Hvilken Kristus ?
Fra : E.Dalgas

Dato : 30-10-01 23:19

Er det muligt at flere forskellige religioner har udbredt falske
fremstillinger af og om personen Jesus Kristus. Er det muligt at der på
denne måde er opstået et virvar af Kristus figurer der hverisær er tilpasset
sine respektive religioners overbevisning. Bibelens svar på spørgsmål som
disse er et klart ja. Ikke bare som mulighed men som realitet. Der er og har
altid været igangsat et misbrug af Gud og de åbenbaringer Han har skænket
til menneskeheden. I den kristne tidsperiode som er nu, taler skriften om
frafald fra den sande tro, gennem falske Kristus figurer med falske
budskaber. Lige fra den kristne menigheds spæde start har dette forgået og
tjent et mørke og bedrag hvis konsekvenser er forkastelse og dom.

I elskede, tro ikke enhver ånd, men prøv ånderne, om de er af Gud; thi mange
falske profeter er draget ud i verden. 1Joh.4,1.

Det er brøderne, Johhannes her henvender sig til, hans elskede i Herren. Om
de kunne undfly løgnen og bedraget, han ved bare vil vokse og vokse, som
tiden nærmer sig denne verdens undergang og endelige dom. Prøv ånderne og
tro ikke enhver, skriver Apostlen og fortsætter sin opfordring i brevet.

Derpå kan I kende Guds Ånd: enhver ånd, der bekender, at Jesus er Kristus,
kommen i kødet, er af Gud. Og enhver ånd, der ikke bekender Jesus, er ikke
af Gud; men dette er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er
allerede nu i verden. 1Joh.4,2-3.

Jesus Kristus kommen i kødet, er bekendelsen brøderne skal lytte efter,
derfor er det yderst vigtigt at betydningen af denne bekendelse er kendt af
den enkelte, således at falske ånder kan afsløres. For afsløres de falske
ånder ikke, vil Antikrists ånd kaste sit mørke og begynde sin ødelæggende
virksomhed.

Men hvad menes der egentlig med de ord, Johannes advare sine kristne brødre
med, også idag. For det første taler han om en bekendelse og det kunne tyde
på at han mener - den der blot siger at Jesus er Kristus, kommen i kødet,
har en ånd der kommer fra Gud. Men jeg vil godt slå fast, at det er ikke
hvad der menes med ordene fra Johannes. For at bekende Jesus Kristus har en
langt dybere betydning end blot det at udtale nogle ord og at bekende Jesus
Kristus kommen i kødet har en langt dybere betydning - end blot det at
anderkende Jesus som frelseren.

En Kristen bekendelse, betyder ikke at vi taler nogle få ord og så regner os
for kristne. For ordet - bekendelse - betyder på sit grundsprog at den der
bekender, samstemmer med det han bekender. I dette tilfælde, fra 1Joh brev,
menes der derfor at bekenderen må samstemme med det bekendelsen udtrykker.

Altså : Bekendelsen må foruden de tallte ord, samstemme med det evangelium
der engang er givet gennem Jesus Kristus selv, både det Han egenhændigt gav
os i de fire evangelier og det Han gav os gennem Paulus og de øvrige
Apostle. Det er hvad Johannes taler om, en samstemning der afspejler den
åndelige enhed de kristne brødre fik del i da de kom til tro på Herren og
modtog den Hellige Ånd. (se.Ef.4,1-5.)

At Jesus Kristus kom i kød og blod er en hemmelighed. Forstået på den måde
at dette kun fattes ved åbenbaring fra Helligånden. Brødrene har alle
modtaget denne åbenbaring og oplevet den forvandlende og nyskabende kraft
den indeholdt, de har set at Jesus Kristus var og er lig med Gud selv. Dette
binder de kristne sammen i et uløseligt forhold mellem dem som forsamling og
Jesus Kristus selv og er grundlag, ja udgangspunkt for hele tilgangen til de
øvrige herligheder i Guds ord. Enhver anden bekendelse om Kristus, end den
at han er og var Gud selv, betyder derfor at den der bekender ikke har lod
eller del i Guds Ånd og alt efter omstændighederne enten er uoplyst eller
tjener for den Antikristlige ånd, Johannes advare imod.

--
************
E. Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-10-01 23:29

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
> eller del i Guds Ånd og alt efter omstændighederne enten er uoplyst eller
> tjener for den Antikristlige ånd, Johannes advare imod.

Det vil sige at du mener at tro på treenigheden er afgørende for om man er
kristen...?

Kenn L. Schjødt
Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-10-01 23:36

Kenn L. Schjødt <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bdf284c$0$391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det vil sige at du mener at tro på treenigheden er afgørende for om man er
> kristen...?

Det vil sige at en kristen, ved Guds Ånd, har set at Jesus er og var Gud
selv. Selve treenighedslæren er ikke afgørende. Først af alt må Ånden
levendegøre hvem Jesus Kristus er, dernæst kan der tilegnes mere af Guds
ord.

--
************
E. Dalgas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-01 04:03

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv. Selve treenighedslæren er ikke afgørende. Først af alt må Ånden
> levendegøre hvem Jesus Kristus er, dernæst kan der tilegnes mere af Guds

Hey, er I med på en mere specificeret diskusision?

Jeg har startet en tråd længere oppe om "Trinitarisme vs. Arianisme".

Vil I deltage?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-01 23:35

> Det vil sige at du mener at tro på treenigheden er afgørende for
> om man er kristen...?

Lægger du nu ikke Erik D. ord i munden han ikke har udtalt, - en
såkaldt stråmand!

Jeg er ikke selv en ubetinget tilhænger af treenighedsteologien, i al
fald ikke i den katolske, som synes at være den mest udbredte også i
såkaldte protestantiske kredse.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 02-11-01 22:24

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message

> Lægger du nu ikke Erik D. ord i munden han ikke har udtalt, - en
> såkaldt stråmand!

Hvis du nærlæser vil du se et spørgsmålstegn tilsidst, det er typisk efter
et spørgsmål.

Det vi sige at jeg spørger Erik D om tro på....osv. Hvordan kan det være en
stråmand....?

Så måske er det mere dit indlæg som er en stråmand, du spørger jo ikke men
konstaterer ihvertfald udfra du ender din sætning med et udråbstegn...!

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-10-01 04:02

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message

> Det vil sige at du mener at tro på treenigheden er afgørende for om man er
> kristen...?

JA, Nu har du forstået det

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-01 04:26

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message

> lod
> eller

> JA, Nu har du forstået det

Jeg foretrækker at se Jesus - så uendelig dyb og smuk Han end var - som
blot en SVAG afglans af Herren Selv.

Jeg mener at der findes en "Fader" over Jesus, som jeg føler at Han henviste
os andre dødelige og disciplene, apostlene og helgenerne til...

Jeg er bange for perspektivet i en Jesus, der VAR Messias, men som ledte os
imod Vor Fælles Gud og Fader, mens vi i stedet gør en grim "Guldkalv" af
Ham..

Eller et "Offerlam" eller en "Kobberslange"...

Gør Ham ophøjet i stedet for at vi muligvis KUNNE følge Hans eksempel og
tage Korset op?

Jesus mente, vil jeg påstå, Sig faktisk ikke at være ophøjet, måske udvalgt
som Messias, men vi dyrker Ham som Gud?

Jesus så Sig Selv som "Sønnen".

Ligesom vi andre vel egentlig bør gøre?

Som børn. Af Gud.

Anders Peter Johnsen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 31-10-01 06:11

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> er

> Jeg foretrækker at se Jesus - så uendelig dyb og smuk Han end var -
som
> blot en SVAG afglans af Herren Selv.

Hvis troen på treenigheden er det der gør os kristne, så er jeg ikke
kristen.. ikke at jeg ikke tror at treenigheden er der, men troen på
bare et af Bibelens temaer er ikke det der giver frelse, det gør kun
Jesus.

Jesus er ikke en svag afglans af noget som helst... Han er helt igennem
Gud.og Herre!

> Jeg mener at der findes en "Fader" over Jesus, som jeg føler at Han
henviste
> os andre dødelige og disciplene, apostlene og helgenerne til...

Hvor ser du det i Bibelen, Jesus selv gjorde lidt ud af at forklare at
Han og Faderen var et.. Jesus henviste ikke til Faderen, men til sig
selv som vejen til Faderen.

> [...]
ledte os
> imod Vor Fælles Gud og Fader, mens vi i stedet gør en grim "Guldkalv"

Hvam siger "var"

> Gør Ham ophøjet i stedet for at vi muligvis KUNNE følge Hans eksempel
og
> tage Korset op?

Det er gjort, vi skal ikke igen lade os korsfæste..

> Jesus mente, vil jeg påstå, Sig faktisk ikke at være ophøjet, måske
udvalgt
> som Messias, men vi dyrker Ham som Gud?

Jesus VAR menneske, Han Var og ER Messias, og Gud og Herre. Nej Han
gjorde ikke megen stads af sig selv.. men han protesterede ikke over at
blive kaldt Herre og Konge og Messias.

> Jesus så Sig Selv som "Sønnen".

Og som værende ET med Faderen.

> Ligesom vi andre vel egentlig bør gøre?

Jeps, som vejen til frelse!

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-01 12:02

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jesus.
>
> Jesus er ikke en svag afglans af noget som helst... Han er helt igennem

Det er der hvor man sætter Jesus lig den Gud Han prædikede...

> henviste
>
> Hvor ser du det i Bibelen, Jesus selv gjorde lidt ud af at forklare at
> Han og Faderen var et.. Jesus henviste ikke til Faderen, men til sig
> selv som vejen til Faderen.

Det komplicerede ligger i at Han vel sagtens kunne have åndsfællesskab med
Faderen uden at VÆRE Faderen?

Ja, Han henviste til Sig Selv som Vejen til Gud. Men samtidig mener jeg
dermed stadig at der er tale om en "Fader" uden for Sig Selv.

Men det kunne en ganske almindelig profet strengt taget også gøre - tænk
bare på Johannes Døber?

> ledte os
> af
>
> Hvam siger "var"

Jeg mener ikke at det at gøre Jesus til Gud (i stedet for at se Ham som
"Sønnen" ophøjet af Gud) strengt taget er nødvendigt, for at kunne tro på
Ham som Kristus?

> og
>
> Det er gjort, vi skal ikke igen lade os korsfæste..

Den har Paulus (og dermed MANGE kristne) altså misforstået?

Jeg taler ikke konkret om at lade sig korsfæste, men derimod om at kunne
følge Jesu ret avancerede livsopfattelse i stedet for blot at slå sig selv
oven i hovedet med hvor hellig og guddommelig Han er og hvor imperfekte vi
selv er?

> udvalgt
>
> Jesus VAR menneske, Han Var og ER Messias, og Gud og Herre. Nej Han
> gjorde ikke megen stads af sig selv.. men han protesterede ikke over at
> blive kaldt Herre og Konge og Messias.

Han var jo MEGET diskret omkring dette?

> Og som værende ET med Faderen.

Jo, men samtidig så Han vel strengt taget ikke sig selv som Faderen, men som
Sønnen.

Man kan vel være kød og blod med eet familiemedlem uden at VÆRE
familiemedlemmet?

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 31-10-01 13:50

Anders Peter Johnsen wrote:

> Det er der hvor man sætter Jesus lig den Gud Han prædikede...

Tja.

> Ja, Han henviste til Sig Selv som Vejen til Gud. Men samtidig mener jeg
> dermed stadig at der er tale om en "Fader" uden for Sig Selv.

Det er jeg for så vidt enig med dig i, men jeg tror ikke, det er noget,
vi skal tænke særlig meget over. Det skyldes, jeg fastholder det
billede, jeg har givet tidligere i denne gruppe, hvor jeg sammenligner
Gud med en organisation, hvor Jesus har fået ansvaret for menneskeheden
på jorden. Det betyder, at vores kontaktperson hos Gud er Jesus, og
intet tyder på, hans far accepterer evt. forsøg på at springe det led
over.

> [...]
> oven i hovedet med hvor hellig og guddommelig Han er og hvor imperfekte vi

Jeg mener også, det er den rigtige måde at bruge Jesu eksempel på,
nemlig at forsøge at overtage Jesu menneskelige egenskaber, så godt vi
nu kan.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 31-10-01 19:36

> Det er der hvor man sætter Jesus lig den Gud Han prædikede...

Ja og nej - vi kalder det jo for treENighed

Han

> Det komplicerede ligger i at Han vel sagtens kunne have åndsfællesskab
med
> Faderen uden at VÆRE Faderen?

Ja, Han var/er Sønnen (som var et med sin Fader)

> [...]
> dermed stadig at der er tale om en "Fader" uden for Sig Selv.
>
> Men det kunne en ganske almindelig profet strengt taget også gøre -

Johannes henviste til en der skulle kommer efter ham, hvis skobånd han
end ikke var værdig til at løse!

> Jeg mener ikke at det at gøre Jesus til Gud (i stedet for at se Ham
som
> "Sønnen" ophøjet af Gud) strengt taget er nødvendigt, for at kunne tro

> Ham som Kristus?

Hvad med at se Ham som den der sagde at HAN var, nemlig VEJEN, SANDHEDEN
og LIVET

> Den har Paulus (og dermed MANGE kristne) altså misforstået?

Egentlig ikke du sætter Jesu navn sammen med korset med korsfæstelsen,
Paulus taler om det på en anden måde..

Ja

Fra : E.Dalgas

Dato : 31-10-01 16:01

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_qMD7.2$TS5.324@news.get2net.dk...
> [...]
> kristen.. ikke at jeg ikke tror at treenigheden er der, men troen på
> bare et af Bibelens temaer er ikke det der giver frelse, det gør kun

Amen.

Det er ikke de kristne der bruger treenighedslæren til støtte for deres tro.
Men kristendommens modstandere der bruger treenigshedslæren som rambuk mod
hjørnestenen i kristendommen - Jesu guddommelighed.

--
************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-10-01 18:07

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> kristen.. ikke at jeg ikke tror at treenigheden er der, men troen på
> bare et af Bibelens temaer er ikke det der giver frelse, det gør kun

Det er helt sikker at det er Treenighedens Gud der gør os til Kristne,

Jesus er frelseren, og Jesus kom fra Faderen. Så Faderen frelser dig
ved sit Ord. Joh 1v1 Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

Gud har ikke skabt Livet, det er Jesus
Gud har ikke skabt Lyset, det er Jesus.
Gud har ikke skabt opstandelsen, det er Jesus.
Gud har ikke skabt heldbredelserne, det er Jesus.

Gud sagde til Moses, " Jeg ER"

Og Jesus sagde; - Jeg ER, verdens lys
Og Jesus sagde; - Jeg ER, livets brød
Og Jesus sagde; - Jeg ER, opstandelsen
Og Jesus sagde; - Jeg ER, livet.

Jeg er i Faderen og Faderen er i mig, DVS uadskillige
og Jeg vil bede Faderen, og han skal give jer en anden
talsmand (Helligånden)

Hele Treenigheden er samlet i en Guddommelighed Og
det er den Guddommelighed der frelser OS mennesker
og Salver os med Helligånden så vi bliver Kristne.

Og den, der knytter os såvel som jer fast til Kristus, og
som salvede os, er Gud, der også kar sat sit segl på os
og " Givet os Ånden som pant i vore Hjerter".
2 Kor 1,21-22.

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-01 20:15

> [...]
>
> Jesus er frelseren, og Jesus kom fra Faderen. Så Faderen frelser dig
> ved sit Ord. Joh 1v1 Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

Johannes synes at tænke trinitarisk.

> Gud har ikke skabt Livet, det er Jesus

Nå? Har Jesus skabt Livet?

> Gud har ikke skabt Lyset, det er Jesus.

Nå? Var det Jesus, som sagde: "Der blive lys!"?

> Gud har ikke skabt opstandelsen, det er Jesus.

Nå? Har Jesus genoprejst sig selv?

> Gud har ikke skabt heldbredelserne, det er Jesus.

Nå? Fik Jesus ikke hjælp af Gud til at udføre mirakler?

Jeg er faktisk lodret uenig i med dig i smatlige fire punkter.

Skægt, ikke?

> Gud sagde til Moses, " Jeg ER"

Som var Hans Navn.

> Og Jesus sagde; - Jeg ER, verdens lys
> Og Jesus sagde; - Jeg ER, livets brød
> Og Jesus sagde; - Jeg ER, opstandelsen
> Og Jesus sagde; - Jeg ER, livet.

Og det KAN ikke tænkes at der i virkeligheden burde stå: GUD (er)....?

Og at Jesus fortalte om Faderen og ikke sig selv, men at dette er gået tabt
i oversættelsen?

> Jeg er i Faderen og Faderen er i mig, DVS uadskillige

Blodets Bånd.

Men Han sagde jo aldrig: "Jeg ER faderen". Selv her, hvor Han understreger
Sin intimitet med Faderen, taler Han stadig om Hams og Faderen som to
forskellige begreber, der dog har en sammenhæng.

> og Jeg vil bede Faderen, og han skal give jer en anden
> talsmand (Helligånden)

Den tredje Gud, når nu Jahve og Jesus åbenbart er to Guder på fuld
omgangshøjde?

> Hele Treenigheden er samlet i en Guddommelighed Og
> det er den Guddommelighed der frelser OS mennesker
> og Salver os med Helligånden så vi bliver Kristne.

Igen: Jesus behøver ikke nødvendigvis at være (en) Gud for at være
Messias/Kristus. Det kunne Han SAGTENS være som menneske. Det er set før at
f.eks. profeter som Moses eller Elias har udført tegn og mirakler med hjælp
fra Gud.
Eller lavet pagter...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-11-01 16:12

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Og det KAN ikke tænkes at der i virkeligheden burde stå: GUD (er)....?

I alle de bibeler jeg kan læse står der " Jeg ER "

> Og at Jesus fortalte om Faderen og ikke sig selv, men at dette er gået
tabt
> i oversættelsen?

NEJ, Jesus fortæller om sig selv.

> Blodets Bånd.

Den er ny??

> Men Han sagde jo aldrig: "Jeg ER faderen". Selv her, hvor Han understreger
> Sin intimitet med Faderen, taler Han stadig om Hams og Faderen som to
> forskellige begreber, der dog har en sammenhæng.

Han sagde heller ikke; - " Jeg er Jesus Kristus "

> Den tredje Gud, når nu Jahve og Jesus åbenbart er to Guder på fuld
> omgangshøjde?

Der er ikke 3 Guder, der er " En Treenig Gud ".

Tallet 3, er " ET " tal, men indeholder " TALLENE " 1+1+1

> [...]
at
> f.eks. profeter som Moses eller Elias har udført tegn og mirakler med

Et menneske der er opstået fra de døde og fløjet til himmelen, hvad der
endda var
forudfortalt af mange og lang tid før.

> Eller lavet pagter...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-11-01 19:36

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Ja.

> Nå? Har Jesus genoprejst sig selv?

Nej, Det har Faderen.

> Nå? Fik Jesus ikke hjælp af Gud til at udføre mirakler?

Jo.

[ ... ]

> Og det KAN ikke tænkes at der i virkeligheden burde
> stå: GUD (er)....?

Nej.

> Og at Jesus fortalte om Faderen og ikke sig selv, men at dette er
> gået tabt i oversættelsen?

Helt utænkeligt.

[ ... ]
> Igen: Jesus behøver ikke nødvendigvis at være (en) Gud for at være
> Messias/Kristus. Det kunne Han SAGTENS være som menneske.

Jo, for at være Messias/Kristus er det nødvendigt at Jesus er Gud.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 31-10-01 09:13

Anders Peter Johnsen wrote:

> Jeg foretrækker at se Jesus - så uendelig dyb og smuk Han end var - som
> blot en SVAG afglans af Herren Selv.

Vil det sige, at du ikke vil anderkende Jesus som din Herre og frelser?

> Jeg mener at der findes en "Fader" over Jesus, som jeg føler at Han henviste
> os andre dødelige og disciplene, apostlene og helgenerne til...

Sagde Jesus ikke om sig selv: Jeg er vejen, sandheden og livet?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-10-01 16:50

> Jesus mente, vil jeg påstå, Sig faktisk ikke at være ophøjet, måske
> [...]

Der er kun en Gud der kan frelser os, treenighedens Gud.

eller Treenigheden er alle tre tilsammen, En Gud.

Erik Larsen
erik-larsen@get2net.dk
http://hjem.get2net.dk/bibel