Hvilken Netscape vers. skal man vælge?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 15:49

Jeg bruger NS Communicator 4.7.4
Nogle anbefaler at man bruger 4.7.8. Men så var der en der i et andet
indlæg skrev:

"Man kunne fristes til at spørge hvorfor Netscape ikke testede 4.7x
versionen af deres browser inden de udsendte den. For det lader ikke til
at være noget de har gjort særligt meget ud af." Citat slut.

Der er sider der stort set ikke loader med 4.7.4 (så må jeg bruge
Explorer). Bliver det bedre med 4.7.8?
Jeg bruger NS som mailprogram og kører (lidt endnu) med OS 8.6 på PM
8500 opgraderet til en G3 med 400 MHz.

Håber på et godt råd.

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-10-01 16:36

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> at være noget de har gjort særligt meget ud af." Citat slut.
>
> Der er sider der stort set ikke loader med 4.7.4 (så må jeg bruge

Det skal du ikke regne med - jeg kører 4.7.8 (primært til mail og news)
og kan ikke mærke nogen forskel fra 4.74 - heller ikke til browsing.

> Jeg bruger NS som mailprogram og kører (lidt endnu) med OS 8.6 på PM
> 8500 opgraderet til en G3 med 400 MHz.

Samme her - men efter 1/12 hedder det OS 9.1.
Grunden til at vente er at så har jeg afsluttet et foreningsjob hvor jeg
bruger Excel i en ældre version der ikke kan forliges med OS 9 - og da jeg
ikke skal bruge det mere vil jeg selvf. ikke opdatere.

PS. Med hensyn til TCP IP vedr. TDC har de åbenbart fundet ud af smuthullet
- så fidusen med først at connecte via DHCP og der efter manuelt fungerer
ikke mere - men jeg har dog ikke oplevet noget »stal« - selv om jeg ofte er
»på« et par timer.

Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 17:35

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Det skal du ikke regne med - jeg kører 4.7.8 (primært til mail og news)
> og kan ikke mærke nogen forskel fra 4.74 - heller ikke til browsing.

Hvorfor valgte du så 4.78? Jeg erindrer, at der er flere der har
anbefalet at gå op på 4.78.

> Med hensyn til TCP IP vedr. TDC har de åbenbart fundet ud af smuthullet
> - så fidusen med først at connecte via DHCP og der efter manuelt fungerer
> ikke mere
Det lykkedes mig aldrig at få det, du anbefalefe, til at fungere. Men nu
kan det så være lige meget, kan jeg forså på dig. Jeg oplever stadig
stalling. Men det problem skulle så være historie når jeg går op på 9.1.
Jørgen

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-10-01 16:35

Hej Jørgen

> "Man kunne fristes til at spørge hvorfor Netscape ikke testede 4.7x
> versionen af deres browser inden de udsendte den. For det lader ikke til
> at være noget de har gjort særligt meget ud af." Citat slut.

Det var mig der skrev det. Mht. visning af "moderne" sider -- det vil sige
sider der bruger anbefalede standardteknologier (som f.eks. CSS), er
Netscape 4.x versionerne noget nær en katastrofe. Netscape 6 er derimod
rigtig god på det område. Jeg har dog hørt fra flere sider, at programmet
har mange andre svagheder -- f.eks. i brugerfladen.

Hvorfor bruger du ikke Internet Explorer 5. Det er helt klart min foretrukne
browser. Den viser siderne som den skal, og den brugerflade hører efter min
til blandt de bedre inden for mac-programmer. Her tænker jeg ikke på
udseendet, men på funktionalitet.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 17:35

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Hvorfor bruger du ikke Internet Explorer 5. Det er helt klart min foretrukne
> browser.
Det gør jeg så også når jeg er tvunget til det. Men jeg kan bedre lide
Netscape - sikkert bare en vane.
Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 26-10-01 22:13

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> Explorer). Bliver det bedre med 4.7.8?
> Jeg bruger NS som mailprogram og kører (lidt endnu) med OS 8.6 på PM

hvis du absolut vil bruge Netscape og har uanede mængder af RAM og
diskplads, så kan du bruge Mozilla 0.95

Hvis RAM/diskplads er begrænset skal du nok holde dig til Netscape 4.78

Selvfølgelig ville jeg personligt ikke røre Nutscrape med en ildtang,
den er simpelt hen for ringe sammenlignet med Internet Explorer 5 og
Outlook Express er en glimrende erstatning for NS mail og så kan OE
importerer dine mails og addressebog fra NS.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 22:28

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> Outlook Express er en glimrende erstatning for NS mail og så kan OE
> importerer dine mails og addressebog fra NS.

Og det er kun PC-brugere der får alt det snavs i form af vira når de
bruger Outlook Express?

Fra : Jesper

Dato : 26-10-01 23:36

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Og det er kun PC-brugere der får alt det snavs i form af vira når de
> bruger Outlook Express?

Det er kun PC brugerne, medmindre en af dine Mac venner er så behjertet
at sende dig en virus, men de kan altså ikke bruge OE på Mac til
automatisk virusspredning.

PS. Du har da vel installeret et antivirusprogram på din Mac?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 03:09

Hej Jørgen

Ja og nej....

Ja, forstået på den måde, at Mac versionen ikke kan modtage diverse PC
vira og inficere / ødelægge din Mac. -

Men nej alligevel. - OE til Mac _kan_ modtage, gemme og videresende de her
forbistrede PC vira, der udelukkende knytter sig til adressebøgerne, så du
rent faktisk uafvidende kan komme til at videresende en virus mod din
vilje.

Dette _kan_ også ske i Netscape, men det er i forholdet ca. 1:1000 i
forhold til MSOE. - Altså for hver 1000 PC vira til OE, du modtager, vil
du i teorien modtage 1, der vil knytte sig til adressebøgerne i Netscape.

Og uden at det skal betragtes som reklame, er det eneste mailprogram til
Mac, der under ingen omstændigheder hverken kan modtage eller videresende
adressebogs baserede vira under nogen som helst former Nisus Email med
_én_ eneste undtagelse. - Hvis du bruger MSWord 6 (Office 4.2) eller nyere
og med VBA Scripting installeret i Officepakken, og du bruger Word som din
mailcomposer / maileditor til Nisus Email, så kan du både modtage og
videresende VB baserede vira.

Jørgen Angel wrote:

> Og det er kun PC-brugere der får alt det snavs i form af vira når de
> bruger Outlook Express?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 04:05

> [...]
> forbistrede PC vira, der udelukkende knytter sig til adressebøgerne, så du
> rent faktisk uafvidende kan komme til at videresende en virus mod din

nej, disse vira _kræver_ vba. Hverken OE eller Entourage til mac
understøtter afvikling af VBA, derfor kan de ikke videre sende PC
makro-vira med mindre du manuelt (eller via et Applescript vedhæfter en
VBA virus)

> [...]
> og med VBA Scripting installeret i Officepakken, og du bruger Word som din
> mailcomposer / maileditor til Nisus Email, så kan du både modtage og

sørme sikkert... dvs dit elskede program er mere usikkert end de dejlige
produkter fra MS's mac-office gruppe og Qualcom.

og mht til _eneste_ så kan jeg komme på et par stykker der slet ikke
kan, deriblandt MacSOUP

det er meget svært at se bort fra dit udsagn om det ikke er en reklame,
når du fyrer sådan en gang ævl af.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 27-10-01 07:48

> og mht til _eneste_ så kan jeg komme på et par stykker der slet ikke
> kan, deriblandt MacSOUP

Som til gengæld er lige så umulig til e-mail, som OE er til news ...

Men nu går jeg over til Entourage. Med kalender og Palm-kompatibilitet.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 16:08

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Som til gengæld er lige så umulig til e-mail, som OE er til news ...

det er vist at stramme den. OE til news er som DV redigering på en LC||

Den mangler:
multithreadding
understøttelse af mere end én konto
(og stavekontrol)

Ellers er det slet ikke nogen ringe email klient til ren text - og den
kan håntere endog meget store mailboxe/databaser - jeg tror ikke der er
mange klienter, der uden problemer klarer en mailbox på flere hundrede
tusinde emner.
Søge funktioner + kill filteret er faktisk rigtig gode - omend lidt
omstændelige at sætte op.

Hvis jeg kun havde én konto og aldrig skulle sende vedæftninger, kunne
jeg godt nøjes med den.

> Men nu går jeg over til Entourage. Med kalender og Palm-kompatibilitet.

vent på 10'eren som er lige om hjørnet, den burde være værd at vente på.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 14:14

Hej Morten

Jeg synes snart, det ville være på tide, at du rent ud sagt holdt din kæft med
noget, som du så åbenlyst ikke kender noget til. Det er rent ud sagt fandens
irriterende, at hver eneste gang, jeg udtaler mig om et eller andet, så er du
der straks med en eller anden nedvurderende og modsatrettet kommentar. - Du
virker på mig som et stort forkælet barn, der er sur over ikke altid at få ret
eller altid får sin vilje.

Og så synes jeg du skulle tage og læse og _forstå_ hvad der egentlig står på de
forskellige sites omhandlende vira og ders adfærd på forskellige platforme. Der
er mange Mac brugere, der har haft de samme tåbelige forestillinger, som du
giver udtryk for, men som når de har fået nogle sure henvendelser fra folk, der
har modtaget emails fra dem indeholdende nogle af disse VB baserede vira, så
har de altid ændret holdning til det spørgsmål

Og uanset dine påstande om det modsatte, så _KAN_ VB baserede vira inficere en
Mac gennem både Entourage og OE men _uden_ at skade din Mac. - De ligger i
dvale i din adressebog og kan/vil blive videresendt på vilkårlige tidspunkter.

Og mht. Nisus Email, så læs lige hvad jeg skrev, - at vira _KUN_ kan komme ind
og blive videresendt, _såfremt_ man bruger et MS produkt ala MSWD som
mailcomposer/-reader! - Bruger du et hvilket som helst andet TB program til det
formål, så er NE det eneste 100% sikre mailprogram.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-10-01 15:29

> Hej Morten
>
> Jeg synes snart, det ville være på tide, at du rent ud sagt holdt din kæft med
> noget, som du så åbenlyst ikke kender noget til.

Det synes du skulle prøve at efterleve selv.

> [...]
> dvale i din adressebog og kan/vil blive videresendt på vilkårlige tidspunkter.

Vrøvl, som sædvanligt, fra start til slut.

Jeg har ellers ikke før, reageret på de sædvanlige udfald, mellem ERS og
andre debattører, men på et tidspunkt er det vel på tide, at ERS får en
klar udmelding om hvem det er, der konstant slynger om sig med sladder,
rygter og udokumenterede påstande.

Til Morten, Peter G. m. flere: Tak for jeres ufattelige utålmodighed med
ERS.
Til alle andre: Måske skulle flere melde klart ud, så ERS ikke forbliver
ukommenteret i sit drømmerum af selvindbildt knowhow.

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-10-01 15:34

gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Til alle andre: Måske skulle flere melde klart ud, så ERS ikke forbliver
> ukommenteret i sit drømmerum af selvindbildt knowhow.

Nå nå, jeg synes nu nok at ERS er god til at hjælpe nybegyndere.

Jeg synes i øvrigt det er lidt synd, at tonen ikke kan holdes på et
lidt højere plan, eller at debattørerne i det mindste ikke kan sluge
deres stolthed og fortsætte over dk.snak.mudderkastning.

Med håbet om at dk.edb.mac fortsat vil være en venlig gruppe til
tillader off-topic sniksnak samtidigt med vi fortsætter det ellers
utroligt høje signal-støj forhold,

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 17:05

> [...]
> fandens irriterende, at hver eneste gang, jeg udtaler mig om et eller
> andet, så er du der straks med en eller anden nedvurderende og

kun når du er langt ude i hampen, hvilket du ofte er. Hvis du vil
irriteres mindre, bør du overveje hvad du skriver (og hvordan du
skriver)

> - Du virker på mig som et stort forkælet barn, der er sur over ikke altid
> at få ret eller altid får sin vilje.

....no comment.

> [...]
> inficere en Mac gennem både Entourage og OE men _uden_ at skade din Mac. -
> De ligger i dvale i din adressebog og kan/vil blive videresendt på

hvad sørger for at videresende dem? Brugeren kan videresende dem, men
ikke eksisterende VBA kan alså ikke.

modtager man en VBA virus ligger den selvfølgelig på computeren, men den
kan altså ikke afvikles (og dermed videre sendes automatisk) fra en mail
klient der ikke fortår VBA!

vrøvl - end of story!

NB. limnilængden!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-10-01 22:28

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> skal du nok holde dig til Netscape 4.78

Glemte lige at spørge: Hvorfor er 4.78 bedre end 4.74 - eller er den?
Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 26-10-01 23:36

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Glemte lige at spørge: Hvorfor er 4.78 bedre end 4.74 - eller er den?
> Jørgen

Fordi der er fixet bugs.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 03:30

Hej Jørgen

NC 4.78 _er_ bedre. Den er hurtigere end tidligere versioner. Den har
SSL, SSL2 og HLS security encrypting, samt 6 eller 7 forskellige
Verisign sikkerhedsstandarder indbygget. Dette gælder for 128bits
versionen.

Problemerne med uventede quits er også lig nul i 4.78. - Både Java og
JavaScript fungerer bedre i 4.78/128 end i tidligere versioner.

Jeg synes også, den generelt loader tunge sider hurtigere end både MSIE
og tidligere versioner af NC 4.7x. (jeg bruger en G3/233DT/OS 9.2.1DK
med 384mb RAM).

Her er link til direkte download af Netscape 4.78/128bits versiojen.
<http://home.netscape.com/download/0730101/10000-en-macppc-4.78-complete-128_qual.html>.
Det er muligt, at du først vil blive bedt om at godkende en formular,
men det skal du blot gøre, da det ikke er så længe siden, at 128bits
versionen blev frigivet til 'export' også. Tidligere måtte den kun
benyttes af brugere bosiddende i USA.

Jørgen Angel wrote:

> Glemte lige at spørge: Hvorfor er 4.78 bedre end 4.74 - eller er den?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 02:28

Hej Jørgen

Det med, at man ikke kan se sites i NC 4.78, har jeg kun været ude for
nogle ganske få gange. Så jeg vil helt klart anbefale den fremfor de
tidligere versioner af NC. Men du skal vælge 128bits versionen og ikke
56bits versionen. 128bits vr. er langt bedre og mere sikker end 56bits ver.

Jeg bruger selv 128bits udgaven, og jeg tror, at jeg mske i den tid har
haft 1 eller 2 såkaldte 'unforced quits', hvor NC pludselig er sluttet uden
varsel. Og jeg har altid brugt Netscape helt siden Netscape Navigator
3.01PPC.

Alternativt ville jeg nok vælge Mozilla 0.9x. Den er ved at være god og
hurtig. Den har nøjagtig de samme muligheder og formater som NC 4.78, og
den kan importere og bruge NC 4.x adressebøger og arkivere mails uden
ændringer. Og da du jo har en G3 opg., så vil du ikke mærke den smule
langsommere Mozilla fremfor evt. at bruge Netscape 6, som jeg mener er en
ren katastrofe. Og helt ærlig, så tror jeg, at den pågældende, du citerer
tager fejl af NC 4.74 og så NC 6.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-10-01 12:18

Hej Erik

> Og helt ærlig, så tror jeg, at den pågældende, du citerer
> tager fejl af NC 4.74 og så NC 6.x.

Det er så mig du mener tager fejl -- og nej, det gør jeg ikke. Netscape 4.7x
_var_ sikkert en udemærket browser engang -- og dog. Når vi f.eks. taler CSS
Level 1 (som har været en anbefalet teknologi side 17. december 1996!), så
er Netscape 4.7x en (indsæt noget med store bogstaver og en masse udråbstegn
her).

Som webudvikler er det _meget_ frustrerende, ikke at kunne drage nytte af
det fulde potentiale af en teknologi som CSS -- primært fordi der stadigvæk
sidder en håndfuld mennesker der bruger browsere som NS 4.7x.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 15:12

Hej Jakob

Hm... var det ikke i sidste uge, der var et par forespørgsler omkring nogle
sites, der benyttede sig af CSS? og hvor jeg svarede, at jeg ikke havde
problemer med at se/læse siderne korrekt i _Netscape 4.78/128bits_.

Det er ualmindelig få sider, jeg har været inde på med NC 4.78/128bits, som jeg
ikke har kunnet se og bruge rigtig. Jeg kan selvfølgelig ikke svare for, hvad
EX (56bits) versionerne kan/gør, da jeg hele tiden har brugt 128bits
versionerne, - faktisk også, da de ikke måtte eksporteres til brugere uden for
USA. (Jeg fik den, fordi mit firma er tilknyttet et firma i USA).

Og nu siger du, der er en 'håndfuld', der stadig bruger NC 4.7x, - så skal det
godt nok være nogen store hænder, du har -)). - Jeg kender faktisk en del, der
netop er gået over til 4.78 og droppet fx. IE/OE-kombinationen, fordi de lidt
for ofte har mistet data i vedhæftede filer. Og det er ret alvorlig, når det
rent faktisk er i bogstaveligste forstand livsvigtige data....

De har gjort det på min anbefaling, men jeg har også sagt, at det er en
midlertidig men langt sikrere løsning, _indtil_ Mozilla er helt færdig til main
release. - Og det skal så lige tilføjes, at _ingen_ af dem har mistet data
siden de er begyndt at bruge 4.78/128bits versionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-10-01 16:44

Hej Erik

> Og nu siger du, der er en 'håndfuld', der stadig bruger NC 4.7x, - så skal det
> godt nok være nogen store hænder, du har -)).

Vi taler om under 10% -- måske endda nærmere 5% -- af brugerne.

> - Jeg kender faktisk en del, der
> netop er gået over til 4.78 og droppet fx. IE/OE-kombinationen, fordi de lidt
> for ofte har mistet data i vedhæftede filer.

Fordi man bruger IE er man jo langt fra tvangsindlagt til at bruge OE, så
jeg forstår ikke rigtigt din pointe. Jeg vil dog give dig ret i, at OE ikke
er nogen særligt stabilt mail-program.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 00:22

Hej Jakob

Jakob Bock wrote:

> Vi taler om under 10% -- måske endda nærmere 5% -- af brugerne.

Her i landet eller på verdensplan? - Mit indtryk er fra de US-baserede grupper jeg
er med i, at antallet af NC brugere faktisk er ret stabilt med en lidt stigende
tendens, men det skyldes nok, at Mozilla er ved at være derhenne, hvor den er
rimelig pålidelig.

> Fordi man bruger IE er man jo langt fra tvangsindlagt til at bruge OE, så
> jeg forstår ikke rigtigt din pointe. Jeg vil dog give dig ret i, at OE ikke
> er nogen særligt stabilt mail-program.

Nej selvfølgelig er man ikke det, men de to programmer 'linker' faktisk og hvis du
ikke har OE som mailklient er det min erfaring, hvis man vælger et andet
mailprogram, at det giver problemer med fx. svarmail, hvis man klikker på en
maillink i IE. - Og et par gange har jeg været ude for, at når man klikker på et
sådant svarlink, så melder IE, - "...Can't find Outlook Express, Please install it
to answer to this link..." - Men det har dog kun været nogle ganske få gange.

Fra : J.C. Voss

Dato : 28-10-01 09:44

> [...]
> Outlook Express, Please install it to answer to this link..." - Men det
> har dog kun været nogle ganske få gange.

kontrolpaneler -> internet -> "standardprogram til e-post" -> skifter
til macSOUP. Åbner IE, besøger vilkårlig side, klikker på et
mailto:-link - whawhoom - suppen starter og frembringer et stk. blank
email adresseret til...info@vitaminic.co.uk.

Jeg har aldrig oplevet det du beretter om Erik, og jeg har brugt
Musashi, CE og OE/Entourage, i kombination med IE.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-10-01 13:53

J.C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig oplevet det du beretter om Erik, og jeg har brugt
> Musashi, CE og OE/Entourage, i kombination med IE.

Det er jo noget DU har oplevet, så er det jo ikke ensbetydende med at
det er rigtigt

Det ville svare til dengang jeg i tidernes morgen havde en LC og havde
installeret Palatino TrueType-skriften og på et tidspunkt ville slette
den. Det kunne jeg ikke for systemet påstod at skriftfilen fyldte 1,5GB
og jeg havde en harddisk på 40MB, så det var der ikke plads til. Nu
kunne jeg jo så siden have ført en indædt kampagne mod Palatino
TrueType, fordi den "linkede" til min harddisk og fik den til at fylde
alt for meget. Og så var det ikke engang Microsoft, der havde
fremstillet skriften, men Apple selv. Skrækindjagende!!!

....suk...

Thomas Tvegaard

Fra : J.C. Voss

Dato : 28-10-01 14:12

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det er jo noget DU har oplevet, så er det jo ikke ensbetydende med at
> det er rigtigt

Jo, selvfølgelig er det det. Jeg baserer altid mine udsagn på
enkelttilfælde - det er mest videnskabeligt (-;

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 15:27

Hej Jonas

"J.C. Voss" wrote:

> [...]
> til macSOUP. Åbner IE, besøger vilkårlig side, klikker på et
> mailto:-link - whawhoom - suppen starter og frembringer et stk. blank

Det véd jeg godt, men da jeg ikke kan bruge kontrolpanelet Internet på
Stofanet, så har jeg derfor heller ingen gavn af det.

> Jeg har aldrig oplevet det du beretter om Erik, og jeg har brugt
> Musashi, CE og OE/Entourage, i kombination med IE.

Jeg har også haft problemet i et par sharewareprogrammer, som jeg ville købe,
hvor der var en link direkte til Kagi under 'Register'. Ved at klikke på
linket, fik jeg samme besked som ovenfor nævnt. Og jeg har måttet gå direkte
til kagi.com for at registrere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 15:48

> Det véd jeg godt, men da jeg ikke kan bruge kontrolpanelet Internet på
> Stofanet, så har jeg derfor heller ingen gavn af det.

hvad er det for en gang vrøvl? selvfølgelig kan du det...

kontrolpanelet er en front-end til IntenetConfig, som primært har til
opgave at holde styr på hvilke programmer, der håndterer diverse
internet protokoller, filemapping, cookies, passwords osv.
Jeg tvivler på at ret mange af dine IP programmer, bortset fra Netscape
4.x, kan fungere uden InternetConfig (også på stofanet...)

Forklar venligst: hvordan det ikke kan benyttes på stofanet?

hvis du er i stand til at forklare dette på tilfredstillende vis, vil
jeg i al fremtid afholde mig fra, at tvivle på et hvilket som helst
udsagn du skulle finde det passende at fremsætte på usenet.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-10-01 18:48

> Det véd jeg godt, men da jeg ikke kan bruge kontrolpanelet Internet på
> Stofanet, så har jeg derfor heller ingen gavn af det.

Internet kontrolpanelet fungere ikke anderledes hvadenten du har
Stofanet, ADSL, ISDN, modem, LAN med DHCP, to dåser med snor imellem
eller hulkort. Hvis du ikke kan få det til at virke, er det dig det er
galt med.
Gå til din Indstillinger mappe i system mappen, slet alt der indeholder
bogstaverne m og s, slet derefter system kuffereten og geninstaller
systemet, ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-10-01 01:28

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> bogstaverne m og s, slet derefter system kuffereten og geninstaller
> systemet, ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge.

Se så skulle det virke

Måske man bare skulle se det i øjnene, og indrømme at ERS bare er lidt
bedre til at få maskinerne til at fungere. Det kan godt være der er
nogen der tror de ved noget, men det viser sig igen og igen at løsningen
med at "nuke" systemet er ufejlbarlig (man må selvfølgelig tage højde
for om der er tændt for stikkontakten).

--
Mvh Nicolai Brandt

- Er sat i dilemma... Flygel eller G4? Tough one!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-01 02:09

Hej Jan

Jeg er da udmærket klar over, hvordan jeg skal reinstallere det, hvis det
ikke vil virke, men jeg har nogle programmer, der konflikter med både
'Internet' og med udvidelsen 'Internet Config' og 'Apple Enet' udvidelsen,
så derfor har jeg slettet kontrolpanelet, og jeg har også slået brugen af
'InternetConfig' fra i alle mine IT programmer. Hvilket gør, at jeg kan
arbejde frit med de berørte programmer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-10-01 02:22

In article <3BDDFD90.1A3F1102@mail1.stofanet.dk>,

> Jeg er da udmærket klar over, hvordan jeg skal reinstallere det, hvis det
> ikke vil virke, men jeg har nogle programmer, der konflikter med både
> 'Internet' og med udvidelsen 'Internet Config' og 'Apple Enet' udvidelsen,

Hvilke? Så'n ud fra ren nysgerrighed?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-01 03:05

Hej Martin

Et godt politisk svar... no comments! (NDA) -) ...OK, det drejer sig om nogle
pre-beta versioner, jeg tester.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-10-01 16:03

> Hej Martin
>
> Et godt politisk svar... no comments! (NDA) -) ...OK, det drejer sig om nogle
> pre-beta versioner, jeg tester.

Du skyder skylden på andet software selvom du "tester" pre-beta
programmer. Må jeg betvivle dine evner som softwaretester?

Og så undskylder jeg den lidt rodede quoting. Men hvis du starter sån
cirka i midten og læser linjerne med de tre større end tegn, defter dem
der står ud for de to større end tegn og tilsidst dem ud for det ene
større end tegn, skal du nok finde hovede og hale i det!

Måske det havde været nemmere at rykke rundt på linjerne?
Eller måske bare skide på det? ;)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-10-01 18:24

Den 30/10/01 16:03 skrev Michael Tysk-Andersen,mta@mac.com

> Du skyder skylden på andet software selvom du "tester" pre-beta
> programmer. Må jeg betvivle dine evner som softwaretester?

Er den postulering helt fair?

--
mvh - lars

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-10-01 23:32

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Den 30/10/01 16:03 skrev Michael Tysk-Andersen,mta@mac.com

> Er den postulering helt fair?

Måske ikke, men når man læser tilbage i tråden og ser hvilken forståelse
ERS ligger for dagen mht. internet config og dens brug, så bliver jeg i
tvivl.

Men hvis konklusionen er at beta softwaren konflikter med internet
config og ikke omvendt så er det OK, men det var ikke det indtryk jeg
fik af tråden.

Internet config systemet er en component som indlæses i systemet og
giver klientprogrammer som BBEdit, IE, OE, MacSOUP, Acrobat Reader og
sikkert mange andre adgang til en fælles database. Der er ikke tale om
INIT code som patcher systemet, men om et selvstændigt system.
Derfor er muligheden for konflikt ikke særlig stor.

Desværre gør Internet config system stor brug af resourcer som aldrig
har været designet til heavy databasebrug. OE og IE brugte i tidligere
udgaver systemet til egne preferencer og derfor så man tit koruption af
internet preferencerne.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-01 03:18

Hej Michael

Tja, for min skyld må du betvivle, hvad du vil, men når vi nu har fået at vide, at
vi ikke kan bruge programmet, sålænge 'Internet' er installeret og 'InternetConfig'
er aktiv, - hvad så?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-11-01 11:45

> [...]
> vide, at vi ikke kan bruge programmet, sålænge 'Internet' er installeret
> og 'InternetConfig' er aktiv, - hvad så?

Så lad være med at sige at det er Internet config systemets skyld. Du
startede med at lange ud efter IE og OE og links mellem disse!

Internet config er iøvrigt efterhånden en meget integreret del af
systemet. Mange programmer benytter det og er bl.a inkorporeret i
Carbon.

Apple har anbefalet at man ikke slår Internet config fra!
(Article ID:60763)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-01 13:23

> [...]
> så derfor har jeg slettet kontrolpanelet, og jeg har også slået brugen af
> 'InternetConfig' fra i alle mine IT programmer. Hvilket gør, at jeg kan

hvad har det med stofanet at gøre? du påstod at Internet/InternetConfig
ikke virkede på stofanet.

Fra : N/A

Dato : 28-10-01 00:38

Fra : Pete

Dato : 28-10-01 00:38

in article 3BDB4180.B3225A4@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 28/10/01 1:21:

> [...]
> stigende
> tendens, men det skyldes nok, at Mozilla er ved at være derhenne, hvor den er

Dine indtryk....... Jamen så passer det jo nok.

> [...]
> install it
> to answer to this link..." - Men det har dog kun været nogle ganske få gange.

Nå så de 'linker' til hinanden? Er du sikker på den fejlmeddelse eksisterer
andre steder end i dit hoved?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-10-01 20:57

> [...]

> det fulde potentiale af en teknologi som CSS -- primært fordi der stadigvæk
> sidder en håndfuld mennesker der bruger browsere som NS 4.7x.

Hvis det er muligt for dig, så prøv at få overtalt chefen/kunden/konen
til at droppe support for NS < 6. Vi har fornyligt på arbejdet frigivet
en splinter ny web application med alt muligt moderne grej i, vores web
mand havde fortalt om visse ting ikke ville fungere korrekt i browsere
som NS 4.x, IE < 5 (mac) og IE < 6 (windows). Det blev derfor vedtaget
at vores kørende demo ikke ville tillade adgang for ikke-supportede
browsere, hvilket naturligvis udelukker ovenstående.

Dette har selvfølgelig visse forretningsmæssige perspektiver, folk med
gamle maskiner, gamle browsere eller forældede tankegange vil ikke få
muligheden for at se vores produkt i fuld flor, eller rettere selt ikke
få lov. Nogle af disse vil rynke på næsen og finde en anden leverendør,
andre ville nikke anderkendende og slå til med det samme med den viden
at inden længe* vil alle køre kompatible browsere. Om det er god eller
dårlig forretningspolitik vil tiden vise, jeg tror det er en god, derfor
vil jeg naturligvis appelere til andre om at gøre det samme, hvorved vi
forhåbentligt på sigt kan få nok brugere opdateret til, at vi nu kan
sige, at vi understøtter "hovedparten" af surfere.

En anden ting er, at jeg personligt finder det håbløst, at folk bliver
hængende tilbage på forældede browsere, jeg fatter simpelthen ikke
hvorfor disse ikke vil se web sider som disse tager sig ud i dag, nogle
har fantastisk benyttelse af moderne browseres muligheder, hvilket i
langt de fleste tilfælde medføre en bedre oplevelse for brugeren selv.
Ovenstånde tager naturligvis forbehold for folk med gamle computere,
disse kan muligvis ikke håndtere den moderne software, men igen bliver
det et politisk valg, om man vil yde service til denne mængde.

*længe betragtes her som en priode der definere hvorvidt virksomheden
har råd til at undvære brugere af mosefundsbrowsere som NE 4.x.

Fra : Jesper

Dato : 28-10-01 16:20

> [...]

> det fulde potentiale af en teknologi som CSS -- primært fordi der stadigvæk
> sidder en håndfuld mennesker der bruger browsere som NS 4.7x.

Det samme her - men når jeg kan få det til at se godt ud i iCab,
Explorer og Mozilla - men ikke Netscape - synes jeg bestemt ikke det er
mig der har et problem længere... (men det er nok også fordi det ikke er
et specielt 'alvorligt' niveau jeg arbejder på!) :)

--
mvh Jesper

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 12:25

On Sat, 27 Oct 2001 04:08:43 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> til Mac, der under ingen omstændigheder hverken kan modtage eller
> videresende adressebogs baserede vira under nogen som helst former

Kan du dokumentere den fuldstændig urimelige påstand?

Umiddelbart lyder det ret utroligt hvis der ikke skulle findes en
myriade af små email-programmer til Mac som overhovedet ikke
implementerer scripting af nogen art.

Under alle omstændigheder kører mutt og Gnus helt sikkert på Mac (OS
X), så det er allerede to modeksempler til din påstand.

Er det ikke en lidt usmagelig og usaglig måde at reklamere på?

Mvh.

--
"You're the hero? You play the horrible cowboy?" Adam Sjøgren
"I play my mother" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 12:47

On Sat, 27 Oct 2001 13:18:17 +0200, Jakob Bock wrote:

> [...]
> teknologi side 17. december 1996!), så er Netscape 4.7x en (indsæt
> noget med store bogstaver og en masse udråbstegn her).

Netscape 4 er fra 1997 (så CSS var faktisk rimeligt nyt dengang den
blev lavet - det er så Netscapes eneste undskyldning). Dens
CSS-support blev åbenbart klistret på i sidste øjeblik og burde aldrig
have været med i den tilstand. Helt enig.

(Kuriosum: Grunden til at CSS ikke virker i Netscape 4 når man slår
JavaScript fra er at Netscape havde deres eget JavaScript-baserede
stylesheet-system under udvikling før CSS blev en standard, og den
"support" der så er, er ved at CSS transformeres til Netscapes eget).

Mvh.

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-10-01 13:28

Hej Adam

> [...]
> CSS-support blev åbenbart klistret på i sidste øjeblik og burde aldrig
> have været med i den tilstand. Helt enig.

Mam må også tænke på at Netscape er en del af W3C, og at en anbefalet
teknologi er længe undervejs før den endelig anbefales. Så mon ikke de har
haft tid nok til at få det til at virke. CSS er jo heller ikke ligefrem
"rocket science", som man siger.

Men du har ret -- det ville være bedre hvis CSS-understøttelsen slet ikke
var der. Ingen understøttelse er bedre en en der er mangelfuld og fuld af
fejl.

Hvis nettet skal udvikle sig i en retning der er til gavn for _alle_, skal
vi som udviklere benytte os af de åbne standarder der er, og som brugere af
de produkter der understøtter disse. Produktet Netscape 4.7x falder ikke ind
i denne kategori.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 13:46

On Sat, 27 Oct 2001 14:28:18 +0200, Jakob Bock wrote:

> Mam må også tænke på at Netscape er en del af W3C, og at en
> anbefalet teknologi er længe undervejs før den endelig anbefales.

I gamle dage var det Netscape der lavede proprietære udvidelser af
HTML og opførte sig "forkert"... Dengang de "sad" på markedet.

> Så mon ikke de har haft tid nok til at få det til at virke.

Åbenbart ikke...

> CSS er jo heller ikke ligefrem "rocket science", som man siger.

Det kan være, men derfor kan det være svært nok at implementere
korrekt alligevel (jvnf. f.ex. et stort firma som Microsofts problemer
med at implementere box-modellen korrekt (I5/Win) helt op til for
nylig (IE 6)).

> [...]
> er, og som brugere af de produkter der understøtter disse. Produktet
> Netscape 4.7x falder ikke ind i denne kategori.

Helt enig. Men der er nu også gået lang tid siden 1997.

Heldigvis er Mozillas understøttelse af standarder er ganske god - det
bliver sjovt når den når 1.0.

Mvh.

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-10-01 14:16

> [...]
> korrekt alligevel (jvnf. f.ex. et stort firma som Microsofts problemer
> med at implementere box-modellen korrekt (I5/Win) helt op til for

Mon ikke der her er tale om sjusk. Mac-holdet hos MS kunne jo godt finde ud
af det.

Som f.eks. i Opera Betaen til Mac, hvor en "dotted" streg renderes som en
stiplet linie, hvor længden af stregerne er lige lang uanset stregens
tykkelse. Ikke ligefrem kønt, og langt fra min opfattelse af "dots". Deres
vurdering af hvor stor en pixel er, er også noget teoretisk (og uanvendelig
i praksis).

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 15:30

Hej Adam

Adam Sjøgren wrote:

> Kan du dokumentere den fuldstændig urimelige påstand?

Ja, det er faktisk rigtig, men hvorfor og hvordan det gøres, hverken må eller
vil jeg røbe, da jeg selv er med i udviklingsgruppen omkring Nisus Email.

> Umiddelbart lyder det ret utroligt hvis der ikke skulle findes en
> myriade af små email-programmer til Mac som overhovedet ikke
> implementerer scripting af nogen art.

Hm, hvilke? - Jeg kender ingen, der ikke betjener sig af 'scripting' af en
eller anden art...

> Under alle omstændigheder kører mutt og Gnus helt sikkert på Mac (OS
> X), så det er allerede to modeksempler til din påstand.

Jeg har ikke udtalt mig om mailprogrammer til OS X, da jeg ikke hverken bruger
eller har lyst til at bruge X, sålænge den ikke er bedre end den er.

> Er det ikke en lidt usmagelig og usaglig måde at reklamere på?

Det synes jeg ikke. Kendsgerningerne er jo bare sådan. NE er opbygget på en
helt anden måde end andre mailklienter. Du bruger jo netop primært dit TB
program til at skrive dine mails i, og så bruger du fx. makroer til at sende
og modtage/åbne modtagen post med. - Og nu kunne du jo selvfølgelig sige
'...aha, makroer, så er der en hel ladeport åben...', men det makrosprog, som
NE benytter sig af, er det samme som i Nisus Writer programmerne, og hvis du
ikke bruger en NW til composing/reading, kan du slet ikke bruge makroer i NE.

Og som jeg skrev, så er undtagelsen, hvis du bruger et program, der benytter
VB/VBA scripting som composer/reader. Og mig bekendt er det kun MS programmer,
der gør det.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-10-01 16:01

In article <3BDAC4E0.6D28CAFC@mail1.stofanet.dk>,

> Ja, det er faktisk rigtig, men hvorfor og hvordan det gøres, hverken må eller
> vil jeg røbe, da jeg selv er med i udviklingsgruppen omkring Nisus Email.

Hvordan man bruger NE så den ikke sender en email med virus videre,
burde da være muligt at forklare.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 16:39

Hej Martin

OK, jeg forstod det, som om det var opbygningen af programkodningen, det drejede
sig om...

Martin Edlich wrote:

> Hvordan man bruger NE så den ikke sender en email med virus videre,
> burde da være muligt at forklare.

Man kan skrive sin mail på 2 måder...
1. Direkte i NE's 'Quickmail' som et alm. mailprogram og klikker på 'Send'
kanppen.

2. Man skriver sin mail i et TB program. Hvis man fx. bruger en MS Word, starter
man med at man i headeren skriver diverse opl. som 'To', 'From', 'Date', 'Reply
To' og 'Subject'..... Komponerer sin tekst _fuldt formattering mulig_. Gemme
dokument. For at sende mailen kan man nu gøre det på 2 måder - eller rettere 3.
1. Ved gemning af dokument, kan du gemme den i mappen 'Queued Mails'. og dermed
skrive alle dine mails før du sender dem. For at sende 'QM' bringer du NE i
forgrund og vælger 'Send Quoued mails'
2. Markere hele teksten i dokumentet og med D&D trække den over på det lille
floating vindue til NE, og mailen vil blive sendt omgående til den 'To'-adresse,
der står øverst.
3. Trække det gemte dokument over på den lille flydende postkasseog denne vil så
åbne sig og du trækker mailen til den adresseikon, der skal have mailen.

Bruger du istedet en ver. 4.1.6 eller nyere version af Nisus Writer kan du i
stedet for ordne det hele med tastkommandoer direkte fra TB programmet. NW
4.1.x-6.03 kan benytte flertast-kommandoer. så fx. 'Send Quoued Mails' kan du
sætte til kommandoen COM+ALT+QM. Eller du kan bruge et af NWs makroer til at gøre
det samme. Alle NW ver. 6.x indeholder et sæt makroer til NE, og NE 1.5.x kommer
med de samme makroer, som du så blot installerer i en NW +4.1 version.

Men med fare for igen at blive beskyldt for reklame -)), - så kan man fra Nisus
hente dels en 14 dages _fuld_ demo af Nisus Ekmail 1.5.1, samt en 100% gratis
version af Nisus Writer 4.1.6 og den lille Nisus Compact 3.474c.

Var det tilstrækkelig forklaring? - ellers må du jo spørge igen...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 17:06

> Og som jeg skrev, så er undtagelsen, hvis du bruger et program, der benytter
> VB/VBA scripting som composer/reader. Og mig bekendt er det kun MS programmer,
> der gør det.

tilføj venligst, at det ikke gælder mac versionerne af OE og entourage!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-10-01 20:11

In article <1f1y4yu.90xyendq41j7N%spam@reippuert.dk>, spam@reippuert.dk

> tilføj venligst, at det ikke gælder mac versionerne af OE og entourage!

Morten altså!

MediaMac skrev i januar at OE var meget farlig på Mac og at man ikke
burde bruge Microsofts mail klienter. Siger du at MediaMac og Erik
Richard Sørensen på et forkert grundlag skaber panik blandt mac-brugerne.

Well... i så fald er jeg enig.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 21:03

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> MediaMac skrev i januar at OE var meget farlig på Mac og at man ikke
> burde bruge Microsofts mail klienter. Siger du at MediaMac og Erik
> Richard Sørensen på et forkert grundlag skaber panik blandt mac-brugerne.

ja

> Well... i så fald er jeg enig.

wanna merry me, sailor?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-10-01 23:36

> wanna merry me, sailor?

Må jeg i så fald foreslå et julebryllup, så det kan klinge rigtigt med
Merry Xmas !
I har så også næsten to måneder til at overveje .... alliancen.
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 18:48

> Jeg har ikke udtalt mig om mailprogrammer til OS X, da jeg ikke hverken bruger
> eller har lyst til at bruge X, sålænge den ikke er bedre end den er.

gnus kører også i emacs under Mac OS 7-9 (og muligvis tidligere)

mht til X prøv 10.1, den er langt bedre end 9.x på moderne UMA hardware.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-10-01 20:57

> Hm, hvilke? - Jeg kender ingen, der ikke betjener sig af 'scripting' af en
> eller anden art...

Scripting i e-post programmer er ikke farligt, sende ondsindede scripts
til Eudora brugere er ikke farligt for disse. Starter de scriptet
(dobbelt klik) er det farligt. Sender du et applescript til NE brugere
er det ikke farligt, starter de scriptet er det ligeså farligt som alle
andre programmer. Nårh ja, OE understøtter ikke VB, så dine små
udtalelser om OE og vira burde du undersøge igen, tydeligtvis forstod du
dem ikke første gang.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 16:30

On Sat, 27 Oct 2001 15:14:26 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> - Bruger du et hvilket som helst andet TB program til det formål, så
> er NE det eneste 100% sikre mailprogram.

En forkert påstand bliver ikke rigtigere af at du gentager den.

Dit produkt er sikkert ganske sikkert, men det er absolut ikke det
eneste.

Mvh.

--
"Wow, he just made the international Adam Sjøgren
sign of the doughnut." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 17:03

On Sat, 27 Oct 2001 16:12:16 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det er ualmindelig få sider, jeg har været inde på med NC
> 4.78/128bits, som jeg ikke har kunnet se og bruge rigtig.

Her er et par eksempler:

http://www.alistapart.com/
http://www.koldfront.dk/calendar/ (shameless plug)
http://www.w3.org/Style/
http://www.glish.com/css/

(De første to giver ingen fejl i w3's validator).

> Jeg kan selvfølgelig ikke svare for, hvad EX (56bits) versionerne
> kan/gør, da jeg hele tiden har brugt 128bits versionerne

Tror du virkelig at antallet af bits der bruges i nøglerne ved
kryptering har indflydelse på hvor dårlig CSS understøttes?

http://www.fortify.net/

> Og nu siger du, der er en 'håndfuld', der stadig bruger NC 4.7x, -
> så skal det godt nok være nogen store hænder, du har -)).

Er det ikke lige omkring 5% der plejer at blive nævnt som Netscapes
andel af "markedet" for tiden?

Mvh.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 18:48

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Tror du virkelig at antallet af bits der bruges i nøglerne ved
> kryptering har indflydelse på hvor dårlig CSS understøttes?

LOL

tro kan flytte bjerge.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-10-01 17:10

On Sat, 27 Oct 2001 16:30:08 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, det er faktisk rigtig, men hvorfor og hvordan det gøres, hverken
> må eller vil jeg røbe, da jeg selv er med i udviklingsgruppen

Åh, undskyld, jeg fik ikke formuleret mig tydeligt nok. Det jeg mener
er en fuldstændig urimelig (og usand) påstand er naturligvis at dit
produkt er det eneste sikre.

> Hm, hvilke? - Jeg kender ingen, der ikke betjener sig af 'scripting'
> af en eller anden art...

Du kender ingen... det er noget helt andet end at påstå at noget
sådant ikke findes.

> Jeg har ikke udtalt mig om mailprogrammer til OS X,

Du skrev "til Mac". Mac OS X er, sjovt nok, et styresystem til Mac.

> Det synes jeg ikke. Kendsgerningerne er jo bare sådan.

Det er da direkte og åbenlyst usandt at dit program er det eneste der
er sikkert.

Mvh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 00:09

Hej Adam

Så kom med nogle programeksempler....

At teste programmer er faktisk en del af mit arbejde, så jeg tror nok, jeg
kender de fleste - om ikke alle - mailprogrammer, der kan køre på alm. Mac OS.
- Og som jeg har svaret mht. OS X, så har jeg ingen kendskab til det, da X
endnu ikke er særlig egnet til brug for blinde og svagtseende.

Og mht. 'mit program' - Nisus Email, så er jeg udelukkende gået ind i det,
fordi, det - på den måde, den er opbygget på, er det eneste program, der vil
kunne bruges af blinde og svagtseende, fordi den netop ved brugen af et TBN
program vil være 100% talekompatibelt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 00:27

> Så kom med nogle programeksempler....

Hold da k___!

Udsagnet er dit, af samme årsag må det være din opgave at bevise dit
(tvivlsomme) udsagn...

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 00:27

In article <3BDB3E80.2CA70604@mail1.stofanet.dk>,

> Så kom med nogle programeksempler....

MacSSH.

Hvis man får en mail med en vedhæftet virus i NE, og forwarder den,
kommer den vedhæftede fil så ikke med?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 03:42

Hej Martin

Nej, det gør den ikke. Man skal altid selv vedhæfte de filer, der skal
sendes / videresendes i NE.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-10-01 00:44

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Så kom med nogle programeksempler....

Mulberry?
Claris Emailer?
Mailsmith?
CyberDog?

Alle på http://www.MacEmail.com?

Jeg spørger mest fordi jeg ikke kan huske spørgsmålet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 03:56

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Mulberry?

Kan videresende vedhæftede filer automatisk og dermed også modtagene
vira.

> Claris Emailer?

Version 2.x er fuldt AppleScript compatible. Kan også videresende
vedhæftede filer vha. et script, men i lighed med CD kan man så også
lave et script, der automatisk fjerner vedhæftningerne.

> Mailsmith?

Er jeg mere i tvivl om... Jeg har endnu ikke prøvet at sende vedhæftede
filer med den, men svjh. kan den 'auto-forwarde', så det må jo indebære,
at den også kan videresende vedhæftninger.

> CyberDog?

AppleScript compatible. Man kan med et skrpt få den til automatisk
videresending. Men jeg véd også, at man kan lave et script, der
automatisk fjerner alle vedhæftede filer før videresendelse.

> Alle på http://www.MacEmail.com?
>
> Jeg spørger mest fordi jeg ikke kan huske spørgsmålet.

Spørgsmålet gik på sikre programmer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 04:38

In article <3BDB73B2.570B2D0E@mail1.stofanet.dk>,

> Spørgsmålet gik på sikre programmer.

Og fælles for alle programmerne er, at du skal gå ind og gøre noget
aktivt selv, for at programmet vidersender noget som helst selv.

Ved hjælp af Folderscripting og AppleScript kombineret med NE's
filterfunktion, kan man også få NE til at videresende automatisk. Oven i
købet kan man på denne måde få NE til at sende indholdet af ens HD i en
email.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 15:12

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Og fælles for alle programmerne er, at du skal gå ind og gøre noget
> aktivt selv, for at programmet vidersender noget som helst selv.

Mig bekendt står både CyberDog og ClarisEmailer til 'Auto Forwardign' som
standard. Og det betyder jo så, at du aktivt skal slå det fra, og det er
nok de færreste alm. brugere, der tænker på det.

> [...]
> filterfunktion, kan man også få NE til at videresende automatisk. Oven i
> købet kan man på denne måde få NE til at sende indholdet af ens HD i en

??? - NE er ikke AppleScript savvy, - så hvor i alverden finder du på det?
- Hvis du skal ind og forsøge noget i den retning, så skal du omvejen over
et af Nisus Writer 4.1x programmerne, som alle er AS savvy og så skal du
have lavet et script + en macro, der kan finde og læse din HD / de mapper /
filer, som evt. skal videresendes. - Det vil blive dels et kæmpestort
script, dels en meget kompliceret makro. Hold da fast mand! -) hvis du nu
har 60.000 filer/mapper på en HD, så skal AS scriptet bestå af _60.000_
linier med navne/defination på hvert enkelt.

Og da NE samler det hele i et kodet dokument vil det måske blive et
dokument på 10-15gb. Véd du hvad det vil kræve af RAM tildelt NE? - og i
sendetid? - hvis altså det var muligt, som du beskriver det?

Dertil kommer problemerne med at få et sådant script til at arbejde sammen
med en NW makro? - Mig bekendt er det faktisk endnu ikke lykkedes for nogle
af de 'makrofreaks' vi har i NW grupperne at få AS og NWM til at snakke
sammen.

Og NE har ingen 'auto attach' funktion i sin grundkodning

Og mht. NE's filtreringssystem, så virker den ikke på _udgående_ men kun på
_indgående_ post.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 15:40

In article <3BDC1230.3492092B@mail1.stofanet.dk>,

Glemte lige denne:

> Mig bekendt står både CyberDog og ClarisEmailer til 'Auto Forwardign' som
> standard. Og det betyder jo så, at du aktivt skal slå det fra, og det er
> nok de færreste alm. brugere, der tænker på det.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om CyberDog, men CE gør ikke.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 16:36

Hej Martin

Hm, så må jeg i en eller anden form for distraktion have sat den til det. For
min CE 2.ov3 står til autoforwarding.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 15:38

In article <3BDC1230.3492092B@mail1.stofanet.dk>,

> ??? - NE er ikke AppleScript savvy, - så hvor i alverden finder du på det?

Alt scriptet skal gøre, er at lave et korrekt formatteret dokument, det
er altså ikke NE der bliver scriptet - det udnytter bare NE's funktioner.

> [...]
> filer, som evt. skal videresendes. - Det vil blive dels et kæmpestort
> script, dels en meget kompliceret makro.

Nej, scriptet behøver ikke at være særligt stort.

> Hold da fast mand! -) hvis du nu
> har 60.000 filer/mapper på en HD, så skal AS scriptet bestå af 60.000
> linier med navne/defination på hvert enkelt.

Det ville da være en fjollet måde at gøre det på.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 16:32

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Alt scriptet skal gøre, er at lave et korrekt formatteret dokument, det
> er altså ikke NE der bliver scriptet - det udnytter bare NE's funktioner.

Jamen Martin, - NE _KAN_ ikke udnyttes via AS. Der er simpelthen en spærring i
NEs kodning! - Og man _KAN_ ikke auto-attache noget som helst til NE!

> Nej, scriptet behøver ikke at være særligt stort.

Igen, hvis det på nogen måde skal kunne lade sig gøre, skal det ske via en makro
i NisusWriter. Og da NWs makrostruktur er bygget sådan, at det kræver
'single-insert' makroer, - altså en makro der _KUN_ udfører _ÉT_ kald ad gangen,
så vil det nødvendigvis være et stort script, hvis altså det kunne lade sig
gøre....

> Det ville da være en fjollet måde at gøre det på.

Vel vil det så! - men det er den eneste måde, det er teoretisk mulig at gøre det
på...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 02:17

Hej Adam

Adam Sjøgren wrote:

> Her er et par eksempler:
>
> http://www.alistapart.com/

Har ingen problemer med hverken at komme ind eller komme videre i de
forskellige links.

> http://www.koldfront.dk/calendar/ (shameless plug)

Ingen problemer! - hverken med links eller noget andet. Jeg kan godt lide det
enkle design, som du har lavet.

> http://www.w3.org/Style/

- Heller ingen problemer, virker fint

> http://www.glish.com/css/

Virker også fint, - men hvad med at føre den uptodate? - men der har måske
ikke været noget, der skulle opdateres -)

> (De første to giver ingen fejl i w3's validator).

Jeg er ikke webdesigner og har derfor heller ingen validator værktøjer o.l.
til rådighed, men ingen af de 4 sites har givet mig det mindste problem....

> Tror du virkelig at antallet af bits der bruges i nøglerne ved
> kryptering har indflydelse på hvor dårlig CSS understøttes?

Selvfølgelig ikke! - men EX versionerne er en hel del anderledes i opbygning
end US versionerne - også i selve browserdelen og ikke kun i maildelen.

> http://www.fortify.net/

Ja, og hvad vil du sige med det? - Det program har jeg da kendt siden det kom
frem første gang, så det er ikke noget nyt. Det 'nye' er, at _nu_ er
programmet fuldt lovligt. Det var det sandelig ikke i starten.

> Er det ikke lige omkring 5% der plejer at blive nævnt som Netscapes
> andel af "markedet" for tiden?

Ja, måske her i landet. - Men det er de færreste af dem, jeg kender i de
mail-grupper og supportgrupper, jeg er med i, der bruger andet end Netscape.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-01 15:24

On Sun, 28 Oct 2001 01:08:58 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Så kom med nogle programeksempler....

Egentlig ville det vel være mere rimeligt at du dokumenterede din
overordentligt brede påstand om at samtlige andre programmer end det
du reklamerer for er usikre.

Men ok, jeg skal jo bare præsentere et enkelt modeksempel for at skyde
din påstand ned, mens du skal vise noget om samtlige email-programmer
til Mac i verden. Det er vel ok at du slipper let om det, givet at din
opgave er umulig.

Så selvom jeg ikke bruger MacOS (men gerne Apple hardware) skal jeg
forsøge.

Udover de to eksempler jeg har nævnt til MacOS X, så er der - givet at
Emacs kører på MacOS <X (som Morten Reippuert Knudsen var så venlig at
påpege i <1f1y7up.19kvvby141nnvxN%spam@reippuert.dk>) mindst Gnus, VM
og RMAIL.

Måske synes du det er "snyd"(1), så derfor vil jeg, efter en søgning
efter email-klienter til MacOS, påstå at følgende tre også er
modeksempler til din påstand:

Green (http://www.eware.fr/dev/index.html)
MailCharm (http://charmedbaryon.com/mailcharm/index.html)
E(easy)-mail (http://m1.490.telia.com/~u49003221/AAP.html)

> At teste programmer er faktisk en del af mit arbejde, så jeg tror
> nok, jeg kender de fleste - om ikke alle - mailprogrammer, der kan
> køre på alm. Mac OS.

Aha. Nu siger du at du kender de fleste, måske alle. Det stemmer meget
dårligt med en påstand om samtlige?

> - Og som jeg har svaret mht. OS X, så har jeg ingen kendskab til
> det, da X endnu ikke er særlig egnet til brug for blinde og
> svagtseende.

Hvilket naturligvis ikke ændrer på det faktum at MacOS X er til Mac.

> [...]
> program, der vil kunne bruges af blinde og svagtseende, fordi den
> netop ved brugen af et TBN program vil være 100% talekompatibelt.

Hvilket, udover at være fint og godt, naturligvis ikke betyder at det
dermed udelukker at andre programmer kan være lavet ordentligt.

Mvh.

Adam.

(1): Hvilket jeg vil være uenig i, jeg har brugt Gnus som
email-program de seneste mindst 6 år på mindst tre forskellige
styresystemer; hvis jeg var tvunget til at bruge MacOS ville jeg også
bruge Gnus dér.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-01 17:05

On Sun, 28 Oct 2001 02:16:40 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ingen problemer! - hverken med links eller noget andet.

Jeg har lagt et screenshot af siden taget i hhv. Mozilla, IE 5 og
Netscape 4.78/128 bit (MacOS 9.1) hér:

http://www.koldfront.dk/misc/css/

QED.

Såmænd du har: http://validator.w3.org/

> Selvfølgelig ikke! - men EX versionerne er en hel del anderledes i
> opbygning end US versionerne - også i selve browserdelen og ikke kun
> i maildelen.

Virkelig? Vil du sige at Netscape har lavet to væsensforskellige
udgaver af 4.X, og de bruger den dårlige sammen med de versioner der
har halvkrøblet kryptering og den gode sammen med dem med lidt bedre?

Hvad bygger du den opfattelse på?

> Ja, og hvad vil du sige med det? - Det program har jeg da kendt
> siden det kom frem første gang, så det er ikke noget nyt.

Det er absolut ikke noget nyt. Hvilket netop er min pointe.

> Det 'nye' er, at _nu_ er programmet fuldt lovligt. Det var det
> sandelig ikke i starten.

Vrøvl. Det har været ulovligt at eksportere krypteringssoftware fra
USA. Ikke at lave det i Australien.

Se FAQ'en på fortify.net under "Is this legal?"

> Ja, måske her i landet.

Nej, det er det tal jeg har hørt nævnt om andelen på verdensplan.

> - Men det er de færreste af dem, jeg kender i de mail-grupper og
> supportgrupper, jeg er med i, der bruger andet end Netscape.

Fint nok - to trediedele af dem jeg kender bruger Mozilla, men det
betyder ikke at resten af verden ser ligesådan ud.

Mvh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-01 04:27

Hej Adam

Adam Sjøgren wrote:

> Jeg har lagt et screenshot af siden taget i hhv. Mozilla, IE 5 og
> Netscape 4.78/128 bit (MacOS 9.1) hér:
>
> http://www.koldfront.dk/misc/css/
>
> QED.

Hvad vil du egentlig sige med de snapshots?

> Såmænd du har: http://validator.w3.org/

Det er jeg klar over, men når jeg ikke har haft brug for de værktøjer, så hvad
skal jeg så med evt. en bookmark, - eller have dem liggende på mine HD?

> [...]
> udgaver af 4.X, og de bruger den dårlige sammen med de versioner der
> har halvkrøblet kryptering og den gode sammen med dem med lidt bedre?

Hvis du har et program, der kan decompile de to forskellige versioner af
Netscape, så vil du selv kunne se, at der er endda store forskelle i kodning
og resourcerne - også udover krypteringsdelen i Messenger-delen.

Indtil sidste år var det totalt forbudt at eksportere og bruge 128bits
versionerne af Netscape uden for USA i flg. en lov vedtaget i Kongressen.
Hvormed de ville forhindre, at '...not friendly nations or persons..' fik
adgang til den højere kryptering.

Jeg har hørt nævne flere steder, at det også hænger sammen med hele
diskussionen omkring overvågningssystemet 'Etchelon', - at div.
overvågningsorganisationer langt bedre kunne få adgang til og læse post sendt
med 56bits versionen. - men det vil jeg ikke hænges op på. - Men det skulle
faktisk ikke undre mig, om det er rigtig.

Selv nu, hvor det er lovligt at hente og bruge 128bits verionen uden for USA,
skal du jo 'underskrive' en 'tro og love' erklæring, når du henter 128bits
versionen første gang på Netscapes hjemmeside. Og som sagt, så fik jeg 128bits
versionen fuldt lovlig allerede med ver. 4.08, da mit firma er tilknyttet et
par firmaer i USA, hvor en vis grad af fortrolighed er påkrævet

> Det er absolut ikke noget nyt. Hvilket netop er min pointe.

> Vrøvl. Det har været ulovligt at eksportere krypteringssoftware fra
> USA. Ikke at lave det i Australien.
>
> Se FAQ'en på fortify.net under "Is this legal?"

Tja, - jeg fik faktisk på et tidspunkt en mail fra en 'security councillor'
fra Netscape, der anbefalede mig at bruge Fortify, hvis jeg stadig brugte en
40bits eller 56bits version af en af de versioner, der ikke findes i 128bits
udgave -))

> Nej, det er det tal jeg har hørt nævnt om andelen på verdensplan.

Hm... Den tror jeg simpelt hen ikke på!

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-10-01 18:48

> Hvad vil du egentlig sige med de snapshots?

Med mindre du kan producere dumps tilsvarende med din netscape, som
viser siderne fint, så har du ganske enkelt fyret en lille hvid af igen.
Det må være konklusionen.

> Det er jeg klar over, men når jeg ikke har haft brug for de værktøjer, så hvad
> skal jeg så med evt. en bookmark, - eller have dem liggende på mine HD?

Det er ikke programmer, der foregår on-line. Hvis du havde været lidt
mindre doven og fulgt rådet fra en der tilsyneladende ved uhyggeligt
meget mere om emnet end dig, så havde du været klar over dette nu.

> Hvis du har et program, der kan decompile de to forskellige versioner af
> Netscape, så vil du selv kunne se, at der er endda store forskelle i kodning
> og resourcerne - også udover krypteringsdelen i Messenger-delen.

Det er altid spændende når du utaler dig om programmering. Hvilken
decompiler har du brugt? Hvilket sprog blev output til? Hvordan skelner
man mellem de forskellige dele i et decompileret program, specielt taget
i betragtning at man i forvejen er på endog uhyggeligt dybt vand?

> [...]
> med 56bits versionen. - men det vil jeg ikke hænges op på. - Men det skulle
> faktisk ikke undre mig, om det er rigtig.

Paranoia.

> [...]
> 40bits eller 56bits version af en af de versioner, der ikke findes i 128bits

Selvfølgelig gjorde du det. Det var vist samme uge der var en masse UFO
sightings omkring Brabrand.

> Hm... Den tror jeg simpelt hen ikke på!

Hør nu her, det er rigtigt, fordi han siger det! Eller det er måske kun
dig selv der må argumentere på den måde?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-01 19:59

> Hvad vil du egentlig sige med de snapshots?

Du vil ikke indse det? Netscape 4.x kan bare ikke vise CSS korrekt!

> Hm... Den tror jeg simpelt hen ikke på!

http://news.cnet.com/news/0-1005-200-7082509.html?tag=lh

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,61024,00.asp

Det var hvad jeg lige kunne støve op på et par minutter...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-01 22:28

On Mon, 29 Oct 2001 04:27:19 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvad vil du egentlig sige med de snapshots?

Ultimativt at din påstand: "Ingen problemer! - hverken med links eller
noget andet." er lodret løgn. Det _er_ et problem når tekst står
indover anden tekst så den er ulæselig.

(Derudover at den dårlige CSS-understøttelse i Netscape 4.78/128 bit
gør korrekt HTML m. CSS-sider ulæselige. At Netscape 4 havde været en
bedre browser hvis de havde fjernet den halvhjertede CSS
understøttelse; men det vidste vi alle sammen godt).

> Det er jeg klar over,

Hvorfor siger du så at du ikke har nogen validator-værktøjer til
rådighed, hvis du udmærket véd at du kan bruge validator.w3.org?

> men når jeg ikke har haft brug for de værktøjer, så hvad skal jeg så
> med evt. en bookmark, - eller have dem liggende på mine HD?

Du skal naturligvis ikke bookmark'e sider du ikke har lyst til at
huske, og du skal naturligvis ikke have programmer du ikke har brug
for på din harddisk. Hvorfra har du fået de mærkelige idéer?

> Hvis du har et program, der kan decompile de to forskellige
> versioner af Netscape, så vil du selv kunne se, at der er endda
> store forskelle i kodning og resourcerne - også udover
> krypteringsdelen i Messenger-delen.

Fint nok, den illusion vil jeg ikke prøve at tage fra dig.

Hvis du kan vise et screenshot fra Netscape 4.87/128 bit der ser
væsentligt anderledes ud end det jeg har vist (med JavaScript og CSS
slået til, naturligvis), så skal jeg nok stikke piben ind.

> Indtil sidste år var det totalt forbudt at eksportere og bruge
> 128bits versionerne af Netscape uden for USA i flg. en lov vedtaget
> i Kongressen.

Hvilket jeg da heller ikke noget steds har benægtet.

Det jeg dog har påpeget er, at fordi var ulovligt at eksportere (nogle
former for) kryptering fra USA betyder det ikke at det er eller var
ulovligt f.ex. i Australien, hvilket er modsat din påstand: "Det 'nye'
> [...]

> for USA, skal du jo 'underskrive' en 'tro og love' erklæring, når du
> henter 128bits versionen første gang på Netscapes hjemmeside.

Det er også usandt.

Når jeg kan sige det så hurtigt og skråsikkert er det naturligvis
fordi jeg gjorde det i går, da jeg skulle lave screenshots til dig.

For at download'e Netscape 4.78/128 bit skal man følge disse links:

1) På http://home.netscape.com/download/index.html, klik på "Netscape
Communicator", det leder til:
2) http://home.netscape.com/download/0730101/10000-----_qual.html?cp=dowcomm
hvor man f.ex. klikker på Language: English, hvilket leder til:
3) http://home.netscape.com/download/0730101/10000-en----_qual.html
hvor man klikker på Macintosh PowerPC, og kommer til:
4) http://home.netscape.com/download/0730101/10000-en-macppc---_qual.html
hvor man klikker på 4.78, der er et link til:
5) http://home.netscape.com/download/0730101/10000-en-macppc-4.78-complete-128_qual.html
hvor der bl.a. står "Encryption: 128" og er en en "Download It
Now"-knap, som man klikker på hvorefter man henter en Netscape fra
adressen:
6) ftp://ftp.netscape.com/pub/communicator/english/4.78/mac/complete_install/Comm4.78_Complete_US.bin

Man bliver ikke bedt om "underskrive" noget som helst når man henter
128 bits udgaven af Netscape 4.78 til Mac.

> Og som sagt, så fik jeg 128bits versionen fuldt lovlig allerede med
> ver. 4.08, da mit firma er tilknyttet et par firmaer i USA, hvor en
> vis grad af fortrolighed er påkrævet

Og du har hele tiden, fuldt lovligt og uden problemer, kunnet benytte
fortify...

> Hm... Den tror jeg simpelt hen ikke på!

Fint nok.

Mvh.