syvarmet lyssestage
Fra : Erik

Dato : 29-10-01 00:25

Det se ud til at Moses Hansen ikke ved hvor
mange arme en syvarme har??

Tæl selv efter
http://www.watchman.dk/t

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-10-01 00:43

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>Det se ud til at Moses Hansen ikke ved hvor
>mange arme en syvarme har??

Nå?

>Tæl selv efter
> http://www.watchman.dk/t

HTTP 404 Not Found

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Die Mathematiker sind eine Art von Franzosen:
Redet man zu ihnen, so übersetzen sie es in ihre Sprache,

Fra : Kragen

Dato : 29-10-01 13:39

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> Nå?

> HTTP 404 Not Found

Her er den rigtige vist
*Fniiiiz*
http://www.watchman.dk/hvem.htm

Eva Henriksen

Fra : Live4Him

Dato : 29-10-01 14:16

"Kragen" <none@na.com> wrote in message

> Her er den rigtige vist
> *Fniiiiz*
> http://www.watchman.dk/hvem.htm
~''''''''''''''''~''''''''''''''''~''''''''''''''''''''~''''''''''''''

Den 9 armede lysestage ?

jørgen.

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 29-10-01 16:37

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kragen" <none@na.com> wrote in message

> ~''''''''''''''''~''''''''''''''''~''''''''''''''''''''~''''''''''''''
>
> Den 9 armede lysestage ?

Hmm.. 8, den niende (i midten og til tider foran de andre) bruges til
tænde de
andre med.

1 lys den første dag
2 anden dag
3 tre..
osv.

se Chris indslag

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-10-01 14:28

"Kragen" <none@na.com> mælte sligt:

>Her er den rigtige vist
>*Fniiiiz*
>http://www.watchman.dk/hvem.htm

Hmm.... tjaa....

Den niarmede lysestage er nu også et ældgammelt jødisk symbol, der
kendes allerede fra det første århundrede. Den ceremonielle lysestage i
templet havde ganske vidst syv arme, men allerede i oldtiden lavede man
også niarmede menoroth, som de hedder. Den niarmede variant bruges ikke
i templet, men til den jødiske fest Channukah, der afholdes af jøder
hvert år på de otte dage før jul til minde om templets genindvielse
efter Makkabæeroprøret i 165 fvt. Så helt galt afmarcheret er han ikke,
ham Moses.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Kragen

Dato : 29-10-01 15:28

> "Kragen" <none@na.com> mælte sligt:

> Hmm.... tjaa....
>
> Den niarmede lysestage er nu også et ældgammelt jødisk symbol,

Ok - Det er ingen skade til at blive klogere - selvom det er pinligt at have
larmet med sin uvidenhed

Eva Henriksen

Fra : Erik

Dato : 29-10-01 16:40

> [...]
> hvert år på de otte dage før jul til minde om templets genindvielse
> efter Makkabæeroprøret i 165 fvt. Så helt galt afmarcheret er han ikke,

Den du omtaler har vist kun syv arme med en ekstra arm der kan svinge
fra side til side.

Men i

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-10-01 17:54

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>Den du omtaler har vist kun syv arme med en ekstra arm der kan svinge
>fra side til side.

Nej. Menorahen, der bruges under den jødiske Channukah-højtid, har ni
arme - otte sidearme og et "tjenerlys" i midten, hvorfra de andre
tændes, ganske som Chris også beskrev det.

Du kan se en sådan på <http://www.holidays.net/chanukah/menorah.html>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men nu behøver I jo ikke regne alt,
hvad jeg siger, for de rene guldkorn."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-10-01 20:53

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev

[voldklip]

> Så helt galt afmarcheret er han ikke,
> ham Moses.

Hmm... Det er han nu faktisk. Men muligvis ikke lige i denne henseende.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Chris Nyborg

Dato : 29-10-01 14:37

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> Det se ud til at Moses Hansen ikke ved hvor
> mange arme en syvarme har??
>

> Tæl selv efter
> http://www.watchman.dk/t

Det er ingenting galt med lysestaken. Den har ni armer, og er dermed en
menorah eller hanukkiah. Den brukes til hanukkah (kan skrives på flere
måter), en lyshøytid som begynner 25. kislev (dette betyr at den er mer
eller mindre sammenfallende i tid med julen). Festen feires til minne om
Makkabeernes seier over de hellenistiske syrerne ca. 165 f.Kr. Varigheten på
festen forklares med at det ved gjeninnvielsen av templet i Jerusalem
trengtes olje til lysene, men det fantes bare nok til en dag. Men mirakuløst
brant oljen allikevel i åtte dager.

Festen varer i åtte dager, og et lys tennes hver kveld. Det midterste lyset,
shamash, som ofte er plassert litt lavere eller høyere enn de andre, brukes
til å tenne de andre med, og telles derfor ikke med - første kveld tenner
man altså shamash og deretter tenner man et annet lys med det, neste kveld
shamash pluss to lys osv.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-10-01 14:48

"Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> mælte sligt:

>Det er ingenting galt med lysestaken. Den har ni armer, [...]

Godt at se dig igen, Chris! Du har ellers været fraværende længe! Håber
at se mere til dig :)

Der har været et par indlæg, hvor jeg har håbet, at du kunne kaste lys
over en sag med din store specialviden, men de tråde er alligevel døde
nu, så.... velkommen tilbage :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så er det nok din forpulede lille selvtægtsmus!!!
Jeg har fanme aldrig kunnet lide dig!!!"

Fra : Chris Nyborg

Dato : 29-10-01 22:09

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Der har været et par indlæg, hvor jeg har håbet, at du kunne kaste lys
> over en sag med din store specialviden, men de tråde er alligevel døde

Takk, jeg har hatt så altfor mye å gjøre, men nå begynner det å se litt
bedre ut. Jeg har to jobber - en i Den Katolske Kirke og en i eget firma. Nå
har jeg fått lagt rutinene i firmaet mitt slik at jeg bruker lite tid der
(jeg tjener mer penger på det enn heltidsjobben, og trenger det for å kunne
betjene gjeld), samtidig som jeg er ferdig med opplæringsperioden i
Tribunalet og dermed kan begrense meg til vanlig arbeidstid der.

Chris

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-10-01 22:32

On Mon, 29 Oct 2001 14:48:22 +0100, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Der har været et par indlæg, hvor jeg har håbet, at du kunne kaste lys
>over en sag med din store specialviden, men de tråde er alligevel døde

Jaja - bare lurepasse mens helgenkritikken og den Store Marianske
Efterårsoffensiv pågår, og så først stikke hovedet frem igen når talen
falder på jødisk boligindretning.....

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 29-10-01 22:55

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message

> Jaja - bare lurepasse mens helgenkritikken og den Store Marianske
> Efterårsoffensiv pågår, og så først stikke hovedet frem igen når talen
> falder på jødisk boligindretning.....

LOL

Kenn L. Schjødt
Dansk side om Jesu Kristi Kirke af SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Mr. D

Dato : 29-10-01 22:16

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fsgrttg04jo5aqlde8dpg3je1ok51f339f@4ax.com...

> Jaja - bare lurepasse mens helgenkritikken og den Store Marianske
> Efterårsoffensiv pågår, og så først stikke hovedet frem igen når talen
> falder på jødisk boligindretning.....

hehe, så du søger hjælp hos vor moder?

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 30-10-01 14:03

On Mon, 29 Oct 2001 22:15:54 +0100, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>hehe, så du søger hjælp hos vor moder?

Hjemme hos os er det i hvert fald vor moder som står for
boligindretningen.

Fra : Chris Nyborg

Dato : 30-10-01 20:02

Fra : Erik

Dato : 29-10-01 16:55

"Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> wrote in message

> [...]

> man altså shamash og deretter tenner man et annet lys med det, neste kveld

Men et Bibelsk symbol er det nu ikke, hverken for Jøder under GT eller de
kristne i NT.

Erik

Fra : Chris Nyborg

Dato : 29-10-01 22:13

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i melding

> Men et Bibelsk symbol er det nu ikke, hverken for Jøder under GT eller de
> kristne i NT.

Det har du rett i. Riktignok er historien om Makkabeerne med i de
deuterokanoniske bøkene (apokryfene), men festen og lysestaken er en senere
tradisjon.

I en kristen sammenheng er det noe malplassert, men jeg har inntrykk av at
båndet til jødedommen er ekstremt viktig for Moses Hansen (som nordmann
kjenner jeg ikke så mye til ham, men jeg har det inntrykket), og å så fall
er det ikke så overraskende med innlån av symboler.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Erik

Dato : 29-10-01 23:00

> [...]
>
> I en kristen sammenheng er det noe malplassert, men jeg har inntrykk av at
> båndet til jødedommen er ekstremt viktig for Moses Hansen

Ja, MH tror på at han kan hjælpe til freden i Israel og få Ny Tempel ved bøn

>(som nordmann
> kjenner jeg ikke så mye til ham, men jeg har det inntrykket),

Du har intet mistet.

>og å så fall
> er det ikke så overraskende med innlån av symboler.

Men fejl symbol

Erik