'Sjovt' lille brev modtaget fra TopDK idag~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 14:11

Idag modtog jeg et brev fra TopDK med denne lille besked:
-------
En beklagelig fejl i vore administrative systemer har medført, at vi har
opkrævet for lidt i ansvarspræmie for deres motorcykelforsikring. Fejlen er
rettet pr. 06.08.2001, og differencen fremgår af denne opgørelse. Vi
undskylder fejlen.
-------

Hvad er det da for noget? Så har de lige pludseligt sat ansvarsforsikringen
op fra 2050,- til 2550,- med tilbagevirkende kraft. Så ved jeg ihvertfald
godt hvad jeg gør.. Jeg hopper direkte over til GF, da jeg alligevel ikke
har kasko på cyklen.

Hvordan skifter man forsikringsselskab? Skal man have omregistreret cyklen
til det nye forsikringsselskab? - Det koster jo trods alt også ca. 400,-

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 27-10-01 14:22

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> >
> Hvordan skifter man forsikringsselskab? Skal man have omregistreret cyklen
> til det nye forsikringsselskab? - Det koster jo trods alt også ca. 400,-

Hej, man har normalt 14 dages fortrydelsesret efter tegning af en
forsikring, og jeg tror du vil få medhold i at denne meddelelse ern en slags
grund til at fortryde og tegne hos GF. Ellers kan du enten vente til den kan
opsiges, typisk en gang om året, eller afmelde hos motorkontoret.

Prø at ringe til forsikringsoplysningen, nummeret får du hos krak.dk

mvh
Søren

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-10-01 14:28

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> wrote in message

> [...]
> til det nye forsikringsselskab? - Det koster jo trods alt også ca. 400,-

Tjoe, de har desværre nu nok ret til at gøre det. Men samtidig med, at de
laver det med tilbagevirkende kraft, gør de sig den skade, at ønsker kunden
ikke at fortsætte med de ændrede vilkår, er han stillet frit for at skifte -
til de gamle betingelsers priser.

Men du kan være gnske roligt.
Du skal blot meddele TopDK, at du ikek kan acceptere de nye vilkår, og vil
finde en anden.
Derpå har du så 14 dage, inden de sletter din forsikring helt.
Du skal ikek betale noget for at blive overført til GF eller andre
selskaber.

Det har ikke noget med omregistrering at gøre.
Omregistrering bruger man kun ifm ejerskifte.

--
Have a good trip

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Brian Lænø

Dato : 27-10-01 14:59

"Morten Christensen" skrev

> [...]
> selskaber.
>
> Det har ikke noget med omregistrering at gøre.
> Omregistrering bruger man kun ifm ejerskifte.

En omregistrering (afmeldelse og tilmeldnig) kan godt bruges til at skifte
selskab, det er bare ikke altid at det kan betale sig.
Inden man gør det, bør man sikre sig at mc'en ikke også skal synes igen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 16:48

> [...]
kunden
> ikke at fortsætte med de ændrede vilkår, er han stillet frit for at

Hvad mener du med 'de gamle betingelsers priser'?
- At man kan meddele at man ikke ønsker ændringen og fortsætte med det gamle
beløb?
Det er nok ikke det, du mener, men det er hvad jeg kan få ud af den sidste
sætning.

Uddrag af deres egne vilkår:
'Er indeksreguleringen ikke tilstrækkelig til at imødegå udviklingen i
udgifterne, kan Topdanmark, med mindst 1 måneds varsel, foretage
ekstraordinære prisforhøjelser med virkning fra enhver forfaldsdag.
Forsikringstageren har i så fald ret til at lade forsikringen udgå fra
forfaldsdagen'

Synes jeg ikke er sket i dette tilfælde..

Godt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 18:10

Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> [...]
> Forsikringstageren har i så fald ret til at lade forsikringen udgå fra
> forfaldsdagen' - Synes jeg ikke er sket i dette tilfælde..

Tjaeh - Eftersom at reguleringen sker tilbage(!) til seneste
hovedforfald, burde du kunne sige forsikringen op med tilbagevirkende
kraft; hvilket til gengæld ikke lader sig gøre p.g.a. kravet om
forsikring for at holde nummerpladen monteret - Men som jeg opfatter det
kan de ikke forbeholde sig forhøjelsen hvis du bruger den som
begrundelse til opsigelse af forsikringen, og kan altså ikke
efteropkræve dig merpræmien eftersom at det er deres egen fejl :-/

I det hele ligger resoluthed gemt - Se at komme til GF og send samtidig
Top DK en opsigelse hvor din kontakt til GF nævnes!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 18:59

> I det hele ligger resoluthed gemt - Se at komme til GF og send samtidig
> Top DK en opsigelse hvor din kontakt til GF nævnes!

Tror jeg også at jeg vil gøre.. GF er alligevel billigere end TopDK, så det
kan betegnes som en fin chance til at skifte forsikringsselskab. GF var nok
en af de eneste jeg ikke ringede til, da jeg ringede omkring efter
forsikringer. Jeg ringede til en af deres forsikringsklubber (IDA), som ikke
kunne hjælpe mig, da jeg var under 30. Jeg tænkte ikke på at ringe til GF
direkte uden at blande forsikringsklubben ind i det.

If (forsikring) var nu sjove. De ville have 9500,- årligt for en
ansvarsforsikring. Hun ville slet ikke nævne hvad det kostede med kasko.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-01 15:52

> I det hele ligger resoluthed gemt - Se at komme til GF og send samtidig
> Top DK en opsigelse hvor din kontakt til GF nævnes!

Så har jeg kontaktet både GF og TopDK telefonisk og modtager en begæring
imorgen, som jeg så udfylder og sender tilbage til GF.. Så vil de ordne
resten.
TopDK sagde at jeg fik ca. 1400,- tilbage, og efter mine udregninger er det
ca. 5/9 måneder af den 'nye' præmie på 2550,-. Dvs. at jeg får penge tilbage
ud fra de 2550,-, mens jeg kun har betalt 2050,-

Dvs. at forsikringen ved TopDK har kostet ca. 600,- (1350,- årligt) i de 4
måneder den har lagt der. Fint nok.

Jeg havde desuden kontaktet en af advokaterne på www.familieadvokaten.dk for
at høre nærmere. Han sagde, at præmien skal være uændret indtil næste
hovedforfaldsdato, dvs. august 2002 for mit vedkommende. Hvis de vil sætte
den op, kan de gøre det til den tid, og ikke før.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 15:51

> [...]
> Hvordan skifter man forsikringsselskab? Skal man have omregistreret
> cyklen til det nye forsikringsselskab? - Det koster jo trods alt også

Henvend dig til GF og de flytter forsikringen over.
I værste fald får de først lov til det til hovedforfaldsdagen ved Top
DK, så spørg lige til det også.
Hvis det med vold og magt skal være her og nu, og Top DK ikke vil slippe
dig, kan du bruge trick'et med at afmelde og samme dag genindregistrere
(holder den synet?) hvor du bruger GF; men dette trick kræver jo at
besparelsen overstiger udgiften til omregistrering og evt. syn

--
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 27-10-01 16:13

"Armand" skrev
> Henvend dig til GF og de flytter forsikringen over.
> I værste fald får de først lov til det til hovedforfaldsdagen ved Top
> DK, så spørg lige til det også.

Bare rolig, med sådan et nummer kan de ikke binde dig helt frem til næste
hovedforfald. Der er noget, der hedder forbrugerbeskyttelse Efter
modtagelse af dit brev, har du en frist, hvor du kan opsige forsikringen i.
Jeg kan ikke huske, hvor lang tid der så går, før du endeligt er helt fri af
og opsagt i Top, men max en måned eller så, vil jeg tro.

> [...]
> (holder den synet?) hvor du bruger GF; men dette trick kræver jo at
> besparelsen overstiger udgiften til omregistrering og evt. syn

Dette kan desværre nemt blive så dyrt, at det ikke kan betale sig. Gør som
jeg skrev ovenfor og i min forrige posting.....

Good luck

Claus

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 18:09

Claus Rolsted <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> skrev i en
> [...]
> næste hovedforfald. Der er noget, der hedder forbrugerbeskyttelse
> Efter modtagelse af dit brev, har du en frist, hvor du kan opsige

Ups, ja!
Dén lille detalje forglemte jeg.

Ved anden lejlighed var der en anden her på gruppen der gjorde
> opmærksom på at samme ret gælder ved enhver forsikringshandling
(skade), hvilketkunne udnyttes ved at anmelde at en blinklygte var
smadret, og så sidenhen vælge at betale selv p.g.a. det uoverskueligt
store tab qua bonus og selvrisiko; men til gengæld gav samme
forsikringshandling kunden ret til at flytte øjeblikkeligt!

--
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-01 13:17

"Armand" skrev
> [...]
> store tab qua bonus og selvrisiko; men til gengæld gav samme
> forsikringshandling kunden ret til at flytte øjeblikkeligt!

Ja, den er også meget god at have for øje......
Man kan altid skifte efter en skade

Claus Rolsted
Icq: 91028400

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 16:24

> [...]
> (holder den synet?) hvor du bruger GF; men dette trick kræver jo at
> besparelsen overstiger udgiften til omregistrering og evt. syn

Ja, da den er synet i maj 2001, holder den vel synet indtil maj 2002. Den
skal alligevel snart i vinterhi (havde jeg regnet med at gøre inden for et
par uger), så burde jeg vel helt kunne opsige forsikringen og tegne en ny
ved GF i marts 2002. Det sker der vel ikke noget ved?

Besparelsen ved at skifte til GF vil være på 700,- årligt, og de 400,- en
omregistrering koster, kan jo fint kommer derind under, men det ville da
være rart at slippe..
Men det er måske smartere at tegne med det samme af hensyn til acciennitet
og omregistrering?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 18:10

> [...]
> for et par uger), så burde jeg vel helt kunne opsige forsikringen og
> egne en ny ved GF i marts 2002. Det sker der vel ikke noget ved?

Næh!
Når du alligevel kun har ansvarsforsikring på'en har du jo ikke brug for
brand-dækning igennem vinteren, og besparelsen i kraft af helt manglende
forsikring i 3-4 måneder dækker fint udgiften til genindregistrering!
Anciennitetets advanceringen á samme tidsrum, er givetvis også en
bagatel i det samlede regnskab.

--
Armand.

Fra : Petrich

Dato : 27-10-01 19:46

Jeg har også fået det famøse brev fra TopDK - jeg blev dog gjort opmærksom
på følgende:
En beklagelig fejl i vore adm. systemer har medført, at vi har opkrævet for
lidt i ansvarspræmie for deres motorcykelforsikring. Fejlen er rettet pr.
01.09.2001 of differencen fremgår af denne opgørelse. Vi undskylder fejlen.
Præmie ti 01.09.2002 kr. 30,00
Statsafgift kr. 15,00
Ialt kr. 45,00
Jeg Giver ialt i årlig præmie kr. 1.823,00 for 9 måneder ansvar og kasko
incl. selvrisiko på kasko . 2.589,00 ved tyveri selvrisiko på 20% dog mindst
ovennævnte beløb.
Maskinen er forsikret for en nyværdi af kr. 100.000,00
kan GF være med DER???
Flemming
XV355S - Esbjerg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 22:08

> [...]
mindst
> ovennævnte beløb.
> Maskinen er forsikret for en nyværdi af kr. 100.000,00

Ved jeg ikke.. Måske hvis man er i en forsikringsklub. Men for mig er GF de
billigste. Med mine 0 års acciennitet så har jeg ikke råd til at have kasko
på cyklen, så hellere have en kaskofri mc end ingen mc.
Cyklen er heller ikke så meget værd, ca. 18.000, så det er til at leve med
hvis den skulle blive stjålet eller noget, selv om det ville være utroligt
surt at miste.

Så jeg håber på at jeg kan have cyklen i fred og køre skadefrit i nogle år,
indtil jeg får råd til at have kasko på den (måske en anden model til den
tid?).

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 27-10-01 15:59

"Martin Sørensen" skrev en masse om et usmart brev fra TopDK.

Sikke et nummer - frækt, men den skal du selvfølgelig ikke finde dig i. Find
dig et bedre/billigere selskab.

> Hvordan skifter man forsikringsselskab?

Du er ikke forpligtet til at blive hos Top og sluge den præmieforøgelsen.
Efter den slags numre, har du en frist (14 dg. så vidt jeg husker) til at
gøre dem opmærksomme på at du ønsker at opsige forsikringen pga ændredingen.
Du får så bare en aftale i hus med GF, og sørger for at forsikringen træder
i kraft ved udløb af Tops forsikring.
Jeg mener at GF automatisk meddeler til Motorkontoret, at de overtager
forsikringen, men det kan du jo evt. lige spørge GF om, når nu du taler med
dem. Evt. kan du selv vise forsikringsbeviset til Motorkontoret (om ikke
andet, så i hvert fald når politiet kommer for at hente pladen )

Claus Rolsted
Icq: 91028400

Fra : Peter Wodskou

Dato : 27-10-01 19:13

Jeg har ligeledes modtaget meddelelsen om "beklagelig fejl i administrative
systemer". Den tror jeg, at mange Topdanmarkkunder modtager... For mit
vedkommende en stigning fra kr. 380 til kr. 428 årligt. Jeg bliver nu i
Topdanmark; GF skal have på den anden siden af "tussen"
(Hold ud; det hjælper med 27 års skadefri kørsel...)

Peter
GSX 400 FZ

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 22:00

> [...]
> Topdanmark; GF skal have på den anden siden af "tussen"
> (Hold ud; det hjælper med 27 års skadefri kørsel...)

Jeps, men sådan ser det desværre ikke ud, når man er grøn og kun har haft mc
i 4 måneder.
For mig kan det nok bedst betale sig at skifte til GF. Når jeg engang får
noget acciennitet og måske også vil have kasko på cyklen, så kan det være,
at TopDanmark bliver værd at gå tilbage til.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 01-11-01 15:56

Peter Wodskou wrote:

> [...]
> Topdanmark; GF skal have på den anden siden af "tussen"
> (Hold ud; det hjælper med 27 års skadefri kørsel...)

Orv. så ligger jeg i bunden.
Mit brev var 18.67kr eller noget deromkring

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-10-01 20:29

jeg ville undersøge papirerne. hvis du har købt din forsikring til den
tidligere opkrævede pris, kan TopDK ikke kræve en stigning hjem med
tilbagevirkende kraft.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-01 13:29

"Henrik Steen Larsen" skrev
> jeg ville undersøge papirerne. hvis du har købt din forsikring til den
> tidligere opkrævede pris, kan TopDK ikke kræve en stigning hjem med
> tilbagevirkende kraft.

Ud fra aftaleretlige grundprincipper har Henrik fuldstændig ret. TopDK har
givet Martin et tilbud, som han i god tro har accepteret uden at det var
åbenlyst, at Top havde fejlberegnet prisen, og således har de en gyldig
aftale, som Top ikke umiddelbart kan komme og hæve prisen på senere (og så
endda med tilbagevirkende kraft). Den går ikke.
Men det vil nok kræve tid, energi og en ret stålsat Martin Sørensen for at
få Top til at indrømme sin fejl og eftergive præmieforhøjelsen. Så vil det
være nemmere (og måske endda billigere) bare at skifte til GF.

Mvh Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-10-01 15:25

Ja, de har jo sendt mig et tilbud, som jeg så har skrevet under på.. Og i
deres vilkår står der intet om, at de kan ændre beløbet med tilbagevirkende
kraft. Kun ved næste forfaldsdato, og der skal ligeledes være en måneds
varsel.

> Men det vil nok kræve tid, energi og en ret stålsat Martin Sørensen for at
> få Top til at indrømme sin fejl og eftergive præmieforhøjelsen. Så vil det
> være nemmere (og måske endda billigere) bare at skifte til GF.

Ja. Ikke så lang tid efter jeg havde lavet forsikringen ved TopDK, opdagede
jeg så GF's forsikring, hvor jeg ca. kunne spare 150-200,- årligt ift.
TopDK, så det gør det faktisk bedre, hvis jeg kan skifte.
200,- her og der er også en slags penge.

signing off.. Martin Sørensen