/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Brændte tændrør
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 28-10-01 12:08

Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.

Hvorfor tror jeg så at dette fænomen hænder ? (da jeg aldrig har hørt om
lignende før)

Jeg købte nye tændrør, BPR8HS (NGK), kørte en lille tur (under 1 km), da jeg
kom ned til MCen dagen efter ville den ikke rigtigt trække på begge
cylindre, men jeg kom alligevel ud at køre. På et cylinder, der gik ca. 5
min, så var det tændrør også dødt.
og ja dødt, ikke ændret elektrode afstand og ikke dårlig stel...virkeligt
dødt

sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der gik kort tid....
så var begge døde....helt døde...

jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre lidt med,
men det er formegentligt dødt idag.

jeg har nu (nok) brændt 5 tændrør af uden at vide hvad fanden det
skyldes....

hvad kan det være der kan få tændrørene til at dø som fluer ?
jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet på
mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle effekt
ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)

MVH
Daniel



 
 
Janus (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 28-10-01 12:43

Hvad er det for en cykel du har, en 2takter??

Fejlen kan bl.a være en overhedning af motoren, hvad farve er de tændrør når
du piller dem ud efter hårdt kørsel?

Bosh rør plejer som regel at hjælpe, har både oplevet det på min knallert
og på Morten Ch.'s GSX 600 F. Der gik de hver uge, og efter skift til Bosh
forsvandt problemet. Vi fandt ud af, at det var noget sod der satte sig på
keramikisoleringen ved elektroden og kortsluttede, og efter en grundig
rens/skraben kunne de køre lidt igen. Men den egentlig fejl fandt vi ikke.
Sjovt nok var det kun på den ene samme cylinder, og eftersom en række 4
bruger samme tændspole til 2 cylinder, lå fejlen nok ikke i højspændingen,
så skulle det lige være i tændrørshætten.

Mit råd er, prøv med Bosh rør og hvis ikke så NGK UDEN radiodæmpning
typisk hedder røret det samme bare uden R fx BP8HS

Er det en totakter kører du måske med for fed blanding eller fyrer den ikke
nok af ; ))))

mvh Janus




Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rgp1m$ssq$1@eising.k-net.dk...
> Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.
>
> Hvorfor tror jeg så at dette fænomen hænder ? (da jeg aldrig har hørt om
> lignende før)
>
> Jeg købte nye tændrør, BPR8HS (NGK), kørte en lille tur (under 1 km), da
jeg
> kom ned til MCen dagen efter ville den ikke rigtigt trække på begge
> cylindre, men jeg kom alligevel ud at køre. På et cylinder, der gik ca. 5
> min, så var det tændrør også dødt.
> og ja dødt, ikke ændret elektrode afstand og ikke dårlig stel...virkeligt
> dødt
>
> sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der gik kort tid....
> så var begge døde....helt døde...
>
> jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre lidt
med,
> men det er formegentligt dødt idag.
>
> jeg har nu (nok) brændt 5 tændrør af uden at vide hvad fanden det
> skyldes....
>
> hvad kan det være der kan få tændrørene til at dø som fluer ?
> jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet på
> mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle effekt
> ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)
>
> MVH
> Daniel
>
>



Daniel Nielsen (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 28-10-01 13:30

De er min K-750 (2 cylinderet boxer 4-takter)

den for da et par omdrejninger, men ikke på så kor tid...

jeg glemte det der med at hvis nu jeg skraber det rent lidt...forrestn...

uhmm, tændrørene er pæne når jeg tager dem ud....kørt pænt, og det er NGK
tændrørene der er anbefalet til den, men jeg vil da prøve Bosch

Daniel
Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rgr2j$ule$1@eising.k-net.dk...
> Hvad er det for en cykel du har, en 2takter??
>
> Fejlen kan bl.a være en overhedning af motoren, hvad farve er de tændrør
når
> du piller dem ud efter hårdt kørsel?
>
> Bosh rør plejer som regel at hjælpe, har både oplevet det på min knallert
> og på Morten Ch.'s GSX 600 F. Der gik de hver uge, og efter skift til Bosh
> forsvandt problemet. Vi fandt ud af, at det var noget sod der satte sig

> keramikisoleringen ved elektroden og kortsluttede, og efter en grundig
> rens/skraben kunne de køre lidt igen. Men den egentlig fejl fandt vi
ikke.
> Sjovt nok var det kun på den ene samme cylinder, og eftersom en række 4
> bruger samme tændspole til 2 cylinder, lå fejlen nok ikke i højspændingen,
> så skulle det lige være i tændrørshætten.
>
> Mit råd er, prøv med Bosh rør og hvis ikke så NGK UDEN radiodæmpning
> typisk hedder røret det samme bare uden R fx BP8HS
>
> Er det en totakter kører du måske med for fed blanding eller fyrer den
ikke
> nok af ; ))))
>
> mvh Janus
>
>
>
>
> Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9rgp1m$ssq$1@eising.k-net.dk...
> > Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.
> >
> > Hvorfor tror jeg så at dette fænomen hænder ? (da jeg aldrig har hørt om
> > lignende før)
> >
> > Jeg købte nye tændrør, BPR8HS (NGK), kørte en lille tur (under 1 km), da
> jeg
> > kom ned til MCen dagen efter ville den ikke rigtigt trække på begge
> > cylindre, men jeg kom alligevel ud at køre. På et cylinder, der gik ca.
5
> > min, så var det tændrør også dødt.
> > og ja dødt, ikke ændret elektrode afstand og ikke dårlig
stel...virkeligt
> > dødt
> >
> > sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der gik kort tid....
> > så var begge døde....helt døde...
> >
> > jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre lidt
> med,
> > men det er formegentligt dødt idag.
> >
> > jeg har nu (nok) brændt 5 tændrør af uden at vide hvad fanden det
> > skyldes....
> >
> > hvad kan det være der kan få tændrørene til at dø som fluer ?
> > jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet på
> > mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle effekt
> > ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)
> >
> > MVH
> > Daniel
> >
> >
>
>



HANS LYNGBÆK BALDRIA~ (28-10-2001)
Kommentar
Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~


Dato : 28-10-01 21:30

havde sselv samme problem og skiftede til Bosch... det gik lidt bedre. Men
efter jeg skiftede til en tand varmere rør har problemet været løst...
Så det kan du evt. prøve

Hans


Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rgtqq$1k6$1@eising.k-net.dk...
> De er min K-750 (2 cylinderet boxer 4-takter)
>
> den for da et par omdrejninger, men ikke på så kor tid...
>
> jeg glemte det der med at hvis nu jeg skraber det rent lidt...forrestn...
>
> uhmm, tændrørene er pæne når jeg tager dem ud....kørt pænt, og det er NGK
> tændrørene der er anbefalet til den, men jeg vil da prøve Bosch
>
> Daniel
> Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9rgr2j$ule$1@eising.k-net.dk...
> > Hvad er det for en cykel du har, en 2takter??
> >
> > Fejlen kan bl.a være en overhedning af motoren, hvad farve er de tændrør
> når
> > du piller dem ud efter hårdt kørsel?
> >
> > Bosh rør plejer som regel at hjælpe, har både oplevet det på min
knallert
> > og på Morten Ch.'s GSX 600 F. Der gik de hver uge, og efter skift til
Bosh
> > forsvandt problemet. Vi fandt ud af, at det var noget sod der satte
sig
> på
> > keramikisoleringen ved elektroden og kortsluttede, og efter en grundig
> > rens/skraben kunne de køre lidt igen. Men den egentlig fejl fandt vi
> ikke.
> > Sjovt nok var det kun på den ene samme cylinder, og eftersom en række 4
> > bruger samme tændspole til 2 cylinder, lå fejlen nok ikke i
højspændingen,
> > så skulle det lige være i tændrørshætten.
> >
> > Mit råd er, prøv med Bosh rør og hvis ikke så NGK UDEN radiodæmpning
> > typisk hedder røret det samme bare uden R fx BP8HS
> >
> > Er det en totakter kører du måske med for fed blanding eller fyrer den
> ikke
> > nok af ; ))))
> >
> > mvh Janus
> >
> >
> >
> >
> > Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
> > nyhedsmeddelelse:9rgp1m$ssq$1@eising.k-net.dk...
> > > Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.
> > >
> > > Hvorfor tror jeg så at dette fænomen hænder ? (da jeg aldrig har hørt
om
> > > lignende før)
> > >
> > > Jeg købte nye tændrør, BPR8HS (NGK), kørte en lille tur (under 1 km),
da
> > jeg
> > > kom ned til MCen dagen efter ville den ikke rigtigt trække på begge
> > > cylindre, men jeg kom alligevel ud at køre. På et cylinder, der gik
ca.
> 5
> > > min, så var det tændrør også dødt.
> > > og ja dødt, ikke ændret elektrode afstand og ikke dårlig
> stel...virkeligt
> > > dødt
> > >
> > > sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der gik kort tid....
> > > så var begge døde....helt døde...
> > >
> > > jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre
lidt
> > med,
> > > men det er formegentligt dødt idag.
> > >
> > > jeg har nu (nok) brændt 5 tændrør af uden at vide hvad fanden det
> > > skyldes....
> > >
> > > hvad kan det være der kan få tændrørene til at dø som fluer ?
> > > jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet

> > > mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle effekt
> > > ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)
> > >
> > > MVH
> > > Daniel
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Armand (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-01 15:09


Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
news:9rgp1m$ssq$1@eising.k-net.dk...
> Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.
> ................sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der
> gik kort tid så var begge døde, helt døde...
> jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre
lidt
> med, men det er formegentligt dødt idag.
> jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet
> på mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle
effekt
> ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)

NGK har en tiltagende tendens til at kunne dø pludseligt p.g.a.
drukning(?), så det er nok det der sker for dig nu.
Mon ikke at Champs'et viser sig at holde igennem morgendagen også :-/
I fald, har du jo selv fundet løsningen på problemet!

--
Armand.



Tonny Poulsen (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Tonny Poulsen


Dato : 28-10-01 19:18

> NGK har en tiltagende tendens til at kunne dø pludseligt p.g.a.
> drukning(?), så det er nok det der sker for dig nu.

drukning?????, har selv futtet utrolig mange ngk rør af, er vi ude i at de
laver noget lort?
på en voldtunet yamaha rd350 fra 1754 eller ca. deromkring, kan sådan et par
stykker ngk rør max holde 14 dage, hvor imod hvis man bare finder et rør af
andet mærke, i rode skuffen så holder skidtet.
det der undrer mig mest er at hvis man montere 2 nye ngk og lader kværnen
tøffe i tomgang så er man næsten sikker på at mindst et af dem dør hvor imod
hvis man bare fyrer til geden uden "opvarmning" så holder de lidt bedre.
nogen der ved hvorfor?????
mvh tp



Martin Sørensen (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-10-01 19:55

> > NGK har en tiltagende tendens til at kunne dø pludseligt p.g.a.
> > drukning(?), så det er nok det der sker for dig nu.
> det der undrer mig mest er at hvis man montere 2 nye ngk og lader kværnen
> tøffe i tomgang så er man næsten sikker på at mindst et af dem dør hvor
imod
> hvis man bare fyrer til geden uden "opvarmning" så holder de lidt bedre.
> nogen der ved hvorfor?????

Jeg havde det samme problem, da jeg kørte på en yamaha 4-gears knallert. Den
måtte ikke køre langsomt eller i tomgang for lang tid, så døde tændrøret.
Nogle gange kunne jeg få liv i det ved at rense det grundigt. Tændrøret var
åbenbart kortsluttet, for når jeg holdte det på topstykket, sprang der ingen
gnist. Jeg har endog oplevet at et nyt tændrør er dødt efter ca. 5 sekunders
tomgang.

Jeg prøvede et tilsvarende Bosch platin tændrør. Siden har jeg ikke haft
problemet, og har herefter altid kørt med Bosch. Det er bl.a. derfor at jeg
har købt Denso tændrør til at erstatte de NGK'er der sidder i mc'en, som
alligevel snart skal skiftes. Jeg har ikke haft nogle specielle problemer
med dem, men min erfaring siger mig, at det meste er bedre end NGK.

signing off.. Martin Sørensen



RpR (28-10-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-10-01 21:24

> Jeg havde det samme problem, da jeg kørte på en yamaha 4-gears knallert.
Den
> måtte ikke køre langsomt eller i tomgang for lang tid, så døde tændrøret.
> Nogle gange kunne jeg få liv i det ved at rense det grundigt. Tændrøret
var
> åbenbart kortsluttet, for når jeg holdte det på topstykket, sprang der
ingen
> gnist. Jeg har endog oplevet at et nyt tændrør er dødt efter ca. 5
sekunders
> tomgang.

Dybt underligt. Har aldrig haft de problemer med NGK som i beskriver!
Har kørt med Splitfire en overgang, og var det ikke fordi GPR'en skulle
sælges var det meningen at hele tændingsystemet skulle have været skiftet ud
med Splitfire komponenter.
Synes den reagerede bedre på gassen (det var så min gamle Honda Express), og
de rent faktisk gav ydelses forbedring aner jeg ikke, men de lover da 14
dages returret hvis man er utilfred, måske man skulle prøve?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--



Ib Jakobsen (28-10-2001)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-10-01 21:54

Armand wrote:

> Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
> news:9rgp1m$ssq$1@eising.k-net.dk...
> > Jeg har funet ud af min MC brænder tændrør af.
> > ................sætter to andre NGK tændrør i (vist nok BP9LS) der
> > gik kort tid så var begge døde, helt døde...
> > jeg fandt et sidste tændrør frem (champion).....som jeg kunne køre
> lidt
> > med, men det er formegentligt dødt idag.
> > jeg overvejede om det var den normale NGK effekt (det har jeg oplevet
> > på mine knallerter engang for langt tid siden, de kunne ikke tåle
> effekt
> > ændringerne og døde deraf, der var hampion og Bosch bare sagen)
>
> NGK har en tiltagende tendens til at kunne dø pludseligt p.g.a.
> drukning(?), så det er nok det der sker for dig nu.

Nu skriver han at han nogle "8" tændrør. Den gik ikke. Så prøvede han med
"9" tændrør. Den gik heller ikke. Hvis jeg ikke husker meget galt har han
en gammel russer. Den svarer nok lidt hen ad min BMW. Den kører med bp6es,
som først havde kørt 30.000km i en bil. Men da de så nye ud fortsatte jeg
med dem i BMW'en. Har lige skiftet dem efter yderligere 8.000km. Jeg har
med NGK at gøre hver dag gennem de seneste 9 år og har kun skiftet et
defekt. Men han er gået op i nummer til et koldere rør, og det er vist ikke
den vej han skal.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste