få
fat i briketterne inden vi gik til ro og det skal jeg love for, at
ilden havde fået ............. der var så meget gang i butikken, at
selv om al luft blev skruet ned til det absolut minimale, så var der
stadig temmelig god aktivitet derinde. Ja, jeg må jo nok erkende, at
ord som "overfyring", "skorstensbrænd", "eventuel dårlig
forsikringsdækning" begyndte, at løbe rundt i knolden på mig - nå,
noget skulle der gøres og mageligt indrettet som man er, så kørte jeg
en stol (en af dem man kan ligge ned i) i stilling foran brændeovnen
og tænkte: "Ja ja, lad os nu lige se hvor galt det går inden vi
tilkalde rescue 911" )

Bemandet med en kold dåsecola sad jeg og betragtede det flotte, vilde
med flotte, farvespil på den anden side af glasset - gule, orange,
blå, hvide og violette nuancer spillede 2 meter fra mig, et
vidunderligt syn - som tiden gik, faldt jeg og flammerne mere og mere
til ro og jeg kunne til sidst trække mig tilbage og lade de små
flammer feste alene resten af natten.

Som den kvikke læser vil have bemærket, så gik det godt - jeg evner da
i hvert fald, at skrive disse ord og stuen, ovn mv er også intakte og
"har det godt" ))

Hvad har jeg så lært det sidste døgn?

Hmmm, puha, jo, jeg har lært, at man skal fyre med måde - det er meget
nemt, at komme til at proppe for meget ved i ovnen - det skyldes
formentlig, i hvert fald som ny brændeovnsejer, at man godt kan komme
til at være lidt flammefikseret og derved glemme, at flammerne "kun"
er væktøjet til, at nå det reelle mål: Gløderne.

Eller også har jeg allerede misforstået en masse ))

Tilbage står nu, at lære ovnen at kende og blive bedre til, at vurdere
hvornår der skal skrues ned for flammerne og gå efter varmeresultater
i stedet .................

"Hov hov, nu glemmer han jo og fortælle om selve brændeovnen - det er
da for tyndt!"

Yeps, jeg var lige ved at glemme det, men lad os straks kaste os over
emnet: "Hvad er det så for en kasse som staklen har købt og hvad kan
dyret?"

Ovnen er en "ABC Chopin" eller "ABC 2013" om man vil - den er udstyret
med en kæææææææmpe rude ind til brændkammeret, så man rigtig kan se
hvad der foregår derinde.

Af justeringsmuligheder er der relativt få:

   a) Rudeskyld
   Her kan vi justerere, hvormeget luft udefra der skal skylde op

   over indersiden af ruden og derved medvirke til, at
   ruden ikke soder til - dette kan justeres i 3 trin: Meget,
   Mindre og Ingenting.

   Dette fungere umiddelbart rigtig godt, dog har vi naturligvis
   ikke helt lært, at mestre dette endnu.

   I optændingsfasen står denne på Meget - når ilden har fået fat

   og der er mindre "gang i den" står den på Mindre
   - når flammerne er væk og glødefasen begynder, ja så står den
   på Ingenting. Om dette er korrekt eller ej ved jeg
   ikke endnu, men det lader til at virke for vi har minimalt med

   sod på ruden, hvor meget varmeeffekt det koster, ja,
   det kan jeg endnu ikke overskue.

   b) Flammernes størrelse.
   Eller måske mere korrekt, hvor meget luft skal der slippes ind

   i ovnen - dette er en skydestang, som man kan
   regulere efter ønske - denne er vi ikke helt fortrolige med
   endnu.

Mere er der vel reelt ikke at sige om den?!

Skulle nogen sidde og "brænde" (he he) med et spørgsmål, jamen, så er
I da mere end velkommen til, at "fyre" (he he igen) det af - så vil
jeg da forsøge efter bedste evne, at afdække emnet

Until next time - nanoo nanoo

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-11-01 20:44

On Sat, 03 Nov 2001 18:53:51 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>- de første 24 timer som brændeovnsejer.

Tillykke!
Når man har læst historien forstår man jo bedre hvorfor vi skulle
holdes hen i hele 2 dage inden den kom )

>Ovnen er en "ABC Chopin" eller "ABC 2013" om man vil - den er udstyret

<klip>

>Skulle nogen sidde og "brænde" (he he) med et spørgsmål, jamen, så er
>I da mere end velkommen til, at "fyre" (he he igen) det af - så vil
>jeg da forsøge efter bedste evne, at afdække emnet

Nu må jeg så tilstå at jeg ikke fulgte alt for godt med i diskusionen
som ledte op til købet af netop denne model, så måske har jeg overset
noget.... men har du et link til den ovn så jeg kan se hvad det hele
drejer sig om?

Og så kan du jo ellers glæde dig til at det bliver koldere i
slutningen af næste uge ))

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 03-11-01 20:43

Sat, 03 Nov 2001 20:43:35 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tillykke!

Tak

> [...]
>som ledte op til købet af netop denne model, så måske har jeg overset
>noget.... men har du et link til den ovn så jeg kan se hvad det hele

Klart - klik på nedenstående link:
http://www.ah-gruppen.dk/vvs-butik/_ovne/annonce-ovn.asp?ID=2&hojde=99&bredde=44&dybde=36&varmerfra=20&varmertil=120&udbkom=6&model=Chopin+%2D+2013

>Og så kan du jo ellers glæde dig til at det bliver koldere i
>slutningen af næste uge ))

Ups, så må jeg hellere få købt noget brænde )

/Mark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-01 21:46

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>- de første 24 timer som brændeovnsejer.

Tillykke med ovnen.

> [...]
>spurgt montøren inden han gik, hvornår vi måtte fyre op i ovnen, hans
>svar var kort og kontant: "I kan bare gå i gang - god fornøjelse".

Med det samme? Jeg hørte den anden dag i programmet "Godt Begyndt" på
TV2, at skorstensfejeren skal godkende installationen inden man tænder
op første gang.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : M@rk

Dato : 03-11-01 23:36

Sat, 03 Nov 2001 21:46:16 +0100, berigede Michael Rasmussen
<miker@miker.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tillykke med ovnen.

Tak )

Okay, du gør dig både i lommepc'ere og hus-og-have?! )

>Med det samme? Jeg hørte den anden dag i programmet "Godt Begyndt" på
>TV2, at skorstensfejeren skal godkende installationen inden man tænder
>op første gang.

Det er firkantet set sikkert også det rigtigste, men skorstensfejeren
sagde forleden, at jeg skulle ringe til ham når brændeovnen var
installeret og han sagde udtrykkeligt, at vi gerne måtte tage den i
brug med det samme.

/Mark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-01 15:38

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Okay, du gør dig både i lommepc'ere og hus-og-have?! )

Ja, man får jo anskaffet sig forskellige ting efterhånden

> [...]
>sagde forleden, at jeg skulle ringe til ham når brændeovnen var
>installeret og han sagde udtrykkeligt, at vi gerne måtte tage den i

Der er vel heller ikke så meget der kan gå galt når man husker at
overholde afstand til brændbart materiale.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : M@rk

Dato : 04-11-01 20:05

Sun, 04 Nov 2001 15:37:55 +0100, berigede Michael Rasmussen
<miker@miker.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja, man får jo anskaffet sig forskellige ting efterhånden

Yeps

>Der er vel heller ikke så meget der kan gå galt når man husker at
>overholde afstand til brændbart materiale.

Jeg antager, muligvis fejlagtigt, at når et autoriseret firma har
installeret skidtet og jeg oven i købet har betalt dem for det - så må
det vel forventes, at det er iorden?!

På trods af den mundtlige aftale, så prøvede jeg at få fat i
skorstensfejeren, så han kunne godkende det inden vi tog det i brug,
men det var desværre ikke muligt - hans telefon kimer i morgen tidlig,
lige indtil jeg får fat i ham, så jeg kan få den godkendelse klaret

/Mark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-01 21:23

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg antager, muligvis fejlagtigt, at når et autoriseret firma har
>installeret skidtet og jeg oven i købet har betalt dem for det - så må
>det vel forventes, at det er iorden?!

Jo mon da ikke. Det er iøvrigt ikke så besværligt, hvis man allerede har
skorsten, jeg installerede selv min for nogle uger siden.

Afhentede den på trailer hos forhandleren (selv med en sækkevogn er
sådan en svend tung at flytte), fik en murer til at flytte aftrækshullet
i skorstenen en halv meter højere op og mure det gamle til.

Mens muren var i gang kom skorstensfejeren tilfældigvis forbi for at
feje skorstenen, så han kiggede lige engang på ovnen målte underlaget
hvor ovnen skulle stå (fliser sænket ned i trægulv) og godkendte på
stedet, selvom ovnen endnu ikke var sluttet til.

--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark