Håndklæder, vask af nye?
Fra : Tobias Simonsen

Dato : 29-10-01 08:41

Hej

Vi har lige købt nye håndklæder, og har vasket dem et par gange ved
40/60 grader. Men men men, de vil stadig ikke suge vandet til sig når
man har været i bad. Hvad kan man gøre for at få dem til at suge?

Min far hændte engang 1 dl. motorvask med til vandet i vaskemaskinen for
at tage den lidt "fedtede" og vandafvisende overflade. Det virkede, men
jeg synes at det virker lidt "hårdt" overfor håndklæderne.

/Tobias

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 29-10-01 09:43

Tobias Simonsen skrev: (messageID: <news:3BDD0864.8C5B64C2@hotmail.com>)

> Vi har lige købt nye håndklæder, og har vasket dem et par gange ved
> 40/60 grader. Men men men, de vil stadig ikke suge vandet til sig når
> man har været i bad. Hvad kan man gøre for at få dem til at suge?

Jeg vasker håndklæder (også nye) på 95 grader og tørretumbler dem
efterfølgende. Det giver dem den bløde, sugende overflade.

Min erfaring siger mig endvidere, at håndklæder bliver bedst, hvis de vaskes
uden skyllemiddel.

> Min far hændte engang 1 dl. motorvask med til vandet i vaskemaskinen for
> at tage den lidt "fedtede" og vandafvisende overflade. Det virkede, men
> jeg synes at det virker lidt "hårdt" overfor håndklæderne.

Den metode vil jeg heller ikke bryde mig om.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 29-10-01 11:39

On Mon, 29 Oct 2001 07:41:22 GMT, Tobias Simonsen
<tobiassimonsen@hotmail.com> twrote:

> [...]
>at tage den lidt "fedtede" og vandafvisende overflade. Det virkede, men
>jeg synes at det virker lidt "hårdt" overfor håndklæderne.

Hvis du har vasket dem mere end en gang og de stadig ikke suger vand,
tror jeg nok, at jeg ville tage håndklæderne med ned hvor jeg havde
købt dem og klage!

Linda

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-01 14:36

> Vi har lige købt nye håndklæder, og har vasket dem et par gange ved
> 40/60 grader. Men men men, de vil stadig ikke suge vandet til sig når
> man har været i bad. Hvad kan man gøre for at få dem til at suge?

Jeg giver dem en gang kogevask med 2-3 spsk salt i vandet - ingen sæbe
og ingen skyllemiddel. Tørres udendørs i et par dage - gerne med en gang
regnvejr ind i mellem, så er de så gode som "gamle".

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Charlotte Christense~

Dato : 29-10-01 21:03

Både håndklæder og viskestykker "fedter" rundt og og kan ikke suge vand,
hvis man bruger skyllemiddel i vaskemaskinen.
Gør dig selv - og din vaskemaskine - en stor tjeneste. Brug en ½-1 dl eddike
i stedet for skyllemiddel.
Bare rolig, du kommer ikke til at lugte som en stegt sild i eddike, når du
tørrer dig med håndklæderne bagefter - men din vaskemaskine får en mild
afkalkning, og det tager den bestemt ikke skade af. Tværtimod.
Og så er det endda skånsomt overfor miljøet.

Med venlig hilsen
Charlotte

Tobias Simonsen <tobiassimonsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BDD0864.8C5B64C2@hotmail.com...

Fra : thomas

Dato : 30-10-01 09:09

Hej Alle,

når man køber ny håndklæder er de coated med silicone, for at få renset det
af, skal de vaskes ved 60 grader uden skyllemiddel, men med sæbe, bruger man
skyllemiddel, lægger man bare en ny coating på dem, går det ikke væk efter
første gang så gør det igen.

Hilsen
thomas

Fra : Dan Andersen

Dato : 31-10-01 23:05

Vask altiid uden skyllemiddel - også alm. tøj. Skyllemiddel er en uvane -
dårlig for miljøet, pengepungen og nedsætter viskestykker og håndklæders
evne til at suge!!!!!!!

Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555
Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.regnvand.dk - www.agenda21helsingor.dk -
www.tandlaegelyngby.dk - www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 01-11-01 00:57

On Wed, 31 Oct 2001 23:04:46 +0100, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

>Vask altiid uden skyllemiddel - også alm. tøj. Skyllemiddel er en uvane -
>dårlig for miljøet, pengepungen og nedsætter viskestykker og håndklæders
>evne til at suge!!!!!!!

Ved godt, at det ikke er politisk korrekt, men jeg synes nu at tøjet
bliver blødere og rarere, og håndklæderne mindre stive, ved brug af
skyllemiddel. Har ikke haft problemer med sugeevnen af
håndklæder/viskestykker.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Helle

Dato : 01-11-01 11:01

Skyllemiddel ødelægger faktisk farverne i tøj, og ødelægger også evnen til
at suge for håndklæder. Vi bruger kun skyllemiddel hvis tøjet er statisk
elektrisk, men tørrer alt tøj udenfor, og det får en dejlig frisk duft og
blødhed, som ikke kan sammenlignes med den lidt mærkelige blødhed der kommer
fra skyllemiddel.

endvidere skal nye håndklæder ALTID vaskes ved 60 grader de første 3 gange,
så brændes farven fast og man undgår, at de senere mister al farven

Helle

Fra : Emil

Dato : 01-11-01 20:36

On Thu, 01 Nov 2001, H. Olesen wrote:

> [...]
>bliver blødere og rarere, og håndklæderne mindre stive, ved brug af
>skyllemiddel. Har ikke haft problemer med sugeevnen af

Du kan bruge en smule ganske almindelige sæbespåner i stedet for
skyllemiddel. Det giver tøjet blødhed og sugeevnen for håndklæder
m.v. bliver endog meget fin.
En teskefuld er passende til en maskinfuld.

Men jeg vil nu heller ikke undvære skyllemidlerne. De er fine til
ting som ikke skal suge fugt. F.eks jakker, vanter, halstørklæder
og lignende.

Og så kan man jo prøve med en lavere dosering af skyllemidlerne.
Ofte kan man opnå den ønskede virkning med den halve dosering.
Det er fabrikanterne som foreslår hvor meget vi bør bruge af
deres produkter. Prøv selv hvor lidt der er nødvendig for at gøre
*din* vask perfekt.

m.v.h. Emil