Søges: Frø/stikling
Fra : Anja

Dato : 29-10-01 19:13

Kan nogen hjælpe mig med frø eller en stikling av slåpe (Prunus
spinosa) til foråret?

--
Anja

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-10-01 21:36

Anja skriver:

> Kan nogen hjælpe mig med frø eller en stikling av slåpe (Prunus
> spinosa) til foråret?

Hvad vil du med det slåen skav?

Hvad har du imod røn?

Hvorfor ikke planten den i stedet?

Fra : Anja

Dato : 30-10-01 20:31

Peter Ole Kvint wrote:

> Anja skriver:

> Hvad vil du med det slåen skav?
>
> Hvad har du imod røn?
>
> Hvorfor ikke planten den i stedet?

Hva betyder "skav"?
Røn er et deijlig tre, som jeg har en hel række av, langs jordet. Måske
en 20-25 tre...
Men nu kunde jeg tænke mig en slåpebuske, til å lage likør og vin
av.....

--
Anja

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-01 21:37

> Men nu kunde jeg tænke mig en slåpebuske, til å lage likør og vin
> av.....
>

> --
> Anja

Pluk bærrene ude i naturen, de er vist almindeligt udbredte. Spyt stenene ud
og så dem, spytte kommer du i hvert fald til. Men som smagstilsætning er de
OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-10-01 22:49

> Pluk bærrene ude i naturen, de er vist almindeligt udbredte. Spyt stenene ud
> og så dem, spytte kommer du i hvert fald til. Men som smagstilsætning er de
> OK.

Jeg læste for nyligt noget om frøformering af slåen på denne side:

http://www.plantesamleren.dk/artikler/saafro.asp

Det er åbenbart ikke helt lige til.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-10-01 21:49

Anja skriver:

> Hva betyder "skav"?
Elendig, sygelig, skrantende, med blødende udslæt
> Røn er et deijlig tre, som jeg har en hel række av, langs jordet. Måske
> en 20-25 tre...
> Men nu kunde jeg tænke mig en slåpebuske, til å lage likør og vin
> av.....
Hvorfor ikke lave det af røn?

Det ved du at du kan få til at trives.
Når du ikke har slåen, så er det nok fordi det ikke kan gro hos dig.

Der skal altså mange, planter til vis du vil lave likør og vin af slåen.
og der er grimme torne på slåen.

Du kan lave en fin vin af ribs og røn.

Fra : Anja

Dato : 31-10-01 20:52

Peter Ole Kvint wrote:

> Anja skriver:

> Elendig, sygelig, skrantende, med blødende udslæt
> Hvorfor ikke lave det af røn?

AH! Det har jeg prøvet! Vinen blev ikke helt god, men det gør ikkeno!
likør/snaps er bare himmelsk!

> Det ved du at du kan få til at trives.
> Når du ikke har slåen, så er det nok fordi det ikke kan gro hos dig.

Den kan gro her, nema problema. Problemet er at den ikke kan skaffes! Ingen
havecenter har muglihet til at skaffe den.
Problem no. 2 er at jeg nu bor i Norge....

> Du kan lave en fin vin af ribs og røn.

Jepp! og æbler, og blommer og allslags! Problem no 3: Jeg har ikke nok
vinballonger!

--
Anja

Fra : Peter Ole Kvint