sammenligning
Fra : René Holdgard Wilhar~

Dato : 26-10-01 18:45

Hej.

Jeg har lavet en klasse Broek. Den skal indeholde to metoder til
sammenligning: compareTo og equals
Jeg får tre compileringsfejl. Det er de tre kald jeg gør på rhs-objektet den
brokker sig over. Jeg forstår egentlig godt hvorfor, men jeg kan ikke finde
ud af hvordan jeg løser det og håber at i kan hjælpe.
Her er hvad jeg har gjort:

public class Broek implements Comparable
{
private long taeller;
private long naevner;

/* her kommer så en vældig masse metoder....de er udeladt her
Jeg sender gerne hele klassen hvis det kan hjælpe
*/

public int compareTo( Object rhs)
//PRE: input rhs (right-hand-side)
//POST: returnerer 0 hvis this-objektet == rhs,
// 1 hvis this-objektet > rhs,
// -1 hvis this-objektet < rhs
{
if( !(rhs instanceof Broek) || rhs == null)
throw( new ClassCastException());

if( this.equals( rhs))
return 0;

if( this.getRealValue() < rhs.getRealValue())
return -1;

else return 1;
}

public boolean equals( Object rhs)
//PRE: input rhs (right-hand-side)
//POST: returnerer true hvis this-objektet == rhs ellers false
{
if( rhs != null && rhs instanceof Broek)
{
if( this == rhs)
return true;

if( this.taeller == rhs.taeller && this.naevner == rhs.naevner)
return true;
}
return false;
}
}

Hilsen René

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 26-10-01 19:09

René Holdgard Wilhardt <rhw@cadeye.dk> wrote in message
> [...]
> if( this == rhs)
> return true;
>
> if( this.taeller == rhs.taeller && this.naevner ==

Hej René

Det største problem med dine metoder er at du ikke cast'er det
indkomne object til den rigtige type. Her er et udkast til hvordan
de to metoder kan se ud (dog ikke teste):

public int compareTo( Object rhs) {
double thisVal = this.getRealValue();
double anotherVal = ( ( Broek ) rhs ).getRealValue();
return ( thisVal < anotherVal ? -1 :
( thisVal == anotherVal
? 0 : 1 ) );
}

og

public boolean equals( Object rhs ) {
if( this == rhs)
return true;

if( this.taeller == ( ( Broek ) rhs ).taeller &&
this.naevner == ( ( Broek ) rhs ).naevner )
return true;

return false;
}

Håber du kan bruge det til noget .
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : René Holdgard Wilhar~

Dato : 26-10-01 21:05

> Det største problem med dine metoder er at du ikke cast'er det
> indkomne object til den rigtige type.
Ja, jeg var klar over det, jeg var bare ikke lige klar over hvordan det
skulle gøres rigtigt.
Tusind tak for hjælpen, nu kører den.
René

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-10-01 21:04

René Holdgard Wilhardt skrev

> Jeg har lavet en klasse Broek. Den skal indeholde to metoder til
> sammenligning: compareTo og equals

Som andre har bemærket, så mangler du en typecast for at få det til at
virke. For simple adaptorer kan jeg anbefale flg. delegeringsmønster for de
to metoder:

public class MyClass implements Comparable {
public boolean equals(Object obj)
{
if (this == obj) return true;
try {
MyClass other = (MyClass) obj;
return this.someValue.equals(other.someValue);
} catch (ClassCastException ex) {
return false;
} catch (NullPointerException ex) {
return false;
}
}

public int hashCode()
{
return this.someValue.hashCode();
}

public int compareTo(Object obj)
{
MyClass other = (MyClass) obj;
return this.someValue.compareTo(other.someValue);
}
}

Bemærk, at der i "equals" ikke benyttes "instanceof" operatoren, da det
efter sigende skulle være hurtigere at lave en typecast i en try-catch blok.
Grunden til, at jeg har skrevet typecast på en separat linie er, at hvis man
skal sammenligne flere felter i klassen ser det "grimt ud" med mange inline
typecasts.

I metoderne har jeg delegeret til et enkelt felt. Hvis klassen har mere end
et felt bliver man selvfølgelig nødt til selv at definere semantiken af sin
ordning i compareTo. En prioriteret ordning kan fx. laves som noget a la:

int sgn = this.someValue.compareTo(other.someValue);
if (sgn == 0) sgn =
this.someSecondValue.compareTo(other.someSecondValue);
if (sng == 0) sgn = ...;
return sgn;

Og husk, som altid når en klasse implementerer equals, så skal man også
implementere en hashCode metode således, at a.equals(b) altid medfører
a.hashCode() == b.hashCode().

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-10-01 22:17

Filip Larsen wrote:
> Og husk, som altid når en klasse implementerer equals, så skal man
også
> implementere en hashCode metode således, at a.equals(b) altid medfører
> a.hashCode() == b.hashCode().

Hvis hastighed er af betydning er det faktisk vigtigt at a.equals(b)
hvis og kun hvis a.hashCode() == b.hashCode()
Det får fx. betydning i en hashTabel, men det er ikke direkte et krav.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
Voulez vous couchez avec moi?

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-10-01 09:34

Martin Ehmsen skrev

> Hvis hastighed er af betydning er det faktisk vigtigt at a.equals(b)
> hvis og kun hvis a.hashCode() == b.hashCode()
> Det får fx. betydning i en hashTabel, men det er ikke direkte et krav.

Bestemt, men det kan være ret svært at angive en generel metode for at lave
gode hash-værdier på en sammensat struktur. Jeg antog derfor for "nemheds
skyld" i mit eksempel, at de underliggende felter selv kunne beregne en god
hash-værdi (der så kan kombineres med fx. XOR).

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : René Holdgard Wilhar~

Dato : 26-10-01 22:36

Tak. Tror jeg nok. Jeg forstod ikke så meget. Jeg er på absolut
begynderniveau
René