Frostvæske på solvarmeanlæg, hvordan?
Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 28-10-01 18:38

I sommer kogte anlægget over, og 15 liter frostvæske løb ud i en
dunk. Nu skal det 'hældes' tilbage igen. Jeg havde tænkt mig at fylde
væsken på en almindelig haveslange og så pumpe det ind via vandhanen.
Problemet er bare at der kun kan være ca. 2 l væske i slangen (30 m).
Slangen skal altså være temmelig tyk for at 15 liter væske kan være i
den. Men så risikerer jeg måske at vandet løber 'gennen' væsken?
Nogen der har en god ide?

--
Helge.

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-01 19:41

Køb en billig pumpe til en 50'er i et byggemarked til at sætte
på en boremaskine.

mvh,
Bjarne

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 28-10-01 19:53

[snip]

I artiklen <3bdc5136$0$25385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
Bjarne <bjb@NOSPAMs.dk>:
> Køb en billig pumpe til en 50'er i et byggemarked til at sætte på
> en boremaskine.

Kan den trykke ~2.5 Bar?

--
Helge.

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-01 20:02

Det skal jeg ikke kunne sige, men det er sådan jeg fylder mit anlæg.

mvh,
Bjarne

In article <4ad0aa3889juletrae@post4.tele.dk>,

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-10-01 20:42

On Sun, 28 Oct 2001 18:37:31 +0100, juletrae@post4.tele.dk wrote:
> [...]
>Slangen skal altså være temmelig tyk for at 15 liter væske kan være i
>den. Men så risikerer jeg måske at vandet løber 'gennen' væsken?

Tja, en minimalistisk løsning kunne være noget med en dunk med 2
slanger gennem proppen. Og så en cykelventil og cykelpumpe.
Den ene slange går gennem proppen og hele vejen ned til bunden
af dunken.
Den anden slange slutter lige på den anden side af proppen. På denne
slange sætter du cykelventilen således at du kan pumpe luft _ind_
i dunken.
Når du så men cykelpumpen pumper luft gennem ventilen og ind i
dunken så stiger trykket og vædsken du har i dunken skubbes ud af
slangen du har ført til bunden.

Der skal nok pumpes en del, men det burde virke. Og 2.5 bar kan
de fleste dunke holde til.

/Morten

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 28-10-01 21:02

I artiklen <slrn9tons1.671.spamtrap@guldager.uni.to>,
skrev Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk>:

[snip]

> Tja, en minimalistisk løsning kunne være noget med en dunk med 2
> slanger gennem proppen. Og så en cykelventil og cykelpumpe.

Genialt. Jeg vil bruge kompressoren. Tak for det!

--
Helge.

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 29-10-01 09:06

> [...]

> I artiklen <slrn9tons1.671.spamtrap@guldager.uni.to>,
>
> [snip]

> Genialt. Jeg vil bruge kompressoren. Tak for det!

Husk at stoppe i tide så du kun får vand ind i systemet og ikke luft!

/Tobias

Fra : Dan Andersen

Dato : 28-10-01 23:32

I princippet en god idee, meen hvad nú hvis dunken IKKE kan stå for
trykket?? Så har du kølervædske sprøjtende ud og måske i dine øjne!
Husk lige at frostvæske er giftigt.

Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555
Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.regnvand.dk - www.agenda21helsingor.dk -
www.tandlaegelyngby.dk - www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : Calle

Dato : 29-10-01 00:20

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
| I princippet en god idee, meen hvad nú hvis dunken IKKE kan stå for
| trykket?? Så har du kølervædske sprøjtende ud og måske i dine øjne!
| Husk lige at frostvæske er giftigt.

Hej

Han kunne jo prøve at trykprøve den med alm. postevand først, så går det
næppe så slemt.

Calle

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 29-10-01 22:35

I artiklen <3bdc87f7$0$767$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
Dan Andersen <dan@dbamott.dk>:
> I princippet en god idee, meen hvad nú hvis dunken IKKE kan stå for
> trykket?? Så har du kølervædske sprøjtende ud og måske i dine øjne!
> Husk lige at frostvæske er giftigt.

Jeg quoter lige om. Gør os andre en tjeneste og skriv dit svar neden
under det du svarer på, det gør det nemmere at læse og forstå tråden.

Den minimalistiske løsning blev simpelthen at bruge en Hardi
rygsprøjte (princippet er det samme som med cykelpumpen, væsken løber
ikke tilbage), og gevindet ved håndgrebet passede med 3/4" studsen på
anlægget, pærelet.

--
Helge.