Valg af køkken, valg af gulv og lidt mere
Fra : Michael Pedersen

Dato : 30-10-01 00:57

Den lille famile skal have nyt køkken. Og det er ikke svært at finde noget
pænt, gedient og ordentligt. Det er et problem at finde det til en ordentlig
pris.

Jeg har et par spørgsmål jeg håber gruppen kan hjælpe med:

1. Er der nogen der har erfaringer med et køkken fra Ikea. Modulernes
opbygning virker utrolig lig en del af de andre køkkener vi har set på.
Det samme gælder deres stålvaske. Det er blot ca. halv pris. Men duer det?

2. Vi er blevet lidt forelsket i et amerikansk køleskab. Det der med koldt
vand og is-maskine. Er der nogle erfaringer med dette? Er det mest
en dyr trend eller er det praktisk?

3. Induktions kogeplader. Det lyder forjættende. Skæve grydebunde og et
godt resultat. Ligesom gas og uden fedteriet som gas
giver. Virker det, er det de 3-4 tusinde kr. værd?

4. Vi vil gerne have sten på gulvet. Helst en natursten som granit eller
marmor. Men der må være en grund til at der ikke er flere der har
det. Hvor nemt er det at holde?

5. Stenplade til bordet. Samme problematik som med gulvet. Skal man
regelmæssigt fedte pladen ind som med masivt træ eller?

Andre overvejelser vedrørende køkkener er meget velkommne

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup

Fra : Claus

Dato : 30-10-01 10:09

Michael Pedersen skrev i meddelelsen
<3bddeb68$0$57607$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>4. Vi vil gerne have sten på gulvet. Helst en natursten som granit
eller
>marmor. Men der må være en grund til at der ikke er flere der har
>det. Hvor nemt er det at holde?

Marmor suger relativt meget til sig og kan ikke tåle syre, herunder
eddike. Det kan også gå hen og blive "rødskjoldet" her og der.
alt i alt er marmor nok lidt sart.
Granit er nok noget mere robust. I lægger vel så også varme i gulvet
hvis i vel have sten?

Hilsen Claus.

Fra : Thïngmand

Dato : 30-10-01 11:25

> 1. Er der nogen der har erfaringer med et køkken fra Ikea. Modulernes
> opbygning virker utrolig lig en del af de andre køkkener vi har set på.
> Det samme gælder deres stålvaske. Det er blot ca. halv pris. Men duer det?

Hvad jeg har hørt, skulle det være fin kvalitet. Ved leveringen mangler der
lidt beslag her og der som ved alle andre køkkener, men de skulle være
hurtige til at eftersende de rigtige ting. Se evt.
http://groups.google.com/groups?sourceid=navclient&q=ikea+k%F8kken

> [...]
koldt
> vand og is-maskine. Er der nogle erfaringer med dette? Er det

Det er noget man forelsker sig i, lige med det samme! Specielt ismaskinen
skaber glæde hos både unge og gamle.

Der er dog 2 ting du skal være opmærksom på:

De har _ikke_ koldtvandsautomat. Det er alm. koldhane temp. Af en eller
anden mærkelig grund har de ikke lavet en lille beholder til vand i
køleskabet... Dette gælder både for den billige Samsung og den dyrer
Admiral. De har dog begge en knust is funktion, der gør vandet kold
lynhurtigt.

Frysepladsen er meget begrænset. Der er groft sagt til en pakke is og to
pakke hakket flæsk! Ismaskinen tager meget plads. Har man en kummefryser i
forvejen er det dog er god løsning, da man kan have det man tit har fat i
køkkenet og de store ting i kummefryseren i bryggerset.

> 3. Induktions kogeplader. Det lyder forjættende. Skæve grydebunde og et
> godt resultat. Ligesom gas og uden fedteriet som gas
> giver. Virker det, er det de 3-4 tusinde kr. værd?

Ja! Når du først har haft fat i dem, slipper du dem ikke igen. Når man
kommer tilbage til et keramisk komfur, fatter man ikke hvordan man kunne
holde ud at vente så længe på at en gryde vand kogte! I den forbindelse må
jeg klart anbefale Hackmann gryder - de er alle pengene værd! (og kan gå i
opvaskemaskinen

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 30-10-01 11:46

Michael Pedersen wrote:

> [...]
> regelmæssigt fedte pladen ind som med masivt træ eller?
>
> Andre overvejelser vedrørende køkkener er meget velkommne

Hej Michael

1. Ok med modulerne, jeg har selv sat et køkken op hos min søster og det virker
helt fint og ok holdbart. Ingen problemer der, jeg ville ihvertfald ikke have de
største skrubler ved at købe køkken der. Vaskene ved jeg ikke noget om, men vælg
en ordenlig vask hvor f.eks. bundproppen ikke ligger løst i bunden af den. Det
er TOTALT irriterende med sådan en løs prop. Jeg har selv lige købt en vask fra
Intra (delux model af Juvel) og den er vi godt tilfredse med selv om den var ret
dyr.

2. Søster har sådan et amerikaner køleskab (Siemens), og sådan skal jeg
ihvertfald IKKE have. Det virker sådan set godt nok, men vandet smager gammelt
fra det (selv om det er helt nyt). Jeg tror det er fordi vandet ligger i
slangerne for lang tid af gangen eller noget helt andet. Vandet bliver iøvrigt
ikke kølet ned, det har den temperatur som det har når det kommer ud af den
kolde hane. Det er dårlig udnyttet mht. pladsen i køleskabet (pga. løse
glashylder der ikke fylder bredden og dybden helt ud) og fryseren er meget
lille, synes jeg.

3. Ved ikke noget om induktion, men ville meget gerne selv have sådan nogle. Jeg
synes det er vildt smart og så er det hurtigt og vist nok også energi sparende.

4. Hvis der skal sten på gulvet er det næsten et must at der er varme i gulvet,
ellers bliver det meget koldt at gå på med bare fødder.

5. Ved ikke noget og dette emne.

/Tobias

Fra : Jens

Dato : 30-10-01 13:03

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev bl.a

> 1. Er der nogen der har erfaringer med et køkken fra Ikea.

Man må ikke tilberede julemiddage i deres køkkener.

Fra : H. Olesen

Dato : 30-10-01 14:58

On Tue, 30 Oct 2001 13:02:42 +0100, "Jens" <jens@ntr.dk> wrote:

>Man må ikke tilberede julemiddage i deres køkkener.

LOL

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Birgit

Dato : 30-10-01 20:01

Bare husk at hvis du køber et køkken i et køkkenfirma, så skal du ikke
betale forud.

Betalte selv 48000 forud hos Hillerød køkkencenter, Slangerupsgade og fik
ikke noget køkken ej heller mine penge tilbage.... Suk

Mange betaler forud, fordi man så kan opnå rabat... hmm dårlig ide..

Men de problermer har man da ikke med IKEA..

Mange hilsener

Birgit

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-01 10:52

> 3. Induktions kogeplader. Det lyder forjættende. Skæve grydebunde og et
> godt resultat. Ligesom gas og uden fedteriet som gas
> giver. Virker det, er det de 3-4 tusinde kr. værd?

Hvis du er helt vild med at kunne skrue op og ned for varmen som med gas, er
det en god idé, men ellers spild af penge. Der er ingen strømbesparelse i det,
og laver du ofte mad på alle 4 kogeplader, så er der en slags "begrænser" på,
der gør at man ikke kan få fuld varme på alle 4 plader. De fleste er dog ret
glade for deres induktionskomfur - når først de har fået købt gryder og pander
til det

> 4. Vi vil gerne have sten på gulvet. Helst en natursten som granit eller
> marmor. Men der må være en grund til at der ikke er flere der har
> det. Hvor nemt er det at holde?

Sten er dyrt, så det er nok derfor. Jeg vil ikke vælge marmor, det er for sart.
Vi skal også have nyt køkken, men da vi bor på landet, så bliver bordpladen i
træ. Til gulvet har vi valgt klinker, som er nemme at holde og giver den
virkning,
vi gerne vil have.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Helle

Dato : 01-11-01 11:08

Vi har et amerikaner køleskab - et Samsung, da min kæreste er storforbruger
af isklumper. Vi er meget glade for det, det skal aldrig afrimes, vandet er
dejligt koldt, når det kommer ud, det smager dejligt, der er ok plads i
fryseren, men man bør dog have en kummefryser ved siden af. Køleskabet er
også dejligt, lyst og lækkert, så vi kan kun anbefale det. I skal dog tænke
på, at alle amerikaner køleskabe er lidt dybere end danske køkkener.

Helle

Fra : Thïngmand

Dato : 02-11-01 10:15

>vandet er dejligt koldt, når det kommer ud, det smager dejligt

Vi er enige om at vandet ikke bliver kølet, ikke? (det er samme temp. som
fra den kolde hane)

Fra : Helle

Dato : 05-11-01 10:57

jeg mener, at idet vandet løber gennem fryseren, bliver det kølet, jo! Det
er så koldt, at det kan gøre ondt i tænderne. Det ville jo også være
mærkeligt, at det ikke var afkølet, idet hvis man bruger varmt vand i hanen,
så tager det jo lidt tid, før det bliver køligt. Men vores er altid dejligt
koldt.

Helle