muski uden koda
Fra : Lars

Dato : 29-10-01 10:48

Hej

Hvor finder jeg noget musik som jeg kan spille offentligt uden at betale
koda?

/lars

Fra : Astrid

Dato : 29-10-01 11:19

Lars <lkj@person.dk> wrote in message news:9rj8jm$spb$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvor finder jeg noget musik som jeg kan spille offentligt uden at betale
> koda?

hej Lars,

lav din egen musik og lad være med at KODA-registrere den. Så kan du spille
den lige så meget du vil - og det kan andre også uden at du får en øre for
dit arbejde!

Nej, alvorligt, så kan du se på KODAs hjemmeside http://www.koda.dk hvad der
gælder af regler. Så vidt jeg husker ophører ophavsrettens gyldighed når der
er gået 70 år efter komponistens død, og så er det, at man kan spille
musikken uden at søge om tilladelse, men du må ikke hænge mig op på det.

/astrid

Fra : Lars

Dato : 29-10-01 11:25

> [...]
> er gået 70 år efter komponistens død, og så er det, at man kan spille
> musikken uden at søge om tilladelse, men du må ikke hænge mig op på det.

Den er jeg med på, men der må da være nogen som har lavet noget musik
somikke er registeret hos Koda og som gerne vil have at jeg spiller det.

/lars

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-10-01 11:50

Astrid skrev:

> lav din egen musik og lad være med at KODA-registrere den. Så kan du
> spille den lige så meget du vil - og det kan andre også uden at du får
> en øre for dit arbejde!

Det, at man ikke er registreret hos KODA, betyder ikke nødvendigvis, at
man ikke skal have penge, hvis andre spiller ens værker. Det betyder
bare, at man *selv* skal sørge for at opkræve pengene af dem, der
spiller ens værker. Hvis man derimod er KODA-medlem, sørger KODA for
opkrævningen.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 29-10-01 16:39

"Lars" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse news:9rj8jm$spb$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvor finder jeg noget musik som jeg kan spille offentligt uden at betale
> koda?
> /lars

Hvad er problemet ?
Hvis du er musiker/gruppe og spiller på det lokale værtshus/spillested - er
det jo værtshuset/spillestedet der skal betale til Koda (de fleste har en
fast aftale) - ikke den udøvende musiker/gruppe.
Som udøvende musiker/gruppe skal man blot huske at sende en blanket til
Koda. På blanketten skal angives hvilke stykker man har spillet og gerne
komponist og tekstforfatter.
Afregningen mellem spillestedet og Koda, har intet med musikeren/gruppen at
gøre.

P. Dyreborg

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 29-10-01 16:34

> [...]
> komponist og tekstforfatter.
> Afregningen mellem spillestedet og Koda, har intet med musikeren/gruppen

Hvem siger, han er kunstner og ikke spillested, eller radiovært, eller har
et stort anlæg bag i en varevogn, eller skal holde et arrangement?

Jacob

Fra : Lars

Dato : 29-10-01 19:00

> Hvem siger, han er kunstner og ikke spillested, eller radiovært, eller har
> et stort anlæg bag i en varevogn, eller skal holde et arrangement?

Det er nemlig rigtigt, jeg har et omstillings anlæg som jeg gerne vil have
til at spille musik som ventetone(hvorfor det? bare fordi!), og koda siger
de vil have kr. 1500 for at jeg må bruge "deres" musik.

/lars

Fra : Jacob Hansen

Dato : 30-10-01 11:01

Kunne man ikke prøve på f.eks. MP3.com eller Vitaminic.dk. De kunstnere der
stiller musik til rådighed på disse sider er måske ikke KODA registrerede,
for jeg mener ikke at man må lægge sin muisk på nettet for KODA.

JH

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-10-01 11:25

Jacob Hansen skrev:

> [...]
> kunstnere der stiller musik til rådighed på disse sider er måske ikke
> KODA registrerede, for jeg mener ikke at man må lægge sin muisk på

Endnu engang vil jeg understrege, at det, at man ikke er medlem af
KODA, ikke betyder, at man ikke har ret til penge, hvis andre spiller
ens musik. Forskellen er, om det er KODA eller musikeren selv, der
opkræver pengene.

Mht. det der med, at man ikke må lægge sin musik på nettet for KODA:
Jeg mener at huske, at den regel er lavet om, men ret mig endelig, hvis
jeg tager fejl.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Ralph

Dato : 30-10-01 23:32

Lars wrote:

> Det er nemlig rigtigt, jeg har et omstillings anlæg som jeg gerne vil have
> til at spille musik som ventetone(hvorfor det? bare fordi!), og koda siger
> de vil have kr. 1500 for at jeg må bruge "deres" musik.

Hvorfor skriver du "deres" i gåseøjne? Det er vel ikke "dig" der har skrevet
musikken, eller?
Til orintering har jeg skiftet leverandør af printerkabler, cd´er, disketter og
lign. fordi jeg ikke gad høre på en midiudgave af Für Elise.
Jeg har "tvunget" min PC-leverandør til at droppe deres pan-fløjte-musik blot
ved at pointere det hver eneste gang jeg ringede.
Så tænk dig om inden du beslutter hvilken musik (om noget overhovedet) der skal
spilles.

Iøvrigt forstår jeg ikke din modvilje mod at betale for en vare? Har du et
kontor? Har du malerier på væggene? Har du betalt for dem, eller blot taget dem
nede på galleriet? Nå, det er BARE kopier, så derfor må man godt hugge dem?

--
venligst
Ralph

Fra : John K

Dato : 30-10-01 23:53

> [...]
taget dem
> nede på galleriet? Nå, det er BARE kopier, så derfor må man godt hugge

Jeg forstår godt Lars' søgen efter afgiftfri musik.
Hvorfor betale for det hvis man kan finde noget der er gratis.
I øvrigt har Danmark nogle af (hvis ikke) verdens højeste musikafgifter - de
ligger langt over gennemsnittet i Europa og langt højere end i de øvrige
nordiske lande.

Mvh

John K

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 31-10-01 17:43

> [...]
> til at spille musik som ventetone(hvorfor det? bare fordi!), og koda siger
> de vil have kr. 1500 for at jeg må bruge "deres" musik.

Ja i så fald syntes jeg kun det er rimeligt at du skal betale for varen.
Når du har omstillingsanlæg har du jo sikkert også kunder - skal de ikke
betale?

Mvh P. Dyreborg

Fra : Lars

Dato : 01-11-01 15:39

> Ja i så fald syntes jeg kun det er rimeligt at du skal betale for varen.
> Når du har omstillingsanlæg har du jo sikkert også kunder - skal de ikke
> betale?

Det er da rigtigt men jeg har jo også betalt for musikken da jeg købte CDen,
Det svare jo til at man køber en bøf i brugsen og så skal man også betale
for at servere den for nogle venner:)

/lars

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 01-11-01 17:53

"Lars" <lkj@person.dk> wrote in message news:9rrmo5$hs$1@sunsite.dk...

> Det er da rigtigt men jeg har jo også betalt for musikken da jeg købte
CDen,
> Det svare jo til at man køber en bøf i brugsen og så skal man også betale
> for at servere den for nogle venner:)

Du har betalt for rettigheden til at afspille musikken i dit hjem, ikke for
at bruge den i kommercielle sammenhænge eller mod betaling.
Bøffen har du betalt for at bruge det til det en bøf nu skal bruges til. Det
er to vidt forskellige ting.

Jacob