Batterilevetid på Pismo
Fra : Michael Petersen

Dato : 27-10-01 19:14

Hej Gruppe

Jeg har en bærbar G3 fra foråret 2000 (en pismo) som jeg egentlig aldrig har
været helt tilfreds med batterikapaciteten på - den har i hvert fald aldrig
været 5 timer som Apple lovede (og hvis stadig lover på de nyere modeller).
Nu, efter knap 1 1/2 år skal jeg være heldig hvis jeg får det til at køre
tre timer - to en halv er mere normalt på en fuld opladning. Mit spørgsmål
er så om man kan trimme batteriet på en eller anden måde - kan man op- og
aflade det 20 gange i træk, få noget software til at optimere det eller er
der ikke noget at gøre.

Hvis sidstnævnte hvor kan man så evt. købe et nyt batteri og hvad skal jeg
forvente det koster?

PFT.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-10-01 20:07

In article <B8007459.81AF%michael@cybersites.dk>, Michael Petersen
<michael@cybersites.dk> wrote:

> [...]
> aflade det 20 gange i træk, få noget software til at optimere det eller er

Er i samme situation så lad høre...

> Hvis sidstnævnte hvor kan man så evt. købe et nyt batteri og hvad skal jeg
> forvente det koster?

Se AppleStore - de har nemlig batteriet. Det er bestemt ikke billigt,
men en god del skyldes Aukens "grønne" afgifter.

//Peter Gersmann

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-10-01 21:11

> [...]

> været 5 timer som Apple lovede (og hvis stadig lover på de nyere modeller).

Jeg har selv en Pismo, og jeg oplever også at batterikapaciteten aldrig
har været de lovede 5 timer. Men jeg tror også, at Apple (eller andre
producenter) kan lave en del "kreative" kapacitetstmålinger på
batterier. Det kommer jo meget an på hvordan man bruger sin computer. Er
det eksempelvis DVD der afspilles, hvor processor, DVD-drev og skærm
køre på fuld tryk, så opnår man slet ikke 5 timer (men man får da lov
til at se en hel film i modsætning til en tilsvarende Vaio Notebook. Læs
denne test og bliv glad:

<http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2000/
03/09/BU103801.DTL>

.... okay her kommer lige et lille uddrag:

"We used DVD playback as a test of battery life, running each machine
until it gave out. The Sony was depleted after just 70 minutes of
playback, not enough to get through a movie. The PowerBook carried on
for two hours at maximum brightness."

> Hvis sidstnævnte hvor kan man så evt. købe et nyt batteri og hvad skal jeg
> forvente det koster?

Jeg har set dem hos Macxpress til ca. kr. 1500,-

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 22:22

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Jeg har set dem hos Macxpress til ca. kr. 1500,-

ja, havde jeg været opmærksom på det, ville du i dag være mindst et par
hundrede kroner fattigere

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-10-01 23:42

> ja, havde jeg været opmærksom på det, ville du i dag være mindst et par
> hundrede kroner fattigere

Ja det var lige før det var mistænkeligt billigt

Noget helt andet er, at det batteri jeg købte af dig er lavet i Japan,
mens det der fulgte med Pismo'en kommer fra Taiwan. Det er måske et lidt
tyndt grundlag af dømme udfra, men jeg han en tiltro til japanernes
evner til at fremstille batterier overstiger de der eksil kinesere. Så
måske var det et endnu bedre batteri jeg fik end det jeg havde i
forvejen.

Faktisk har jeg forsøgt et par gange at time de to batteriers levetid,
men da jeg bruger computeren så'n on/off i korte intervaller i løbet af
dagen og aftenen så har jeg altid glemt at starte stopuret på et
tidspunkt... Men man ku' jo lave DVD testen.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 00:11

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Ja det var lige før det var mistænkeligt billigt

jeg var helt sikker på, at et batteri kostede det samme som en
strømforsyning... når powerbook'en blev solgt for en fornuftig pris
så det er ok.

> [...]
> evner til at fremstille batterier overstiger de der eksil kinesere. Så
> måske var det et endnu bedre batteri jeg fik end det jeg havde i

Når det drejer sig om produkter, der involverer brug af helbredsmessige
uhensigtsmessige kemikalier, ville jeg nu mene at det omvendte gjorde
sig gældene - dvs. batterier fra den Taiwanesiske fastlandsprovins
(kina), tidligere sovjet republikker, balkan-lande og stater syd for Rio
Grande må til en hver tid fortrækkes. Arbejdsmiljø min bare r..!