Lidt OT - Hvordan renser man en ovn
Fra : David Schjelde

Dato : 31-10-01 11:40

Hej alle

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg er relativ ny i kokkekunsten men laver en del kylling i ovnen. Men det
sviner jo og lugter mildest taget ikke så godt når jeg f.eks. vil bage
boller om morgenen. Og nu hvor jeg skal til at lave andesteg tror jeg ikke
problemet bliver mindre.

Mit spørgsmå er så om der er nogle gode husråd til at rense en ovn. Jeg har
hørt noget om brun sæbe men kan ikke husek hvordan det hang sammen.

På forhånd tak
David Schjelde

Fra : Mark Beaumont

Dato : 31-10-01 12:39

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com> skrev
> Mit spørgsmå er så om der er nogle gode husråd til at rense en ovn.
> Jeg har hørt noget om brun sæbe men kan ikke husek hvordan det
> hang sammen.

Ovnen smøres ind i brun sæbe og opvarmes til 90 grader, afkøles 1/2
time og vaskes af.

eller

Smør ovnens vægge og bund ind i brun sæbe. Hæld 1 dl salmiakspiritus
(8%) i en skål, og stil den midt i ovnen. Luk ovnen, og lad salmiakspiritussen
virke mellem seks til otte timer, vask af.

Vh Mark

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 31-10-01 12:42

Brun sæbe er effektiv, men det skal helst gøres en dag hvor du kna åbne godt
op for vinduerne og få gennemtræk - det lugter nemlig mildest talt
elendigt!!

Stinne

Fra : Jette Mogensen

Dato : 01-11-01 08:33

Du må kun bruge brun sæbe, hvis ovnen er emaljeret på alle overflader.
Nyere ovne har 2 rensesystemer, katalyse og pyrolyse .

Katalyse er det mest almindelige. Ovnen har da en lidt ru overflade på
siderne. Disse sider er selvrensende ved temperaturer over 200. Hvis du
steger under denne temperatur, skal du en gang imellem opvarme ovnen til 300
grader og lade den være tændt ½ time. Fedt og snavs vil så forkulle og ligge
på bunden af oven som støv.

Selve ovnbunden kan du gøre ren med vand og sæbe eller du kan købe et
ovnrensemiddel og følge brugsanvisningen.

Ved pyrolyse kan ovnen varmes op til 500 grader på et specielt renseprogram.
Dette er meget effektivt, men ovnen er temmelig dyr i indkøb, og der bruges
meget strøm til selve rensningen.

m.v.h. Jette

Fra : Henrik Vest

Dato : 01-11-01 10:17

Nu er der flere der har foreslået brun sæbe samt snakket om katalyse og
pyrolyse - men hvad så med de ovnrense produkter der kan købes på spray. Jeg kan
selv kun komme i tanke om 2 - K2R og Sterling - men hvordan virker de og hvilke
ovne må de IKKE bruges i (jeg gætter på at de arbejder med noget basisk
materiale af en slags) ??

Henrik V

PS hvorfor skulle dit spørgsmål være OT, umiddelbart ville jeg mene det er meget
relevant for os der bruger et køkken.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 01-11-01 11:02

K2R og Sterling må kun anvendes på emaljerede overflader og metalriste ( men
på metal max 1 time). K2R er en spray der virker i kold ovn og Sterling skal
i kold ovn og ovnen skal derefter varmes op. DEt ryger og lugter en
del.Begge dele virker lige godt. Men jeg synes K2R er det nemmeste at bruge.

Man må aldrig komme rensemidler på selvrensende overflader i ovnen. Hvad det
består af har jeg ingen anelse om.

m.v.h. Jette

Fra : David Schjelde

Dato : 04-12-01 11:15

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

[snip]

> PS hvorfor skulle dit spørgsmål være OT, umiddelbart ville jeg mene det er
meget
> relevant for os der bruger et køkken.

Først og fremmest vil jeg undskylde at jeg reagerer så sent

Mange tak for svarerne - nu vil jeg hjem og finde ud af hvad det er for en
ovn jeg har

Jeg skrev [OT] da jeg var i tvivl om hvorvidt gruppen kun diskuterede mad og
drikke og ikke tilbehør