Gearkasse FZR 1000
Fra : Christian Andreasen

Dato : 29-10-01 00:01

Hej

Jeg har lige købt en FZR 1000 exup fra '92 med defekt gearkasse. Her til
vinter skal jeg så have skilt motoren af og skiftet gearkassen ud. Jeg har
fundet en brugt original 5-trins gearkasse til ca. 2.000, men har også fået
tilbudt en 6-trins YZF 750 gearkasse, der efter sigende skulle passe i
motoren.

Mit spørgsmål er så: Skal jeg holde mig til en original 5-trins eller skal
jeg foretrække at få 6 gear? Med 6 gear får den vist højere 1. gear, vil det
være en ulempe?

Er det evt. muligt at renovere en gearkasse/kan det betale sig?

Christian Andreasen
chrand@mail1.stofanet.dk

Fra : bo thomsen

Dato : 29-10-01 00:37

>Med 6 gear får den vist højere 1. gear, vil det
> være en ulempe?

jo højere 1. gear er jo mere skal du file med koblingen,
og den kan godt være svære kontrolere ved langsom kørsel
i sving og uvendinger
bo thomsen

Fra : Steffler

Dato : 29-10-01 10:54

bo thomsen wrote:

> jo højere 1. gear er jo mere skal du file med koblingen,
> og den kan godt være svære kontrolere ved langsom kørsel
> i sving og uvendinger
> bo thomsen

Men mon ikke det højere moment fra 1 literen skulle minimere
koblingsfilen ?..

/S

Fra : Armand

Dato : 29-10-01 17:52

Steffler <steffen.hansen@dba.dk> skrev i en

> Men mon ikke det højere moment fra 1 literen skulle minimere
> koblingsfilen ?..

Min tidligere XS1100, var modificeret med XS 750-bagtøj, hvorved hele
gearingen (kun?) blev flyttet svarende til afstanden imellem 4. og 5.
gear
(kørte i 4. som den tidligere gjorde i 5.!). Og dét kunne godt være
irriterende højt ved for mange stop'n go's - Også til trods for dens
gode bundtræk!

Hvis det til overflod er en YZF-SP gearkasse, der i forvejen er udlagt
med meget højt 1.gear (til Close-Ratio gearfølgen), kan det godt tænkes
at blive ulideligt i daglig trafik. Alene R (eller i dette tilfælde:
P) -modellernes C.R. gearkasser kan være tunge i 1.gear/bytrafik, og i
fald at det er FZR'erens primær-gearing (krumpeter til koblingsskål!)
der forårsager den angivelige forhøjelse, vil det jo medføre et dobbelt
løft af 1.gearet

--
Armand.

Fra : bo thomsen

Dato : 29-10-01 19:25

> Men mon ikke det højere moment fra 1 literen skulle minimere
> koblingsfilen ?..

jeg har mødt en på en rvf750r fra 98 og der skulle der files helt op til
omkring
40 km/t hvis starten skulle være rask
og jeg vil nu ikk påstå at det er fordi den mangler træk
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-01 09:41

> [...]
> jeg foretrække at få 6 gear? Med 6 gear får den vist højere 1. gear, vil

Det virker umiddelbart lidt underligt hvis 6 trinskassen ligger med højere
1.

But anyway det interessante er ikke kun første gears udvekslingen, men også
høj gears udvekslingen. Så hvis du kan finde specifikationer (udveksling i
de forskellige gear) for begge gearkasser kan vi diskutere sagen nærmere.

Jeg ville umiddelbart foretrække 6 gears kassen, men det er en smags sag.
Det er muligt at 5. gears modellen bruger bredere tandhjul, og dermed er
mere slidstærk.

Mads Lund
Ninja9RT