Valg af brænde
Fra : M@rk

Dato : 29-10-01 14:04

Hej alle,

brændeovnen ser efterhånden ud til, at den er valgt, skortensfejeren har
sagt ok og hustruen ser nærmest ud som om, at hun ikke er helt utilfreds
- så, det er ikke så ringe endda )

MEN, nu sidder jeg så og leder efter brænde - har læst diverse
hjemmesider af private og firmaer, men er stadig meget i tvivl.

Brænde til næste sæson kan jeg næsten overskue - men brænde som kan
fyres af i denne sæson, der sidder jeg og er meget i tvivl. Jeg har
svært ved, at sætte mig ind i brændværdier og priser - er der nogen der
har en god rettesnor?

Kan det betale sig, at købe de der træbriketter af høvlspåner og
savsmuld eller er det det rene hokus-pokus?

Min umiddelbare tanke var, at fyre med træbriketter når det "blot" er
varme vi går efter og "rigtig" træ, når vi har gæster eller skal sidde
og dvæle ved flammerne - er det helt ved siden af?

Hvilken pris er rimelig for træbriketter eller "rigtig" træ som er tørt,
kløvet og klar til affyring, leveret i min indkørsel?

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 29-10-01 14:42

Min erfaring med træbriketter er at de giver ekstremt meget varme fra sig
under forbrændingen, og det er jo slet ikke så tosset. Men hvis der kun er
behov for at 'lune lidt i stuen' er de svære at styre. I det tilfælde vil
et par stykker granpinde kunne gøre det.

Ellers er der ikke meget andet at gøre en at prøve sig frem, du kan jo
f.eks. købe en pose brænde/briketter på den nærmste tankstation. Det er ikke
billigt, men giver dig en fornemmelse af hvordan de forskellige materialer
er at fyre med ( og det vil jo ikke være sjovt at ståe med en hel palle
briketter, som ikke er gode at fyre med.

Men alt i alt kommer det meget an på dit behov, så prøv dig frem.

Mht. priser/brændværdi er det vel enkelt nok at sammenligne priserne i
"kr/kWh", hvis du har brændværdierne tilgængelige, du skal blot huske at
brænde med lavere brændværdi kræver mere brænde (= mere der skal slæbes ind,
og måske også mere aske der skal bæres ud). Men hvis du ikke er bange for
arbejde gør det jo ikke noget.

God fornøjelse

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-10-01 16:08

"Tommy Bøgeskov" <tb@nospam.ddf.dk> wrote:

> [...]
>billigt, men giver dig en fornemmelse af hvordan de forskellige materialer

Det skal man passe på med. Da vi lige havde fået installeret vores
brændeovn, og endnu ikke havde fået rigtigt brænde kørt hjem, smuttede
jeg på den lokale tankstation og købte 3 sække birkebrænde. Jeg blev
meget skuffet over vores nye brændeovn, indtil jeg målte vandindholdet
i træet - det var på over 40%...

Hvis jeg efter den oplevelse havde sagt "aldrig mere birkebrænde",
havde det nok været lidt uretfærdigt over for de stakkels birketræer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dan Orum

Dato : 10-11-01 22:55

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Jeg blev meget skuffet over vores nye brændeovn, indtil jeg målte
> vandindholdet i træet - det var på over 40%...

Øhh.. hvordan gør man lige det? Måler vandindholdet mener jeg..

Mvh. Dan

--
Posted from 0x503e18cf.kjnxx2.adsl.tele.dk [80.62.24.207]

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-11-01 10:41

On Sat, 10 Nov 2001 21:54:49 +0000 (UTC), Dan Orum <danorum@get2net.dk> wrote:
>"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Øhh.. hvordan gør man lige det? Måler vandindholdet mener jeg..

Veje, tøre i ovnen ved 150 grader i et par timer og så veje igen.

Du kan også undesøge hvor svært brændet har ved at tøre. Prøv at
veje træet efter 1 time og så igen efter 2 og 3. Så får du et godt
billede af hvornår der ikke er meget mere at komme efter.

Du kan også prøve ved andre temperatuerer, men det har jeg ikke
selv prøvet.....

/Morten

Fra : M@rk

Dato : 12-11-01 10:53

Sat, 10 Nov 2001 21:54:49 +0000 (UTC), berigede "Dan Orum"
<danorum@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Øhh.. hvordan gør man lige det? Måler vandindholdet mener jeg..

Man kan købe en fugtmåler formedes 250-300 solide danske kroner - og
den virker sør'me rimelig ok

Ikke dermed sagt, at den kan måle forskel på 19 og 20% vand - men det
giver, IMHO, et grov måling som er alt rigeligt til mit formål.

Jeg havde specielt glæde af den i lørdags, hvor jeg var tvunget ud i,
at købe brænde i den lokale Silvan - ganske fornøjeligt, at have
måleren i baglommen ............ der var meget stor forskel på de
forskellige sække )

/Mark

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-10-01 15:10

On Mon, 29 Oct 2001 14:04:07 +0100, M@rk wrote:

> [...]
>fyres af i denne sæson, der sidder jeg og er meget i tvivl. Jeg har
>svært ved, at sætte mig ind i brændværdier og priser - er der nogen der

Med hensyn til fyring og brændværdi af "rigtigt" brænde kan Dansk
Skovforenings hjemmeside give dig gode råd:
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_default.asp

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 29-10-01 15:49

Målt i vægt har alt træ næsten den samme brændværdi. Hos os bruger vi gran
til hygge, og bøg til varme - Det fungerer for os. Nu skriver du ikke hvor
du bor, og jeg ved at der kan være ret store udsving i prisen afhængigt af
hvor man residerer - I Holstebro området er prisen for gran 200 - 250 / ksrm
og 325 - 375,- / ksrm for bøg. Priserne er for træ der er lagret, savet og
kløvet. Leveringen koster ca. 200,- oveni. Briketter har vi aldrig prøvet,
da et par solide bøge knuder giver en jævn, lang og let regulerbar varme.

Mvh
/Søren

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 29-10-01 20:35

> [...]
>
> brændeovnen ser efterhånden ud til, at den er valgt, skortensfejeren har
> sagt ok og hustruen ser nærmest ud som om, at hun ikke er helt utilfreds

Hvad ender du så op med at investere i ?

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 30-10-01 08:29

Mon, 29 Oct 2001 20:35:23 +0100, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad ender du så op med at investere i ?

ABC Chopin i grå med polerede stålsider.

/Mark

Fra : Thïngmand

Dato : 30-10-01 11:33

> ABC Chopin i grå med polerede stålsider.

Du må meget gerne vende tilbage med dine erfaringer med denne ovn. Da du i
en tidligere tråd fortalte at du habde kik på sådan en, var jeg inde og
kigge på dyret - og det var kærlighed ved første blik! Den er godt nok
lækker...

Jeg vil meget gerne hører om hvor godt automatiken virker og om rudeskyllet
kan hold den store rude ren.

Bruger du friskluftsystemet?

Fra : M@rk

Dato : 30-10-01 12:03

Tue, 30 Oct 2001 11:33:00 +0100, berigede "Thïngmand"
<michael@thingmand.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>en tidligere tråd fortalte at du habde kik på sådan en, var jeg inde og
>kigge på dyret - og det var kærlighed ved første blik! Den er godt nok

Den er bare mega-mums )))

Har du set Figaro og/eller Carmen - de tilfører godt nok
brændeovnsmarkedet med nogle helt nye ting. Bevares, det er da "kun"
design - meeeen novra, hvor det rykker

Se evt.:
http://www.ah-gruppen.dk/vvs-butik/_ovne/annonce-ovn.asp?ID=255&hojde=85&bredde=65&dybde=53&varmerfra=30&varmertil=150&udbkom=6&model=Carmen

>Jeg vil meget gerne hører om hvor godt automatiken virker og om rudeskyllet
>kan hold den store rude ren.

Jeg sender en minianmeldelse til gruppen, hvis der er interesse for
det: "En brændeovns nybegynders første erfaringer"

Hvis der ikke er interessse for det, well, så får du det bare pr email
)

>Bruger du friskluftsystemet?

Niks, vi har et hus fra 1954, så vi får udmiddelbart af naturlig vej,
al den friske luft vi har behov for )

/Mark

Fra : H. Olesen

Dato : 30-10-01 12:25

On Tue, 30 Oct 2001 12:03:07 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg sender en minianmeldelse til gruppen, hvis der er interesse for
>det: "En brændeovns nybegynders første erfaringer"

Meget gerne.

>Hvis der ikke er interessse for det, well, så får du det bare pr email
>)

Jo, vi vil også gerne have føljetonen her i gruppen.

Jeg kunne også godt tænke mig en brændeovn men det er nok ikke liiige
sagen i en toværelses lejlighed. Men når jeg vinder i lotto så jeg kan
købe hus, så er det godt at være forberedt.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : M@rk

Dato : 31-10-01 09:47

Tue, 30 Oct 2001 12:25:28 +0100, berigede H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg kunne også godt tænke mig en brændeovn men det er nok ikke liiige
>sagen i en toværelses lejlighed.

Lad dig nu ikke begrænse af den gængse opfattelse - hvis man ikke
presser "systemet" lidt, så sker der jo aldrig noget ..........

Kontakt dog din udlejer og se hvad de siger ))))

/Mark

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-10-01 14:50

On Tue, 30 Oct 2001 12:03:07 +0100, M@rk wrote:

> [...]

>det: "En brændeovns nybegynders første erfaringer"
>
>Hvis der ikke er interessse for det, well, så får du det bare pr email

Det er det vist, not?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mona F. Holm

Dato : 30-10-01 21:16

Thïngmand <michael@thingmand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vlvD7.564$RM3.82177@news000.worldonline.dk...

> [...]
> lækker...
>
> Jeg vil meget gerne hører om hvor godt automatiken virker og om

Vi har i den sidste måned været de lykkelige ejere af en ABC Vivaldi,
vistnok en lidt mindre model end Chopin, men med samme store rude og
mekanik.
"Rudeskyllet" virker nogenlunde, medmindre man lukker for meget for
lufttilførslen (også den i lågen), eller har for meget brænde i som ligger
for tæt på ruden.
Noget sodet bliver den altid.
Men til gengæld er den meget let at gøre ren (der følger rude-ståluld? med),
og glasset bliver helt fint igen uden den store knofedt-investering (8
sekunders skrub, så er den pling, især hvis man ånder på ruden samtidig).
Vi er ihvertfald godt tilfredse:0)))

/Mona

-fjern x og z i e-mail adressen, hvis...

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-10-01 00:40

"Mona F. Holm" <mfxh@poszt8.texle.dk> wrote:

>Men til gengæld er den meget let at gøre ren (der følger rude-ståluld? med),

Der er noget helt galt. Det bør aldrig nogensinde være nødvendigt at
bruge ståluld på en brændeovnsrude. Sod brænder altid væk af sig selv.

Noget siger mig, at I er for nærige med luften.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mona F. Holm

Dato : 31-10-01 18:32

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bdf3a73$0$25378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> bruge ståluld på en brændeovnsrude. Sod brænder altid væk af sig selv.
>
> Noget siger mig, at I er for nærige med luften.

Sod brænder væk af sig selv, forudsat at temperaturen (og lufttilførselen)
er høj nok.
Hvis man af forskellige grunde synes at temperaturen skal ned (lugtgener fra
ovn og skorsten, temperatur > 30 grader), så må man være lidt nærig med
luften.
Men indrømmet, den værste tilsodning har været de gange vi har forsøgt at
fylde godt med brænde i, og så har skruet ned for lufttilførslen i håb om at
ovnen kunne holde sig kørende hele natten. Det kan den ikke. 3-4 timer på en
solid birkeknude er foreløbig rekord.
Til gengæld er der absolut ingen spor efter stålulden på ruden, som
formodentlig er af hærdet glas af en eller anden art. Det ville også undre
mig voldsomt, da det er noget Hwam sender ud som tilbehør til ovnen. Ellers
havde jeg aldrig turdet at bruge ståluld på glas...

/Mona

-fjern x og z i mail-adressen, hvis..

Fra : Claus

Dato : 31-10-01 19:26

Mona F. Holm skrev i meddelelsen
<3be034ca$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
(lugtgener fra
>ovn og skorsten, temperatur > 30 grader), så må man være lidt nærig med

Men så risikerer du at få skorstensbrand. Jeg er enig i at der ikke bør
dannes sod på glasset. Det er tegn på forkert forbrændning.

Hilsen Claus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-10-01 20:14

> [...]

>ovn og skorsten, temperatur > 30 grader), så må man være lidt nærig med

Jamen, lugtgenerne kommer jo, fordi du sender en masse uforbrændt gas
og tjære op i skorstenen, når forbrændingen ikke får ilt nok.

Det her kan altså ikke siges ofte nok:
Så længe der er flammer i brændeovnen, skal forbrændingen altså have
mindst den mængde luft, den har brug for. Man må ikke forsøge at få
forbrændingen til at gå langsommere ved at køre med luftunderskud. Det
giver sod, lugt, dårlig økonomi og sure naboer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 31-10-01 09:41

> [...]
> og glasset bliver helt fint igen uden den store knofedt-investering (8
> sekunders skrub, så er den pling, især hvis man ånder på ruden samtidig).

"Rude-ståluld" ??? - Det lyder risende, og det er ikke nødvendigt: Tag en
fugtig klud og dyp den i asken til at gøre rent med, og der pudses efter med
et stykke køkkenrulle......Simpelt...Og billigt

Mvh
/Søren

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 29-10-01 21:28

> [...]
>

> MEN, nu sidder jeg så og leder efter brænde - har læst diverse
> hjemmesider af private og firmaer, men er stadig meget i tvivl.

Hej Mark

Jeg fandt lige en pjece på forbrugerinformations hjemmeside
http://www.fi.dk/test/alletest/braende/

klippet fra siden

Dyrt brænde går op i røg
En brændeovn er hyggelig, men prisen for den hyggelige varme kan blive høj,
hvis man vælger det forkerte brænde.
Artiklen ser på brændets "energipris" - dvs. hvor meget varme man får for
pengene, når man køber de forskellige former for brændsel, som fx
træbriketter og energikoks. Desuden er der gode råd om opbevaring og valg af
brændsel.

Læs hele artiklen (PDF)

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 30-10-01 08:31

Mon, 29 Oct 2001 21:27:59 +0100, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg fandt lige en pjece på forbrugerinformations hjemmeside
>http://www.fi.dk/test/alletest/braende/

Den læser jeg!

Tusinde tak

/Mark

Fra : Lars Bech Nygaard

Dato : 02-11-01 20:30

Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge mellen 3-10% egetræ til brændeovnen, så
er du fri for sod m.v.

Lars

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 07-11-01 13:17

"Lars Bech Nygaard" <lbnygaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge mellen 3-10% egetræ til brændeovnen, så
> er du fri for sod m.v.
>
> Lars

Hvis du vil være fri for sod, så stop dine kartoffelskrææler i og brænd dem.
Det var et tip vi fik af vores skorstensfejer !!!

venlig hilsen
Jette-Kirsten