Hvad kan mit 2D grafikkort trække?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-10-01 00:07

Hej gruppe

Jeg købte min PC i sommeren 1998, med alt udstyr state-of-the-art.
Nu overvejer jeg så hvordan jeg skal opgradere min PC, alt i den
er jo over tre år gammelt. Min tanke er i første omgang at udskifte
monitor, printer og harddisk, og så senere hen udskifte selve
boksen (med måske grafikkort og lydkort til allersidst), i et
forløb der varer 5-8 måneder.

Derfor går jeg lige nu og tænker på at købe en ny monitor, en
der kan vise 1280x1024 eller allerhelst 1600x1200 opløsning
uden at flimre (dvs. 85 hz eller gerne lidt mere).

Men kan mit grafikkort overhovedet trække så høj en opløsning.
Windows 95O OSR2 vil pt. ikke lade mig sætte opløsningen til
højere end 1024x768 (som flimrer), men jeg tror det er fordi
at min monitor (en 15" monitor, vistnok en Targa) sætter
grænsen.

Kortet er et (ifølge System / Enhedshåndtering)

Matrox MGA-G100 (AGP) Power Desk

Og der sidder 8 MB RAM på kortet. Det er kun til 2D grafik, der
sidder også et voodoo2 kort i maskinen med 12 MB RAM.

Jeg sidder og siger til mig selv, at når kortet har 8 MB
hukommelse, så kan det sagtens trække 1600 x 1200. For et
sådant skærmbillede fylder jo ikke ret meget...

Men det ville være ærgeligt at give 3000-4000 kr for en ny
skærm, og så opdage at jeg ikke kan køre mere end 1024x768
før jeg et halvt år senere har råd til at opgradere mit
grafikkort.

Hvad kan jeg forvente at mit kort kan?

--
Peter Knutsen

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 28-10-01 00:24

taget fra matrox hjemmeside:

Supporting resolutions up to 1920 x 1200

1600 * 1200 i 24 bit vertical 60-85 hz og horisontal 75-106 hz. Så... det er
vist iorden?

hilsen
Lasse

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-10-01 00:57

Lasse Engel Pedersen wrote:

> taget fra matrox hjemmeside:
>
> Supporting resolutions up to 1920 x 1200
>
> 1600 * 1200 i 24 bit vertical 60-85 hz og horisontal 75-106 hz. Så... det er
> vist iorden?

Mange tak for hjælpen, og for det hurtige svar!

--
Peter Knutsen

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 28-10-01 18:01

det er

> Mange tak for hjælpen, og for det hurtige svar!

> --
> Peter Knutsen

intet problem, Google styrer nemlig for vildt! De ting jeg ikke kunne finde
på matrox hjemmeside selv, fandt google selv for mig på deres hjemmeside.

Hilsen
Lasse

ps denne post er ment som en lovprisning af www.google.com fordi den efter
min mening løser mange mange problemer ang. informationsindsamling!