Service?
Fra : Frederik

Dato : 31-10-01 11:41

Min CB500 skal snart til at have service iflg. triptælleren (den har gået
38500 ca., sidste service var omkring 32000). Hvad er det værkstedet gør,
og er det i virkeligheden trivielt? Jeg tænker på om det er noget man kan
klare selv uden de større besværligheder.

Frederik

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 31-10-01 13:16

On Wed, 31 Oct 2001 11:40:35 +0100, Frederik wrote:
> [...]
> og er det i virkeligheden trivielt? Jeg tænker på om det er noget man kan
> klare selv uden de større besværligheder.

Det står beskrevet i instruktionsbogen hvad fabrikanten foreskriver der
skal foretages ved hvert serviceinterval.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-10-01 13:32

Du kan sikkert se i instruktionsbogen hvad der SKAL gøres. Men ofte kommer
der jo ekstra til, som fx. bremser.

Nogle af mine service eftersyn er stort set kun inspektion. Og dem er jeg da
begyndt at overveje at lave selv. Selv om jeg kun skal skifte olie for hver
12kkm, gør jeg det altid for mindst hver 6kkm. Som regel oftere, i
forbindelse med vinteropbevaring o.l.
Olie/filterskift kan jeg sagtens klare selv.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-10-01 18:09

> [...]
> og er det i virkeligheden trivielt? Jeg tænker på om det er noget man kan
> klare selv uden de større besværligheder.

Hej Frederik

Mange af tingene kan man klare selv uden større besvær. Jeg har lavet
service på en CB 500 og synes den er nem at gå til. Køb en værkstedsmaula
først og læs i den før du begynder. Vær forberedt og køb de forskellige
pakninger og så videre inden adskillelse.

Her er ting du kan lave i en baggård uden special værktøj:

Smøring af kabler (gaskabel, koblingskabel, chokerkabel, speedometerkabel)
Smøring af låse
Smøring af greb
Smøring af fodhvilere
Smøring af pedaler
Tændrørsskift. Skru ind med fingrene og giv den 1/4 omgang med nøglen. Så
drejer du den aldrig over.
Luftfilterskift
Bremsevædskeskift (opsaml vædsken og aflever den)
Chek at bremseklodser
Chek af kølervædske
Kølevædskeskift (opsaml vædsken og aflever den)
Olie og filterskift. Opsaml olien og aflever den. Overhold ALTID olie
service intervaller.

Her er servicepunkter der er medium i sværhedsgrad, men kræver
værkstedsadgang
Smøring af bagsvinger lejer og bagdæmperlinks.
Smøring af kronrørslejer
Forgaffelolieskift

Disse service punkter kræver specislværktøj
Ventiljustering (svært, tidskrævende)
Karburatorsynkronisering (Medium i sværhedsgrad)

--
Mojn
Jens Bager Jensen