Cellehøjden kan ikke fastlåses
Fra : Jes Søndergaard

Dato : 26-10-01 19:12

På min hjemmeside (http://home1.stofanet.dk/jes/) har jeg vha. stylesheets
angivet højde på alle de felter som ikke skal variere i højden. På trods af
dette, varierer min browser (IE6) højden på cellen med mit personbillede og
de 2 felter som står til højre og venstre for billedet, alt afhængig af hvor
lange de enkelte websider er. Dette er irriterende, idet
indholdsfortegnelsen dermed bliver forskubbet på de enkelte sider.

Er der nogen som kan forklare mig, hvordan jeg løser dette problem?

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 26-10-01 19:27

"Jes Søndergaard" skrev bl. a.

> ...På trods af dette, varierer min browser (IE6) højden på cellen med mit
personbillede...

Overvej at teste din side i NN. Der har du flere problemer end højden.

Mvh. Jesper Schlæger

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 26-10-01 20:30

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote:
> personbillede...
>
> Overvej at teste din side i NN. Der har du flere problemer end højden.

Til gengæld overholder mine sider (eller vil i hvert fald komme til det)
gældende strengeste HTML- samt CSS-standarder.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : jopa

Dato : 26-10-01 20:42

"Jes Søndergaard" skrev bla
> Til gengæld overholder mine sider (eller vil i hvert fald komme til det)
> gældende strengeste HTML- samt CSS-standarder.

Tja så er det jo et valg i mellem at validere eller at alle kan se dit site'
Tror du Netscape brugerne siger nååår det er fordi den validerer.

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-10-01 21:45

"jopa" <j@jp-web.dk> skrev i en meddelelse
> "Jes Søndergaard" skrev bla
>
> Tja så er det jo et valg i mellem at validere eller at alle kan se dit
site'
> Tror du Netscape brugerne siger nååår det er fordi den validerer.

Ønsker dog lige at ytre, der er flere holdninger til denne sag. Vi er også
en del, der mener at man godt kan tillade sig ikke at optimere til NS 4X,
hvis man alligevel ikke har nogen besøgende der bruger den, eller i det hele
taget blot hjælpe til med at "dræbe" en forældet browser.

Gad vide, om vi skulle lægge for - og imod argumenter op på OSS'en til
gruppen?

> jopa

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : jopa

Dato : 26-10-01 22:05

"Kasper Kyndsberg" skrev bla..
> Ønsker dog lige at ytre, der er flere holdninger til denne sag. Vi er også
> en del, der mener at man godt kan tillade sig ikke at optimere til NS 4X,

Jo men hans side fucker op i Netscape 6 ;-(

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-10-01 22:22

> "Kasper Kyndsberg" skrev bla..
>
> Jo men hans side fucker op i Netscape 6 ;-(

Åh... ja det er jo en helt anden snak. Men som sagt, så er koden heller ikke
helt valid, hvilket forårsager problemerne...

> jopa

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : jopa

Dato : 26-10-01 22:35

"Kasper Kyndsberg" skrev bla.
Men som sagt, så er koden heller ikke
> helt valid, hvilket forårsager problemerne...

Det eneste han mangler for at siden validerer er at finde ud af hvilken
attribute han kan bruge i stedet for "BACKGROUND

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-10-01 21:40

"Jes Søndergaard" <jes-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indholdsfortegnelsen dermed bliver forskubbet på de enkelte sider.
>
> Er der nogen som kan forklare mig, hvordan jeg løser dette problem?

Tabeller er ikke til sideopbygning - de er til tabeller.

Brug divs i stedet for, og positioner dine ting. Tag et kig her:
http://html.dk/artikler/00006/

I øvrigt er det ikke valid kode at deffinere højden på tabelceller...

> Jes Søndergaard

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 26-10-01 22:22

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote:
> Tabeller er ikke til sideopbygning - de er til tabeller.
>
> Brug divs i stedet for, og positioner dine ting. Tag et kig her:
> http://html.dk/artikler/00006/

God ide. Dog er det lidt (meget?) problematisk i mit tilfælde, idet mit
billede er placeret midt i mellem flere celler. Jeg vil nu prøve alligevel,
om jeg ikke kunne lave en tabel-fri side.

> I øvrigt er det ikke valid kode at deffinere højden på tabelceller...

Sikker? Jeg vil ikke mene at CSS-validatoren giver fejl, og ligeledes synes
jeg heller ikke det fremgår af standarden
(http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html), at højde på TD-tags ikke er
tilladt.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-10-01 11:04

> Tabeller er ikke til sideopbygning - de er til tabeller.
Det er korrekt, at det ikke anbefales at bruge tabeller til design, men kun
til tabeller. Det er dog lidt svært at undgå, idet visse browsere (også af
nyere dato) _ikke_ understøtter brogen af overlappende tekstbokse optimalt.
Og desuden kan brugen af height og width på <td> sagtens valideres - også
ved brug af strict DTD.
Lars Klingenberg

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-10-01 22:11

On Fri, 26 Oct 2001 23:35:20 +0200 "jopa" <j@jp-web.dk> wrote:
> "Kasper Kyndsberg" skrev bla.
> Men som sagt, så er koden heller ikke
>
> Det eneste han mangler for at siden validerer er at finde ud af
> hvilken attribute han kan bruge i stedet for "BACKGROUND

style="background-image: url(ditbillede.jpg)"
den kan sættes ind i f.eks. <td> eller <tr>

MVH
Kim Schulz

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder